[OT]: Bygga egen räcer - Kinaram, kinahjul - spårade ur

Skogling

Aktiv medlem
Det är ju lustigt eller man kanske skulle säga sorgligt att vissa fortfarande tror att man i en fabrik gör ramar åt ett känt varumärke parallelt med kopior utan dekaler från samma märke. Tredjeskiftetmyten lever fortfarande kvar tydligen.

De som tror det, kanske inte var födda när begreppet myntades? 🤪

-Andy-

Aktiv medlem
Om det nu finns fabriker som tillverkar exakt samma ramar som de gör åt de exklusiva cykelmärkena och säljer dessa vid sidan av så undrar jag följande:
  1. Varför skulle en fabrik som sitter med guld-kontrakt med någon av de stora cykelmärkena vilja riskera kontraktet genom att låta tillverka och sälja ramarna i smyg?

2. Hur hinner fabrikerna med den extra tillverkningen om de använder samma formar och samma arbetskraft utan att det märks i form av produktionsminskning?

3. Hur lyckas de dölja alla spår av den extra tillverkningen om de använder samma formar och arbetskraft? De stora cykelmärkena jobbar stenhårt för att motverka och stoppa all form piratverksamhet och lär garanterat upptäcka och avslöja en fabrik som kör "nattskift" i smyg.

4. Varför är ramarna så billiga (kopiorna är verkligen snorbilliga jämfört mer originalen)? Om de nu är exakt likadana som finramarna kan de med lätthet sälja kopiorna till ett bra mycket högre pris än vad de gör nu. Är det någon form av välgörenhet de bedriver? Vill de vara snälla mot folk som inte har råd eller vill köpa original-prylar och därmed göra avkall på en stor del av vinsten och dessutom riskera att bli av med sina guld-kontrakt?
Funderar man lite kring risker, vinster och rent praktiska frågor går inte ekvationen ihop. Men jag kanske missar något? Om de däremot använder andra formar i andra produktionslinjer med annan personal och drar ner på kvalitetskontrollen kan jag förstå att ekvationen går ihop.

jonte987

Aktiv medlem
Är kopian skitbillig jämfört med marginalkostnaden för en märkesram (warranty oräknat)?
Jag har inte kollat på 3e skifts ramar men katalog ramar är inte snorbilliga.

Om ni tänker på nåt premiumpris så har sånt inget med kostnad att göra.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nej problemet är att det bara finns ett läge på sadelhöjden.

Du lägger ditt liv i händerna på någon som du inte vet någonting om, det är ren galenskap! Att människor använder försvarsmekanismer i detta fallet är på grund av girighet och det kan skugga synen på många.
Är det inte lättare att lägga upp några bilder som beskriver problemet så att du kan få hjälp?

fhloston

Aktiv medlem
Hur fungerar det produktionstekniskt? Jag förstår att det är dyrt att göra formen men sen? Är det relativt billigt att göra fler likadana former? För inte görs ALLA exemplar i en unik form?
Är det som med gjutning att man gör en form för formen?

Jag vet inte hur det är med formar för cyklar, men ett företag jag jobbade på, upptäckte vid en pirat-räd med kinesisk polis att ett företag formsprutade plastdetaljer med originalformar som var kasserade. De var kasserade för att de inte "höll måttet" vet inte om de var utslitna eller bara dåliga.
Så de produkterna var "original", men gav helt fel kvalitet.
De ändrade rutinerna för kassering.

Kashew

Aktiv medlem
Fast TS ville förbjuda diskussion om piratramen och det gick inte. Var och varför skulle det kompromissas? Speciellt som den ändå skulle visas upp...
Hade kanske hållit med om det låg på någon slags gräns men TS skulle absolut ha en riktig förfalskning.
On topic nu. Fair point men om jag vill dokumentera ett bygge av en kit car som har Lambo dekaler från ebay anser jag att jag ska få en öppen gata att dokumentera det på ett bilforum och slippa snack från hatarna. Yes även jag spyr galla över kinaramar med falska Pinarello dekaler på men vem är ni att agera polis över detta? Förutsatt att det finns en regel på forumet som förhindrar en medlem från att dokumentera sitt bygge av falskt och oärligt skit på forumet tycker jag att ni ska låta bli och låta TS komma till punkt. Jag uppfattade intresset för den här tråden som ganska högt baserat på inköp av delar etc och inte den moraliska aspekten av bygget.

