[OT] Dator

Fredde75

Ny medlem
[OT] Dator
Börjar bli lite små less på att bara kunna sitta vid sambons imac,så jag hade tänkt köpa en ny dator.
Är inte super kunnig på datorer,så jag vänder mig till Happy som jag vet har en massa kunniga datanissar!=)

Undrar om det här är något och ha,och om den är prisvärd?

-Processor: AMD AthlonXP 3200+
-Internminne: 512 MB/400Mhz(1x512)
-Hårddisk: 200Gb/7200 rpm
-Brännare: DVD+-RW+-R Double Layer
-Grafik: nVidia GF5500 256MB
-56k Modem, Nätverkskort, Wlan b&g
-Multifunktionstgtbord, Optisk mus
-Firewire, USB 2.0 TV-tuner m.fjärr!
-Windows XP Home, Workssuite 2004
-Adobe Photoshop Elements 2.0
-Norman Antivirus 3 år, Win DVD
-Nero Burn
-17 tums CRT av märket Samsung
Pris; 10995:-

/Fredde

Leo

Ny medlem
[OT] Dator
Jag är på jakt efter något liknande faktiskt, men till processor blir det AMD Athlon64 istället, känns lite mer framtidssäkert och lite snabbare. Däremot är jag inte petnoga med att köpa den absolut snabbaste modellen som finns idag, då min gamla är en P2 350MHz.... :-) Så en 3000+ får räcka, sedan ett bra grafikkort till det hela så Doom3 snurrar - kanske Radeon 9800 eller GF5900XT?

Ett komplett paket ser ibland prisvärt ut, men när man börjar gräva i delarna inser man vad de sparat in på. Ofta är det billigt moderkort, minnen, cpu, grafikkort. Det är lätt att bli blåst på olika erbjudanden. Jag kommer att plocka ihop min nästa dator själv och återanvända min gamla 17" bildskärm. Lite billigare, lite bättre förhoppningsvis än ett paket.

/Leo

[OT] Dator
Det är som med cyklar, det snålas på dämpare men slås på stora trumman till bakväxeln.

Det är aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa det "häftigaste" till en dator. Jag brukar beräkna mest MHz/Gb per krona :)

[OT] Dator
SebbeK Skrev:
-------------------------------------------------------
> Gubbs!
> Köp Dell.

Hört AC/DC's låt "Highway to Dell"? :P

Jag gillar källardatorer, dvs. lösplockade standarddelar så man kan byta/uppgradera komponent för komponent. Tyvärr inte allt för vanligt på de stora märkena som har egna fysiska format på moderkort t.ex..

Fredde75

Ny medlem
[OT] Dator
terrängcyklist Skrev:
> hahaha... det här kommer bli som happys hjultips.
> Köp inget färdigt, plocka ihop standard
> komponenter, bygg själv. ;)

Det är nog inget för mig som inte kan något!=)

/Fredde

Lonewolf

Ny medlem
[OT] Dator
NEJ köp för guds skull inte en Dell, priserna är visserligen låga men servicen är lika med NOLL så undvik dem, för att prata cykeltermer så är det ungefär som att köpa en hoj på cykelringen!!
Dessutom har dem fixat med instalationerna så att man måste köpa grejor från dem för att få det att funka framöver :-(

Satsa på en maskin med Pentium 4 (P4) inget annat på en stationär dator, märket är mindre viktigt men själv kör jag med antingen Fujitsu Simens eller Hewlet packard HP, men även andra märken duger, utom kanske Compaq som brukar vara onödigt dyra att uppgradera då man måste köpa deras original delar och inte kan använda standard komponenter.

Förstår att du inte vill använda sambons "datavirus", får extremt kliiga utslag av Mac.ar.

Så lycka till med köpet.

Bosse

iMats

Aktiv medlem
[OT] Dator
Lonewolf Skrev:

> Förstår att du inte vill använda sambons
> "datavirus", får extremt kliiga utslag av Mac.ar.

Det där var väl ändå till att kasta sten i glashus! Du behöver inte gilla mac men att ens nämna datavirus i sammanhanget... brrrr.

Och därmed tycker jag vi lämnar diskussionen om mac vs. pc eftersom den aldrig leder någonstans.

zam

Aktiv medlem
[OT] Dator
Jag föredrar helt klart hemmabygge. Jag har en antec sonata låda nu, lite smidig och tyst. MSI-865PE-NEO-FIS2R med en P4 3.2, 1Gb ram, 2*200Gb Maxtor 9 SATA i raid0 och 2*120Gb IBM/Hitachi, ati 9600xt och en Samsung 173T. Snart ett år gammal, och fungerar perfekt fortfarande!

TommyE

Ny medlem
[OT] Dator
Dell har bra/prisvärda CRT skärmar. Om du fortfarande vill ha CRT så leta reda på en Dell P992, 19". Den är förhållandevis billig (jag gav 3500 kr) och det fina är att den har Sonys Trinitronrör, som sitter i de nästan dubbelt så dyra lådorna från Sony själva. Ska man ha likvärdig storlek/prestanda (skärpa, färgåtergivning, svärta etc) på en platt skärm som en Dell P992 eller Sony G420 får man betala mycket mer än 3500 kr. Skärmen är viktig. Det är oftast den som man sparar in på i paketen, till förmån för "Gigahertzracet". Personligen tar jag hellre en något långsammare dator med bra skärm än den snabbaste med en inte så bra skärm.

Lonewolf

Ny medlem
[OT] Dator
iMats skrev:
Det där var väl ändå till att kasta sten i glashus! Du behöver inte gilla mac men att ens nämna datavirus i sammanhanget... brrrr.

Sorry jag glömde smileyn och skämt varningen, så jag hoppas att ingen blir sur för mitt lilla tilltag.
"smeknamnet" på mac kommer från ett jobb jag hde förut och har hängt med sen dess, så det var nog vanansmakt som gjorde att jag använde det här.

Bosse

Razorman

Ny medlem
[OT] Dator
Fredde75 Skrev:
> Vad är det för skillnad på AMD och Pentium?

Om det fortfarande ser ut som när jag köpte komponenter (förra året) så ser jag det såhär:
Pentium:
+ utvecklar mindre värme
+ mer prestanda (?)
+ säkrare mot överhettning
+ snabbare busshastighet
? verkar ha bättre anordning för att fästa flänsen (aldrig monterat flänsar till P4 själv)
- dyrare

AMD:
+ billigare
+ bra prestanda för pengarna
- varmare, kräver bättre kylfläns
- flänsen sitter direkt på sockeln, farligt med tygnre kopparflänsar utan skruv i moderkortet

länge sen jag höll mig uppdaterad om processorer... ta detta med en nypa salt

Leo

Ny medlem
[OT] Dator
Razorman Skrev:
> Fredde75 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för skillnad på AMD och Pentium?
>
> Om det fortfarande ser ut som när jag köpte
> komponenter (förra året) så ser jag det såhär:
> Pentium:
> + utvecklar mindre värme
> + mer prestanda (?)
> + säkrare mot överhettning
> + snabbare busshastighet
> ? verkar ha bättre anordning för att fästa flänsen
> (aldrig monterat flänsar till P4 själv)
> - dyrare
>
> AMD:
> + billigare
> + bra prestanda för pengarna
> - varmare, kräver bättre kylfläns
> - flänsen sitter direkt på sockeln, farligt med
> tygnre kopparflänsar utan skruv i moderkortet
>
> länge sen jag höll mig uppdaterad om
> processorer... ta detta med en nypa salt

Ska nog inte heller säga för mycket då jag snöat in på cyklar de senaste fem åren, men innan dess var jag helt insnöad på datorer. Men jag har för mig att AMD(åtminstone Athlon64) har lite mer fart än en P4 i samma prisklass?

Som andra säger, köp inte det senaste, det är som att elda för kråkorna. 2-3 steg neråt från toppen är lagom nivå, då sparar man 25-40% i pengar och tappar kanske 10-25% i prestanda.

/Leo

Razorman

Ny medlem
[OT] Dator
En Athlon64 presterar nog mer än en P4, ja...
Men när jag köpte cpu sist så låg Athlon64 på 5000+ prisklassen, så det var inte ens nån vits att forska i det... :)

ej_jay

Ny medlem
[OT] Dator
Tjena!

För det första är det inget fel på dell alls! Jag köpte en ny för ett å ett halvt år sedan å den fungerar felfritt än idag! Iofs har jag aldrig behövt deras service, men ändå..

Den dators du beskriver fredde låter kanon för en vanlig datoranvändare, undrar bara hur det är med ljudkort i den? Annars hade jag sagt: kör hårt!

//Matts

Leo

Ny medlem
[OT] Dator
Här har du en snabbare dator, billigare. Det som är sämre är en lite mindre hårddisk, men det är inte hela världen. Priset rasar ändå på hårddiskar värre än på nya bilar som rullar ut ur bilaffären... ;-)
<http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10016> AMD Athlon64 3200+, 512MB minne, 120GB HD. 9995kr med SKÄRM!

En tusenlapp över till annat kul. :-)

/Leo

P

Peter Markusson

Guest
[OT] Dator
Hallå,

barefoot Skrev:
> Köp en ny iMac G5 istället! Snabba, snygga och tar
> knappt nån plats alls.
>
> /Ronny

Jo. Har haft Mac sedan 1987, och har haft ett (1) virus. Mac är betydligt bättre om man är måttligt intresserad av att pilla under locket på datorn och av att få virus.

Mvh,
Peter
<http://www.liggister.org/>

C

cal

Guest
[OT] Dator
>> barefoot skrev:
>>
>> Köp en ny iMac G5 istället! Snabba, snygga och tar
>> knappt nån plats alls.
>>
>> /Ronny

> Peter Magnusson skrev:
>
> Jo. Har haft Mac sedan 1987, och har haft ett (1) virus. Mac är betydligt bättre om man
> är måttligt intresserad av att pilla under locket på datorn och av att få virus.

Idag har ju faktiskt macen övergått från att ha varit en "pilla inte under huven" plattform till något
som passar alla smaker iom. UNIX-kärnan och full kontroll för de som gillar den biten, men ett
lättanvänt kompetent OS för de som gillar när saker sköter sig själva.

Måste säga att få saker är så genomtänkta och väl fungerande som apples mjukvara och hårdvara.
Extra trevligt när samma företag ligger bakom båda dessa element, även om det inte är apple som
har skrivit Open BSD. :)

Daner

Aktiv medlem
[OT] Dator
Det finns bra och dåliga Macar, precis som det finns bra och dåliga PC. Det är inte rimligt att basera hela ens uppfattning om Mac om man har inte jobbat/lekt med åtminstone en G4 med 10.2 (eller bättre) med en inbyggd DVD-brännare, minst en halvGB RAM, .mac och bredband. Det skulle vara som att basera hela ens uppfattning av PC världen från en månad med en maskin med Windows ME, USB 1 och en 28.8 modem.

Jag tar betalt för att jobba med PC maskiner, men har Mac hemma.

Leo

Ny medlem
[OT] Dator
Det är rätt kul att se att "Hemdatorn" fortfarande fungerar som benämning på en dator som ska användas hemma. Om det sedan är en PC eller Mac kvittar, det är fortfarande det du gör med datorn som är det intressanta. När jag köpte min första dator 1985 så var det exakt samma grupperingar av folk redan då, men då var det VIC64 mot ZX Spectum 48 och Atari XL. Stackars den som hade en Amstrad, han hade inga kompisar att prata med i skolan... :-P Senare var det Commodore Amiga mot Atari ST osv...

Skulle inte vara helt främmande för att köpa en Mac, men har vant mig vid PC och gillar faktiskt att pilla under skalet då och då. :-)

/Leo

Razorman

Ny medlem
[OT] Dator
Tycker att den från komplett.se som Leo rekommendera var riktigt prisvärd faktiskt.
Duger gott och väl att köra de fetaste spelen med. Trots att Radeo 9800Pro inte är det senaste så är det fortfarande väldigt kraftfullt.
vet inte vad man kan säga om ljudnivån på burken dock.. men det är överkurs :D
aldrig hört talas om den skärmen, men det funkar säkert bra.

Att en dator är "bra" bygger, enligt min mening, på att man kan hantera och underhålla den... annars kan en ovan användare slöa ner även den kraftfullaste datorn... det man behöver är någorlunda bra hårdvara (dendär datorn är mer än någorlunda) och "lite" kunskap... :)

C

cal

Guest
[OT] Dator
Du vet att jag gillar teknik Leo, och att pilla under skalet är en självklarhet, oavsett om det rör sig om mjukvaran eller hårdvaran. I OSX har man full kontroll över allt som sker och kan gå in och rodda totalt via terminalen om man känner för det. När det gäller hårdvaran så finns det macar för dem som gillar hårdvarutrix också. :)

Tyvärr blir det dyrare än en billig PC som man bygger ihop själv. Men väljer man en märkes-PC med samma prestanda landar prislappen på ungefär det samma. Samma sak gäller för en egenbyggd maskin med samma finess.

Hur många fabriksbyggda datorer är baserade på vätskekylning och separerade temperaturzoner? :)

PM G5: Insida / Utsida

Men nu är vi lite OT då Fredde75 var ute efter en billig maskin med "lagom" prestanda.

Razorman

Ny medlem
[OT] Dator
Har ingen större erfarenhet av att hantera en Mac...
Stod inne i en lokal datorbutik en gång och såg en mac som spelade nån värdelös musik... jag och en kompis försökte stänga ner ljudet... slutade med att vi gick in i unix konsolen och försökte döda alla processer, men lyckades ÄNDÅ inte att stoppa ljudet...

Vill ha en sånhär att leka och lära med:
http://www2.blocket.se/view/3534252.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
:)~

Fredde75

Ny medlem
[OT] Dator
cal Skrev:

> Men nu är vi lite OT då Fredde75 var ute efter en
> billig maskin med "lagom" prestanda.

Har aldrig sagt att jag bara var ute efter en "billig och lagom"!!

/Fredde

C

cal

Guest
[OT] Dator
> Fredde skrev:
>
> Har aldrig sagt att jag bara var ute efter en "billig och lagom"!!

Oj! Nej det har du ju verkligen inte. Var fick jag det ifrån?

Men jag antar att du står fast vid att det är en PC du skall ha?

Vad är det för iMac din sambo kör? Ny/gammal? Senaste OSX eller nåt gammalt OS?

Fredde75

Ny medlem
[OT] Dator
cal Skrev:

> Oj! Nej det har du ju verkligen inte. Var fick jag
> det ifrån?
>
> Men jag antar att du står fast vid att det är en
> PC du skall ha?
>
> Vad är det för iMac din sambo kör? Ny/gammal?
> Senaste OSX eller nåt gammalt OS?

Det är en 4år gammal blå IMac med OS9 tror jag!=)
Jodå en pc är vad jag är ute efter.

/Fredde

C

cal

Guest
[OT] Dator
> Fredde skrev:
>
> Det är en 4år gammal blå IMac med OS9 tror jag!=)

Bah! Jag förstår att du gärna vill ha en annan dator. :)

OS9 är ett helt hopplöst OS. Usch.

Ni kan lägga in OSX på den maskinen utan att den laggar
allt för mycket, bara det finns ram-minne så det räcker
(384-512mb).

Lycka till i datorjakten.

TommyE

Ny medlem
[OT] Dator
Iwill har tagit fram en barebone, som är något större än en Shuttle, som tar dubbla AMD Opteron (64 bitars) processorer. Den är mycket snygg och kan nog ge många större system en match.

<http://www.flickerdown.com/phpBB2/viewtopic.php?p=51299>

Crossmax

Aktiv medlem
[OT] Dator
Fråga: Hur många här använder bärbara datorer?

Själv gör jag det och är mycket nöjd. Om du skulle köpa en bärbar, välj inte en P4 processor, välj Pentium Mobile Centrino, den blir inte lika varm.

Jimmy

Ny medlem
[OT] Dator
här används det laptop.
den är lite tung 2.9 kilo, men skulle inte byta bort den mot en stationär. blir en ultraportabel nästa gång.
men däremot kan det vara bra att jaga upp en gammal dator att ha som filserver eller så, eller kolla efter externa hårddiskar, springer upp lite i pris, men det tycker jag det kan vara värt, om man har de pengarna att lägga på det dvs.

kollade lite efter en imac innan jag skaffade min acer, just för att man kunde köra linux/BSD på den. men jag kommer väl att få mothugg för det här, pris/prestanda är inte mycket att hurra för när det gäller mac. jag vet inte hur MHz räknas på en mac, men det är ju skillnad på en Intel och AMD ang. det.
jag slår ett slag för en centrino laptop iaf. så kan ingen klaga på att du inte är social, du kan ju ta den med dig :-D

och ang. 64 bits, ska inte det vara bakåtkompitabelt? jag har iofs inte kollat upp det så noga, blir ju några år till innan det är standard...

F

Fedde

Guest
[OT] Dator
Jimmy Skrev:
> och ang. 64 bits, ska inte det vara
> bakåtkompitabelt? jag har iofs inte kollat upp det

Att välja en processor som är några steg under
de "värsta" som finns för tillfället är smart.

Det är nästan alltid väldigt prisvärt att göra så.

På min arbetsplats är jag den som i första hand
ansvarar för inköp av servrar och en hel del annat.

Vi köper alltid servrar med de långsammaste processorer
som finns för tillfället, f n 2,4 Ghz/2,8 Ghz.

Även för våra tyngsta applikationer (databaser med highwatermark +1000)
räcker servrar med 2 st sådana processorer utmärkt.

Rena 64-bits processorer är såvitt jag inte bakåtkompatibla.

Om man använder sådana måste någon mjukvara hantera ev 32-bits
applikationer som körs.

Men de flesta 64-bits processorer som säljs nu är antagligen
sådana som har dubbla kärnor, en 32bits-kärna och en 64-bits kärna.
Processorn (eller kanske snarare styrkretsar etc) väljer vilken
kärna som ska användas och det sköts helt automatiskt.

Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, det har jag inte provat.

När 64-bits teknik börjar slå igenom återstår att se, det dröjer
sannolikt rätt länge.
32-bits räcker fortfarande till väldigt bra för många/alla.

/Fedde

TommyE

Ny medlem
[OT] Dator
Intels 64 bitars CPUer är inte särskilt bakåtkompatibla med 32 bitarsprogram. AMDs 64 bitars funkar däremot utmärkt med 32 bitarsprogram. AMDs har nyss kommit med 9 nm CPUer som gör att de inte blir så värst varma heller. Att AMD är varmare än Intel är idag en myt, det stämde förr med de gamla Thunderbirdprocessorerna men att välja bort AMD pga det skälet i dagsläget är lite som att rata Marzocchi idag bara för att deras första luft/oljegafflar på -90 talet var dåliga.

Svenska Sweclockers.com är en utmärkt sida med forum, länkar till tester och annat på processorer och andra datordelar. Läs in dig på dem och välj sedan efter behov och plånbok, precis som om man skulle köpt/byggt en egen ny cykel.

Det cirkulerar rykten att Windows 64 XP dyker upp i mitten av 2005. I slutet av 2005 kanske det då finns en mer buggfri version, första servicepack och bra drivrutiner från andra tillverkare. Så fort MS ger ut ett 64 bitars OS kommer det förmodligen gå ganska fort då de är ganska dominerande, följer med de flesta bundlade datorpaketen.

32 bitars funkar utmärkt idag precis som jag var nöjd med 16 bitars Amiga och föregående 8 bitars VIC-20 och Commodore 64.

Senast redigerad av en moderator:

Daner

Aktiv medlem
[OT] Dator
Oavsett vad du köper till dig själv går det jättebra att piffa upp iMacen med en ny OS och RAM. Jag rekommenderar att du stoppa den proppfull, dvs med 2 x 512MB (mer RAM gör mycket mer för upplevt prestanda i OS X än det gör på en XP maskin.) Se till att uppgradera OS 9 hela vägen till 9.2.2 INNAN du installerar OS X. Bäst att ansluta till riktigt bredband när du installera OS X, eftersom det finns ett antal stora systemuppgraderingar att nerladda strax efteråt. Om du behöver hjälp/råd kontakta mig, jag har hjälpt med uppgraderingen av 2 st iMac G3 och en G4 Cube på samma sätt i år och användarna är mycket nöjda med resultatet.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Dator
Razorman Skrev:
> Fredde75 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för skillnad på AMD och Pentium?
>
> Om det fortfarande ser ut som när jag köpte
> komponenter (förra året) så ser jag det såhär:
> Pentium:
> + utvecklar mindre värme
> + mer prestanda (?)
> + säkrare mot överhettning
> + snabbare busshastighet
> ? verkar ha bättre anordning för att fästa flänsen
> (aldrig monterat flänsar till P4 själv)
> - dyrare
>
> AMD:
> + billigare
> + bra prestanda för pengarna
> - varmare, kräver bättre kylfläns
> - flänsen sitter direkt på sockeln, farligt med
> tygnre kopparflänsar utan skruv i moderkortet
>
> länge sen jag höll mig uppdaterad om
> processorer... ta detta med en nypa salt

jo, en nya salt vare, de nyaste Penium 4 ÄR mycket VARMA, T.EX. p4 3,8 GHZ, 115 w och mer vid belasting :D athlon64 är klart mycket svalare.

Jensen

Aktiv medlem
[OT] Dator
TommyE Skrev:
> Intels 64 bitars CPUer är inte särskilt
> bakåtkompatibla med 32 bitarsprogram. AMDs 64
> bitars funkar däremot utmärkt med 32
> bitarsprogram. AMDs har nyss kommit med 9 nm CPUer
> som gör att de inte blir så värst varma heller.
> Att AMD är varmare än Intel är idag en myt, det
> stämde förr med de gamla Thunderbirdprocessorerna
> men att välja bort AMD pga det skälet i dagsläget
> är lite som att rata Marzocchi idag bara för att
> deras första luft/oljegafflar på -90 talet var
> dåliga.
>
> Svenska Sweclockers.com är en utmärkt sida med
> forum, länkar till tester och annat på processorer
> och andra datordelar. Läs in dig på dem och välj
> sedan efter behov och plånbok, precis som om man
> skulle köpt/byggt en egen ny cykel.
>
> Det cirkulerar rykten att Windows 64 XP dyker upp
> i mitten av 2005. I slutet av 2005 kanske det då
> finns en mer buggfri version, första servicepack
> och bra drivrutiner från andra tillverkare. Så
> fort MS ger ut ett 64 bitars OS kommer det
> förmodligen gå ganska fort då de är ganska
> dominerande, följer med de flesta bundlade
> datorpaketen.
>
> 32 bitars funkar utmärkt idag precis som jag var
> nöjd med 16 bitars Amiga och föregående 8 bitars
> VIC-20 och Commodore 64.
>
> ...................................
> Roadside Picnic
> ...................................
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-10-16
> 16:10 av TommyE.

en rättelse Intium 64 klarar inte 32 bitars program utan emulering. men Pentium 4 64/32 gör det. precis som athlon 64 gör. ingen av de 2 är processorer med 2 kärnor som Fredde skriver utan är vad man nästan skulle kunna kalla en blandning mellan en 64 och 32 bitars kärna (VÄLDIGT förenklat).

men som tommy skriver så komemr nog inte windows xp för 64/32 bitars förän i mitten av 2005. så den funktionen ska man inte stirra sig blind på. därmot så presterar de flesta 64/32 bitars prosessorerna väldigt bra även i 32 bitars.

men fredde75, ta en titt på http://www.datorbutiken.com/se/default.php och deras färdiga datapaket. kolla på de med athlon64 3000+ processor, de är nog de mest prisvärda paketen

C

cal

Guest
[OT] Dator
Lite OT:

Jag håller med Daner. Eller ännu hellre, ta hjälp av någon som har en extern hårddisk om det inte sitter brännare i iMacen för att ta backup på de filer din sambo vill behålla. Sedan formaterar du hårddisken och lägger in senaste Mac OS X 10.3. OS9 (Classic) klarar man sig utan om man inte är låst vid stenålders-program som ej skrivits om i Cocoa (körbara både på OS9/OSX).

Sedan kan du ju köpa dig en PC om du vill ändå. Din sambo kommer ändå uppleva massvis med förbättringar på iMacen om den bara konfigureras riktigt så att allt funkar (mail, hennes gamla filer osv.).

Jag hittade en iMac DV (400MHz G4) med CDRW/DVD, 512MB ram, 120GB hårddisk och annat kul vid en grovsopstation i skogen i sommras. Kollade med polisen så att den inte var stulen och tog kontakt med den tidigare ägaren som ej bemödat sig med att ens formatera hårddisken som var knökfull med all världens saker. De hade kastat den pga. att de köpt en nyare Mac. *puckon* tänkte jag, rev hela datorn och gjorde rent insidan från spindelnät och annat (den är väldigt genomskinlig), polerade bort lite repor från plasten, formaterade hårddisken och la in senaste 10.3. Vips hade man en alldeles utmärkt surfdator till landet. :)

Spindelbenen

Aktiv medlem
[OT] Dator
Håller med det som TNT skrev låångt upp här.
Mest GHz för pengarna, sen är det bra med mycket internminne om du ska
köra många program, bra grafikkort om du ska köra spel/dvd filmer kan vara bra med.

Själv kör jag Windows XP Professional med webserver på tjejens bärbara över wireless hemma,
P2 på 400MHz och 120MB internminne, glömde jag säg att den e gammal, lite långsam men inte farligt, ska dock uppgradera den med mer minne.
Själv vägrar betala 10000:- om man bara ska surfa på den, så tänk på vad du verkligen ska använda den till, DET är det viktigaste (tycker jag i alla fall).

Daner

Aktiv medlem
[OT] Dator
Mest MHz/kronor fungerar bara inom samma processorfamilj. En Pentium M (som används i Centrino) är betydligt snabbare vid 1.7 GHz än en Pentium IV-M. Pentium III är också snabbare slag för slag än P IV. Mac G5 tar hand om mer information slag för slag än G4, och betydligt mer än P IV. Tänk också att en dual processor eller dual core maskin är aldrig så mycket som dubbel så snabb som en enkelprocessor. Vissa OS och program är mer optimerad för multiprocessor än andra.

Konsensus

Aktiv medlem
[OT] Dator
Tja!
Skrämmer upp en 16 åring :LOL:
Jag är helt jävla novis när det kommer till prestanda och det som styr en dator, inget intresse alls, och ingen att fråga som kan något om detta ämne.
Syfte, normalt hemmabruk, inget spel, hantera dokument, bilder och någon enstaka gopro film.
Därför behöver jag lite råd på skillnaden mellan stationär pelare eller vs så kallad ... allt i ett dator.

Antingen köper jag en stationär pelare som tar massa plats, allt som säljs är säkert bättre än det vi har idag.
Eller något som kallas allt i ett dator, jag tror jag fattar vad det innebär, att "datorn" är i skärmen... eller?

Men duger en "allt i ett dator för hemmabruk?" visst står det så i annonsen, men vad innebär det i så fall?
Gällande minnen så har vi mobila minnen för ex. bilder och filmer.

Det jag funderat på är om denna i så fall kan duga gott? ...

Implosion

Aktiv medlem
[OT] Dator
Tja!
Skrämmer upp en 16 åring :LOL:
Jag är helt jävla novis när det kommer till prestanda och det som styr en dator, inget intresse alls, och ingen att fråga som kan något om detta ämne.
Syfte, normalt hemmabruk, inget spel, hantera dokument, bilder och någon enstaka gopro film.
Därför behöver jag lite råd på skillnaden mellan stationär pelare eller vs så kallad ... allt i ett dator.

Antingen köper jag en stationär pelare som tar massa plats, allt som säljs är säkert bättre än det vi har idag.
Eller något som kallas allt i ett dator, jag tror jag fattar vad det innebär, att "datorn" är i skärmen... eller?

Men duger en "allt i ett dator för hemmabruk?" visst står det så i annonsen, men vad innebär det i så fall?
Gällande minnen så har vi mobila minnen för ex. bilder och filmer.

Det jag funderat på är om denna i så fall kan duga gott? ...
Jag skulle säga att minimum är 16 GB RAM-minne i dagsläget.

Klar fördel till stationär dator är möjlighet att (enkelt) kunna uppgradera efter behov, mer luft runt komponenterna (bättre luftflöde) samt i regel kraftfullare komponenter till lägre pris.

Ska komponenterna trängas i ett trångt chassi väljs ofta strömsnåla (klenare) komponenter som kompromiss till dålig kylning. Därtill mindre fläktar som får jobba hårdare och bidrar till en högre ljudnivå.

Undantaget är iMac, där allt tycks funka utmärkt trots nämnda förutsättningar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer