[OT] Datafrågor - En samlingstråd

rois

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag blir lite klokare på det, dock inte mycket. Ni får gärna berätta mer.

Jag kan förklara mina behov lite mer. Jag kommer att använda datorn som studiedator, men har inte riktigt klart för mig exakt vilka behov jag har än. Det kommer att avgöras under sommaren, men jag vill ta höjd redan nu. Jag kommer troligen att ha behov av att köra Windows utveckling, typ Visual Studio, C#, (eventuellt C++) och .Net miljö. Och det går inte att göra vad jag vet i Linux miljö. Samtidigt har jag behov av att utveckla i "traditionell" embedded miljö på Linux med hela den utvecklingsmiljö som finns där, typ GCC/GDB, make system, Valgrind och allt som finns med automatik i Linuxmiljöer. Det kommer att finnas behov av att ladda ner korskompilerad target mjukvara från PC till target miljö, exempelvis till RaspberryPi, och då med olika embedded OS, exempelvis FreeRtos eller embedded Linux. Det kan även finnas behov att att utveckla Linuxdrivrutiner på/till PC.

Så för att fixa allt det här måste jag ha både Windows och Linux, och även möjlighet att testa drivrutiner på PC. Med dualboot eller vad det heter borde det gå att fixa, men jag har ingen aning om det sista kravet/önskemålet med drivrutin utveckling på PC går att klara med virtualiserade miljöer. Eller ens om det går att ladda ner mjukvara från utvecklingsmiljö till target i en virtualiserad miljö.

Trots att jag har ganska stor erfarenhet av mjukvaruutveckling, så är dator/programinstallation ett stort svart hål för mig.

Jag tror det är enklast/billigast för mig att utgå från en dator med Windows, bla för att urvalet är större, och det finns många kampanjer där Windows är förinstallerat.

Tar tacksamt mot fler synpunkter.

pirx

Aktiv medlem
Tack för svaren, jag blir lite klokare på det, dock inte mycket. Ni får gärna berätta mer.

Jag kan förklara mina behov lite mer. Jag kommer att använda datorn som studiedator, men har inte riktigt klart för mig exakt vilka behov jag har än. Det kommer att avgöras under sommaren, men jag vill ta höjd redan nu. Jag kommer troligen att ha behov av att köra Windows utveckling, typ Visual Studio, C#, (eventuellt C++) och .Net miljö. Och det går inte att göra vad jag vet i Linux miljö. Samtidigt har jag behov av att utveckla i "traditionell" embedded miljö på Linux med hela den utvecklingsmiljö som finns där, typ GCC/GDB, make system, Valgrind och allt som finns med automatik i Linuxmiljöer. Det kommer att finnas behov av att ladda ner korskompilerad target mjukvara från PC till target miljö, exempelvis till RaspberryPi, och då med olika embedded OS, exempelvis FreeRtos eller embedded Linux. Det kan även finnas behov att att utveckla Linuxdrivrutiner på/till PC.

Så för att fixa allt det här måste jag ha både Windows och Linux, och även möjlighet att testa drivrutiner på PC. Med dualboot eller vad det heter borde det gå att fixa, men jag har ingen aning om det sista kravet/önskemålet med drivrutin utveckling på PC går att klara med virtualiserade miljöer. Eller ens om det går att ladda ner mjukvara från utvecklingsmiljö till target i en virtualiserad miljö.

Trots att jag har ganska stor erfarenhet av mjukvaruutveckling, så är dator/programinstallation ett stort svart hål för mig.

Jag tror det är enklast/billigast för mig att utgå från en dator med Windows, bla för att urvalet är större, och det finns många kampanjer där Windows är förinstallerat.

Om du ska hålla på med grejer som Valgrind så borde du nog klara av att installera och hantera virtualbox (eller vad som nu är bättre på en arbetsdator) 😁
Och dual-boot borde du nog också fixa, men som flera andra sagt, det har blivit mer och mer besvär med det. BIOS-grejer (secure boot tex, och TPM-settings), UEFI, krypterade diskar osv, det är mycket som kan bråka nuförtiden.
Jag har dual-boot på mina datorer, men blir nog kanske vmware-player/virtualbox nästa gång jag ominstallerar, på hemmadatorn iaf.

UprightCitizen

Aktiv medlem

Gcc och valgrind osv går att köra utan problem i windows. Bara intallera ubuntu for windows. Jag skulle nog säga att windows generellt är bättre faktiskt för embedded, dom flesta stora aktörerna verkar ha windows som huvudplattform. Det enda som är lite smidigare i linux är sånt som körs remote på linuxdserver. Men även med sånt är mobaxterm osv rätt bra.

MagerValp

Aktiv medlem
För de som undrar, VirtualBox är gratis för privat bruk, men reglerna är extremt snävt skrivna. Har du en privatägd dator som du använder hemma är det inga problem (prestanda och stabilitet är dock inte särskilt imponerande). Företags- och skoldatorer faller däremot utanför och kräver betald licens - skolor och universitet kan använda det gratis till kurser om just virtualisering, men inte mycket mer. Och ja, Oracles licensavdelning håller koll på nerladdningarna och hör sedan av sig och kräver in licenspengar. Flera svenska universitet har drabbats, där forskare på eget bevåg installerat skiten. Sura pengar för en undermålig produkt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det är oftast en enkel sak* att köra dual boot om man nu har behov av att köra fullskaligt linux. Men jag har oftare stött på problem med att mjukvara jag behöver saknas för linux än för windows, och att köra ubuntu-terminalen i windows överbrygar mkt. Men ska sägas att jag har pysslat mer med att designa hårdvara och skriva vhdl, systemverilog och liknande än att skriva programvara, firmware osv. Men har även gjort detta och haft en kurs iaf med rtos-programmering. Men för denna fick vi någon färdig ihopsatt VM.

*men det händer att viss, speciellt ny, hårdvara fungerar dåligt med linux och kräver massa jobb för att få helt basala saker att fungera.

uandt

Aktiv medlem
Jag skänker bort en gammal mini itx filserver med Ubuntu på till den som swishar 300 spänn till Unicef eller nåt annars. Finns i sthlm

rois

Aktiv medlem
Ok, det börjar luta åt någon virtualisering. Men vilken är bäst och ger minst problem!?

Och det jag inte alls förstår är om det går. Kan jag i en virtualiserade miljö med Windows som bas, och Linux som den virtualiserade miljön, skriva drivrutiner för Linux, komma åt hårdvaran, bygga en Linux kärna, starta om den virtualisade miljön och testa? Detta är det ultimata målet jag vill uppnå. Jag har gjort det på ett tidigare jobb, dock i ren Ubuntu miljö. Det är ett bra sätt att lära sig Linux kernel miljön, som är en helt annan värld än C utveckling i non-kernel miljö (applikationsmiljö). Jag vet inte om det ingår i utbildningarna, om det inte gör det vill jag labba med det själv. Dessutom är det en hett eftertraktad kompetens, och ofta ett skallkrav från arbetsgivare.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ok, det börjar luta åt någon virtualisering. Men vilken är bäst och ger minst problem!?

Och det jag inte alls förstår är om det går. Kan jag i en virtualiserade miljö med Windows som bas, och Linux som den virtualiserade miljön, skriva drivrutiner för Linux, komma åt hårdvaran, bygga en Linux kärna, starta om den virtualisade miljön och testa? Detta är det ultimata målet jag vill uppnå. Jag har gjort det på ett tidigare jobb, dock i ren Ubuntu miljö. Det är ett bra sätt att lära sig Linux kernel miljön, som är en helt annan värld än C utveckling i non-kernel miljö (applikationsmiljö). Jag vet inte om det ingår i utbildningarna, om det inte gör det vill jag labba med det själv. Dessutom är det en hett eftertraktad kompetens, och ofta ett skallkrav från arbetsgivare.
Att köra en VM miljö i botten som man sedan bygger sina maskiner i är trevligare än att köra VM miljön i ett fullt host os.

rois

Aktiv medlem
Att köra en VM miljö i botten som man sedan bygger sina maskiner i är trevligare än att köra VM miljön i ett fullt host os.
Ok, men vad innebär det? Att man kör helt utan OS, och sedan installerar en VM miljö på naken hårdvara?

Ursäkta frågorna, men just datorinstallation och praktiska saker är ett svart hål för mig.

MagerValp

Aktiv medlem
Och det jag inte alls förstår är om det går. Kan jag i en virtualiserade miljö med Windows som bas, och Linux som den virtualiserade miljön, skriva drivrutiner för Linux, komma åt hårdvaran, bygga en Linux kärna, starta om den virtualisade miljön och testa?
Absolut. Det är dessutom väldigt smidigt att inte sänka hela burken när man har lyckats klanta sig och hänger kärnan, vilket är rätt ofrånkomligt när man utvecklar kernelmoduler.

Sedan kan det eventuellt vara lurigt med access till hårdvaran från en VM, lite beroende på vad det är för hårdvara vi pratar om och vilket protokoll du pratar med det. Den enda kernelmodul jag utvecklat till Linux var på RPi och pratade GPIO med ganska hårda latenskrav, så då då fick jag vackert köra på metallen för att testa, men jag kunde i alla fall korskompilera och torrsimma med qemu.

MagerValp

Aktiv medlem
Ok, men vad innebär det? Att man kör helt utan OS, och sedan installerar en VM miljö på naken hårdvara?
Du installerar ett väldigt nedbantat OS på hårdvaran som bara är till för att sparka igång VM:ar på den. VMware ESXi är ett populärt alternativ, finns diverse KVM-baserade varianter också, t ex proxmox som @Bengt-re gillar.

Kul alternativ om man har en liten hemmaserver, men inget jag skulle köra på en laptop.

rois

Aktiv medlem
Du installerar ett väldigt nedbantat OS på hårdvaran som bara är till för att sparka igång VM:ar på den. VMware ESXi är ett populärt alternativ, finns diverse KVM-baserade varianter också, t ex proxmox som @Bengt-re gillar.

Kul alternativ om man har en liten hemmaserver, men inget jag skulle köra på en laptop.
Ok, tack för alla svar. Jag kommer att kontakta kursansvarig för att få veta vad minimikravet är på utvecklingsmiljön är på utbildningen. Jag tror jag börjar med något som verkar enkelt, för att sedan gå vidare. Jag kan återkoppla när och om jag går vidare. Men först gäller ett inköp av en ny PC.

mcperand

Aktiv medlem
Ok, tack för alla svar. Jag kommer att kontakta kursansvarig för att få veta vad minimikravet är på utvecklingsmiljön är på utbildningen. Jag tror jag börjar med något som verkar enkelt, för att sedan gå vidare. Jag kan återkoppla när och om jag går vidare. Men först gäller ett inköp av en ny PC.
Lite vid sidan av huvudfrågan (kör en lättviktig virtualisering och boota något live-OS om du verkligen behöver köra på hårdvaran någon gång), men kolla på Intel OneAPI som är gratis för alla sedan i år som komplement till gcc. Enhetligt för Linux, Win och Mac, integrerat med både VS och Eclipse, många olika bibliotek för specialapplikationer och en grym uppsättning hjälpprogram i Inspector, VTune och Advisor. Jag är supernöjd och inte sponsrad av dem för att säga så:geek:

fhloston

Aktiv medlem
Jag kör dual boot sedan många år, funkar bra. Sen kör jag dessutom lite virtualisering från Ubuntu med virtual box.

Planen är dock att migrera till Promox. Men det ska ju göras också...

UprightCitizen

Aktiv medlem
Går ju att köra från en usb-sticka också. Tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket. Är det en utbildning på universitet/teknisk högskola eller liknande så kommer 90% komma med en windowsdator och utbildningen kommer ta höjd för detta

rois

Aktiv medlem
Nej, så är det inte. Det är bland annat utbildning på en teknisk högskola där datormiljön (i varje fall tidigare) är Ubuntu. På en del kurser har det ingen betydelse vad man utvecklar på, men en hel del kurser kräver någon Linux variant. En annan utbildning är en embedded utbildning, där man själv står för PC, och i princip så krävs krävs det någon form av Linux miljö.

Men det var intressant att man kan köra på usb-sticka. Kan du länka till någon plats som beskriver hur man går tillväga? Det kan vara en enkel första start, jag slipper riskera ett förinstallerat Windows system. Det är faktiskt det som oroar mig mest, att jag sabbar det som är förinstallerat.

Bengt-re

Aktiv medlem

Jag har iofs kört det på laptop, men håller nog med om att det är bättre att köra det på någon liten server

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nej, så är det inte. Det är bland annat utbildning på en teknisk högskola där datormiljön (i varje fall tidigare) är Ubuntu. På en del kurser har det ingen betydelse vad man utvecklar på, men en hel del kurser kräver någon Linux variant. En annan utbildning är en embedded utbildning, där man själv står för PC, och i princip så krävs krävs det någon form av Linux miljö.

Men det var intressant att man kan köra på usb-sticka. Kan du länka till någon plats som beskriver hur man går tillväga? Det kan vara en enkel första start, jag slipper riskera ett förinstallerat Windows system. Det är faktiskt det som oroar mig mest, att jag sabbar det som är förinstallerat.
Ok, då skiljer det sig från Embedded systems mastern på kth vad det verkar. För där har jag inte hört om att någon fått några jätteproblem pga vilken dator man har. Själv är jag lite flexibel och har två datorer, en med windows och en med linux. Men det är av helt andra anledningar. Under utbildningen har jag sett mest windows, ett gäng macbooks och några få som kört linux. Men som sagt, jag är mer inriktad på hårdvara. Men jag lever heller inte i ett vakuum, man har ju haft kurser med andra från andra inriktningar osv.

jonte987

Aktiv medlem
Har inte läst länken men förr kunde man installera live med persistence eller full installation. I det senare fallet får man igen hålla tungan rätt så man inte skriver boot på fel disk. Möjligen är det tydligare i nyare versioner men förr skrev den på hd0 utan varning om man inte valde advanced.

DanielS

Aktiv medlem

Det mesta i .Net går ju att köra på Linux numera? Med t ex VSCode som utvecklingsmijö, om man vill ha Linux som bas-system.

rois

Aktiv medlem
Det mesta i .Net går ju att köra på Linux numera? Med t ex VSCode som utvecklingsmijö, om man vill ha Linux som bas-system.
Det känns enklare att utgå från ett Windows system. Inte för att det är bättre. Utan för att det helt enkelt sälj mest Windows baserade PC. Urvalet är större, priserna förmodligen lägre.
Utifrån Windows så kommer jag att göra det som är enklast, kostar minst, och klarar mina första krav.
För tillfället ser det ut som någon virtualiseringsmiljö på Windows. Men jag får se när jag väl kommer igång.

Joham

Aktiv medlem
Inrego?

Nu vet jag inte vad Inrego är, men främsta anledningen till mitt framtida köp är pga dålig batteritid på mina nuvarande. Känns som det skulle kunna vara risk för samma problem om man köper begagnade därifrån, eller tänker jag fel?

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad Inrego är, men främsta anledningen till mitt framtida köp är pga dålig batteritid på mina nuvarande. Känns som det skulle kunna vara risk för samma problem om man köper begagnade därifrån, eller tänker jag fel?
Visst, men man får bra burkar för rimliga pengar enligt min erfarenhet. Har köpt ett flertal burkar därifrån. Nya laptops är antigen svindyra eller taskigt specade. Värt att överväga iaf.

Joham

Aktiv medlem
Hur är det med studentrabatterna nu för tiden? Brukade bli en knapp tusenlapp men det var några år sedan jag köpte privat. Det är gratis att skriva in sig på en kurs på valfritt universitet...
Kanske värt att kolla upp, men jag har 10% rabatt på Apple genom Benify men bara genom köp på deras sida. Vad jag kan se så gör det knappt någon skillnad om man jämför priserna mot tex Netonnet

uandt

Aktiv medlem
Kanske värt att kolla upp, men jag har 10% rabatt på Apple genom Benify men bara genom köp på deras sida. Vad jag kan se så gör det knappt någon skillnad om man jämför priserna mot tex Netonnet
Har en Dell xps 13 9360 med bra spec som bara ligger och skräpar nu när jag har en Mac annars. Batteritiden är rätt så kass, 3-4 timmar kanske men den går att ladda via usb-c så diverse nödlösningar finns där. Skicka p.m vid intresse.

Joham

Aktiv medlem
Beställde en 14” Lenovo från Dustin. Ingen aning om den var prisvärd eller bra öht. Det får vi se 🤷‍♂️ Tack för era svar iaf!

zinkpasta

Aktiv medlem
..Så, tänkte att jag ska doppa tårna i virtualiseringsträsket ändå.

Tänkte testa att köra VirtualBox under xubuntu, och sen Win10 virtualiserat, på en Asus PN51 med Ryzen 7 5700U. Men hur många kärnor ska jag tilldela, och hur mycket minne? Ryzen 7 har 8 kärnor och jag har 16GB minne.. Tänkte väl sällan köra några tyngre grejer i virtuell och icke-virtuell miljö samtidigt, om det nu spelar nån roll.

Några andra do's and don'ts?

jonte987

Aktiv medlem
..Så, tänkte att jag ska doppa tårna i virtualiseringsträsket ändå.

Tänkte testa att köra VirtualBox under xubuntu, och sen Win10 virtualiserat, på en Asus PN51 med Ryzen 7 5700U. Men hur många kärnor ska jag tilldela, och hur mycket minne? Ryzen 7 har 8 kärnor och jag har 16GB minne.. Tänkte väl sällan köra några tyngre grejer i virtuell och icke-virtuell miljö samtidigt, om det nu spelar nån roll.

Några andra do's and don'ts?
Kärnorna behöver väl inte allokeras hårt? Minne är väl bara att slänga på 8-12 om man får chansa.

DO #1 är väl att köpa en extra win 10 license eftersom som den inte kommer att gå med på att det är samma maskin

zinkpasta

Aktiv medlem
Kärnorna behöver väl inte allokeras hårt?
Hmm, vet inte riktigt hur det funkar..? I VirtualBox kan jag välja 1-16 kärnor för min VM, sen om det är simulerade kärnor eller på nåt sätt matchas mot hw har jag ingen aning om. Iom att jag bara har 8 riktiga kärnor så verkar det ju som nåt som simuleras? Och då vet jag inte vad det skulle vara för vinst att köra flera? Kanske att multiprocessor-processer funkar bättre? Nu är jag ute på djupt vatten mtp min kunskap här känner jag..

jonte987

Aktiv medlem
Hmm, vet inte riktigt hur det funkar..? I VirtualBox kan jag välja 1-16 kärnor för min VM, sen om det är simulerade kärnor eller på nåt sätt matchas mot hw har jag ingen aning om. Iom att jag bara har 8 riktiga kärnor så verkar det ju som nåt som simuleras? Och då vet jag inte vad det skulle vara för vinst att köra flera? Kanske att multiprocessor-processer funkar bättre? Nu är jag ute på djupt vatten mtp min kunskap här känner jag..
Jag minns inte allt men tror inte du kan ha fler virtuella än fysiska. Ofta har man väl dubbelt så många "vad det nu heter" som cores.
Det bör gå att tilldela alla 16 mjukt och då delas det jämt av som host os tycker.
Det beror på hur man vill prioritera resurserna.

Tilldelar du bara 2 vCPU kan den bara tråda på två virtuella ja men också bara utnyttja 2 av de fysiska.
Tror jag, länge sen jag micklade

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag minns inte allt men tror inte du kan ha fler virtuella än fysiska. Ofta har man väl dubbelt så många "vad det nu heter" som cores.
Det bör gå att tilldela alla 16 mjukt och då delas det jämt av som host os tycker.
Det beror på hur man vill prioritera resurserna.

Tilldelar du bara 2 vCPU kan den bara tråda på två virtuella ja men också bara utnyttja 2 av de fysiska.
Tror jag, länge sen jag micklade
Det är lite av en djungel om man är ute efter prestanda. Det beror på värd OS, VM plattform, CPU stöd och konfiguration. Har man inga större prestandakrav så måste man ju inte lyckas med optimeringen. Det kommer att fungera ändå.

manneblask

Aktiv medlem
Jag har upplevt lite konstiga grejor på sistone här hemma (bra början!)

Jag har ett konstant liten förvrängning på allt ljud på mina enheter, lite robotaktigt. Jag har idag testat och labbat på 3 olika datorer, 2 mobiler och 4 olika headsets för att utröna vad källan är.
Avinstallerat/uppdaterat drivrutiner på alla.

Videosamtal, YouTube, andra streamingtjänster så uppstår det hela tiden. Jag har provat köra via Wi-Fi, med nätverkskabel och direkt till fiberkonvertern eller via router för att utesluta någon slags paketförlust.
Jag har även provat via mobilnätverk på mobilen och samma sak uppstår.

Håller jag på att tappa det?

Topp