[OT] Chokladen flyr skärbrädan

jimmypersson

Ny medlem
Samlade kunskapen på detta forum är ju enorm så här kommer en sak som gör mig fundersam.

När jag river mörk blockchoklad med ett klassiskt rivjärn ner på min halvlyxiga ikea-skärbräda så är allt jättebra, men när man sedan lyfter skärbrädan från bänken(laminat om det spelar roll) så flyr chokladen, ju högre jag lyfter desto mer choklad försvinner från skärbrädan, i filmklippet så lyfter jag bara nån centimeter för jag vill ha kvar så mycket som möjligt av chokladen till min goda söndagsglass. Jag är ju inte dum så jag har förstått att det handlar om magi eller spöken, men nån kanske kan utveckla mer än så?

Det som också gör mig lite förundrad, varför är bara mörk blockchoklad förtrollad? Om jag river mjölkchoklad eller vit choklad så är det inga problem.

martintin

Ny medlem
Höjdskräck ? Eller är det statisk elektricitet, alternativt så handlar det om T-1000 choklad från FRAMTIDEN. Smälter chokladen efter den hoppat av skärbrädan och börjar sammanfoga sig självt igen ?

geologen

Aktiv medlem
Statisk elektricitet, helt klart. Mörk choklad är så torr. Vanlig choklad är fetare. Om det sen har med friktion att göra, att de ligger kvar lättare, eller med ledningsförmåga att göra, det vet jag inte. Men mörk choklad är ju snustorr, så det är säkert det. Testa att hälla på ren kakao eller kanel, som också är snustorra, så ser du.

Swoop

Aktiv medlem
Kan det vara så att blockchoklad har lägre vattenhalt och därmed får torrare och lättare flagor?Krafterna från den statiska elektriciteten får då mindre massa att flytta. Har du testat att riva finchoklad med +70% kakaohalt? Borde ge liknande beteende enligt min tes.

davvdboi

Ny medlem
Det hela fenomenet beror på att koncentrationsgradienten av choklad måste vara jämn i hela rummet. När chokladens potentiella lägesenergi ökas genom att skärbrädan höjs får chokladen den energi den kräver för att diffundera ut i rummet. Dvs chokladen strävar efter en jämn koncentrationsgradient i rummet.
Varför mörk choklad endast tycks funka beror på densiteten i förhållandet till dess potentiella energi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffusion

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Eh, läs på om triboelektriska serien, tar du en träskärbräda så händer inte det här, tror jag.
Det är din "halvlyxiga" ikea skärbräda.

Hmm, river du med plastrivjärn så skulle det nog bli ännu värre, eller det kanske du redan gör?

Det brukar vara att två ytor gnids mot varandra. Jag tror att det är din bänk och din skärbräda som inte är vänner. Sen påverkas chokladen av det elektriska fältet. Typ, det var länge sen jag jobbade med sånt här.

Chockladen skulle kunna bli uppladdad den med om du som sagt använde ett plastrivjärn.

silverman834

Ny medlem
davvdboi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det hela fenomenet beror på att
> koncentrationsgradienten av choklad måste vara
> jämn i hela rummet. När chokladens potentiella
> lägesenergi ökas genom att skärbrädan höjs
> får chokladen den energi den kräver för att
> diffundera ut i rummet. Dvs chokladen strävar
> efter en jämn koncentrationsgradient i rummet.
> Varför mörk choklad endast tycks funka beror på
> densiteten i förhållandet till dess potentiella
> energi.
>
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffusion

Mest rimliga förklaringen hittills!

KentS

Ny medlem
Mörk materia, t.ex. mörk choklad, är det 'kliser' som håller ihop galaxerna, därför kan den inte flyga iväg från skärbrädan.

rikard

Aktiv medlem
Den statiska laddningen borde bildas i själva rivningen. Gissningsvis händer inget av detta ovanför en bänk i RF som jordar skärbrädan.

Jag undrar om krökningen av skärbrädan spelar in. Om man lägger den på en annan bräda som är styvare och lyfter, händer samma sak då?

Krökningen skulle kunna ge en omfördelning av de statiska laddningar som lagras upp i chokladen när man river, och rimligen propagerar ner till brädans ytskikt när chokladen landar där.

Får bli chokladspån till fikat i kväll.

Pfaff

Aktiv medlem
Blockchoklad är en skapelse av onda och mörka makter utsända att förgöra god smak, mänskligheten samt universum!
Försök med riktig choklad istället. Och en skärbräda av trä samt en riktigt vass kniv att hacka med.

rikard

Aktiv medlem
Nu har jag testat.

Jag vaskade en kvarts ruta JD Gross 70% (lidl) med ett litet rivjärn på en likadan tunn skärbräda på en köksbänk i sten.

Samma resultat.

Repeterade med en tjockare skärbräda.

Samma resultat (iaf kvalitativt)

Testade igen på en diskbänk av RF.

Samma resultat (iaf kvalitativt)

Följaktligen är jag böjd att förkasta mina hypoteser om att krökningen spelar in och att en skiva i RF skulle leda bort den statiska laddningen. Det innebär isf att laddningen är kvar i chokladspånen.

Nästa test borde vara att utföra experimentet i en Faradaybur så att man kan testa utan en extern elektrisk potential.

kokodrill

Aktiv medlem
Pfaff skrev:
> Blockchoklad är en skapelse av onda och mörka
> makter utsända att förgöra god smak,
> mänskligheten samt universum!
> Försök med riktig choklad istället. Och en
> skärbräda av trä samt en riktigt vass kniv att
> hacka med.

Eller varför inte gå steget längre och strunta i äcklig choklad och köra gamla sega basetts vingum istället?

json88

Ny medlem
Helt klart ett verk av en poltergeist. Jag hade ringt närmsta präst och beställt en djävulsutdrivning. Tror inte ens jag hade vågat bor kvar...

dans

Aktiv medlem
Jag skulle nog börja med att kolla ursprungsbeteckningen. Härstammar den kakao som ingår i chokladkakan från kakaoträd som utsatts för den årliga ökenvinden Harmattan är det denna ackumulerade vindenergi som frigörs.

jimmypersson

Ny medlem
kokodrill skrev:

> Eller varför inte gå steget längre och strunta
> i äcklig choklad och köra gamla sega basetts
> vingum istället?

Helt enkelt för att jag inte vill ha vingum i söndagsglassen

jimmypersson

Ny medlem
Kul att det finns intresse i denna tråd, jag har testat det som geologen var inne på med torra kryddor men får inte fram samma effekt.

Men jag tackar för alla dessa vettiga och mindre vettiga förklaringar och teorier, men poltergeist eller ökenvind låter mest troligt, nåt sånt jag var inne på från början.

När jag började mitt nuvarande jobb så presenterades jag för skolprästen, han var vänlig och sa att när livet känns svårt och jag inte får svar på frågorna jag söker så var jag välkommen till honom.

Kanske är ett sånt läge nu.

Bengt-re

Aktiv medlem
jimmypersson skrev:
> Kul att det finns intresse i denna tråd, jag har
> testat det som geologen var inne på med torra
> kryddor men får inte fram samma effekt.
>
> Men jag tackar för alla dessa vettiga och mindre
> vettiga förklaringar och teorier, men poltergeist
> eller ökenvind låter mest troligt, nåt sånt
> jag var inne på från början.
>
> När jag började mitt nuvarande jobb så
> presenterades jag för skolprästen, han var
> vänlig och sa att när livet känns svårt och
> jag inte får svar på frågorna jag söker så
> var jag välkommen till honom.
>
> Kanske är ett sånt läge nu.

När du har hela mensa här på happy?!

jekyll

Medlem
Donera inte pengar till Wikipedia, stäng Instagram, lägg ner Facebook.
Happy är den outsinliga källan att ösa kunskap ur.

Bengt-re

Aktiv medlem
jekyll skrev:
> Donera inte pengar till Wikipedia, stäng
> Instagram, lägg ner Facebook.
> Happy är den outsinliga källan att ösa kunskap
> ur.

Du är klok du!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer