[OT] Chans att rädda karriären?

ostrand

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
ooms sa:
Raggamuffin sa:
Alltid tråkigt att inte få återkoppling, men den där känslan du bär på hänger nog ihop med andra lite tokiga inställningar / syn på saker.

Antagligen begriper din chef ännu mindre och kan inte bedöma det utan kör på no news is good news från era kunder i sin tur. Kan han bara faktura så är allt väl, den mängd katastrofer jag haft som kollegor genom åren är stor.
Två har blivit uppsagda, en tog en firmabil och körde till Tyskland där han sålde den och sa till chefen den hade blivit stulen. Den andra drog på semester i åtta veckor men skickade in tidsedlar med 40 timmars arbete var vecka. Jag tror du är safe.
De blev alltså bara uppsagda, inte avskedade? Jag kan ju tycka att båda har gjort sig skyldiga till brott mot arbetsgivaren, och det brukar utgöra grund för avsked.
Båda blev först varslade för arbetsbrist en månad innan så facket var nöjda. Nej, de blev såklart avskedade, men poängen var på annat håll. De blev av med sin anställning för att de inte riktigt följde sina arbetsuppgifter.
"inte riktigt".... XD

Hasse#7

Aktiv medlem
Spaulding sa:
Blev inte riktigt klok på om Geologen verkligen skulle säga upp sig eller ej...?
Bara om det inte går att ta sig upp i byggnaden eller om det krävs en uppgift som det saknas kunskapsbevis för.

Edit: Höjdfobin har jag och antagligen alla andra full förståelse för. Men den andra delen är svårbegriplig tycker jag. Här har vi en kille som ligger högt över genomsnittet i det mesta av kunskaper, fysiska förutsättningar och allmän skötsamhet. Som dessutom är mycket empatisk, serviceminded och bidragande i grupp och till grupp. Hur kan det komma sig att en sån person inte tillåter sig själv att vara uttalat bra på lite av varje som en arbetsgrupp kan behöva. Jag skulle vara glad om någon av den kalibern kom och jobbade med mig med sånt som ingen riktigt kommit på hur det skall lösas. Det vill säga ungefär allt som inte är klart ännu. Om det är någon som skulle behöva gå runt i en tröja med texten "Jag kan lösa allt" så är det Geo.

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Det är ändå hoppfullt att du har 10 steg mellan raderna. Då kan du ju klämma in 9 grejer till mellan varje.

geologen

Aktiv medlem
ostrand sa:
geologen sa:
Örjan Lax sa:
Lägg ägg i kungens skägg. Att skicka en välformulerad jobbansökan behöver inte ta mer än tio minuter om man har lite planering och framförhållning. ?
Jag skriver alla ansökningar från grunden, och jag får alltid en enorm ångest när jag skriver dem eftersom det är så oerhört viktigt att få dem så bra som möjligt. Det tar all min energi den dagen.

Tror inte jag skulle kunna skriva en normal ansökan på tio minuter om jag så fick den dikterad till mig och bara knappade in utan uppehåll!
Det är bland annat här du gör helt fel. Gör istället en generell mall till ett personligt brev som du sedan anpassar till varje ansökan. Då tar en ansökan inte mer än 10 minuter att få iväg.
Jag skulle kunna göra så om jag söker väldigt likartade jobb nära varandra. Men för ganska olika jobb, som jag historiskt sett har sökt, så funkar det dåligt. I alla fall tycker jag att det blir för stelt och generellt då. Visst har jag tidigare ansökningars texter som grund, men jag ändrar oftast så mycket att det är som att skriva från grunden. Vissa saker är ju samma, för att det handlar om egenskaper jag har som inte specifikt rör tjänsten, men jag formulerar ofta om meningar, byter ordning, ändrar stilvärde, och ser till att undvika alltför många upprepningar av ett visst ord i hela textmassan. Så det tar en förbaskat lång tid, helt enkelt.

Men visst, skulle jag nån gång hamna i en situation där jag söker tjänst på femton olika hamburgerställen, så kan jag nog använda en mall och bara byta ut företagsnamnet... :)

lundatok

Aktiv medlem
Jag har fått ansökningar från personer med högsta betyg i det mesta som inte ens bryr sig om att byta bolagsnamn i brevet.

geologen

Aktiv medlem
ostrand sa:
geologen sa:
Jag hade inga fel på de tre språkdelproven. Alla fel var i DTK (2 st) och NOG (5 st). Matte har alltid varit en svag sida för mig.
"svag" sida...? och ändå är du BÄTTRE än 98% av de som skriver provet. Kom igen...
Ja, >98 procent på hela provet. Men jag är förmodligen inte mer än strax över medel på NOG. "En svag sida för mig" är också ett relativt begrepp. En stark styrkelyftare som är svag i knäböj men stark i bänk och mark är troligtvis starkare än de flesta även i böj, men det är ändå den lyftarens svaga sida.

Men jag är faktiskt inte bra på matte. Jag kan göra väldigt enkla saker, men skulle inte klara första uppgiften på en elementär mattekurs på högskolenivå. Däremot tycker jag det är väldigt kul med mer, ska vi säga, "teoretisk" matte, som man får sig till livs genom t ex /user/numberphile]Youtube-kanalen[/MEDIA] Numberphile.

geologen

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
en kille som ligger högt över genomsnittet i det mesta av kunskaper
Nej, det stämmer inte. Jag brukar säga att jag kan lite om mycket. Vilket gör mig bra på att prata med alla möjliga människor eftersom jag oftast kan lite mer än gemene man om just det de är intresserade av eller jobbar med. Och också bra på quiz. Men jag saknar helt kunskaper på djupet. Och det är nåt jag verkligen sörjer. Att jag aldrig lyckats lära mig nåt ordentligt, utan hela tiden bara skrapar på ytan och går vidare till nästa grej. Djupa men smala kunskaper är det som efterfrågas på arbetsmarknaden. Att kunna ställa intressanta följdfrågor i samtal med främlingar är sällan högt på önskelistan.

Hasse#7 sa:
allmän skötsamhet. Som dessutom är mycket empatisk, serviceminded och bidragande i grupp och till grupp.
Ja, det tycker jag stämmer. Tyvärr är det bara efterfrågat i lågbetalda jobb, som hemtjänsten och i kundtjänst.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ta nu inte bröööl-filmen på fel sätt, se det som en diskret (WTF) hyllning till dig och denna fantastiska tråd. ?

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
ostrand sa:
geologen sa:
Jag hade inga fel på de tre språkdelproven. Alla fel var i DTK (2 st) och NOG (5 st). Matte har alltid varit en svag sida för mig.
"svag" sida...? och ändå är du BÄTTRE än 98% av de som skriver provet. Kom igen...
Ja, >98 procent på hela provet. Men jag är förmodligen inte mer än strax över medel på NOG. "En svag sida för mig" är också ett relativt begrepp. En stark styrkelyftare som är svag i knäböj men stark i bänk och mark är troligtvis starkare än de flesta även i böj, men det är ändå den lyftarens svaga sida.

Men jag är faktiskt inte bra på matte. Jag kan göra väldigt enkla saker, men skulle inte klara första uppgiften på en elementär mattekurs på högskolenivå. Däremot tycker jag det är väldigt kul med mer, ska vi säga, "teoretisk" matte, som man får sig till livs genom t ex /user/numberphile]Youtube-kanalen[/MEDIA] Numberphile.
Ok, du får en chans: Tog fram en av de två första matteböckerna jag hade på KTH för en herrans massa år sen.

Betrakta intervallen (för att undvika förvirring använder jag decimal-punkt i stället för decimalkomma):
[0.3, 0.4]
[0.33, 0.34]
[0.333, 0.334]
[0.3333, 0.3334]
Etc.

Man tänker sig alltså att man fortsätter i all oändlighet. Uppenbarligen blir intervallen mindre och mindre. Ange ett tal som ligger i alla dessa intervall. Finns det flera sådana tal? Om inte, varför?

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
geologen sa:
Hasse#7 sa:
Nej, det stämmer inte. Jag brukar säga att jag kan lite om mycket. Vilket gör mig bra på att prata med alla möjliga människor eftersom jag oftast kan lite mer än gemene man om just det de är intresserade av eller jobbar med. Och också bra på quiz. Men jag saknar helt kunskaper på djupet. Och det är nåt jag verkligen sörjer. Att jag aldrig lyckats lära mig nåt ordentligt, utan hela tiden bara skrapar på ytan och går vidare till nästa grej. Djupa men smala kunskaper är det som efterfrågas på arbetsmarknaden. Att kunna ställa intressanta följdfrågor i samtal med främlingar är sällan högt på önskelistan.

Hasse#7 sa:
allmän skötsamhet. Som dessutom är mycket empatisk, serviceminded och bidragande i grupp och till grupp.
Ja, det tycker jag stämmer. Tyvärr är det bara efterfrågat i lågbetalda jobb, som hemtjänsten och i kundtjänst.
Om man vet mer än andra om deras intresseområden utan att ha läst på är man rejält allmänbildad.

Hjälpsamma, sociala och bidragande personer är alltid eftertraktade på alla nivåer. Möjligen skriver man inte det när man ändå tänker ta reda på om det är sant. Men det är alltid av stort värde.

Jag vill ge dig en utmaning. Hela nästa vecka skall du göra små noteringar om följande.

1. Utförde en uppgift som det saknas utbildning för.

2. Hjälpte en kollega med dennes arbete.

3. Hjälpte någon med vad som helst av fri vilja.

Det räcker med streck/grindar för varje gång. Men det är bra om du själv kommer ihåg på ett ungefär vad som dyker upp.

När det gått fem arbetsdagar summerar du resultatet. För att du inte skall göra det i onödan får du 200kr av mig på söndag om en vecka. Jag är övertygad om att du i snitt får minimum ett streck per arbetstimme om du är ärlig mot dig själv. Troligen mer. Din bedömning gäller, allt som leder framåt och gör mjuk eller hård skillnad gills.

Du behöver inte redovisa något alls men du skall reflektera över resultatet och fundera på om det är mycket eller litet i förhållande till dina kollegor oavsett deras utbildning.

geologen

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
geologen sa:
Hasse#7 sa:

Hasse#7 sa:
Om man vet mer än andra om deras intresseområden utan att ha läst på är man rejält allmänbildad.

Hjälpsamma, sociala och bidragande personer är alltid eftertraktade på alla nivåer. Möjligen skriver man inte det när man ändå tänker ta reda på om det är sant. Men det är alltid av stort värde.

Jag vill ge dig en utmaning. Hela nästa vecka skall du göra små noteringar om följande.

1. Utförde en uppgift som det saknas utbildning för.

2. Hjälpte en kollega med dennes arbete.

3. Hjälpte någon med vad som helst av fri vilja.

Det räcker med streck/grindar för varje gång. Men det är bra om du själv kommer ihåg på ett ungefär vad som dyker upp.

När det gått fem arbetsdagar summerar du resultatet. För att du inte skall göra det i onödan får du 200kr av mig på söndag om en vecka. Jag är övertygad om att du i snitt får minimum ett streck per arbetstimme om du är ärlig mot dig själv. Troligen mer. Din bedömning gäller, allt som leder framåt och gör mjuk eller hård skillnad gills.

Du behöver inte redovisa något alls men du skall reflektera över resultatet och fundera på om det är mycket eller litet i förhållande till dina kollegor oavsett deras utbildning.
Nej, så roligt ska vi inte ha det.

geologen

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Nej, det har jag aldrig sagt. Att jag vet mer än de som har intresset.

Hasse#7 sa:
Det är inte min erfarenhet. Tycker jag hela tiden ser personer som är dåliga på det gå vidare och nå högre positioner.

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
DT sa:
Ett tal finns det väl?
Jag tänkte först på ett, men det kan inte vara rätt när jag funderade vidare. Så jag redigerade mitt inlägg för att ta bort tokigheterna.

Så nej, den uppgiften klarar jag inte.
1/3?
Ja, det var det jag tänkte, men tycker inte det stämmer.
Om det inte stämmer så måste det finnas något intervall som talet inte ligger i. Vilket skulle det vara?

Hasse#7

Aktiv medlem
Okej,

Jag garanterar att du vet mer än de flesta andra. Så till den milda grad att du blir osäker på om du ens har rätt att svara.

Att man ser personer Stiga i graderna omkring sig men inte man själv beror på att de är mer framåt, har kämpat länge för det eller bara råkar vara mer rätt för just det jobbet. Hursomhelst måste man ju ha sökt samma jobb om man skall undra varför man inte fick det. Vanligtvis söker man ett lite svårare jobb än det man har någon annan stans eftersom alla inte kan vara chef eller vad det nu är.

Gör du testen och reflekterar får du pengarna utan att säga ett ljud om utfallet. Känns det fel att göra en egen miniutvärdering för mina pengar så gör den istället av egenintresse. Mitt erbjudande står fast ändå hur du än gör. Allra bäst vore det med ärlig feedback mellan dig och en kollega men där är vi nog inte ännu.

geologen

Aktiv medlem
GoranS sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
DT sa:
Ett tal finns det väl?
Jag tänkte först på ett, men det kan inte vara rätt när jag funderade vidare. Så jag redigerade mitt inlägg för att ta bort tokigheterna.

1/3?
Om det inte stämmer så måste det finnas något intervall som talet inte ligger i. Vilket skulle det vara?
Jag vet inte. Men jag kunde i alla fall inte svara på frågan korrekt. Även om jag gissade rätt på talet skulle jag inte kunna svara på de två andra frågorna.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu skall jag säga några saker som jag verkligen tror och det är inte för att vara taskig.

Jag tror att du oftast har ett bra svar och en fungerande plan. Ju högre uppåt du måste berätta om den desto mindre villig är du för att inte riskera att vara en svamlande besserwisser.

Du gör ett utmärkt jobb och är omtyckt av alla. Eftersom du inte vädrar några åsikter eller visioner alls förutsätter de att du är nöjd. Andra berättar om saker de vill utveckla och ansvar de vill ta. Det leder till att de kommer vidare före dig som är uppenbart nöjd, kanske förhandlade de om det redan vid anställningen. Hursomhelst har de en tro på sig själva som du av outgrundlig anledning saknar.

Är du mest erfaren, mest hjälpsam, flitigast och minst besvärlig så är det dags att göra någon högre upp medveten om att du finns och vill.

Som vanligt, tro på dig själv, väg in betydligt fler faktorer än du brukar, sätt en vision och ett mål för den nya versionen av dig själv.

geologen

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Gör du testen och reflekterar får du pengarna utan att säga ett ljud om utfallet. Känns det fel att göra en egen miniutvärdering för mina pengar så gör den istället av egenintresse. Mitt erbjudande står fast ändå hur du än gör. Allra bäst vore det med ärlig feedback mellan dig och en kollega men där är vi nog inte ännu.
Jag tänker inte göra nåt test och tänker inte ta emot några pengar.

H.

Aktiv medlem
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
DT sa:
Ett tal finns det väl?

1/3?
Jag vet inte. Men jag kunde i alla fall inte svara på frågan korrekt. Även om jag gissade rätt på talet skulle jag inte kunna svara på de två andra frågorna.
Jag har en ingenjörsexamen och en hyfsad framgångsrik karriär inom mitt gebit. Jag kom inte på det där svaret. Om man nu ska bry sig om empiriska saker.

Du drar för stora växlar på saker, geo. Jag räknar i princip plus och minus på jobbet, trots att jag jobbar väldigt tekniknära på en utvecklingsavdelning.

geologen

Aktiv medlem
H. sa:
Jag har en ingenjörsexamen och en hyfsad framgångsrik karriär inom mitt gebit. Jag kom inte på det där svaret. Om man nu ska bry sig om empiriska saker.

Du drar för stora växlar på saker, geo. Jag räknar i princip plus och minus på jobbet, trots att jag jobbar väldigt tekniknära på en utvecklingsavdelning.
Det fetstilade har viss betydelse...

Examen är, tyvärr, nyckeln till väldigt mycket. Inte till framgång i sig, men chansen att få försöka att bli framgångsrik. Jag kommer, för all framtid, att sakna den nyckeln. Detta har vi för all del ältat till leda i den här tråden, men det är lika sant nu som tidigare.

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
DT sa:
Ett tal finns det väl?

1/3?
Det är dock inte helt rättvisande då frågan kom i slutet av ett delkapitel som du inte läst men som de som gick kursen hade läst.

Angående talet så är ju 1/3 på decimalform 0.333333... Om man betraktar det n:te intervallet så har det n stycken 3:or i sin decimalutveckling och resten nollor. Tar man och subtraherar undre gränsen från 1/3 får man därmed ett tal vars decimalutvecling inleds med n nollor och följd av 3:or i all oändlighet. Detta är uppenbarligen ett positivt tal varmed 1/3 är större än undre gränsen för intervall nummer n. Då n var godtyckligt gäller detta för alla n, d.v.s. det finns inget intervall där 1/3 är mindre än undre gränsen. På likartat sätt visar man att det inte finns ngt intervall där 1/3 är större än övre gränsen.

