[OT] Datafrågor - En samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Ubuntu verkar gå helt bort nu för tiden. Mint duger nog. Ska bara rotera ut en lika gammal SSD och installera om den stationära på en nyare.

uandt

Aktiv medlem
Det beror på vilka videoformat och videobitrate vi pratar om. En film i FullHD i x264 kodning vore ingen problem på äldre dator. En film i 4K kodad i x265 lär skapa problem med avkodningsprestanda.
Och nu när youtube håller på att gå över till AV1 så kommer lite äldre datorer inte klara spela video i FullHd. Netflix likaså om jag fattat rätt

jonte987

Aktiv medlem
Någon som vet hur det funkar med OEM windows med windows create media funktion? Jag får inte uppfattningen att den kommer att skapa en OEM install media.
Lite irriterande att behöva gå via win7.

Det kanske funkar med den product key som hör till hårdvaran? I alla fall för Dell har det inte behövts tidigare utan en win7 Ultimate OEM skiva dunkar in på vilken Dell som helst utan kod eller frågor.

42Hz

Aktiv medlem
Jag vill inte betala för den OS som jag inte kommer att använda. Rent teoretiskt kan man få pengarna tillbaka för sin oanvända Windowskopia. Men i praktiken är det för jobbigt.

Helst köper jag någonting med FreeDOS, ChromeOS (man kan väl installera Linux dit istället?), eller Linux. Sedan installerar jag någonting till min smak.
Ska man bara kolla film och surfa så är väl ChromeOS Flex det smärtfriaste alternativet? =)

uandt

Aktiv medlem
ChromeOS Flex det smärtfriaste alternativet?
Fast nu diskuterar vi väl gratis som i gratis öl? ChromeOS eller andra Google produkter är ju inte gratis i den bemärkelsen eftersom det är din privata information som är produkten som säljs i dessa lägen?

-- det här meddelandet är såklart skrivet i en Google Chrome bläddrare...

Atakua

Aktiv medlem
Ska man bara kolla film och surfa så är väl ChromeOS Flex det smärtfriaste alternativet? =)
Sant. Men jag kan inte hålla mig undan från att använda olika compiler/tolk/IDE för att bygga mina egna mjukvaror även utom arbetstidsgränser. Man kan visst alltid SSH:a till en riktig dator och syssla med mörka krafter där, men vore nice att kunna experimentera även lokalt.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Standart ubuntu kör inte Gnome längre utan något som heter Unity som är typ Gnome tror jag fast jättefult och allmänt konstigt och orange.

Inte bara jag tycker att Unity är förskräckligt så därför verkar goto-ubuntu för många nu vara en variant som heter popOS som tu är en ubuntu fast den kör Gnome3

Det var väl typ 5 år sedan Ubuntu backade och gick tillbaks från Unity till Gnome?

jonte987

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare verkar Pop OS var det nya men annars, spela roll?
Jag kollade snabbt på det men fick ingen känsla för det. Eventuellt lite mer FOSS baserat på 15s analys.
Nej, det spelar ingen roll dessutom verkar det som datorn faktiskt är för långsam.....vem kunde trott det.

Ska kolla en gång till på POP.

42Hz

Aktiv medlem
Tyckte Peppermint OS var smidigt: https://peppermintos.com/

Peppermint has migrated into its own continuous delivery OS, based on the Debian/Devuan repositories. Giving you the option to pull from testing if you like and we believe this will appeal to new and experienced Linux users. Peppermint comes with nearly nothing installed other than, the core packages needed to run the system and you have the choice to which packages should best fit your build. The desktop environment is xfce with the nemo file manager set as default, but you have the option to use thunar if you prefer.

jonte987

Aktiv medlem
Mint. No thrills men det är ju bra det.

Chrome utan command line. Var ska det sluta? FOSS gudarna gråter. Sist jag kollade kunde man knappt få in firefox i debian eftersom iconen inte är under en öppen license.
1667314090902.png

MagerValp

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet med kontoret GGS Data i Göteborg?
Absolut! Hos Gunne var ju i många år enda stället i Göteborg där man kunde köpa Amiga/Atari/Commodore-prylar — ser nu att han fortfarande har en del pryttlar under Classic.

Han är seriös, men vi pratar bokstavligen om ett källarföretag. Har aldrig köpt några linuxgrejer av honom.

qma

Aktiv medlem
Någon som vet hur det funkar med OEM windows med windows create media funktion? Jag får inte uppfattningen att den kommer att skapa en OEM install media.
Lite irriterande att behöva gå via win7.

Det kanske funkar med den product key som hör till hårdvaran? I alla fall för Dell har det inte behövts tidigare utan en win7 Ultimate OEM skiva dunkar in på vilken Dell som helst utan kod eller frågor.
Jag har en gång lyckats tanka hem matchande utgåva av Windows 7 till en dator med produktnyckeln på en OEM-sticker (en HP Z210 tror jag det var), så att den svalde nyckeln och aktiverades. Minns inget specifikt utom att det var från nån av Microsofts websidor.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har en gång lyckats tanka hem matchande utgåva av Windows 7 till en dator med produktnyckeln på en OEM-sticker (en HP Z210 tror jag det var), så att den svalde nyckeln och aktiverades. Minns inget specifikt utom att det var från nån av Microsofts websidor.
Stickern är oläslig och product key i windows 7 är typ 99999-OEM-etc. Och funkar inte.
Jag har en dell win oem skiva som går rakt in utan kod.

Media creator.exe går inte att exekvera. Jag fattar inte varför men tog det som en signal att lägga ner projektet.

jonte987

Aktiv medlem
Ubuntu ser jättecrisp ut nu för tiden. Fattar inte vad ni klagar på.
Nä, ingenting. Bara att desktop inte nämns på hemsidan vad jag kan se. Bara cloud osv. Så testade mint.
Får väl ladda ner Ubuntu också då.

Sist jag kollade försökte man göra en Windows 8 och bli tablet och phone ready. Gilliade varken gnome3 eller den andra skiten.

Batavus

Aktiv medlem
Jag har Windows 7, och det är bara en månatlig säkerhetsuppdatering numera. Det är ett så stabilt och reklamfritt och hanterligt system att jag inte vill byta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Why oh why?

Har provat kryssa i och ur Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer som verkar vara stalltipset men till ingen glädje.
Win 10/64.

1670266721265.png

1670266757691.png

Edit: Drar jag igång förhandsgransknings-fönstret så fungerar det inte där heller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag vill se fotot och inte en ikon, som de fyra i nedersta raden. Har alltid varit så innan.

Senaste drivrutinen för grafikkortet är installerad. Och foto är standardappen.

42Hz

Aktiv medlem
Jag vill se fotot och inte en ikon, som de fyra i nedersta raden. Har alltid varit så innan.

Senaste drivrutinen för grafikkortet är installerad. Och foto är standardappen.

Är det samma format på alla filer?

Är det t. ex. jpeg på det som visas som bild och RAW på de som visas som ikoner kan du behöva installera om RAW image extension.

qma

Aktiv medlem
Why oh why?

Har provat kryssa i och ur Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer som verkar vara stalltipset men till ingen glädje.
Win 10/64.

Visa bilaga 597019

Visa bilaga 597020

Edit: Drar jag igång förhandsgransknings-fönstret så fungerar det inte där heller.
Att du har vissa previews i fönstret borde betyda att visningsläget är rätt. Windows vill spara nedskalade versioner av bilderna nånstans för att kunna visa previews. Förr var det en slags gömd databasfil thumbs.db i varje mapp. Vet inte hur det ändrats sen typ Windows 7 men problemet kanske är att en sån databasfil är korrupt, skrivskyddad / ligger under mapp på skrivskyddad enhet, har knasiga säkerhetsinställningar eller dylikt.

anderski

Aktiv medlem
Ubuntu ser jättecrisp ut nu för tiden. Fattar inte vad ni klagar på.
Precis, och sjukt mycket bättre prestanda sen Ubuntu 20.04 även på lite äldre hw. De backade ju tillbaka tiill Gnome. men jag körde Gnome även under unity tiden.

Och vill man få nån win dator användbar så installerar man ju wsl med ubuntu, funkar bra.
har det på min laptop så kan jag göra backuper med rsync! hehe.

NAnders

Aktiv medlem
Trettonåringen vill ha en gamingdator (och här brukar jag tänka att gaming uttalas med betoningen på sista stavelsen, som gamäng) men vad tusan är lämplig prestanda för en sån? (Hur långt är ett snöre?)

Det är ju inget VR-monster som ska köpas. Såvitt jag vet så spelas mest Minecraft och Roblox (vilket i och för skulle kunna bero på att skoldatorn inte orkar mer än så - jag vet inte). Vad vill ungarna lira idag? Finns det något bra referensspel ("klarar burken det där spelet så klarar den det mesta")?

Att köpa en värstingdator har aldrig varit en bra affär, lika lite som att köpa en bil. Men något med hygglig prestanda en liten bit ner på skalan brukar vara väldigt mycket billigare. Jag är inte främmande för att köpa något bättre begagnat och vid behov komplettera med någon komponent.

Observera att jag inte är så intresserad av tips på datorer utan mer av tips på lämplig prestanda. Vet jag bara vad jag ska lägga mig på så hittar jag något.

mcperand

Aktiv medlem
Trettonåringen vill ha en gamingdator (och här brukar jag tänka att gaming uttalas med betoningen på sista stavelsen, som gamäng) men vad tusan är lämplig prestanda för en sån? (Hur långt är ett snöre?)

Det är ju inget VR-monster som ska köpas. Såvitt jag vet så spelas mest Minecraft och Roblox (vilket i och för skulle kunna bero på att skoldatorn inte orkar mer än så - jag vet inte). Vad vill ungarna lira idag? Finns det något bra referensspel ("klarar burken det där spelet så klarar den det mesta")?

Att köpa en värstingdator har aldrig varit en bra affär, lika lite som att köpa en bil. Men något med hygglig prestanda en liten bit ner på skalan brukar vara väldigt mycket billigare. Jag är inte främmande för att köpa något bättre begagnat och vid behov komplettera med någon komponent.

Observera att jag inte är så intresserad av tips på datorer utan mer av tips på lämplig prestanda. Vet jag bara vad jag ska lägga mig på så hittar jag något.
Bara så vi inte pratar kolfiber och fullgung när TS tänker XXL och alu till grusväg: vad är en vettig prislapp enligt dig och var börjar du svettas lite lätt? Stationär eller laptop?

clnr

Aktiv medlem
Här är en rätt bra sammanfattning att börja med vad gäller komponenter just nu. Går att komma lite billigare undan genom att välja ett AMD-grafikkort från förra generation (RX 6700 eller RX6800).

NAnders

Aktiv medlem
Bara så vi inte pratar kolfiber och fullgung när TS tänker XXL och alu till grusväg: vad är en vettig prislapp enligt dig och var börjar du svettas lite lätt? Stationär eller laptop?

Stationär.

Pris... ja, man är ju snål i grunden. En snabb titt på Elgigantens hemsida - bara som ett exempel - säger att de säljer snorfula burkar från 7 000 till 42 000 kr, men så tillkommer väl skärm, tangentbord och mus på det. 42 000 är åt helsike för mycket, problemet är att jag har ingen aning om 7000-kronorsburken är skrattretande dålig eftersom jag inte har en aning om vad ungarna vill spela. Själv har jag aldrig attraherats av De Senaste Tuffa Spelen Med Asgrym Grafik.

(Ska väl säga att 13-åringen inte bor hos mig, därav att jag har lite dålig koll på både det ena och det andra och av mig och modern så är det jag som är datorsnillet.)

Jag är helt rudis på det här med att jaga fps och millisekunder. (PÅ MIN TID så drog man ner upplösningen och så gick det att spela även Doom 2 på en 386:a. Vafan, Quake startade på en 486/25 fast det var knappast spelbart. Millisekunder var för folk som inte hade fast lina.)

Jag kanske ska titta närmare på specarna från Sweclockers, försöka luska lite i vilka spel som önskas och sedan kolla vad som går ihop och vad man kan snåla med utan att få dåligt samvete.

mcperand

Aktiv medlem
Stationär.

Pris... ja, man är ju snål i grunden. En snabb titt på Elgigantens hemsida - bara som ett exempel - säger att de säljer snorfula burkar från 7 000 till 42 000 kr, men så tillkommer väl skärm, tangentbord och mus på det. 42 000 är åt helsike för mycket, problemet är att jag har ingen aning om 7000-kronorsburken är skrattretande dålig eftersom jag inte har en aning om vad ungarna vill spela. Själv har jag aldrig attraherats av De Senaste Tuffa Spelen Med Asgrym Grafik.

(Ska väl säga att 13-åringen inte bor hos mig, därav att jag har lite dålig koll på både det ena och det andra och av mig och modern så är det jag som är datorsnillet.)

Jag är helt rudis på det här med att jaga fps och millisekunder. (PÅ MIN TID så drog man ner upplösningen och så gick det att spela även Doom 2 på en 386:a. Vafan, Quake startade på en 486/25 fast det var knappast spelbart. Millisekunder var för folk som inte hade fast lina.)

Jag kanske ska titta närmare på specarna från Sweclockers, försöka luska lite i vilka spel som önskas och sedan kolla vad som går ihop och vad man kan snåla med utan att få dåligt samvete.
Glöm inte hörlurar :geek:

En bra (vad nu det kan betyda) speldator har en vettig balans mellan CPU, GPU, minne och disk. Många "snikdatorer" har satsat på det som ofta uppmärksammas vilket är GPUn i de flesta fall, lite som att sätta en XT-bakväxel på en STX-hoj. Vi är mitt i ett generationsbyte för både CPU och GPU, men priserna har inte riktigt börjat rasa på den äldre generationen, men man måste se upp för en del mindre seriösa ställen tar fullt pris för grejer som börjar bli ganska gamla och risken ökar i de billigare segmenten. Kanske tror de att de kunderna har sämre koll, vad vet jag.

Att tänka på är att även om sonen är 13 idag och spelar lite enklare spel så blir han ju snabbt äldre och kanske vill spela mer krävande spel och då kanske ni inte vill behöva slanta upp igen om ni snålade den här gången.

Smaken är som baken, men jag skulle åtminstone satsa på en GPU motsvarande Nvidia RTX 3060 (gärna Ti, det är ett rejält hopp i prestandan) och en CPU typ AMD 5600X, absolut minst 16 GB minne och 1 TB SSD-disk. Jag har genom åren köpt åt mig och andra Taurus-datorer från Inet. Taurus är deras eget märke och det är välbyggda grejer med bra pris/prestanda-kvot, men just nu har de lite ont om modeller i de billigaste prisklasserna. Alla väntar på de nya CPUerna och GPUerna och vart åt priserna drar.

uandt

Aktiv medlem
utan mer av tips på lämplig prestanda. Vet jag bara vad jag ska lägga mig på så hittar jag något.
Sikta på cpu med minst 4/8 kärnor/trådar. Gpu med minst 4 helst 6 gb minne så kan du nog hitta en okej begagnad dator för några tusenlappar. Tänk avskrivna kontorsdator av bättre slag + begagnat grafikkort med några år på nacken

Som referensspel kan du använda Fortnite som är både populärt och konstant uppdaterat . Klarar datan fortnite i okej upplösning så duger datorn. Ignorera allt tjaffs om dyra grafikkort å annat. De två mest populära gpu'erna idag är geforce 1650 och 1060 och alla spel funkar okej på dem.

MagerValp

Aktiv medlem
Sikta på cpu med minst 4/8 kärnor/trådar. Gpu med minst 4 helst 6 gb minne så kan du nog hitta en okej begagnad dator för några tusenlappar. Tänk avskrivna kontorsdator av bättre slag + begagnat grafikkort med några år på nacken
Nackdelen med kontorsdatorer från de stora märkena är att de ibland inte har standardformfaktor, så det går inte att uppgradera moderkortet. Nätagget är också ofta klent och kan sakna strömkontakterna för skojigare GPU. Båda går att mecka med om man är lite händig, men kolla noga innan köp.

De saknar också rgb-belysning, fönster och go-faster-stripes vilket tydligen är extremt viktigt för burkens prestanda... 😀
Som referensspel kan du använda Fortnite som är både populärt och konstant uppdaterat . Klarar datan fortnite i okej upplösning så duger datorn. Ignorera allt tjaffs om dyra grafikkort å annat. De två mest populära gpu'erna idag är geforce 1650 och 1060 och alla spel funkar okej på dem.
15-åringen har ett 1650 med 4 GB och mycket riktigt verkar alla spel han kör flyta på utan problem.

Topp