jonte987

Aktiv medlem
On topic nu. Fair point men om jag vill dokumentera ett bygge av en kit car som har Lambo dekaler från ebay anser jag att jag ska få en öppen gata att dokumentera det på ett bilforum och slippa snack från hatarna. Yes även jag spyr galla över kinaramar med falska Pinarello dekaler på men vem är ni att agera polis över detta? Förutsatt att det finns en regel på forumet som förhindrar en medlem från att dokumentera sitt bygge av falskt och oärligt skit på forumet tycker jag att ni ska låta bli och låta TS komma till punkt. Jag uppfattade intresset för den här tråden som ganska högt baserat på inköp av delar etc och inte den moraliska aspekten av bygget.
Jag kanske bommade det men tyckte inte det var hat utan att ts ville slippa vissa ämne. Kanske förståligt men brukar aldrig fungera på happy. Visst, ibland kanske TS topic skulle få gälla men den regeln finns inte. Inte heller viljan.

Jag tycker inte man bygger en replika om man köper en falsk Gucci. Jag tycker inte heller man gör det när man köper en falsk ram och monterar 10-15 färdiga komponenter under 20 minuter. Jag är inte heller möbelsnickare efter att ha fyllt huset med Ikea möbler.

TS får gärna återkomma när han ska tillverka en replika ram.

Detta är bara min åsikt. Andra drar gränsen vid att handla någon annanstans än LBS.

Mange.

Aktiv medlem
Kitcar argumentet var bra, men det faller.
En kitcar tar man ju en befintlig bil och bygger om.

Hade han byggt en egen ram som chrobin eller Magnus.Bovall hade happy vatit lyriskt.

Eller svetsa om befintliga ramar till något annat bättre som est
Eller pimpar och lyfter cyklar som alfaalfa.

Men i slutändan är ju byggtrådar roligt och någon som är aktiv och motiverar sina beslut och bjuder på sig blir härlig läsning.

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
I slutändan kommer Happy dö ut om det fortsätter så här 🤷‍♂️ Gamla gubbar/gummor som primär målgrupp för utövare som hatar det "nya" är den absolut största anledning till varför sporter/scener/subkulturer/etc får en dålig smak samt eftersmak av de nya utövarna. Begagnat marknaden för vintage är ett bra exempel, delarna samlar damm i garage hyllor och skall något säljas ja då jävlar är det minst 2x nypris mot dagens motsvarighet osv...

Ni mördar sporten långsamt med ert ego 👀

Stumpy

Aktiv medlem
Förutsatt att det finns en regel på forumet som förhindrar en medlem från att dokumentera sitt bygge av falskt och oärligt skit på forumet tycker jag att ni ska låta bli och låta TS komma till punkt.
Ingen har väl förbjudit TS att dokumentera sitt bygge?
Eller är det Mod som tagit bort TS inlägg och stängt av denne?

Freddie L

Aktiv medlem
I slutändan kommer Happy dö ut om det fortsätter så här 🤷‍♂️ Gamla gubbar/gummor som primär målgrupp för utövare som hatar det "nya" är den absolut största anledning till varför sporter/scener/subkulturer/etc får en dålig smak samt eftersmak av de nya utövarna. Begagnat marknaden för vintage är ett bra exempel, delarna samlar damm i garage hyllor och skall något säljas ja då jävlar är det minst 2x nypris mot dagens motsvarighet osv...

Ni mördar sporten långsamt med ert ego 👀
Nu tycker jag du överreagerar. En gnutta.

TS skulle bygga ihop en cykel. Kul, det har gjorts hundratals gånger på Happy och är alltid lika uppskattat! Fast det blev lite brus när det visade sig att TS skulle använda en kopia-ram. Inte en begagnad ram, inte en ny billig, inte en noname-katalog-ram. TS hade väldigt många möjligheter men väljer en kopia. När det kom fram att TS dessutom skulle ha custom-lack på sin kopia föreslogs att man då skulle kunna be om alternativa klistermärken. TS ignorerar alla råd och invändningar, det är viktigt för honom att det ska se ut som något det inte är.

Ungefär där blir TS kränkt och väljer på eget bevåg att radera sina inlägg och lämna Happy.

Happy dör ut och vi mördar sporten med vårt ego? Kanske inte, va?!

marr

Moderator
Forumvärd
Ingen har väl förbjudit TS att dokumentera sitt bygge?
Eller är det Mod som tagit bort TS inlägg och stängt av denne?
Nej vi har inte tagit bort några inlägg. Användaren är dock raderad på egen begäran.

Rättning: både jag och plush har raderat en del politik från tråden. Men vi har inte editerst Ts inlägg.

jonte987

Aktiv medlem
Nu tycker jag du överreagerar. En gnutta.

TS skulle bygga ihop en cykel. Kul, det har gjorts hundratals gånger på Happy och är alltid lika uppskattat! Fast det blev lite brus när det visade sig att TS skulle använda en kopia-ram. Inte en begagnad ram, inte en ny billig, inte en noname-katalog-ram. TS hade väldigt många möjligheter men väljer en kopia. När det kom fram att TS dessutom skulle ha custom-lack på sin kopia föreslogs att man då skulle kunna be om alternativa klistermärken. TS ignorerar alla råd och invändningar, det är viktigt för honom att det ska se ut som något det inte är.

Ungefär där blir TS kränkt och väljer på eget bevåg att radera sina inlägg och lämna Happy.

Happy dör ut och vi mördar sporten med vårt ego? Kanske inte, va?!
Ungefär så ja. Själv tvärvände jag när det tvunget skulle vara en pirat.

jonte987

Aktiv medlem
Det är för att Sverige inte har nåt som är värt att kopiera. Kopia på en Monarkcykel eller en Elloströja är liksom inte värt besväret, till skillnad fr Colnago och Gucci.

Självklart är Italiens lagstiftning pga anledning. Väldigt oklart varför det ska vara tillåtet. Borde ju iallafall förverkas om det påträffas.

Finns i alla fall några företag i Kina som började som Legotillverkare för naiva svenska storföretag. Skönt att få ritningar på faxen istället för är klabba med re-engineering

Berk

Aktiv medlem
Det ska inte vara olagligt att köpa pirat i Sverige men 10 000 euro böter i Italien.

Att det finns böter för folk som motvilligt säljer kopior förstår jag. Men att man kan få 10 000 euro i böter när man köper en väska som kostar några euro att tillverka för mindre än 100 euro (och som alla som är intresserat i väskor kan ser är en kopia) förstår jag inte. Det verkar snarare som korruption av kända märker.

jonte987

Aktiv medlem
Att det finns böter för folk som motvilligt säljer kopior förstår jag. Men att man kan få 10 000 euro i böter när man köper en väska som kostar några euro att tillverka för mindre än 100 euro (och som alla som är intresserat i väskor kan ser är en kopia) förstår jag inte. Det verkar snarare som korruption av kända märker.
Det är väl upp till 10 000. Tror inte man får max för en boss t-shirt från Phuket

Freddie L

Aktiv medlem
Det är för att Sverige inte har nåt som är värt att kopiera. Kopia på en Monarkcykel eller en Elloströja är liksom inte värt besväret, till skillnad fr Colnago och Gucci.
Du har nog rätt i det stora hela, men visst har vi lite ”premiumprylar” man kan tjäna pengar på? När jag reste i Sydostasien för tjugo år sedan var Fjällräven och nåt mer (Peak, Haglöfs?) vanliga på gatumarknaderna i Vietnam. Hade också en bekant som drygade ut sitt studiemedel genom att köpa kopior av svenska dunjackor från Kina och sälja som äkta på Blocket. Total idiot, önskar han idag inte hade ett arbete där tveksam moral kan löna sig.

ooms

Aktiv medlem
Jag har läst att utländska turister har fått höga böter för att köpa en kopia av en väska av en känd märka. Tror inte att det var 10 000 euro, men det var säkert 1000 euro.
Det är väl inte orimligt, köper man en kopia utan att ha koll på vilka lagar som gäller får man ju skylla sig själv. Det är ju en ganska stor skada som orsakas de varumärken som drabbas, och fullt rimligt att de länder som har industri med många starka varumärken (ex.vis Italien) också ser allvarligt på detta.

Berk

Aktiv medlem
Det är väl inte orimligt, köper man en kopia utan att ha koll på vilka lagar som gäller får man ju skylla sig själv. Det är ju en ganska stor skada som orsakas de varumärken som drabbas, och fullt rimligt att de länder som har industri med många starka varumärken (ex.vis Italien) också ser allvarligt på detta.

Det är inte lätt att veta vilka lag som gäller. Och jag tycker att det inte är rimligt att man kan får böter av 1000 euro när man köper något för 6 euro. Folk som köper en fejk-Gucci väska för 6 euro skulle aldrig köpa en för 1000 euro (eller för hur mycket den kostar). Också ser väl alla som bryr sig om Gucci att väskan är fejk. Så Gucci tappar inte direkt inkomster, kanske lite för att fler verkar har Gucci väskor när man tittat från lång distans, men det skulle också kunna har en positiv effekt på försäljningen.

Berk

Aktiv medlem
Det är inte lätt att veta vilka lag som gäller. Och jag tycker att det inte är rimligt att man kan får böter av 1000 euro när man köper något för 6 euro. Folk som köper en fejk-Gucci väska för 6 euro skulle aldrig köpa en för 1000 euro (eller för hur mycket den kostar). Också ser väl alla som bryr sig om Gucci att väskan är fejk. Så Gucci tappar inte direkt inkomster, kanske lite för att fler verkar har Gucci väskor när man tittat från lång distans, men det skulle också kunna har en positiv effekt på försäljningen.

Samma gäller väl här. Tror inte att Pinarello tappar försäljning för att man kan köpa en billig kopia-ram i Kina och klistra på Pinarello dekaler. Tycker dock att det är klart värre när man säljer kopia-ram med dekaler för att få folk tänka att dom köper the real thing.

Själva skulle jag aldrig köpa kopior (och säkert inte av Pinarello för att dom är fula).

jonte987

Aktiv medlem
Original
20210802_190201.jpg

ooms

Aktiv medlem
Då är vi där igen… Man är skyldig att veta vilka lagar som gäller där man befinner sig, det duger inte att lalla runt ”ojdå, jag visste inte…”.
Böterna har ju ingenting med priset på varan att göra, det är inte så att de går till Gucci. De är ett straff som förhoppningsvis lär brottslingen att göra rätt nästa gång, ja kanske t.o.m. kolla upp vilka lagar som gäller.

ooms

Aktiv medlem
Samma gäller väl här. Tror inte att Pinarello tappar försäljning för att man kan köpa en billig kopia-ram i Kina och klistra på Pinarello dekaler. Tycker dock att det är klart värre när man säljer kopia-ram med dekaler för att få folk tänka att dom köper the real thing.
Varumärket eroderas. Det kan vara betydligt allvarligare.

Freddie L

Aktiv medlem
Varumärket eroderas. Det kan vara betydligt allvarligare.
Det gör ju det. Iaf för mig, men det är väl där ”gubbigheten” som många skribenter ovan förfasas över kommer in. Är man lite cool och avslappnad känner man tydligen inte så.
Låg en fin Pinarello i stor storlek ute när jag kollade KoS i förmiddags, jag kände inte något positivt. Menar inte att jag tror just den är fejk, men hur ska man veta?

ooms

Aktiv medlem
I flera länder känt som att göra en svensk
Jag gick mot röd gubbe i Warszawa en gång för typ 10 år sedan. Söndag förmiddag, ingen trafik så långt ögat kunde nå. När jag nästan är över ser jag att jag strax kommer att möta två patrullerande konstaplar. Kan väl säga att jag inte går mot röd gubbe igen i Polen. Klarade mig iofs fr böter eller att bli medtagen till station, men en sådan utskällning har jag aldrig fått nån gång. När jag försökte nån slags förklaring om ”ingen trafik… så gör vi i Sverige…” blev de än mer förbannade.

Insåg senare att jag gjort samma sak i Budapest några år tidigare, då utan att stöta på några poliser men minns hur alla ungrare som stod och väntade stirrade storögt på mig. Nu förstod jag varför.

fhloston

Aktiv medlem
Jag gick mot röd gubbe i Warszawa en gång för typ 10 år sedan. Söndag förmiddag, ingen trafik så långt ögat kunde nå. När jag nästan är över ser jag att jag strax kommer att möta två patrullerande konstaplar. Kan väl säga att jag inte går mot röd gubbe igen i Polen. Klarade mig iofs fr böter eller att bli medtagen till station, men en sådan utskällning har jag aldrig fått nån gång. När jag försökte nån slags förklaring om ”ingen trafik… så gör vi i Sverige…” blev de än mer förbannade.

Insåg senare att jag gjort samma sak i Budapest några år tidigare, då utan att stöta på några poliser men minns hur alla ungrare som stod och väntade stirrade storögt på mig. Nu förstod jag varför.

Jag var med om en liknande situation i New York. Jag hade parkerat och noggrant kollat alla skyltar. Det var solklart att man kunde stå där.
Ändå stod det en bister polis och skrev ut böter när jag kom tillbaka efter 10 minuter. På frågan varför pekade han bara på brandposten och fortsatte att skriva.

Singular

Aktiv medlem
Måla dit ümlauts med nagellack över alla vokaler bara. Cykeln är inte kopia längre + att den blir mer metal och därmet snabbare. Win-win!
Det finska prestigemärket Pinärellö låter rätt ballt.

Min nya plåtraket heter ju Päläce då, och det blir ju perfekt fonetiskt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer