[OT] Byta lager i tvättmaskin...

Jag måste byta lager i min tvättmaskin. (Bosch) Har sett på en del youtube klipp hur man gör, och givetvis ser det så enkelt ut på videon.
Men jag som aldrig har bytt lager innan funderar om man ska våga prova själv.
Någon av er som har bytt lager på er tvättmaskin och lyckats?
Var köper man lager med mera? Tips?

Senast ändrad:

rekrevs

Aktiv medlem
Lättaste sättet att få fram korrekt lagerdimension är nog att ta isär och mäta det gamla lagret och sedan åka och köpa ett nytt på lämpligt ställe. Hur svårt själva lagerbytet verkligen blir lär ju bero på hur konstruktionen ser ut. Har sett lagren som satt i gamla (20år+) tvättstugemaskiner och de var 10cm i diameter och krävde rejäl avdragare och lager press för att bya. Misstänker dock att både konstruktion och lagerdimensioner har ändrats mycket sen dess.

Kör på, det värsta som kan hända är att du får köpa en ny maskin :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Det går göra. Inte så svårt - jag lyckades och det var innan youtube fanns. Gick bra ändå.

Det finns dock alltid en risk att man fuckar upp något när man skruvar med vitvaror så en viss beredskap på att det kan misslyckas är bra att ha.

Niklasberglund

Aktiv medlem
Äh!

Svinenkelt!

Jag har till och med bytt lager på en tvättmaskin som inte hade delbar trumma..

Jag sågade isär den, bytte lager och silikonade/skruvade ihop den.

Börja med att försöka googla att du har en trumma/trumhus som är delbart

Om inte. Släpp det :)

*petern*

Ny medlem
Bytt på en Elektrolux. Det var rätt mycket meck men vad finns att förlora? Fick köpa ena lagret från Elektrolux, jag kommer inte riktigt ihåg vad som var så speciellt, kanske att det var en ganska speciell tätning som hörde till. I andra änden var det ett standardlager.Maskinen går än och det var ganska många år sedan det byttes :-)

pme

Aktiv medlem
Siemens/Bosh brukar ha bra dokumentation på alla delar i sina maskiner.

Jag bytte medbringare i vår gamla Siemens och hittade rätt artikelnummer på deras site. Nu börjar det bli dags att göra som TS och byta lager på nya maskinen (Bosch) men jag drar mig för arbetet (eftersom trumman måste ut, vilket var ett jäkla bök).

us930

Aktiv medlem
Jag bytte lager på vår Electrolux för ca ett år sedan, den fungerar fortfarande klanderfritt, köpte lager och tätning och någon klämma till tätningen mellan trumma och lucka direkt på Electrolux hemsida, visst, man kan hitta lagren billigare om man letar runt lite, men nu kom grejorna hem dagen efter beställningen och man visste att allt passade.
Normal händighet och mekvana krävs, lite större verktyg som kopparslägga, drivdornar, samt hylsnyckelsats i mindre dimension är bra. Träklossar och ståltråd för att hänga upp trumman igen. Dokumentera hur allt satt med bilder så sparar du tid.

Mvh Ulf S.

Morningstar

Ny medlem
Hur gick det? Mitt jävla lager skrapar som en broms som ligger på i bilen ungefär. Har kommit plötsligt. Får se hur länge det håller. Renoverar ett sovrum just nu. Så skruvandet får vänta lite

Pqz

Aktiv medlem
Att få loss plåtar och frontpanel är enkelt, men på min Bosch är det bökigt att få loss främre delen av karet.
Jag gjorde en vagga av ett spännband som jag spände runt och under maskinen, och som bakre delen och motorn hängde i medan jag tog bort fjädrarna.
Vidare krävs rejäla doningar för att slå loss de gamla lagren. Jag använde handslägga och ett rejält järnrör med lite tyngd i.
Rätt meckigt, men jag har nog aldrig känt mig så traditionellt manlig som efteråt...

Pfaff

Aktiv medlem
Att få loss plåtar och frontpanel är enkelt, men på min Bosch är det bökigt att få loss främre delen av karet.
Jag gjorde en vagga av ett spännband som jag spände runt och under maskinen, och som bakre delen och motorn hängde i medan jag tog bort fjädrarna.
Vidare krävs rejäla doningar för att slå loss de gamla lagren. Jag använde handslägga och ett rejält järnrör med lite tyngd i.
Rätt meckigt, men jag har nog aldrig känt mig så traditionellt manlig som efteråt...

Vad sitter lagret fast i? Nån sorts aluminiumfixtur skulle jag tro? Då borde det vara förhållandevis enkelt att värma på med en varmluftspistol för att få ett lager att släppa utan allt för mycket våld.

kais01

Aktiv medlem
har bytt lager på ett par maskiner.

även med lämplig avdragare kan det vara ett helvete att få ut det gamla lagret. brukar då slipa igenom yttre lagerbanan med en dremel, tar en stund men är ojobbigt annars. sedan ramlar lagerbanan närmast ut. man kan göra en skåra och slå med mejsel i riktning mot genomslipningen. metoden praktiserad med framgång även på bilar och cyklar.

på en toppmatad maskin kom jag åt främre lagret genom att såga upp en lucka i främre plåten. en bit vit plåt från en donatormaskin dolde hålet sedan.

tänk på att köpa nya lager med hög klassning. det håller inte med billigt skit på den här applikationen, med mycket vibrationer och ojämn hög belastning.

kais01

Aktiv medlem
det kan vara värt att laga äldre maskiner, från tiden för eu-klassningen. dels försöker de inte skölja utan vatten, dels försöker de inte spara ström genom långa stillestånd i programmen. och de kan anslutas till trefas så inte uppvärmningsfasen tar tre evigheter.

en fintvätt på 40 min eller tre timmar. bara att välja.

Pfaff

Aktiv medlem
det kan vara värt att laga äldre maskiner, från tiden för eu-klassningen. dels försöker de inte skölja utan vatten, dels försöker de inte spara ström genom långa stillestånd i programmen. och de kan anslutas till trefas så inte uppvärmningsfasen tar tre evigheter.

Min Miehle tar iofs knappt en timme på sig i fintvätten men sliter å andra sidan inte heller sönder kläderna.

kais01

Aktiv medlem
var glad för det;

senaste mielemodellen tar enligt senaste råd och rön 2h38min. och då anses det snabbt.

dessutom har i dagarna producenterna ålagts att ha ett program som heter 40/60. men som bara tvättar i 40. annars blir det b-klass.
.
075F404F-7BF8-4EE3-9EF3-BEF31B20E2A4.jpeg

Pqz

Aktiv medlem
Vad sitter lagret fast i? Nån sorts aluminiumfixtur skulle jag tro? Då borde det vara förhållandevis enkelt att värma på med en varmluftspistol för att få ett lager att släppa utan allt för mycket våld.
Fast karet är av något slags plastmaterial som förvisso klarar 90-graders tvätt, men fråga är hur det mår om man går på hårt med varmluftpistolen för att värma loss lager...

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag killgissar att om maskinen är såpass gammal att lagret/lagren behöver bytas så går det sannolikt att räkna hem en ny maskin energimässigt för konsumenten.

Edit: för konsumenten.

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem

Fyfan vad sur man blir på de där jävla ekonomi-maskinerna.

Flyttade nyss till en nybyggd lgh och gissa om jag blev förvånad när en vanlig 60-tvätt tog över 4 timmar!

Fick sova första natten hos en kompis eftersomför jag la in maskinen för sent och inte hade några sängkläder 👀.

Brakastruten

Aktiv medlem
Riktigt bra film, om just tvättmaskinslager..

Pfaff

Aktiv medlem
Jag killgissar att om maskinen är såpass gammal att lagret/lagren behöver bytas så går det sannolikt att räkna hem en ny maskin energimässigt..

Jag är rädd att du killgissar käpprätt åt skogen.
Att gamla maskiner drar mer energi än nya uppvägar inte på långa vägar de resurser som går förlorade genom mellanskillnaden vid byte till en nytillverkad maskin om den gamla är möjlig att reparera med små medel såsom ett nytt lager.
Miljökonsekvensbeskrivningen måste omfatta hela kedjan från gruvdriften till tippen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag är rädd att du killgissar käpprätt åt skogen.
Att gamla maskiner drar mer energi än nya uppvägar inte på långa vägar de resurser som går förlorade genom mellanskillnaden vid byte till en nytillverkad maskin om den gamla är möjlig att reparera med små medel såsom ett nytt lager.
Miljökonsekvensbeskrivningen måste omfatta hela kedjan från gruvdriften till tippen.
Lagt till: för konsumenten.

kais01

Aktiv medlem
har inte direkt emot att köpa nytt när det är dags och inte direkt emot att laga gammalt heller. är funktionen bra så:)

men när det nya är så outsägligt långsamt som nya tvättmaskiner gör det ju valet lätt.

skulle man översätta det till cykel skulle vi nöja oss med racers som helt ovilligt går över 15kmh.

Mashimaro

Aktiv medlem
Javisst, köp aldrig nåt nytt om du har något som går att laga.
Kul liv.
Livscykelanalyser kommer bli en betydligt större del av all konsumtion i framtiden. Det är inte rimligt att köpa nytt på det sätt som vi gör i samhället idag. Men det betyder så klart inte att det alltid är bättre att köpa nytt. I exemplet med en tvättmaskin så tjänar man in energiförbrukningen från tillverkningen på ca 2,5 år om man byter från en klass B till en klass A+++. Har man däremot en klass A så tar det 5 år att tjäna in bytet sett ur ett energiperspektiv.

Mashimaro

Aktiv medlem
Förresten, ni som klagar över tidsåtgången i nya tvättmaskiner: Har era maskiner inga snabbprogram? De fungerar ju likadant som de normala programmen i äldre maskiner och går snabbt.

Min Bosch tar 3:33 för att tvätta ett 40-program i energisparläget, men bara 1:00 att göra samma program i snabbläget. Enda skillnaden är att det går åt ungefär dubbelt så mycket vatten och el i snabbprogrammet.

kais01

Aktiv medlem
Förresten, ni som klagar över tidsåtgången i nya tvättmaskiner: Har era maskiner inga snabbprogram? De fungerar ju likadant som de normala programmen i äldre maskiner och går snabbt.

Min Bosch tar 3:33 för att tvätta ett 40-program i energisparläget, men bara 1:00 att göra samma program i snabbläget. Enda skillnaden är att det går åt ungefär dubbelt så mycket vatten och el i snabbprogrammet.
det är ju faktiskt bra om det finns ett sånt program. funkar det bra då? välsköljt och så?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår halvgamla Asko kör jag alltid med hög vattennivå och ofta med "superskölj". Och snabbprogram som tar en dryg timme. Det blir rent, även smutsiga barnkläder.

Standardprogrammen tar ju en halv dag..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Med massa ungar kan man behöva köra ett par maskiner mellan hemkomst och läggdags för de vuxna, då är det skönt om inte varje maskin tar 3 timmar..

kais01

Aktiv medlem
när jag tvättar blir det vanligtvis fyra fem fullstora maskiner.

ett annat vanligt scenario är hem kl 21 från mtb-runda, av lätt förstådda skäl köra en maskin spädd med lite vanlig tvätt. bra att slippa vänta till midnatt med att hänga upp den på tork.

Rattnalle

Aktiv medlem
Min ett år gamla LG kör en rätt full 60-tvätt på 1,20-1,30 med extra sköljning. 95 tar en kvart extra ungefär. 40 typ tio minuter kortare. Klart godkänt.

Eller 40 mix som tar en timme med extra sköljning och snabb-knappen intryck. Brukar köra det för cykelkläder och liknande som ska tvättas på stående fot.

Sen finns det ett fyra timmar långt eco-program. Men det är inte standardprogrammet.

Sen har ju maskinen en timer som jag använder rätt ofta. Kommer hem och hänger en maskin som precis blivit klar.

toshiba

Aktiv medlem
Kan nån förklara för en idot varför det går åt mindre energi med de långa programmen? (Det är självklart så det är, men jag vet inte varför)

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är rätt kul att plocka ned maskinen i molekyler, och därefter sätta ihop den så den funkar igen. Promise. Fast timpenningen blir inget vidare...
Jag har bytt lager själv för 20 år sen på en maskin i stugan när jag behövde lite terapi.
Hemma har jag bara moderna maskiner, det är elbrist😉

kais01

Aktiv medlem
Kan nån förklara för en idot varför det går åt mindre energi med de långa programmen? (Det är självklart så det är, men jag vet inte varför)
jag har trott att det mest handlar om att minska effektbehov och vattenmängd snarare än energimängd? men en viss energivinst tycks man ändå kunna inkassera.

de långa programmen tycks ha rätt mycket blötläggning inbyggt. och det kostar ju ingen energi.

när det gäller diskmaskiner är det mer gåtfullt, men med svaga pumpar och begränsat med vatten behöver man även där kompensera sämre tvättverkan med mer tid.

med en trefas diskmaskin användbar för hemmabruk finns program som går på 17 minuter.

now you are talking:)

Mashimaro

Aktiv medlem
jag har trott att det mest handlar om att minska effektbehov och vattenmängd snarare än energimängd? men en viss energivinst tycks man ändå kunna inkassera.

de långa programmen tycks ha rätt mycket blötläggning inbyggt. och det kostar ju ingen energi.

när det gäller diskmaskiner är det mer gåtfullt, men med svaga pumpar och begränsat med vatten behöver man även där kompensera sämre tvättverkan med mer tid.

med en trefas diskmaskin användbar för hemmabruk finns program som går på 17 minuter.

now you are talking:)
Den största energianvändningen i tvättmaskinen är uppvärmningen av vatten. Använder maskinen mindre vatten så behöver den också värma mindre vatten och energi sparas.

När det gäller diskmaskiner så hjälper värmeväxlaren till att spara en hel del energi. Och det är även här en minskad vattenmängd som hjälper till med energibesparingen i övrigt.

kais01

Aktiv medlem
även vår diskmaskin från 96 har värmeväxlare. dessutom har den självklarheten två identiska hyllplan som vart och ett rymmer både bestick, tallrikar och glas.

tre hyllor för olika saker är verkligen oergonomiskt och tidskrävande. kommer inte över tröskeln i mitt hem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer