[OT] Chans att rädda karriären?

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Alltid tråkigt att inte få återkoppling, men den där känslan du bär på hänger nog ihop med andra lite tokiga inställningar / syn på saker.

Antagligen begriper din chef ännu mindre och kan inte bedöma det utan kör på no news is good news från era kunder i sin tur. Kan han bara faktura så är allt väl, den mängd katastrofer jag haft som kollegor genom åren är stor.
Två har blivit uppsagda, en tog en firmabil och körde till Tyskland där han sålde den och sa till chefen den hade blivit stulen. Den andra drog på semester i åtta veckor men skickade in tidsedlar med 40 timmars arbete var vecka. Jag tror du är safe.
Sällan man hör någon missköta sig jobb riktigt så fullständigt :-)

GoranS

Aktiv medlem
Ibland undrar man ju hur människor är ihopsatta. Måste blivit något allvarligt fel i fabriken när de skapades.

görveln

Ny medlem
geologen sa:
Alltså, jag tror ju att varje mejl eller telefonsamtal från en chef kommer att meddela att jag måste sägas upp. Lever med en ständig skräck. Det var bättre i hemtjänsten, för där fick jag ständig och direkt återkoppling så där visste jag att jag gjorde ett bra jobb. På mitt nuvarande har jag ingen aning. En gång i halvåret kanske projektledningen säger "Bra jobbat!" till hela gruppen. Men mer än så är det aldrig, och i synnerhet inget individuellt. Så jag känner mig konstant otrygg och osäker.
Så du är rädd för att du gör ett dårligt jobb och kommer sparkas trots att jobbet är så lätt att alla kan göra det efter några dagar och så okvalifiserat och lätt att det inte alls är någon merit på CV:n?

Svårt att förstå hur allt hänger ihop...

ooms

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Alltid tråkigt att inte få återkoppling, men den där känslan du bär på hänger nog ihop med andra lite tokiga inställningar / syn på saker.

Antagligen begriper din chef ännu mindre och kan inte bedöma det utan kör på no news is good news från era kunder i sin tur. Kan han bara faktura så är allt väl, den mängd katastrofer jag haft som kollegor genom åren är stor.
Två har blivit uppsagda, en tog en firmabil och körde till Tyskland där han sålde den och sa till chefen den hade blivit stulen. Den andra drog på semester i åtta veckor men skickade in tidsedlar med 40 timmars arbete var vecka. Jag tror du är safe.
De blev alltså bara uppsagda, inte avskedade? Jag kan ju tycka att båda har gjort sig skyldiga till brott mot arbetsgivaren, och det brukar utgöra grund för avsked.

Raggamuffin

Aktiv medlem
ooms sa:
Raggamuffin sa:

De blev alltså bara uppsagda, inte avskedade? Jag kan ju tycka att båda har gjort sig skyldiga till brott mot arbetsgivaren, och det brukar utgöra grund för avsked.
Båda blev först varslade för arbetsbrist en månad innan så facket var nöjda. Nej, de blev såklart avskedade, men poängen var på annat håll. De blev av med sin anställning för att de inte riktigt följde sina arbetsuppgifter.

poqa

Aktiv medlem
geologen sa:
Alltså, jag tror ju att varje mejl eller telefonsamtal från en chef kommer att meddela att jag måste sägas upp. Lever med en ständig skräck. Det var bättre i hemtjänsten, för där fick jag ständig och direkt återkoppling så där visste jag att jag gjorde ett bra jobb. På mitt nuvarande har jag ingen aning. En gång i halvåret kanske projektledningen säger "Bra jobbat!" till hela gruppen. Men mer än så är det aldrig, och i synnerhet inget individuellt. Så jag känner mig konstant otrygg och osäker.
Det går ju att fråga närmsta chef hur den tycker att det går.

geologen

Aktiv medlem
poqa sa:
geologen sa:
Jo, men det är lite som en del hypokondriker som inte vågar gå till läkare för att de är rädda för att få ett negativt besked.

Vernersson

Aktiv medlem
geologen sa:
poqa sa:
geologen sa:
Jo, men det är lite som en del hypokondriker som inte vågar gå till läkare för att de är rädda för att få ett negativt besked.
En hypokondriker springer till läkare stup i ett för att få sina egendiagnostiserade sjukdomar bekräftade.

geologen

Aktiv medlem
Vernersson sa:
geologen sa:
poqa sa:
geologen sa:
En hypokondriker springer till läkare stup i ett för att få sina egendiagnostiserade sjukdomar bekräftade.
Det finns två sorter. Den andra gör som jag beskrev.

Fältprästen

Ny medlem
geologen sa:
Mycket bra gissningar. Det är saker jag själv tror skulle passa mig bra.

Jag lever verkligen upp när jag får problem att lösa. Jag var väldigt nöjd för nån månad sen när jag hjälpte en kollega "debugga" ett Excel-dokument med massa nästlade If/Countif-satser.
Men du har ju inte kompetensen.

Och jag trodde du bara sysslade med elementära uppgifter.

Hasse#7

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
geologen sa:

Jag lever verkligen upp när jag får problem att lösa. Jag var väldigt nöjd för nån månad sen när jag hjälpte en kollega "debugga" ett Excel-dokument med massa nästlade If/Countif-satser.
Men du har ju inte kompetensen.

Och jag trodde du bara sysslade med elementära uppgifter.
Buhu. Jag är en av de tio som blev över i exemplet med hur många av hundra som kan göra geologens jobb. Vad skall chefen säga?

geologen

Aktiv medlem
Rent strikt ingick inte det i mina arbetsuppgifter. En kollega behövde hjälp, och jag bedriver närmast "uppsökande verksamhet" hos mina kollegor. Älskar att få hjälpa till!

GoranS

Aktiv medlem
Låter som att kollegorna i så fall rimligen bör uppskatta dig. För en någorlunda vettig chef bör det vara en intressant parameter i bedömandet av en medarbetares värde för arbetsgivaren.

Kombinerat med att jag får känslan av att du är typen som verkligen försöker göra ditt bästa är det nog väldigt stor sannolikhet att du oroar dig i onödan.

DanielS

Aktiv medlem
geologen sa:
McOla sa:
Vad vill du jobba med/inom?

Jag skulle kunna tänka mig att du skulle vara bra som testare, QA eller varför inte 2nd line support med felsökning.

//Ola

Jobbar som jag tidigare påpekat i it-branschen, som utvecklare. Det finns ett enormt behov av den här typen av kompetens. Som marknaden ser ut idag är jag fullständigt övertygad om det är möjligt att få in en fot någonstans även som lite äldre person utan någon direkt erfarenhet.

McOla

Aktiv medlem
DanielS sa:
geologen sa:
McOla sa:
Vad vill du jobba med/inom?

Jag skulle kunna tänka mig att du skulle vara bra som testare, QA eller varför inte 2nd line support med felsökning.

//Ola

Jobbar som jag tidigare påpekat i it-branschen, som utvecklare. Det finns ett enormt behov av den här typen av kompetens. Som marknaden ser ut idag är jag fullständigt övertygad om det är möjligt att få in en fot någonstans även som lite äldre person utan någon direkt erfarenhet.
+1

JLarsson

Aktiv medlem
lundatok sa:
Jag undrar vad det är med geologen som gör att alla vill hjälpa till i 119 sidor.
Jag får samma vibbar som av kvinnor som flockas till gravt kriminella män i tron att de kan omvända dessa till ett lagligt liv. Moderskänslor helt enkelt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
lundatok sa:
Jag undrar vad det är med geologen som gör att alla vill hjälpa till i 119 sidor.
Det är det fantastiska med tråden, nya människor kommer med samma hjälp som andra försökt ge fyra fem gånger innan. Det visar på hopp för mänskligheten och medmänskligheten.

Det är även fascinerande hur man kan personifiera talesättet hälla vatten på en gås.

Hasse#7

Aktiv medlem

jofahjalm

Aktiv medlem
Det lär ju kommer fram att geologen är en trollande stenrik börshaj och inte alls en psykiskt sjuk fattiglapp.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
perzzon sa:
lundatok sa:
perzzon sa:
All respekt till Geologen som orkar fortsätta svara trots alla våra spydiga kommentarer.
Jag säger inget om Geologen, jag funderar mer på den oändliga vilja att hjälpa till.
Vi lever i symbios :)
Det är något terapeutiskt över det hela. Kanske hjälper man sig själv här?
Man inser iaf att man inte har det så jobbigt som man kan tro.

Tomcaten

Aktiv medlem
Ja haha.

Som en sådan lösdriftare som pantar burkar, klagar på att det är tomt i skafferiet och ingen vill skänka en slant men ett sju-siffrigt belopp på bankkontot.

Rattnalle

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Det lär ju kommer fram att geologen är en trollande stenrik börshaj och inte alls en psykiskt sjuk fattiglapp.
Vi är tillräckligt många som träffat honom för att kunna bekräfta att han är den han utger sig för, ungefär i alla fall.

H.

Aktiv medlem
På nåt sätt känns det ändå som om den här tråden skulle kunna vara värd att arkivera för framtida forskning om vårt onlinebeteende under tidigt 2000-tal.

Det känns som att den rymmer en så otrolig vidd av mänskliga beteenden, interaktioner och sätt att hantera med- och motgångar.

jofahjalm

Aktiv medlem
H. sa:
På nåt sätt känns det ändå som om den här tråden skulle kunna vara värd att arkivera för framtida forskning om vårt onlinebeteende under tidigt 2000-tal.

Det känns som att den rymmer en så otrolig vidd av mänskliga beteenden, interaktioner och sätt att hantera med- och motgångar.
Med tanke på intresset så skulle geologen kunna starta en upplevelsetjänst där man får leva en dag som geologen. Jag tänker mig att det skulle vara ganska likt detta:

jonte987

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
H. sa:

Med tanke på intresset så skulle geologen kunna starta en upplevelsetjänst där man får leva en dag som geologen. Jag tänker mig att det skulle vara ganska likt detta:

Ja, OM han haft relevant utbildning och erfarenhet från upplevelseindustrin.

Rattnalle

Aktiv medlem
jonte987 sa:
jofahjalm sa:
H. sa:

Ja, OM han haft relevant utbildning och erfarenhet från upplevelseindustrin.
Hemtjänsten, med lite fantasi och kreativ tolkning.

Nej justeja..

geologen

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Med tanke på intresset så skulle geologen kunna starta en upplevelsetjänst där man får leva en dag som geologen.
Mitt liv skulle inte sälja många biljetter. Typisk vardag:

10 Uppstigning. Dusch. Frukost. Buss till jobbet.
20 Börjar jobba, startar datorn, snackar med kollegorna runt mig.
30 Lunch.
40 Fortsätter jobba. Tar en kopp kaffe.
50 Fika. Fortsätter jobba.
60 Stänger av datorn och tar bussen hem. Kanske stannar till i Nordstan för att handla lite mat.
70 Kommer hem, byter till mjuka kläder, sätter mig vid datorn. Tränar (om det är en träningsdag). Fixar mat. Lägger ev i tvätt i maskinen.
80 Klär av mig, borstar tänderna, lägger mig. Sover.
90 GOTO 10

Berk

Aktiv medlem
geologen sa:

30 Lunch.
60 Stänger av datorn och tar bussen hem. Kanske stannar till i Nordstan för att handla lite mat.
70 Kommer hem, byter till mjuka kläder, sätter mig vid datorn. Tränar (om det är en träningsdag). Fixar mat. Lägger ev i tvätt i maskinen.
90 GOTO 10
Programmerar du verkligen i BASIC (på jobbet / livet)?

geologen

Aktiv medlem
Berk sa:
geologen sa:

30 Lunch.
90 GOTO 10
Programmerar du verkligen i BASIC (på jobbet / livet)?
Haha, nä, det är nog 28-29 år sen jag gjorde nåt i BASIC senast.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu minns jag ett mer än trettio år gammalt serieklipp. Två rävar samtalar. Den ena frågar
"Hur vet du att det är skrivet i Basic?". Den andra " Jag använder list"......

JLarsson

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Nu minns jag ett mer än trettio år gammalt serieklipp. Två rävar samtalar. Den ena frågar
"Hur vet du att det är skrivet i Basic?". Den andra " Jag använder list"......
- Do you speak assembly language?
- No, only if it's too dark to C

Berk

Aktiv medlem
Nivån går nedåt (fredag närmar sig?).

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don’t.

ostrand

Aktiv medlem
geologen sa:
Örjan Lax sa:
Lägg ägg i kungens skägg. Att skicka en välformulerad jobbansökan behöver inte ta mer än tio minuter om man har lite planering och framförhållning. ?
Jag skriver alla ansökningar från grunden, och jag får alltid en enorm ångest när jag skriver dem eftersom det är så oerhört viktigt att få dem så bra som möjligt. Det tar all min energi den dagen.

Tror inte jag skulle kunna skriva en normal ansökan på tio minuter om jag så fick den dikterad till mig och bara knappade in utan uppehåll!
Det är bland annat här du gör helt fel. Gör istället en generell mall till ett personligt brev som du sedan anpassar till varje ansökan. Då tar en ansökan inte mer än 10 minuter att få iväg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer