[OT] Datafrågor - En samlingstråd

uandt

Aktiv medlem
Utveckla gärna (bägge).
Du kan göra en port forward över ssh så att i det här fallet all trafik mot port 22 går över en annan dator. Det ser mao ut som att din trafik kommer från den maskin du tunnlar mot. I det läget behöver du alltså bara en "godkänd" maskin som har ssh öppet som du då kan använda som proxy. Känns som en omväga lösning på något som borde vara ett ickeproblem...

Enklaste 2-faktor auth är väl att sätta upp shh med google-authenticator? Då får du 30 s på dig att skriva in kod som skickas till mobilen för att logga in. Finns gott om guider på nätet om båda ämnena.

Bästa lösningen är väl annars att ni ändrar på någon process så du slipper ha inlogg på dessa maskiner. Har lite svårt att se varför någon annan än journissarna i bergrum ska ha access i dessa tider

fhloston

Aktiv medlem
Jag passar på att dra in en fråga om VPN och IP...

En kompis frågade mig tidigare om råd vilken internet-leverantör de skulle välja när de fick fiber. Mitt råd var Bahnhof.

När de ska logga in till jobbet via VPN "Always on" så funkar det inte.
Det funkar varken via routern (egen, inte Banhofs), eller om de kopplar direkt på fiberkonverteraren
De har kvar gamla ADSL, där funkar det fortfarande.
Om de testar hos en kompis som också har Bahnhof fungerar det inte.
Bahnhof gav dem en fast IP-adress, men det funkade inte.
Bahnhof hänvisar till jobbets IT-support. Jobbets IT-support hänvisar till Bahnhof...

Inga problem med vanligt surfande och strömmande

Någon som har en idé om var man kan börja rota?

lundatok

Aktiv medlem
Vilken nätverkskabel ska jag köpa som är smidig och enkel att dra i huset? Ska dras från fiberkonverter i källare och upp i huset. Tänkte nog avsluta med kontakt direkt in i AP från PoE-switch eller kanske en utanpåliggande kontakt på ett fåtal ställen för t ex TV.

Vilken storlek på borr är lämpligt för att göra så små hål i väggarna som möjligt? Tänker att jag borrar först, sen drar jag kabel och krimpar på kontakter sist när allt är draget.

weldion

Aktiv medlem
Vilken nätverkskabel ska jag köpa som är smidig och enkel att dra i huset? Ska dras från fiberkonverter i källare och upp i huset. Tänkte nog avsluta med kontakt direkt in i AP från PoE-switch eller kanske en utanpåliggande kontakt på ett fåtal ställen för t ex TV.

Vilken storlek på borr är lämpligt för att göra så små hål i väggarna som möjligt? Tänker att jag borrar först, sen drar jag kabel och krimpar på kontakter sist när allt är draget.
Har själv dragit nätverk i 3 st hus med Biltemas installationkabel.
Sätt uttag istället för kontakt direkt. Köp en borr med hål i toppen, så du borrar hålet, drar fast nätverkskabeln i hålet på borren och drar tillbaka borren med kabel och allt genom väggen.

jonte987

Aktiv medlem
Lika bra att köra cat6 installationskabel. Jag köpte en hel rulle. Bra pris per m och ska väl räcka hela livet om inte grannarna lånar för mycket.

Borr lär ge sig. Behöver du inte ha kvar tv-antenn så dra den vägen.
Jag dragit i telerör också ner till gillestugan

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör Deltaco kontakter från Kjelle som har en lite plastgrej för montering. Andra typer är tradiga som fan. Lika bra att köpa en bra krimptång också så det inte blir knas.

jonte987

Aktiv medlem
Jag minns inte var jag köpte det, men priserna verkar ha ökat eller så har jag glömt smärtan. Har för mig att det var några hundringar mer för 300 jämfört med 100 men så ser det inte ut nu.

mzi

Aktiv medlem
Jag skulle placera en switch vid mediaomvandlaren och sedan dra kabel via en korskopplingspanel där nere till uttag i de andra rummen.

mzi

Aktiv medlem
Har man möjlighet så är det ju "snyggare" med kabeldragning i taket på källaren och sedan bara borra upp där man vill ha uttagen än att dra sladden öppet på de andra våningpslanen. Är det två våningar så kan det även vara snygg att ha en korskopplingspanel på vinden och gå ned genom taket.

lundatok

Aktiv medlem
Jag tar in fibern i källaren, sen har vi klädkammare på båda våningsplanen som jag tänkte gå upp genom och därifrån sprida genom huset, det bör inte bli jättemycket kabel på väggen.

Tanken är att ha en panel i källaren med ett rack med en switch till allt. Ett alternativ är att sätta en 8 portars på övervåningen och en likadan för undervåningen.

För att få bra täckning tror jag att jag kommer behöva 1-2 AP per våningsplan, så det blir på diagonalen eftersom huset är i princip fyrkantigt. Hade jag suttit vid datorn hade ni fått något snyggt från Paint.

jonte987

Aktiv medlem
Bäst är att gå upp på vinden och sen rör ner till dosa men det är ju lite jobb. Om man inte redan har rör för tv. Har för mig att det finns uttag med rj45 och coax i samma

lundatok

Aktiv medlem
Vi har i princip inga rör för TV i huset så det är rätt kört, sen har vi bara strömmat sedan flera år tillbaka.

Huset ska i princip helrenoveras så när det görs ska jag dra allt igen, då blir det nog att ta ner kabel för AP genom taket. Nu blir det för att få kabel till 2-4 AP, TVn för strömma och två arbetsplatser.

jonte987

Aktiv medlem
178399-43-Foto5583_fncIDh.jpg

perzzon

Aktiv medlem
Går väl att skarva in två kontakter i en kabel om man inte vill köra poe och inte bryr sig så mycket om hastigheten (tror jag) men det är i så fall inget annat än en nödlösning

weldion

Aktiv medlem
Nöjer man sig med 10/100, då kan man splitta en kabel med 4 par. Om man vill köra 1 Gb/s och uppåt, då får man koppla in alla 4 paren till samma kontakt.

lundatok

Aktiv medlem
Ny nybörjarfråga, vad ska jag ha för klammer för nätverkskabeln?
Såg att det fanns en slags häftpistol för klammer, är det båg?

perzzon

Aktiv medlem
Klammer?
Tång för att få ihop kontakterna?
I de vägguttag jag jobbat med så sitter det en liten kontaktdel som är lättjobbad utan tång. Skall du däremot göra lösa kablar av din bulkrulle behöver du en sk crimptång.

Jag kanske missuppfattar helt.

mzi

Aktiv medlem
några vita, ska se om det finns utanpåliggande

För att montera kablarna I uttag och panel behöver du ett "kronverktyg"

Är det mycket kabel så kan en häftpistol vara skönt, annars funkar ju hammare (eller list)

jonte987

Aktiv medlem
för kontakt ska man ha ett enklare verktyg att trycka dit det med. Crimp behöver man en ordentligt annars blir det knas och man får köpa en till...

lundatok

Aktiv medlem
kabelklammer?
arrow-t25-white_hogupplost_76d17c83.jpg

Har en sån häftpistol som du hade fått låna om vi bodde nära. Annars inte så mycket bättre än de traditionella som hamras/skruvas in
Ok, tack, det var en sån jag såg. Kändes spontant smidig, men de vanliga klammer är ju smidiga också.

Stigarna i klädkammare tänkte jag dra i kabelkanaler så det ser prydligt ut, bara vika ut de kablar som ska gå vidare till uttag eller AP.

Batavus

Aktiv medlem
Jag skulle använda en - jag vet inte vad det heter - sladdhållare i plast som sätts fast med en därmed förenad smal spik.

velman

Aktiv medlem
Jag har lite problem med att Zwift har börjat tappa kontakten med mina BT-enheter. Jag har en ny dator från förra vintern. Antennerna till Wifi/BT sitter på baksidan av datorn och den står kloss an en tegelvägg. Jag skulle hellre ha en extern antenn som jag kan sätta lite luftigare. Hur vet jag vilken antenn jag kan köpa?

Jag har ett MSI B460I
med antenner som man skrivar fast på moderkortet, baksidan av datorn.

Och skulle gärna ha en antenn likt den här:
product_6_20190624141029_5d106955aa8a3.png

Jag har Wifi avstängt just nu men om jag förstått rätt använder Bluetooth antennerna med. Så kan jag förbättra kontakten mot Zwift är ingen gladare än jag.

Kan någon upplysa mig om hur det fungerar med antennerna egentligen?

Batavus

Aktiv medlem
"Börjat tappa kontakten" säger du. Var den bättre förut? Intill en vägg är inte optimalt, dra ut den ett par dm, och om antennerna är riktbara bör de peka mot en så öppen väg som möjligt mot "navet".

velman

Aktiv medlem
"Börjat tappa kontakten" säger du. Var den bättre förut? Intill en vägg är inte optimalt, dra ut den ett par dm, och om antennerna är riktbara bör de peka mot en så öppen väg som möjligt mot "navet".
Det fungerade klanderfritt i våras. Men nu har Zwift och Windows uppdaterats. Och jag har säkert rört antennerna.

Den står på en hylla, går inte att flytta mer än en cm framåt.

Nåja. Jag får väl vänta och hoppas på framtida uppdateringar.

me.I.am

Aktiv medlem
Har ett gammalt rack som jag tänkte få igång med datorn, spela in lite live o mixa med annan musik typ, tröttnat på Focusriten som jag köpte för något år sedan. Den bara låser sig i tid och otid.

Behöver många olika övergångar. Hade tidigare en 4sound-butik i byn, men det gick ju i kras tyvärr. Vilken nätbutik har stort utbud och kvalitétsgrejor?
(vill inte hålla på med knastrande kontakter/sladdar)

eurorack_e.png

plumse

Aktiv medlem
Efter lite trassel med Google Drive bytte jag till M$FT One Drive men i den processen började jag undersöka möjligheterna att köra molnlagring själv istället.
Jag har en Linux-burk med en delad mapp (en ssd raid 1) och extern access via VPN.
Skyffla filer mellan diskar går snabbt men via nätverket går det sjukt långsamt när det är många små filer som skall synkas. Tänk Eclipse med en halv miljard små-filer typ.
Hela biblioteket innehåller 74.000 filer men är bara 5Gb stort.
Jag killgissar att det är svarstider i nätverket och accesstider på disk som tillsammans skapar sjukt långsam synkning.

Givet förutsättningarna att det är många små filer jag behöver hantera, finns det någon här som stött på samma problem och hittat en lösning?
Jag insåg precis att jag glömt ange noatime när jag mountar disken. Det borde spara lite tid att strunta i att skriva när filen lästes.
Men finns det mer jag kan göra?
Linux-burken sitter trådad till en 250Mbit-lina och den långsammaste nätverkskoppingen hemma är en burk med wlan som jag får 25Mbit på.

Disken har ok prestanda men allt som har med filflyttar att göra är jättelångsamt.

read.jpg

Men ZZZzzz...
zzz.png

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Efter lite trassel med Google Drive bytte jag till M$FT One Drive men i den processen började jag undersöka möjligheterna att köra molnlagring själv istället.
Jag har en Linux-burk med en delad mapp (en ssd raid 1) och extern access via VPN.
Skyffla filer mellan diskar går snabbt men via nätverket går det sjukt långsamt när det är många små filer som skall synkas. Tänk Eclipse med en halv miljard små-filer typ.
Hela biblioteket innehåller 74.000 filer men är bara 5Gb stort.
Jag killgissar att det är svarstider i nätverket och accesstider på disk som tillsammans skapar sjukt långsam synkning.

Givet förutsättningarna att det är många små filer jag behöver hantera, finns det någon här som stött på samma problem och hittat en lösning?
Jag insåg precis att jag glömt ange noatime när jag mountar disken. Det borde spara lite tid att strunta i att skriva när filen lästes.
Men finns det mer jag kan göra?
Jag vet inte men smb är väl kass?

Problemet med egen lagring är ofta backup. Mounta en S3 istället?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer