[OT] - DB Cooper

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Dan Cooper is the pseudonym of an unidentified man who hijacked a Boeing 727 aircraft in the airspace between Portland and Seattle on the afternoon of November 24, 1971.

He extorted $200,000 in ransom (equivalent to $1,260,000 in 2019) and parachuted to an uncertain fate. Despite an extensive manhunt and protracted FBI investigation, the perpetrator has never been located or identified. It remains the only unsolved case of air piracy in commercial aviation history.

Many FBI agents are of the opinion that Cooper probably did not survive his high-risk jump, but his remains have never been recovered.
Numerous theories of widely varying plausibility have been proposed over the years by investigators, reporters, and amateur enthusiasts.

Bikzz

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Kul att ta upp och diskutera en gammal historia som nog ingen här har hört talas om förut --- Använd din fantasi !

jonte987

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Äh, var en svensk pilot under Vinterkriget som fick hoppa utan fallskärm över Sovjet. Landade i en gran. Klättrade ner och skidade hela vägen hem till Sverige.
Bara en dag på jobbet.

Der Kaiser

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Äh, var en svensk pilot under Vinterkriget som fick hoppa utan fallskärm över Sovjet. Landade i en gran. Klättrade ner och skidade hela vägen hem till Sverige.
Bara en dag på jobbet.

Det har jag inte hört talas om, tvivlar på sanningshalten, för det första: skidorna?
Däremot har jag sett en intervju med en brittisk tailgunner som gjorde just det. Fast han blev tagen av tyskarna. Gran, snö, kunde gå därifrån.

D B Cooper har nog fler hört talas om än vad somliga tror, "han" har en roll i första säsongen av Prison break.

Snakepit

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Det har jag inte hört talas om, tvivlar på sanningshalten, för det första: skidorna?
Däremot har jag sett en intervju med en brittisk tailgunner som gjorde just det. Fast han blev tagen av tyskarna. Gran, snö, kunde gå därifrån.

D B Cooper har nog fler hört talas om än vad somliga tror, "han" har en roll i första säsongen av Prison break.
Ryssarna packade in partisaner i trälådor och släppte bakom tyskarnas linjer från lågt flygande plan, gissningsvis inte med 100% framgång.

Eapea

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
"Stuff you should know" gjorde ett jäkligt fint avsnitt om det här om året.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper

Läst i Allers veckotidning för 30-35 år sen och sedan dess lagrat oförvanskat i min skalle. Så säkert som amen i kyrkan. 😃

Tomcaten

Aktiv medlem
[OT] - DB Cooper
Jag med en kamrat som var flygtekniker övade natt-landningar på Skavsta Flygplats och det var det svåraste som jag gjort tror jag. Intercom-systemet fungerade inte så vi fick skrika emellan varandra, höjder och hastigheter.
Att varje gång landa på en beckmörk bana, annars har större flygplan ljus som lyser upp allt. Vårat lös upp sista 3 metrarna och ibland kom marken fort.
Men mest så var känslan att hela tiden närma sig en sjö för att göra landning med flygplan med utfällbart landningsställ den mest jobbiga som jag känt på.
Vi resonerade att efter 5 landningar(tänkt göra flera) var livet tillräckligt kärt för att vara nöjda med det.

Spännande var det!
p1c6r8o12f1les1o1phmvoqn2jc6.jpg

Det här var planet och var en mera avancerad variant. Andra gånger flög jag med kamrater från Bromma flygplats och ett par varv runt Stockholm nattetid och det är verkligen något som jag saknar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer