OT. Container tömning

OT. Container tömning
Uppenbarligen sitter det en massa ingenjörer och annat klokt folk på Happy, så jag slänger ut en jobbrelaterad fråga.

letar efter leverantör av system för tömning av 20 fotscontainer. Containern lyfts upp på ett lastväxlarflak som sedan automatisk låser fast containern och reser containern upp till 50 gradercså att materialet i containern faller ut på ett transportband.

Tänkte att det var en tipprigg jag letade efter men fick inget resultat på googlingen.

Hjulning

Medlem
OT. Container tömning
Uppenbarligen sitter det en massa ingenjörer och annat klokt folk på Happy, så jag slänger ut en jobbrelaterad fråga.

letar efter leverantör av system för tömning av 20 fotscontainer. Containern lyfts upp på ett lastväxlarflak som sedan automatisk låser fast containern och reser containern upp till 50 gradercså att materialet i containern faller ut på ett transportband.

Tänkte att det var en tipprigg jag letade efter men fick inget resultat på googlingen.
Inte i branschen så har ingen detaljkunskap om vad de egentligen gör men kanske peal.se kan vara nåt?

Hasse#7

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Är det tung last eller är det mer att den skall ut på band? Blir det inte mer än 50grader om ytan där bandet går är lägre än lastbilens lägsta punkt? Vet inte om det håller men i ett visst läge lämnar ju flaket rullarna på bilen för att rulla på sin egen bakändas rullar.

hm

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Ja, har tänkt ett varv till och en vanlig lastväxlare/grusbil har ju inga problem att fälla upp flaket nästan vertikalt så grus eller sopor rinner ut .

OT. Container tömning
visst är det ett lastväxlarflak men det ska vara en fast installation, dvs du lyfter upp containern med truck och sedan rör sig lastväxlarflaket. Önskvärt hade varit om det även rörde sig horisontalt i inledningsskedet för att säkerställa att materialet faller ner i materialfickan

Hasse#7

Aktiv medlem
OT. Container tömning
En lastväxlare åker ju först horisontalt. När lasten blir tillräckligt överskjutande börjar den närma sig marken. Sen går den på rullar baktill på lasten tills armen är längst bak och då ställs den ned på marken så att man kan få loss kroken.

dnleriksson

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Måste det lyftas upp med truck alltså? Inte växla på det med lastbil och sen tippa och utesluta trucken? Vad är det för dörrar/luckor på containern? Styr ju lite hur den kan sitta fast på tippriggen.
För lite bilder i den här tråden 😄

n3wton

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Herregud, vilka spekulationer! Just ingenjörer tror jag är fel yrkeskategori att fråga. Du behöver en praktiker, inte en teoretiker.

En lastväxlarlastbil kan båda lastväxla (dvs lyfta upp ett flak från marken/sätta ned ett flak från marken) och tippa flaket när det sitter på lastbilen. Men det som vanligtvis benämns som "20-fotscontainer" kan inte lastväxlas på det sätt som en lastväxlarbil hanterar flak. Det finns bilar som kan hantera vanliga 20-fotare, men de kan inte tippa bakåt. Sedan finns det ett gäng olika container-lösningar och tillhörande lastväxlarsystem, men du måste beskriva mer utförligt vad du önskar göra för att man ska kunna hjälpa dig. Just nu har du i princip frågat vilken cykel du ska köpa, utan att ange vilken typ av cykling du vill syssla med.

Du behöver en stor truck för att kunna hantera en fullastad 20-fotare..

Orwar

Aktiv medlem
OT. Container tömning

Ett lastväxlarflak med containerfästen bör väl potentiellt kunna lösa uppgiften.

Hasse#7

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Det är bland annat definitionen av container som saknas här. Jag har hela tiden tänkt en container med lastväxlarunderrede, det är en standardlösning, och att det stora problemet är öppning av bakändan och att träffa bandet med lasten.

MZ

Aktiv medlem
OT. Container tömning
Och vad det är för något som ska lossas, funkar det med en spannmålslucka bak på container så är det inga problem att "träffa".

Det är bland annat definitionen av container som saknas här. Jag har hela tiden tänkt en container med lastväxlarunderrede, det är en standardlösning, och att det stora problemet är öppning av bakändan och att träffa bandet med lasten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer