[OT] Chans att rädda karriären?

H.

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Raggamuffin sa:
Fältprästen sa:
Bergsmannen sa:
Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?
Snarare med en gammal 240? Med gratis service, inga slitagedelar och ingen värdeminskning.
+1

Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
 

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
H. sa:
Raggamuffin sa:
Fältprästen sa:
Bergsmannen sa:
Cyklar nu 7 km ist för 7 mil enkel resa med bil. Bättre hälsa och ca 40k mer i plånboken per år.
Hur räknar du då? Körde du med en Hummer?
Snarare med en gammal 240? Med gratis service, inga slitagedelar och ingen värdeminskning.
+1

Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
Tiden då. Säg 1,5 h bilpendling per arbetsdag, 226 arbetsdagar/år. Det ger 226x1,5=345 timmar per år eller drygt 19% av en heltid. (semestern är som jämförelse 5x40=200 h).

Timlönen dörr till dörr lär ha åkt upp en hel del...
(Årslön-bilkostnad)
/
(arbetstid+pendlingstid)
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
H. sa:
Fältprästen sa:
H. sa:
Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?
30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

http://www.affarsresenaren.se/2018/05/22/dyrare-köra-bil-än-många-tror-39727777
Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
ooms sa:
H. sa:
Fältprästen sa:
H. sa:
Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?
30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

http://www.affarsresenaren.se/2018/05/22/dyrare-köra-bil-än-många-tror-39727777
Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).
Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
 

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
H. sa:
ooms sa:
H. sa:
Fältprästen sa:
H. sa:
Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?
30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

http://www.affarsresenaren.se/2018/05/22/dyrare-köra-bil-än-många-tror-39727777
Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).
Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
Är du ny här? ;)
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
H. sa:
ooms sa:
H. sa:
Fältprästen sa:
H. sa:
Räknar man 30kr/mil som totalkostnad för bilägandet handlar det snarare om typ 100 lök om året.
Visst, kör man en Ferrari så kan det bli ännu mer.
Räknar du med resebidraget också i dina 30 kr?
30kr/mil var en höftning. Du får gärna komma med ett motbud om du anser att det är orimligt.

http://www.affarsresenaren.se/2018/05/22/dyrare-köra-bil-än-många-tror-39727777
Huvudfrågan är väl om bilen behålls eller inte. Om skippandet av pendling innebär att bilen avyttras försvinner ju alla kostnader, men om den behålls är det ju bars de rörliga kostnaderna som försvinner (bränsle, försäkring för längre körsträcka, viss värdeminskning, samt ev ökad frekvens av service/reparationer).
Huvudpoängen är att det inte finns någon anledning att ifrågasätta påståendet att han sparar 40k/år genom att växla 14 mils bilåkande per dag till 14 km cykling.

Jag ville bara belysa att det inte är orimligt att anta att den siffran till och med kanske ligger i nedre spannet. Givetvis kan man göra en mer granulär beräkning. Men det var aldrig syftet.
Det håller jag med om. Mitt inlägg var mer riktat till om det handlar om 40-50kr/mil eller 10-20kr. 40k motsvarar ca 12-13kr, ev reseavdrag oräknat.
 
Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
God jul!
Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

/T
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?

geologen

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Raggamuffin sa:
tmalm sa:
God jul!
Eh jo förresten, vi har lite dålig beläggning nu så din provanställning blir inte förlängd...

/T
Tråkigt.

A.Fritzon sa:
Finns det företag med dålig beläggning nu för tiden?
Min första tanke, i gbg dessutom? Det skriks efter folk inom alla branscher här nere i alla fall.
Har jag svårt att tro. Nu är vi ju dessutom på väg in i en lågkonjunktur, så det blir snart väldigt tufft.
 

A.Fritzon

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Dom säger det men hos mitt företag, mina kunder och våra leverantör går allt på övervarv och stora kapacitetsbekymmer hos samtliga.
Men det kanske är så precis innan det klappar ihop.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
A.Fritzon sa:
Dom säger det men hos mitt företag, mina kunder och våra leverantör går allt på övervarv och stora kapacitetsbekymmer hos samtliga.
Men det kanske är så precis innan det klappar ihop.
Det kan ju variera mellan olika branscher.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Ja om något är det väl överhettningen innan lågkonjunktur vi befinner oss i. Fullt ös.

Jag jobbar dessutom mot en bransch som traditionellt får större anslag vid en lågkonjunktur så det blir intressant att se vad som händer framöver..
 

BigF

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Efter 16 år i sporthandelsbranschen gör jag ett rejält uppbrott. Drar upp bopålarna i Eskilstuna och tar med mig familjen till norra Gotland där ny tjänst och ett nytt kapitel i våra liv väntar.

Det ska bli så vansinnigt skönt att slippa kvälls- och helgjobb.

Inte fy skam att cykla där uppe heller.
 

BigF

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Luthman Photography sa:
Men...Gotland? Fåren? Sthlmsturisterna?
Fåren har jag inget emot. Sthlmsturisterna undviker man så gott det går under den tid de vistas på öjn. Den stora massan håller ju till i Visby så där är man ju inte under den perioden.
 

NON

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
NON sa:
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
Vad tiden är värd kan nog bara du själv svara på. Minskat bilslitage och bränslekostnad är ju lätt att räkna ut. Det som jag skulle kolla är också hur tjänstepensionsavtal ser ut. Många har ganska låg avsättning (typ 4-5%) upp till en viss lönenivå, medan över en viss brytpunkt sätts 30-35% av. Om du idag ligger en bra bit över brytpunkten, och på nya jobbet hamnar precis under, tappar du ganska mycket i pensionsavsättning. Kanske inte avgörande för beslutet, men värt att kolla upp.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Chans att rädda karriären?
Oj, här kom denna tråden. Jag var här och härjade för inte alls längesen. Men ibland går det som det går, så imorgon börjar jag nytt jobb igen. Nu som servicetekniker också, fast med andra pryttlar och lite mer resande.
 

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
NON sa:
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
Beror väl lite på var du bor. 11 mil motorvägspendling per dag i Sthlmsområdet hade jag lätt bytt mot 1 km promenad och ca 2500kr mindre i plånboken varje månad... :-)
 

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
NON sa:
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
Skulle du ta ett jobb som innebar elva mil i bil om dan och kanske nån tusenlapp extra i månaden?

Du kommer ju att spara en hel del på att slippa köra så reallönetappet blir inte SÅ stort. Att få uppemot två timmar extra fritid om dan däremot....

/T
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
tmalm sa:
NON sa:
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
Skulle du ta ett jobb som innebar elva mil i bil om dan och kanske nån tusenlapp extra i månaden?

Du kommer ju att spara en hel del på att slippa köra så reallönetappet blir inte SÅ stort. Att få uppemot två timmar extra fritid om dan däremot....

/T
11 mil motorväg är väl snarare 1 timme...
 
[OT] Chans att rädda karriären?
NON sa:
Hur värderar ni tid.

En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.

Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.
Jag har varit i situationer där jag varit beredd att göra det, men tjänsten har gått till en annan sökande. Så ja, jag hade gjort det. För mig att bytet även inneburit att jag fått tjänstepension samt jobbat åt ett stabilare företag i en stabilare bransch.
 

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Tja, det beror på var man är och om det bara är motorväg osv. Tex i götet kan fem km motorväg ta två timmar.

/T
 

NON

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Bra tips angående effekter på tjänstepensionen, det ska jag kolla upp för det har jag inte tittat på.

Nu på vintern tar det typ 45 minuter dörr till dörr så det är en timme per dag pratar vi om.
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
11 mil x 30 kr x 23 dagar i månaden = 7500 efter skatt. Vet inte din lönenivå men det låter inte så svårt att räkna hem det ekonomiskt. Om du dessutom vinner en timma på det så låter det väldigt bra.

Jag värderar närhet till jobbet väldigt högt och skulle utesluta alla jobb längre bort än typ 40 minuter, vilket begränsar urvalet rätt kraftigt om man bor i en förort till stockholm.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Det finns inte mkt som säger att du , om du är kvalificerad , måste acceptera den lön du erbjuds om det är dig dom vill anställa . Förutsatt att du jobbar i tjänstemannasektorn . Kollektivare ska konstigt nog tjäna lika vare sig dom jobbar eller inte .
Att nyanställda kommer in med bättre lön är inte helt ovanligt och tvärt emot vad alla gnälliga svenskar tror så är det bra för arbetsplatsen .
Ta diskussion om anställningen så att du vet exakt vad du ska ta ställning till .

M
 

NON

Medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
H. sa:
11 mil x 30 kr x 23 dagar i månaden = 7500 efter skatt. Vet inte din lönenivå men det låter inte så svårt att räkna hem det ekonomiskt. Om du dessutom vinner en timma på det så låter det väldigt bra.

Jag värderar närhet till jobbet väldigt högt och skulle utesluta alla jobb längre bort än typ 40 minuter, vilket begränsar urvalet rätt kraftigt om man bor i en förort till stockholm.
Förutsatt att bilen försvinner så håller din kalkyl, men nu måste den vara kvar så det blir inte riktigt så där bra. Värdeminskningen på bilen blir kanske något mindre när den inte rullar så många mil, däcken håller något år till men service, försäkringar mm blir lika som idag.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer