[OT] Dags för lunch, vad ska ni äta?

42Hz

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2 kilos sallad bestående av 1kg skinka och 1kg
> > ost! :)
>
> Du såg inte "dokumentären" om Houston, TX igår på
> kanal 5? Fy hundan.

Tja, såg lite i början, man kanske skulle flytta till Texas, så man får känna sig smal? :)

JojjeM

Aktiv medlem
Mackedonken bistod idag, såsom många andra dagar, med två cheese, stor jordgubbsshake och stor svart kaffe. Fett, socker, färgämne och koffein allt vad kroppen behöver.

/Johan

lundatok

Aktiv medlem
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blev Kebab i Kista istället. Men i morgon, då
> jäklar ska det hivas in spaghetti å köttfärssås

Ursäkter... ;)

Jag fick frusen matlåda med.... Spagetti och köttfärssås!

Stream

Ny medlem
Gick bara rätt in och skrev. Läste inte. Nu har jag läst. Nu ska jag gå och bajsa. När brukar ni klubba?

Senast redigerad av en moderator:

lleberg

Ny medlem
Det blev pannkakor och sylt till lunch.

jag surade massor efteråt efterssom jag vill ha mat som mättar mer än en timme..
Mina klaskamrater var dock helt oförstående! FY FAN! ;)

zyklom

Medlem
Forntidstråd, men ändå sjuukt ointressant intressant vad folk äter.

Matsäcken till lunch idag liksom många dar består av frukt, nötmix, choklad och i termosen ngt varmt..käkar ute i skogen. Fint!!

Raggamuffin

Aktiv medlem
zyklom sa:

Matsäcken till lunch idag liksom många dar består av frukt, nötmix, choklad och i termosen ngt varmt..käkar ute i skogen. Fint!!
Oavsett vad man äter så vinner man om man får äta den utomhus.

Konkret

Ny medlem
Raggamuffin sa:
zyklom sa:

Nej, inte när man jobbar 8-9 timmar om dagen i alla väder och inte kan värma sin mat eller sitta någonstans. Då är det inte så kul att äta utomhus.

På fritiden på sina egna premisser då är det verkligen en vinst!

3 sorters köttbullar, persiljemos och gräddsås. Jag har även med egna rårörda lingon och stekt lök.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Konkret sa:
Raggamuffin sa:
zyklom sa:

Nej, inte när man jobbar 8-9 timmar om dagen i alla väder och inte kan värma sin mat eller sitta någonstans. Då är det inte så kul att äta utomhus.

3 sorters köttbullar, persiljemos och gräddsås. Jag har även med egna rårörda lingon och stekt lök.
Vi tycker olika. När jag sitter inne nu så drömmer jag om långkalsongerna och värmande kaffe. Visst, de dagar man var pissvåt var väl inte de bästa..
Beror såklart på vad och hur man jobbar ute. Vi har micro i bilarna så varm mat går om man vill.

JTF

Ny medlem
Idag blir det italiensk tomatsås hemlagad från grunden med köttbullar som får koka med på slutet. Serveras med nån typ av pasta tror jag. Eller fullkornsris. Och massor av riven parmesan och "färskfryst" persilja på toppen. Ska börja nu, tomatsåsen kräver minst en timme** på spisen om det ska bli gott.

**Paolo Roberto må vara gapig och stöddig ibland, men vissa saker han predikar om stämmer faktiskt... :eek:)

Paco

Aktiv medlem
Varför gick jag in i den här tråden?!

Sitter på planet från Gbg till Sthlm och ska snart bli tilldelad deras klämma med skållhett kaffe. Har bara 20min på mig att hämta väskan och hinna med tåget, så nån mat på Arlanda hinns inte med.

Undra vad jag har i frysen??

Konkret

Ny medlem
Raggamuffin sa:
Konkret sa:
Raggamuffin sa:
zyklom sa:

Vi tycker olika. När jag sitter inne nu så drömmer jag om långkalsongerna och värmande kaffe. Visst, de dagar man var pissvåt var väl inte de bästa..
Beror såklart på vad och hur man jobbar ute. Vi har micro i bilarna så varm mat går om man vill.
Jo man kommer ju bara ihåg dom bra grejerna. Jag älskar äta ute men det är när jag får välja kläder, stund, ställe och utrustning.
Fördelarna med mitt jobb är inte många men jag vill iaf kunna sitta inne och äta.

Henrik_E

Aktiv medlem
Åt 160 gram plocksallad för 28 kr. Stod och tänkte på annat och la på alldeles för lite. Blir till att sno åt mig mer än min beskärda ranson av fruktskålen i eftermiddag.

JTF

Ny medlem
42Hz sa:
Kräftstjärtar i saffranssås med cocktailtomater, till pasta.
Såg ju riktigt gott ut på bilden!
Minns att jag gjorde nån liknande rätt inför en dejt för sådär 10 år sen, men med räkor och tagliatelle istället. Kanske ska göra om det nu till jul eller nyår eftersom jag har saffran hemma i skafferiet men avskyr att baka... :eek:)

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Johan Falk sa:
42Hz sa:
Minns att jag gjorde nån liknande rätt inför en dejt för sådär 10 år sen, men med räkor och tagliatelle istället. Kanske ska göra om det nu till jul eller nyår eftersom jag har saffran hemma i skafferiet men avskyr att baka... :eek:)
Detta recept:
Pasta
400 gram rensade kräftor
3 msk hummerfond
1 burkar med creme fraiche ( saffran och tomat )
200 gram philadelphiaost
1 kuvert med saffran + en nypa strösocker
10 / 15 stycken små söta tomater
2 tsk med sambal oelek
Salt och peppar

Fin hackade örter till att toppa med.

Gör så här :
Rensa kräftorna, och koka pastan.
Värm upp en kastrull med creme fraiche och philadelphiaost.
Stöt saffranet med lite socker och rör ner i såsen och blanda ner fonden.
Häll ner tomaterna och låt sjuda på svag värme. Smaka av med sambal oelek , salt och peppar. När pastan är klar så tar du bort såsen från spisen och rör ner kräftstjärtarna.
De ska inte koka – då blir de sega.

Toppa med färska örter och servera med pasta och en krispig sallad.

(postar länken även om det tar emot då man var tvungen att klicka på nån banner för att komma vidare! http://www.jennysmatblogg.nu/2012/01/03/saffranspasta-med-kraftor/)

JTF

Ny medlem
42Hz sa:
Johan Falk sa:
42Hz sa:
Detta recept:
Pasta
400 gram rensade kräftor
3 msk hummerfond
1 burkar med creme fraiche ( saffran och tomat )
200 gram philadelphiaost
1 kuvert med saffran + en nypa strösocker
10 / 15 stycken små söta tomater
2 tsk med sambal oelek
Salt och peppar

Fin hackade örter till att toppa med.

Gör så här :
Rensa kräftorna, och koka pastan.
Värm upp en kastrull med creme fraiche och philadelphiaost.
Stöt saffranet med lite socker och rör ner i såsen och blanda ner fonden.
Häll ner tomaterna och låt sjuda på svag värme. Smaka av med sambal oelek , salt och peppar. När pastan är klar så tar du bort såsen från spisen och rör ner kräftstjärtarna.
De ska inte koka – då blir de sega.

Toppa med färska örter och servera med pasta och en krispig sallad.

(postar länken även om det tar emot då man var tvungen att klicka på nån banner för att komma vidare! http://www.jennysmatblogg.nu/2012/01/03/saffranspasta-med-kraftor/)
Sjysst! Tack som f-n! :)
Ska bli gott att provlaga sen och återuppleva smaken. Ska försöka komma ihåg att lägga upp bild också, blir väl strax före jul eller annars i mellandagarna kanske..

JTF

Ny medlem
Jahopp, då har man äntligen afnjutit denna saffranspasta som lunch idag! :eek:)

010.JPG

Gjorde i princip enligt receptet du la upp, 42Hz, med några små justeringar enligt nedan:

Använde räkor istället för kräftstjärtar. (frysta skalade ca 300 g, upptinat över natten i kylen)
Hade ingen hummerfond, tog thailändsk fisksås istället.
Hittade ingen saffran&tomat-crème fraiche i affären, köpte vanlig fet naturell istället.
(pga det tog jag dubbel mängd sambal oelek istället :)
Dessutom inledde jag med att i lite olivolja fräsa en halv hackad gul lök,
en halv hackad grön paprika, samt på slutet lite finhackad vitlök och saffranssockret
som fick fräsa med innan resten blandades ihop och fick puttra några minuter.

Räkorna a la minute på slutet ja, för att slippa gummibjörnar...

Julpyntade med lite persilja på toppen, och serverade med nykokt färsk grön pasta.

Hur smakade det då?
Extreeemt gott! Hade faktiskt glömt bort hur gott det är! Har nu en rest kvar som ska afnjutas på julaftons kväll tror jag.
u4.gif

Tack för inspiration, 42Hz.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer