[OT] Bygga ut område för robotgräsklippare

weldion

Aktiv medlem
Vi har en robotgräsklippare som går innanför ett stålstaket just nu (gul linje på bilden).
Har inte bestämt oss för om staketet skall bort, men vi vill klippa gräsmattan utanför redan nu och vill bygga ut området för roboten.
Den gula lilla fyrkanten vid husets nord-nordvästra hörn är robotens laddstation. Bredvid finns en grind i staketet och där är marken lagd med stenplattor.
Tänkte i sådana fall lyfta bort grinden och lägga en guidelina ut där för att sedan rama in gräsmattan med begränsningslina (grön linje på bilden).

Skärmavbild 2021-05-11 kl. 15.26.37.jpeg

Det är en Husqvarna Automower där man kan välja primär- och sekundärområde i menyn. Går det att bara lägga in en guidelina ut genom grindöppningen (blå linje) och sedan programmera klippningen så att roboten kanske klipper områdena varannan dag?
Vill inte köpa en till laddare, om det inte krävs för att få ett ytterligare område att fungera.
Provade nyss att lyfta ut roboten utanför staketet och då varnar den bara för "Utanför arbetsområdet!".

En fråga till:
Stenplattorna som roboten skall åka över genom grindöppningen, går det att lägga guidelinan i springorna mellan plattorna i ett zickzackmönster eller blir det för knasigt för roboten?

weldion

Aktiv medlem
Kan svara mig själv litegrann i alla fall:
En installation för geografiskt närliggande gräsmattor
Om gräsmattorna är geografiskt närliggande, t.ex. om du vill dela en Automower® med din närmaste granne eller om en del av gräsmattan är nära men inte direkt ansluten till resten av gräsmattan, kan du göra en av platserna till en biyta. Då behöver du bara göra en klipparinstallation – med en laddstation och en begränsningskabel. Kom dock ihåg att den rekommenderade maximala längden på begränsningskabeln är 800 m.

Eftersom det inte finns någon passage mellan de två områdena i den här typen av installation måste du flytta klipparen manuellt mellan dem och välja Biyta när du startar klipparen.

Det är dock manuellt flytta som jag vill slippa. Kanske det blir samma område, men en guidelina för att se till så att den hittar passagen genom staketet som man måste få till.

benzok

Medlem
Hur ser din befintliga begränsnings/guide-lina ut?
Begränsningslina måste börja/avslutas i laddstationen och guidelinan börjar i laddstationen och avslutas i begränsningskabeln, så dina blå och gröna linjer ser lite konstiga ut.
På min 420 kan man välja ett antal olika startalternativ, följ guide 1/2 eller följ begränsningslina vänster/höger , man sätter en procent-sats hur ofta den skall välja ett visst alternativ.

Laan84

Aktiv medlem
Har du möjlighet att göra ett hål/passage till i staketet? Det optimala vare väl att dra guidelinan typ så här och tre zoner?

Bilagor

• 1398BE89-65E6-4911-96D1-E5A76C25338C.jpeg
    1398BE89-65E6-4911-96D1-E5A76C25338C.jpeg
    68.4 KB · Besök: 18

weldion

Aktiv medlem
Hur ser din befintliga begränsnings/guide-lina ut?
Begränsningslina måste börja/avslutas i laddstationen och guidelinan börjar i laddstationen och avslutas i begränsningskabeln, så dina blå och gröna linjer ser lite konstiga ut.
På min 420 kan man välja ett antal olika startalternativ, följ guide 1/2 eller följ begränsningslina vänster/höger , man sätter en procent-sats hur ofta den skall välja ett visst alternativ.
Kanske blev otydligt. Den gula är den enda som finns. Gröna är området som jag vill att det också skall klippas på.
Vill ha någon sorts guidelina ut genom öppningen i staketet, för annars så prickar den väl bara rätt ytterst sällan.

Laan84

Aktiv medlem
Om du inte kan öppna i staketet, nödlösning

Bilagor

• 4572DE0B-A185-4A24-89FA-0F23174DDF7D.jpeg
    4572DE0B-A185-4A24-89FA-0F23174DDF7D.jpeg
    73.3 KB · Besök: 12

weldion

Aktiv medlem
Så man skulle kunna sätta en guidelina ut från laddaren genom öppningen i staketet (vid blå linje) och sedan välja att måndagar så följer den G1 och tisdagar G2?
Gräva ner lina enligt grön linje också då förstås.
Man kanske helt kan skippa gul linje (den nuvarande begränsningen) helt och bara köra på grön (när man grävt ned den) och komplettera med blå guidelina?

Bromspedal

Medlem
Det går att ställa Automower på att gå ut på guidekabel eller bara rakt ut från laddstationen. Vissa har en guide andra har stöd för två. Vi har en McCulloch (Husqvarna klon) som bara har stöd för en kabel där jag kan ställa in hur många procent av gångerna den ska gå på guide ut. Vi kör 50% och kan inte styra vilka dagar det ska ske.

Problemet med att behålla staketet och bygga ut med "grön" kabel är att du får en väldigt tajt passage vilket gör det svårt för klipparen att naturligt hitta till den lilla ytan utanför grinden. Så jag tror att du kommer vinna på att ta bort staketet och få en stor öppen yta. Röd kabel visar då hur du kan dra guiden för att få ut klipparen till den nya ytan.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-05-11 kl. 15.26.37.jpeg
    204.5 KB · Besök: 11

weldion

Aktiv medlem
Efter att ha studerat roboten som jag har, så verkar den vara lite för gammal för dubbla guidelinor.
Det skall tydligen ha gjorts en uppdatering efter 2017 där en enklare Connectmodul är installerad även stöd för dubbla guidelinor.
Min är nog från ganska precis 2017.

trgis

Medlem
Kanske missförstått men går det inte bara att koppla bort gul begränsning, dra ny grön begränsning och en guide till bortre gröna området. Roboten kommer då iofs krocka med staketet.

weldion

Aktiv medlem
Kanske missförstått men går det inte bara att koppla bort gul begränsning, dra ny grön begränsning och en guide till bortre gröna området. Roboten kommer då iofs krocka med staketet.
Jo, det är jag inne på nu. Gjorde en skiss igår, men med dubbla guidelinor då.
IMG_3675.jpeg

Då kanske man bara fimpar guidelinan som går in i området innanför staketet. Sannolikheten att den åker där inne kanske är tillräckligt stor ändå?

benzok

Medlem
Tror du behöver flytta laddstationen, nu kommer guide och begränsningskabel att korsas. Man klarar sig med en guide, en som går till det nya bortre området.

weldion

Aktiv medlem
Tror du behöver flytta laddstationen, nu kommer guide och begränsningskabel att korsas. Man klarar sig med en guide, en som går till det nya bortre området.
Ja, det är inga problem att flytta laddstationen, den får stå mot altanen istället, så blir det ingen risk för korsning.

trgis

Medlem
På min automower med guide väljer man hur många % av starterna från laddstationen som skall följa guide, dom andra startar direkt från laddstationen. Det borde bara innebära lite rattande på fördelningen tills du träffar rätt.

weldion

Aktiv medlem
På min automower med guide väljer man hur många % av starterna från laddstationen som skall följa guide, dom andra startar direkt från laddstationen. Det borde bara innebära lite rattande på fördelningen tills du träffar rätt.
Är din nyare än 2017? Läste på ett ställe att 420 innan cirka 2018 är enklare än de är nu. Ett sätt är att testa om man har en enklare blåtandskoppling till Husqvarnaappen i menyn på roboten.
Min säger bara "Connect inte tillgängligt" om man går in i den menyn och då skall den inte ha stöd för dubbla guidelinor heller.

Stumpy

Aktiv medlem
Kapar tråden. (Pun intended.)
Hur jobbigt/svårt är det att gräva ner ~180 m begränsnings- och ~40 m guidekabel?
Skall man ta hjälp av någon som har maskin för det?

weldion

Aktiv medlem
Hur jobbigt/svårt är det att gräva ner ~180 m begränsnings- och ~40 m guidekabel?
Har inte lagt ned någon lina själv, men jag har hört lite olika metoder.
En är att köra med trimmer på högkant, så man får ett väldigt kortklippt spår i gräset och efter det lägga begränsningslinan i det spåret. Efter en säsong så skall man inte se någonting av linan.
Kommer själv att prova den metoden nu när det skall göras om.

weldion

Aktiv medlem
Detta är min senaste uppdatering för förhoppningsvis få det att fungera med klippning av hela gräsmattan.
Gul linje är den enda begränsningslina som kommer att finnas.
Grön fyrkant är placeringen av laddstationen.
Blå linje är guidelinan ut ur staketöppningen och in på gräsmattans yttersta del.

Plan B är att ta bort staketet, men är inte så sugen på det än.

benzok

Medlem
Min 420 är från 28.03.2017 med programvara från 2016-11-29 I den kan man sätta procenten under menyn installation yttäckning. Den har bara stöd för en guidelina, det kan man se i laddstationen, det saknas stift där guide 2 skall anslutas

weldion

Aktiv medlem
Min 420 är från 28.03.2017 med programvara från 2016-11-29 I den kan man sätta procenten under menyn installation yttäckning. Den har bara stöd för en guidelina, det kan man se i laddstationen, det saknas stift där guide 2 skall anslutas
Då skall jag kika på det! Samma på min laddstation, att stift för G2 saknas.
Blir en lämplig långhelgsaktivitet att fixa till detta.

Laan84

Aktiv medlem
När vi installerade från början hade vi en person här med en maskin som fräste ett spår och la ner kabeln i samma process.
Ska göra om rätt mycket nu, kommer då att lägga den på gräset, kanske testar ”trimmermetoden” som weldion nämnde.
En fördel med synlig kabel är färre brott pga klantighet vid borttagning av maskros, mindre grävarbeten osv.

Hjulning

Medlem
När vi installerade från början hade vi en person här med en maskin som fräste ett spår och la ner kabeln i samma process.
Ska göra om rätt mycket nu, kommer då att lägga den på gräset, kanske testar ”trimmermetoden” som weldion nämnde.
En fördel med synlig kabel är färre brott pga klantighet vid borttagning av maskros, mindre grävarbeten osv.
Vinkelslip istället för trimmer? Kan det funka?

weldion

Aktiv medlem
Vinkelslip istället för trimmer? Kan det funka?
Det borde fungera. Har hört om folk som kört med tigersåg också.
En bred skiva och sätta någon slags skiva mellan vinkelslip och backen för djupbegränsning borde fungera. Skulle även ha på mig ett skyddsvisir mot flygande småsten och eventuell skivsprängning. En sådan diamantskiva för stenkapning borde dock gå kanon.

Tosselino

Medlem
Kabeln är inte synlig så länge. Så ligger närmare ytan än om man "gräver" ner den 10-15 cm, och alltså större risk för klantighet. Enligt min egen klant-erfarenhet.

Att gräva ner gör också att man kan vertikalskära (om man är modig) då de bara ska gå ner 4-5 cm.

fimp81

Ny medlem
Det är jätteenkelt, krångla inte med att gräva ner kabeln utan lägg den ovan på gräset med de medföljande märlorna (har du tänkt att vertikalskära gräset och hålla på krångla måste du gräva), tar några timmar max om du följer instruktionerna med avstånd till hinder. Kabeln växer ner i gräset på några veckor.

dapoi22

Medlem
Detta är min senaste uppdatering för förhoppningsvis få det att fungera med klippning av hela gräsmattan.
Blå linje är guidelinan ut ur staketöppningen och in på gräsmattans yttersta del.

Visa bilaga 488340
Jag skulle behålla orginalslingan och använda nya placeringen av laddstationen. Låt säga att vänstervarvet på slingan sträcker sig hela det gamla området, men sedan fortsätter den ut i det nya området. Följer staketet på utsidan och runt hela ”nya” delen för att sedan ansluta till höger i laddstationen. På så vis slipper klipparen banka i staketet och du täcker hela ditt område med slingan. Guideslingan får du lägga liknande, ett U in i gamla delen och sedan leda den ut i nya delen. Sedan stegar du upp antal meter du vill att klipparen ska börja efter på guideslingan, låt säga att en start sker efter 5 meter (den börjar i gamla området). Nästa start efter 20 meter ( i början av nya området) och nästa start efter 70 meter (i slutet av nya området). var tredje start börjar då klipparen på de olika startpositionerna längs guiden och hela mattan blir klippt.

kais01

Aktiv medlem
nyfiken fråga; vad fyller staketet för funktion? verkar vara rätt begränsad del av tomten. kaninskydd:)..?

weldion

Aktiv medlem
nyfiken fråga; vad fyller staketet för funktion? verkar vara rätt begränsad del av tomten. kaninskydd:)..?
Förra ägaren hade hundar som sprang innanför det.
Är påkostat och krävs ganska så mycket arbete för att plocka bort det, så man vill vara säker på att det inte kommer till användning.

dapoi22

Medlem
Det är jätteenkelt, krångla inte med att gräva ner kabeln utan lägg den ovan på gräset med de medföljande märlorna (har du tänkt att vertikalskära gräset och hålla på krångla måste du gräva), tar några timmar max om du följer instruktionerna med avstånd till hinder. Kabeln växer ner i gräset på några veckor.
Jag skulle göra så att du värderar hur mattan växer eller inte växer. Där det växer som fasen kan du klippa mattan kort och sedan lägga kabeln med spikar på mattan. Den kommer att försvinna över sommaren. Där det växer sämre skulle jag gräva ner kabeln för där kommer den inte att försvinna alls.

maRRtin

Aktiv medlem

Visa bilaga 488340
Det kommer nog att funka bra.
Jag har en gammal 220 från 2007, den kan jag ju ställa hur den ska lämna stationen, med procentfördeling o.s.v. Om den ska följa guiden, eller om den ska följa begränsningslingan och åt vilket håll den ska åka, hur långt mm.

Så det är ju bara ställa 50/50 på guide och begränsning åt höger i detta fallet.
Eller du får nog lägga 50/25/25 (begränsning/guide/guide) och ställa två olika längder på när den ska följa guiden, så den klipper lite mellan staket och begränsningen också

weldion

Aktiv medlem
Nu så är området för robotgräsklipparen ombyggt.
Ser ganska så exakt ut som på den sista skissen.
Har lagt in 5 st startområden nu och lär väl få trimma in det bättre när den fått köra någon dag.
Roboten har redan varit längst ut i området efter att bara startat en gång i det nya området.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Jag har rätt mycket djur på tomten så jag spårade ner 1000 m kabel med motorsåg för att slippa få den upprullad av en galopperande älg och sen använde jag en knivslida för att dra ner kabeln i spåret. Effektiv tid ungefär en dag. Rätt kämpigt men jag är nöjd med resultatet.

1622142854501.png

1622142621012.png

1622142210083.png

jansson99

Moderator
Forumvärd
Angående din fundering så kan du ju öppna den orangea slingan i grinden och lägga dubbelt i rött utanför staketet och en blå guide. Du får köra trimmer längs staketet.

1622145373266.png

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag körde också motorsåg och knivslida. Skruvade knivslidan på en läkt och satte en kort bit läkt på tvären för trådrullen och sen sprang man runt tomten på några minuter! Satte några kabelspikar i hörnen bara så tråden inte drogs upp.
20180518_111718-01.jpeg

Angående ts staket så borde samma gränskabel gå runt staketet på båda sidor för att bespara klipparen från tusentals sammanstötningar och förstås yttre gränsen. Guidelinan i en loop, ut genom grinden och längst bort. Väldigt enkelt att ställa procent sen när man får kläm på hur effektivt den klipper varje yta. Långa smala ytor är svårast att få till då den vill vända för ofta.

weldion

Aktiv medlem
Som sagt, det är redan klart nu.
Roboten vandrade fint längs med det långsmala området flera gånger igår kväll.

ooms

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Det lite roliga som skedde under installationen var att jag hittade begränsningslina nedgrävd medan jag höll på.
Fick svaret från grannen i huset nedanför. Det var samma ägare på detta hus och grannens hus tidigare, ett hus bodde man i och ett hyrdes ut.
Den roboten som jag har gick innanför staketet och en annan robot gick från grannhuset (uthyrningshuset) och upp hit och klippte utanför staketet.
Kunde skarva in mig på en bit lina i alla fall och sparade då lite härjande.
Grannen skall också ner med ny begränsninglina, så robotarna kommer väl att slåss lite vid fastighetsgränsen då och då.
En annan rolig sak var att en vessla kom och hälsade på när jag lade guidelinan under stenplattorna. Prasslade bredvid mig och jag trodde en ekorre kom dit för att säga hej, men då vad det en liten vessla.

weldion

Aktiv medlem
Skall inte roboten klara av mer än 89 meter guidelina? Lade ut cirka 100 meter guidelina från laddstationen ut till området längst bort i trädgården.
I menyn så kan jag inte skriva mer än 89 meter av guidelina som den skall följa ut från laddaren.

benzok

Medlem
Tror man kan ha 400 meter guidekabel. Kan man inte sätta längden till 0 och då går den hela guidekabeln oavsett längd?

weldion

Aktiv medlem
Tror man kan ha 400 meter guidekabel. Kan man inte sätta längden till 0 och då går den hela guidekabeln oavsett längd?
Det har jag inte prövat, nu så fungerar det fint i praktiken ändå. Den släpper på en bra plats med inställningen som jag har nu.
Kan dock vara värt att prova om man skall göra några fler installationer och behöver en väldigt lång guidelina.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer