(OT) Bygga fritidshus, hur svårt är det?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju inte vara svårare än så att linda lite
> kolfiber runt ett rör?
>
> ;-)

3000 spänn låter billigt för ett fritidshus?

Chrissofsweden skrev:
> Hur går det med stugan?
>
> /G

Det är mer långsiktiga planer
Nästa sommar ska vi hitta bästa plats att som vi kan ha huset på, det finns en hel del mark. Vi ska också kolla om det finns äldre timmer som vi kan ta från gamla lador/fäbodar.
Det tar nog ett par somrar innan vi är i hamn

Att ta gammalt betyder inte att det är dåligt. Men nog blir det en hel del extrajobb beroende på skick. Ni ska inte bygga i lösvirke då? Skulle jag bygga igen såmblir det lösvirke. Tänkt dig vad enkelt att bygga väggar, tak, kök mm. Inget som måste gå i gammal stil...

Ibland blir jag bra sugen på att sälja skiten och bygga nytt igen. Inget som rör sig.. gjuten platta... Enkel kabeldragning... Hur mycket isolering som helst..

Lite avis är jag. För ganska små pengar kommer du väldigt långt. Men räkna på färgen. Det var en av de största posterna i mitt byggande. Färg är dyyyyrt.... Om man vill ha kvalité vill säga och inte Flüggers skitmögelfärg.

/G

Är uppvuxen med byggare, farsan byggde hela gården själv, sommarstuga, vinterstuga. Brorsan bygger nytt/om/till på sitt hemman menat jämt. Har själv köpt gammal gård och byggt om och byggt om. Allt ifrån finsnickeri inomhus till grovbyggnation med gjutning och murning utomhus. Jag tror jag har skapligt på fötterna när jag ger dig råd:

1) Köp färdigbyggt! Finns massor av snyggt och bra att välja. Bara att slå upp Timmerhustidningen och läsa alla annonser. Många kan anpassa helt efter kund och gör det riktigt bra. Pris från timmermästarna från Mora som tar rejält betalt med rätta till Rumänska byggsatser som monteras av en flock mindre kunniga förvirrade slavbetalda stackars zigenare. Och allt däremellan.

2) Skall du bygga - Köp färdig byggsats! Gärna med hjälp till grundläggning och resning.
Roligare, enklare, mindre påfrestningar för alla inklusive familjen. Enklare att få översiktlig budget och tidsplan.

3) Skall du bygga själv - köp timmer! Att skapa eget rundvirke för timmring.... Så grymt många fällor att falla i som novis att det är löjligt. Tar dessutom flera år att hugga torka och såga till nåt som kan användas. Och ordentlig kompetens i alla steg är helt nödvändig. Bättre sälja skogen på rot o köpa byggsats!

Sorry om jag är neggo men "been there -done that" offrat alltför många cykeltimmar på "onödigt" byggande. Borde insett tidigare hur mycket enklare nytt, rakt och förkonstruerat är.

gragge skrev:
> Är uppvuxen med byggare, farsan byggde hela
> gården själv, sommarstuga, vinterstuga. Brorsan
> bygger nytt/om/till på sitt hemman menat jämt.
> Har själv köpt gammal gård och byggt om och
> byggt om. Allt ifrån finsnickeri inomhus till
> grovbyggnation med gjutning och murning utomhus.
> Jag tror jag har skapligt på fötterna när jag
> ger dig råd:
>
>
> 1) Köp färdigbyggt! Finns massor av snyggt och
> bra att välja. Bara att slå upp
> Timmerhustidningen och läsa alla annonser. Många
> kan anpassa helt efter kund och gör det riktigt
> bra. Pris från timmermästarna från Mora som tar
> rejält betalt med rätta till Rumänska
> byggsatser som monteras av en flock mindre kunniga
> förvirrade slavbetalda stackars zigenare. Och
> allt däremellan.
>
> 2) Skall du bygga - Köp färdig byggsats! Gärna
> med hjälp till grundläggning och resning.
> Roligare, enklare, mindre påfrestningar för alla
> inklusive familjen. Enklare att få översiktlig
> budget och tidsplan.
>
> 3) Skall du bygga själv - köp timmer! Att skapa
> eget rundvirke för timmring.... Så grymt många
> fällor att falla i som novis att det är
> löjligt. Tar dessutom flera år att hugga torka
> och såga till nåt som kan användas. Och
> ordentlig kompetens i alla steg är helt
> nödvändig. Bättre sälja skogen på rot o
> köpa byggsats!
>
> Sorry om jag är neggo men "been there -done that"
> offrat alltför många cykeltimmar på "onödigt"
> byggande. Borde insett tidigare hur mycket enklare
> nytt, rakt och förkonstruerat är.

Amen to that. Fast.....

......den erfarenheten kan du försöka lyssna på, men vart ligger sporten i det? ;)

Beställer du en riktig timmerstomme inkl. grund så blir det inte billigt. Då är du nog uppe i minst 260'000:- bara på stomme, enkel stengrund och avstyckning (med allt vad en avstyckning innebär).

/G

Chrissofsweden skrev:
> Att ta gammalt betyder inte att det är dåligt.
> Men nog blir det en hel del extrajobb beroende på
> skick.
Jajjamän, en hel del extra anpassning är det alltid. Och speciellt i omgivningens ögon så tar det lång tid. "Det var ju nästan klart" har man hört en och annan gång.

>
> Ibland blir jag bra sugen på att sälja skiten
> och bygga nytt igen. Inget som rör sig.. gjuten
> platta... Enkel kabeldragning... Hur mycket
> isolering som helst..
Tycker jag sammanfattar även min känsla många gånger. Sälja, vet jag inte, men bränna ner och börja om. Efter att försökt loda in fönster och dörrar i gamla stommar, eller försökt få köksskåp se raka ut när allt annat lutar så blir man till slut bara matt.

Gammalt har charm, japp, håller med. Men i -20 med fruset vatten och gravid fru är den charmen gaaanska lite värd.

Usch så bitter man låter, måste vara mörkret... återkom till midsommar!
;-)

gragge skrev:
------------------------------------------------------
> Usch så bitter man låter, måste vara
> mörkret... återkom till midsommar!
> ;-)

Haha ja för just runt midsommar, då är man fan kung igen med 40kvm altan, dubbla grillar och en charmig stuga som alltid är sval pga grästaket! ^^

Ni ska veta att jag använder stugan mest till att grilla vid och låna ut till gäster :P

En fråga till TS; vill alla i familjen bygga en stuga? Har dom andra intresset i att bo där på somrarna lika mycket som du själv? För annars så kan du bli less..... Själv har jag sovit i min stuga två (!) gånger sen jag byggde den. Däremot så har vi hängt där på dagarna oräkenliga gånger.

Finns tiden och intresset att bo där från alla i familjen? Klart den viktigaste punkten tycker jag.

/G

Har man inte tummen mitt i handen är husbygge skitkul. Men det tar tiiid...........mer än man tror
Har man egen skog köper man en logosolsåg och kapar till virket som behövs, korstimrat atw!

Har man inte tänkt göra nåt extremt timrat alpchateu så är en 40-50kvm stuga inte helt omöjlig att sätta ihop själv på hyfsad tid
Bra verktyg, utnyttja ny teknik och ju fler man är desto fortare går det

Undrar vad det är för fel på den här tråden, en massa bra råd, klokheter och inga dissningar. Ovant men spännande!

Jag vet inte om någon har tagit upp det men tänk noga igenom vilken färg du använder. Det är en stor kostnad, en av de större enskilda posterna när du bygger ett trähus. Snåla inte, läs tester. Det är bättre att lägga några tusenlappar mer på färgen för att spara arbete längre fram i tiden och framförallt slippa mögel och andra svampangrepp.

Oskar skrev:
> Det är väl bara att måla med falu rödfärg?

Ja eller i fall det blir ett timmerhus så kör man omålat. Att kladda på färg på rundtimmer... nä.

gragge skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Det är väl bara att måla med falu rödfärg?

NEJ! Slamfärg flagnar med åren och kräver ganska mycket underhåll. Lasyr är the shit! Jag röstar för Nordsjös lasyrer. Dyra, men väldigt bra!

gragge skrev:
> Ja eller i fall det blir ett timmerhus så kör
> man omålat. Att kladda på färg på
> rundtimmer... nä.
Jo, nog står timret längre med lite kladd på. Dessutom håller sig det lite "nytt" längre. Annars kan man ju slänga på järnvitriol på timret. Då har man en målad stuga för 200:-.

Men Det är minst lika dyrt att måla inomhus, om inte dyrare. Golv, lister, fönster, undertak, väggar, taklister, fönster-/dörrfoder, skänkar, kök? Allt som byggas ska väl målas. Jag är säker på att insidan kostar det dubbla mot utsidan. Tänk då inte bara färg utan penslar, skyddspapp, målartejp, lacknafta, rollers, skrapknivar m.m.

Det blir lite verktyg och redskap. Sen är man lat vissa dagar och skiter i att göra rent penseln så man måste köpa en ny.

Glöm inte en herrans massa stegar...

Men det är sjukt kul när det är klart! Ta det inte som något negativt, tvärtom. Gör inte samma misstag att tro "det är bara". Tänk igenom det noggrant och lyssna på tips som ovan så kommer det inte färre chockkostnader.

/G

> gragge skrev:
> -----
> > Ja eller i fall det blir ett timmerhus så kör
> > man omålat. Att kladda på färg på
> > rundtimmer... nä.
Jo, nog står timret längre med lite kladd på.
Dessutom håller sig det lite "nytt" längre.

Nu tar vi det lilla lugna här... Finns gott om omålade timmerbyggnader som stått både två, tre och fyrahundra år så... Nja.
Målade hus är ett sentida påfund vad avser lantlig timmerbebyggelse. Innan dess var "allt" omålat. Klättra upp i vilken mer genuin fäbod som helst om du vill studera. mitt eget hus var omålat fram till 1930 talet då det blev rött, byggår ca 1760-70. Så nog kan man tryggt låta träet vara omålat. Rejäla tak och takfötter och bra grund så kan det stå i många generationer utan färg.

Chrissofsweden skrev:
> gragge skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > Det är väl bara att måla med falu rödfärg?
>
> NEJ! Slamfärg flagnar med åren

Va? Kritar gör den men flagnar gör den inte.

gragge skrev:
> Nu tar vi det lilla lugna här... Finns gott om
> omålade timmerbyggnader som stått både två,
> tre och fyrahundra år så... Nja.
> Målade hus är ett sentida påfund vad avser
> lantlig timmerbebyggelse. Innan dess var "allt"
> omålat. Klättra upp i vilken mer genuin fäbod
> som helst om du vill studera. mitt eget hus var
> omålat fram till 1930 talet då det blev rött,
> byggår ca 1760-70. Så nog kan man tryggt låta
> träet vara omålat. Rejäla tak och takfötter
> och bra grund så kan det stå i många
> generationer utan färg.

Fast virket var väl bättre förr?

Chrissofsweden skrev:

Varför byggde du stugan som du gjorde, dvs liten stuga med stor altan under tak? Var det pga det estetiska eller pris? Ta inte detta som en dissning, jag är bara nyfiken på tankarna bakom.

Chrissofsweden skrev:
> Jag vet inte om det är okej att länka till andra
> forum, men länken är till min tråd på
> byggahus.se. Men när jag var 22 år byggde jag
> mig en timmerstuga. Allt finns i tråden. Där
> får man även ett "hum" om hur lång tid allt
> tar. Det har blivit en väldigt populär tråd...
>
>
> http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/13248
> 1-22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus
> .html
>
>
> /Christian

Tror jag sagt det förut men: ag är sjukt impad. Hjälteinsats!

gragge skrev:
> > gragge skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja eller i fall det blir ett timmerhus så
> kör
> > > man omålat. Att kladda på färg på
> > > rundtimmer... nä.
> Jo, nog står timret längre med lite kladd på.
> Dessutom håller sig det lite "nytt" längre.
>
> Nu tar vi det lilla lugna här... Finns gott om
> omålade timmerbyggnader som stått både två,
> tre och fyrahundra år så... Nja.
> Målade hus är ett sentida påfund vad avser
> lantlig timmerbebyggelse. Innan dess var "allt"
> omålat. Klättra upp i vilken mer genuin fäbod
> som helst om du vill studera. mitt eget hus var
> omålat fram till 1930 talet då det blev rött,
> byggår ca 1760-70. Så nog kan man tryggt låta
> träet vara omålat. Rejäla tak och takfötter
> och bra grund så kan det stå i många
> generationer utan färg.

Det beror ju på samhällsklass färg var ju dyrt och status förr. Folk med pengar har ju använt falu rödfärg sen 1700 talet. Allmogefärg började den väll bli i senare halvan av 1800talet tror jag.

Angående virke så grävde jag av en gammal dränering som ledde bort vatten via trärör som borde varit runt 90 år gammal. Den var förvånansvärt fräsch. Ett tunt lager röta men typ 90 % av virket var fortfarande bra. Klart fungerande alltså. Resultatet av den avgrävda dräneringen var översvämning av jordkällaren som låg under huset så den verkar ha fungerat utmärkt fram till att jag förstörde den.

Det går inte att jämföra virket förr med dagens virke. Då var det så mycket kärnved så då var röta inget problem, det är knappast läget i dag. Det är ju knappt någon kärna att tala om i dagens virke.

Riksantikvarieämbetet har gett ut några böcker om virke som är riktigt bra.

Angående rödfärg så ser jag inte problemet. Ett varv med piasavakvast först och sedan på med ny färg när den gamla flagnat. Snabbt och billigt.

Banan skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> -----
>
> Varför byggde du stugan som du gjorde, dvs liten
> stuga med stor altan under tak? Var det pga det
> estetiska eller pris? Ta inte detta som en
> dissning, jag är bara nyfiken på tankarna bakom.

Jag byggde stugan precis som jag ville ha den när jag var 22 år :) Med grästak, loft, solceller, timmer, rejäl altan, mycket gräsmatta, utegrillplats, dass mm.

Jag ville ha det så då. Och då byggde jag så :) Hade jag byggt idag hade det blivit något helt annat. Men det är ju bara för att jag redan byggt det där!

TACK Atlas!!

/G

oxr skrev:
>
> Angående rödfärg så ser jag inte problemet.
> Ett varv med piasavakvast först och sedan på med
> ny färg när den gamla flagnat. Snabbt och
> billigt.

Kan bara hålla med. Jag har fyra (eller sex om man räknar de riktigt små) hus på tomten och alla är faluröda. Det är jag enormt tacksam för. Varken dyrt, jobbigt eller svårt att underhålla.

Fast som det skrivits flagnar den ju inte.

Falu rödfärg flagnar första året om man lagt på för tjockt lager, eller om man målat på nytt virke utan att spä ut första lagret. Jag har gjort båda misstagen innan jag lärde mig.

Rätt gjort ska den inte flagna alls. Däremot släpper pigmentet som fins rött damm när det börjar bli dags att måla om. Tydligast märks det på att man blir röd av att luta sig mot väggen. Tack och lov är det ju lätt att tvätta bor då det inte finns något bindmedel kvar.

Tillbaka
Topp