Att det inte kan finnas något annat tal än 1/3 som uppfyller detta visas t.ex. genom att man antar att det finns ett sådant tal. Kalla det x. Då x inte är lika med 1/3 har vi två fall: antingen är det större än 1/3 eller så är det mindre än 1/3. Låt oss anta att det är mindre än 1/3. Sen jämför man 1/3-x med sekvensen av avstånd från 1/3 till undre gränserna för intervallen och konstaterar att det alltid går att finna en undre gräns som ligger nätmare 1/3 än vad x gör. Därmed kommer för tillräckligt korta intervall på formen ovan set gälla att x är mindre än indre intervallgränsen, dvs x ligger utanför intervallet vilket motsäger grundantagandet. På motsvarande sätt hanteras fallet x>1/3. Då båda möjligheterna leder till motsägelse kan antagandet inte vara sant. Därmed är påståendet falskt, dvs det finns inget mer tal dom uppfyller villkoren. (Brasklapp: är ju lite handviftande här om man är noga. Orkar dock inte skriva allt i detalj)

Nu inser jag att jag kommer att få mothugg, men jag är övertygad om att du med lite träning utan problem skulle greja liknande uppgifter med lite träning. Att du inte omedelbart rapar upp det runt 20 år(?) efter du senast pluggade matte är fö inte direkt överraskande.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
DT sa:
geologen sa:
DT sa:
Ett tal finns det väl?

1/3?
Det är dock inte helt rättvisande då frågan kom i slutet av ett delkapitel som du inte läst men som de som gick kursen hade läst.

Angående talet så är ju 1/3 på decimalform 0.333333... Om man betraktar det n:te intervallet så har det n stycken 3:or i sin decimalutveckling och resten nollor. Tar man och subtraherar undre gränsen från 1/3 får man därmed ett tal vars decimalutvecling inleds med n nollor och följd av 3:or i all oändlighet. Detta är uppenbarligen ett positivt tal varmed 1/3 är större än undre gränsen för intervall nummer n. Då n var godtyckligt gäller detta för alla n, d.v.s. det finns inget intervall där 1/3 är mindre än undre gränsen. På likartat sätt visar man att det inte finns ngt intervall där 1/3 är större än övre gränsen.

Att det inte kan finnas något annat tal än 1/3 som uppfyller detta visas t.ex. genom att man antar att det finns ett sådant tal. Kalla det x. Då x inte är lika med 1/3 har vi två fall: antingen är det större än 1/3 eller så är det mindre än 1/3. Låt oss anta att det är mindre än 1/3. Sen jämför man 1/3-x med sekvensen av avstånd från 1/3 till undre gränserna för intervallen och konstaterar att det alltid går att finna en undre gräns som ligger nätmare 1/3 än vad x gör. Därmed kommer för tillräckligt korta intervall på formen ovan set gälla att x är mindre än indre intervallgränsen, dvs x ligger utanför intervallet vilket motsäger grundantagandet. På motsvarande sätt hanteras fallet x>1/3. Då båda möjligheterna leder till motsägelse kan antagandet inte vara sant. Därmed är påståendet falskt, dvs det finns inget mer tal dom uppfyller villkoren. (Brasklapp: är ju lite handviftande här om man är noga. Orkar dock inte skriva allt i detalj)

Nu inser jag att jag kommer att få mothugg, men jag är övertygad om att du med lite träning utan problem skulle greja liknande uppgifter med lite träning. Att du inte omedelbart rapar upp det runt 20 år(?) efter du senast pluggade matte är fö inte direkt överraskande.
Jag konstaterar bara lugnt att det finns en anledning till att du kan alla backar och vägar av värde överallt. :)

geologen

Aktiv medlem
Jag tycker ju att 0.333 i oändlighet, vid oändligheten, sammanfaller med 0.333..., dvs det är samma tal då. Jag kan samtidigt föreställa mig att man inte resonerar så (att 1/3 hela tiden har "en tredjedel" högre på sista), men jag hade inte kunnat säga det med självklarhet. Det var därför jag redigerade bort mitt svar.

Men nej, detta är inte min hjärna skapt för. Jag kan lära mig principer och processer bra, men detaljer och faktiskt utförande är jag alltid helt totalt värdelös på.

Senast ändrad:

DT

Aktiv medlem
Att det är 1/3 och att det är det enda möjliga talet tycker jag intuitivt är rätt. Att sedan bevisa att det är det enda talet (som GoranS gör så elegant ovan) är naturligtvis svårare och kräver väl lite mer formell matteskolning.

H.

Aktiv medlem
geologen sa:
Jag tycker ju att 0.333 i oändlighet, vid oändligheten, sammanfaller med 0.333..., dvs det är samma tal då. Jag kan samtidigt föreställa mig att man inte resonerar så (att 1/3 hela tiden har "en tredjedel" högre på sista), men jag hade inte kunnat säga det med självklarhet. Det var därför jag redigerade bort mitt svar.

Men nej, detta är inte min hjärna skapt för. Jag kan lära mig principer och processer bra, men detaljer och faktiskt utförande är jag alltid helt totalt värdelös på.
Men tror du att det är denna typ av kunskaper som efterfrågas?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer