[OT]: Bygga egen räcer - Kinaram, kinahjul - spårade ur

OldBones

Aktiv medlem
En annan rolig aspekt, för att elda på lite, är att kina-kol-hjul med dekaler är okej, men inte ram med dekaler 👀

Mängden fejkade Roval/Zipp/etc som rullar ute på vägarna är enligt min uppskattning 3/4 jämfört med original 🏴‍☠️

ooms

Aktiv medlem
Att köpa fejkade Mavic-dekaler att sätta på sina äkta Mavic-hjul då, är det ok?
Jag har gjort det eftersom original inte fanns i den färg jag vill ha för att matcha min cykel. Har dock inte orkat montera dem, så de ligger i förrådet nånstans.

uandt

Aktiv medlem
Oklart, men säkrast är kanske att dutta dem så att de blir ett par 'Mävic'. Det låter väl ändå ganska ballt?

NiclasY

Aktiv medlem
En annan rolig aspekt, för att elda på lite, är att kina-kol-hjul med dekaler är okej, men inte ram med dekaler 👀

Mängden fejkade Roval/Zipp/etc som rullar ute på vägarna är enligt min uppskattning 3/4 jämfört med original 🏴‍☠️
Nej

Jag umgås nog i fel cykelkretsar, då jag knappt har sett några fejkade hjul. När det förekommer, sitter hjulen ofta på en ramkopia vilket är logiskt.

Artix

Medlem
Om det nu finns fabriker som tillverkar exakt samma ramar som de gör åt de exklusiva cykelmärkena och säljer dessa vid sidan av så undrar jag följande:
  1. Varför skulle en fabrik som sitter med guld-kontrakt med någon av de stora cykelmärkena vilja riskera kontraktet genom att låta tillverka och sälja ramarna i smyg?

2. Hur hinner fabrikerna med den extra tillverkningen om de använder samma formar och samma arbetskraft utan att det märks i form av produktionsminskning?

3. Hur lyckas de dölja alla spår av den extra tillverkningen om de använder samma formar och arbetskraft? De stora cykelmärkena jobbar stenhårt för att motverka och stoppa all form piratverksamhet och lär garanterat upptäcka och avslöja en fabrik som kör "nattskift" i smyg.

4. Varför är ramarna så billiga (kopiorna är verkligen snorbilliga jämfört mer originalen)? Om de nu är exakt likadana som finramarna kan de med lätthet sälja kopiorna till ett bra mycket högre pris än vad de gör nu. Är det någon form av välgörenhet de bedriver? Vill de vara snälla mot folk som inte har råd eller vill köpa original-prylar och därmed göra avkall på en stor del av vinsten och dessutom riskera att bli av med sina guld-kontrakt?
Funderar man lite kring risker, vinster och rent praktiska frågor går inte ekvationen ihop. Men jag kanske missar något? Om de däremot använder andra formar i andra produktionslinjer med annan personal och drar ner på kvalitetskontrollen kan jag förstå att ekvationen går ihop.
En bra kopia?

Köpt nyligen på Ali

Bilagor

• received_592341688428244.jpeg
    received_592341688428244.jpeg
    29.2 KB · Besök: 37
  • DSC_3137.JPG
    DSC_3137.JPG
    238.4 KB · Besök: 37

Artix

Medlem
Frågan är väl snarare varför någon skule besudla sitt eget varumärke genom att ersätta det med SR

Frågan är väl snarare varför någon skule besudla sitt eget varumärke genom att ersätta det med SRAM's?
Själv vill jag inte ha kopior av nånting, kan dock tänka mig prova no name. Var bara nyfiken hur det kommer att se ut, och pang, till och med serienummer.
Det behöver ändå inte betyda nånting.
Grejer kan vara smugglade från fabriken, eller nån har fått tag i en maskin och kör på egen hand. Det får vi aldrig veta...

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Problemet med sram är väl att det sitter nån ingenjör och bygger en "perfekt" pryl. Sen klarar de inte av att tillverka skiten med de toleranser och material som krävs för att det ska bli bra. Har du tur är din kopia tillverkad efter spec och därmed bättre än orginalet?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer