OT: Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Lejon

Aktiv medlem
Krav: kombi eller kombi-coupe (har hundar så sedan går bort). Snål (runt 0,5 lvg om diesel, kanske 0,65 om bensin). Rimligt bra tillförlitlighetsrykte. Ska rymma 2 vuxna, 2 barn och 2 mindre hundar.
Önskemål: dragkrok, back-kamera, automat. Köper nog egentligen helst av handlare, i alla fall om bilen är lite dyrare.
Budget: 50 000-200 000.

Jag har ganska mycket fördomar och förutfattade meningar om olika bilmärken - jag är tex lite svag för Citröen, Lexus, Honda och Alfa Romeo och ogillar tyska bilar generellt. Dessa fördomar kan jag möjligen ändra men det är inte så troligt. Jag är svag för det fult funktionella och ogillar SUVar. Här skär sig mycket i familjen då övriga vill ha en SUV. Men vi kan kompromissa oss fram till att en begagnad kombi kan duga nu i kristider.
Egentligen vet jag ju vilken bil jag vill ha - en Toyota Prius +, ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek, men familjen vill annorlunda... Jag vill gärna ha en klen och osportig bil.
Har en laddhybrid via arbetsgivaren nu och det är ju bra, men blir för dyrt för privatköp.
Just nu velar jag mellan Citroën C5 kombi (ca 2012-2015) eller Mazda 6 kombi (senare än 2013). (Jag vet att dessa båda egentligen inte kryssar i alla mina kravrutor, men det är ändå två modeller jag gillar lite). Tonårsdottern nästan gråter för att Citroënen är så ful och det gäller ju nästan alla mellanklasskombis i hennes ögon.

Tar tacksamt emot förslag på bilmodeller - finns kanske några jag inte tänkt på som kan vara aktuella.

Joham

Aktiv medlem
Skoda Supreme är ju rymlig och fin, vet inte om den passar in på alla övriga kriterier dock

Edit: du har stavat fel till tjöpa ;)

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Kör en Mazda 6 bensin 2.0 av modell som ryms inom budget och ålder. Väldigt nöjd med den, rymligare än den ser ut, ligger bra i pris jämfört med de flesta i liknande storlek, bekväm och snygg(?). Snittar 0.6 och då går den verkligen som bruksbil med takbox på under vinterhalvåret och ofta cykelhållare på taket under sommaren plus rätt många tripper med släpvagn på. Ändå tillräckligt med kraft för att inte upplevas trög. Köpte den begagnad och under de år vi haft den har absolut inget krånglat. Mest lyckade bilköpet vi gjort.

Lejon

Aktiv medlem
Kör en Mazda 6 bensin 2.0 av modell som ryms inom budget och ålder. Väldigt nöjd med den, rymligare än den ser ut, ligger bra i pris jämfört med de flesta i liknande storlek, bekväm och snygg(?). Snittar 0.6 och då går den verkligen som bruksbil med takbox på under vinterhalvåret och ofta cykelhållare på taket under sommaren plus rätt många tripper med släpvagn på. Ändå tillräckligt med kraft för att inte upplevas trög. Köpte den begagnad och under de år vi haft den har absolut inget krånglat. Mest lyckade bilköpet vi gjort.
Hur upplever du bullernivån på långfärd? De äldre modellerna sägs ju vara riktiga bullerburkar, men den nyare ska vara bättre eller?

fiskarn

Aktiv medlem
C5an från 2012-2015 är helt ok tycker jag. Hota dottern med att om hon fortsätter bråka blir det en C5 gen2, de är ju inte jättesnygga (har en själv så jag vet ;) )

Men Citroën är Citroën så jag hade inte funderat på massa andra märken..

Lejon

Aktiv medlem
Diesel känns passé, kommer bara bli dyrare, hur är Ford focus eco boost tex?
Jag vet inte riktigt kring diesel, just nu högt pris. Men snålare än bensin, lägre CO2. Det finns många dieselfordon och alla tunga fordon går ju på diesel, känns inte som det kommer försvinna närmaste tio åren. Längre än så känns inte som att jag tar med i beräkningen vid köp heller (snarare 5 år).

knaper

Aktiv medlem
Subaru Forester eller Outback, förra generationen med bensinmotor? Trött motor i Forestern men drar relativt lite. Har fått ned min i 0,64 på långfärd. Den är dessvärre väldigt törstig i stan, drar dubbla på vintern (dubbdäck och väldigt mycket backar).
Outbacken har en bättre motor men det gör att den nästan är lite kul att köra. Min partner in Subaru har får ned sin i 0,65 på långfärd. I Norge ska sägas, Forestern drar mycket i farter över 85km/h.
Subaru har varit driftsäkert länge men har blivit sämre på senare år. Jag har sett statistik på att det är ACn som stått för mycket av garantiärendena. Jag tror att Outbacken har solidare delar i sin AC, så om du får tag i en Forester med reparerad AC eller Outback så är det en fördel.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Är den så mycket snålare än bensin, en euro 6 bensin i golfklassen tar väl runt 0.5 i blandad körning.
Nä, dieseln kommer tvärtom bli fasligt mycket billigare de kommande 4 åren. Men även nu med 4-5kr differens mellan bensin och diesel så går ju dieseln aningen billigare än motsvarande bensinbil.
Du menar med den nya ledningen isf?

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Hur upplever du bullernivån på långfärd? De äldre modellerna sägs ju vara riktiga bullerburkar, men den nyare ska vara bättre eller?
Vi hade faktiskt första generationen (2002-2007 tror jag) också och den var väldigt bullrig. Rappare och roligare men stötigare och som sagt väldigt bullrig, till den grad att det var jobbigt att åka långt. Generation tre som vi har nu då är mycket tystare och skön att åka långt med. Upplever att bekvämligheten är i nivå med andra mer "premium" bilar.

Lejon

Aktiv medlem
Eftersom vi har bestämt oss för franskt kanske en Peugeot 508 kan va ett alternativ?
Njaaa, den är säkert mysig på sitt sätt, men stora Peugeoter har lite väl dålig statistik vad gäller tillförlitlighet, jag har fått för mig att den nog är sämre än C5an - vet kanske inte om det stämmer i verkligheten dock. Men jag gillar C5 betydligt mer som bil, bekväm och utan sportambitioner till skillnad från Pegan.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem

Det är reduktionsplikten som gjort dieseln dyr, den bestämmer vi över helt själva. Jag gissar att om en dryg månad vet vi mer hur mycket den kommer förändras.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ja, vem vet hur det blir, det bästa är ju elbil om man har möjlighet med tanke på den överhängande risken för strypt oljetillförsel snart!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det tar nog mer än en månad :)

Men som tidigare nämnt, hur mycket mindre tar en diesel idag egentligen? Min Superb drar 0,5 bensin och min förra diesel tog 0.45. Känns som diesel mest är lönt om bilarna börjar bli stora på riktigt.

Lika stor risk för strypt eltillförsel isåfall :P

Lejon

Aktiv medlem
Ja, vem vet hur det blir, det bästa är ju elbil om man har möjlighet med tanke på den överhängande risken för strypt oljetillförsel snart!
Bäst och bäst, det är väl en annan diskussion egentligen, men i nuläget känns diesel, bensin och eldrift som lite osäkrare än förut av lite olika skäl. Men en någorlunda nästan vettig familjebil som går på el kostar ju minst 500 000kr och det räcker för att hålla åtminstone mig borta från privatköp av strikt ekonomiska överväganden just nu.

AX3L

Aktiv medlem
Saab 9-5 kombi. 2.0t motorn är klen men duglig och inte mycket snålare än 2.3t, men desto billigare i pris. Hittar du en med Vector-paketet åker du och familjen som kungar. 0.65 landsväg kommer du ner i om du håller hastighetsbegränsningen.

"Neej, inte Saab" tänker du. Det gör alla andra också, och just därför blir de löjligt prisvärda för oss som uppskattar dom. Billig service dessutom.

Lejon

Aktiv medlem
Saab 9-5 kombi. 2.0t motorn är klen men duglig och inte mycket snålare än 2.3t, men desto billigare i pris. Hittar du en med Vector-paketet åker du och familjen som kungar. 0.65 landsväg kommer du ner i om du håller hastighetsbegränsningen.

"Neej, inte Saab" tänker du. Det gör alla andra också, och just därför blir de löjligt prisvärda för oss som uppskattar dom. Billig service dessutom.
Fast det där med att gamla SAABar skulle vara så billiga tycker jag mest verkar vara en myt som funnits i minst tio år även om 9-5 kombi inte är så tokig egentligen, men nu känns det som en riktigt gammal bil...

PJF

Aktiv medlem
Det är reduktionsplikten som gjort dieseln dyr, den bestämmer vi över helt själva. Jag gissar att om en dryg månad vet vi mer hur mycket den kommer förändras.
Du vet hur en marknad fungerar va? Företag tar det pris som kunderna betalar, för att få maximal avkastning. Så skattesänkningar mm, gör att det finns mer utrymme för vinst, inget annat. Du kanske minns resturangmomsen, hur mycket billigare det blev att äta ute...
Nu tror jag iofs att det kommer att bli lite billigare, men det handlar mer om att skaffa sig marknadsandelar och ändringar på världsmarknaden.

NickPick

Aktiv medlem
Bäst och bäst, det är väl en annan diskussion egentligen, men i nuläget känns diesel, bensin och eldrift som lite osäkrare än förut av lite olika skäl. Men en någorlunda nästan vettig familjebil som går på el kostar ju minst 500 000kr och det räcker för att hålla åtminstone mig borta från privatköp av strikt ekonomiska överväganden just nu.
Mg5, mg4.

AX3L

Aktiv medlem
Fast det där med att gamla SAABar skulle vara så billiga tycker jag mest verkar vara en myt som funnits i minst tio år även om 9-5 kombi inte är så tokig egentligen, men nu känns det som en riktigt gammal bil...
Nja, jämfört med andra likvärdiga bilar skulle jag säga att de fortfarande är jäkligt billiga. Visst, den hysterin som var just för 10 år sen vid konkursen där reservdel-situationen var oklar och allt kändes hopplöst har absolut återhämtat sig men nog är de prisvärda fortfarande. Hittar du en med biopower är det dessutom väldigt låg skatt.

Men gammal bil, absolut. Skillnaden mot en 9000 från 96 är som muffin säger egentligen hårfin. Det har alltid varit ansett som en säker bil, och förutom det ser jag faktiskt inte vad jag skulle sakna. Hittar du likvärdiga säten och komfort i någon nyare bil får du gärna återkomma, för det letar jag fortfarande efter.

Kan du tänka dig en mindre modell så är ju 9-3an en betydligt nyare och på många sätt bättre bil. Jag har en sådan också. Men den är ju onekligen betydligt mindre och där står finare exemplar också betydligt högre i pris.

Hälsingland

Aktiv medlem
En SAAB 9-3 kombi eller 9-5 är ju klart prisvärd och dottern blir nog lika missnöjd med den som en C5. Jag har vuxit upp med en granne som åkte Citroen (vi åkte SAAB) han låg konstant under bilen och mekade och svor, han verkar inte lärt sig något än då det ser fortsatt lika ut även fast jag flyttade hemifrån för +20 år sedan... :LOL:

Olika Citror men samma mekande och svärande

Onekligen billig, och ingen lär ju sno extraljusen https://www.blocket.se/annons/stock...wer_automat_sportcombi_150hk_linear/103205528

Lejon

Aktiv medlem
En SAAB 9-3 kombi eller 9-5 är ju klart prisvärd och dottern blir nog lika missnöjd med den som en C5. Jag har vuxit upp med en granne som åkte Citroen (vi åkte SAAB) han låg konstant under bilen och mekade och svor, han verkar inte lärt sig något än då det ser fortsatt lika ut även fast jag flyttade hemifrån för +20 år sedan... :LOL:

Onekligen billig, och ingen lär ju sno extraljusen https://www.blocket.se/annons/stock...wer_automat_sportcombi_150hk_linear/103205528
SAAB går bort egentligen av flera skäl, bla för att de knappast kan kallas snåla. Speciellt inte en med automat vilket jag gärna vill ha. Den enda som inte är väldigt törstig skulle väl vara en "nyare" 9-3 diesel antar jag, men en lite tillputsad Opel Vectra (förlåt alla Ove) är inte väldigt lockande.

Hälsingland

Aktiv medlem
SAAB går bort egentligen av flera skäl, bla för att de knappast kan kallas snåla. Speciellt inte en med automat vilket jag gärna vill ha. Den enda som inte är väldigt törstig skulle väl vara en "nyare" 9-3 diesel antar jag, men en lite tillputsad Opel Vectra (förlåt alla Ove) är inte väldigt lockande.

Nej dom är kanske inte sjukt snål, vill minnas att syrrans 9-5 med 185 hk drog ca 0,8 den var dock manuell. Men billiga i inköp är dom och bra komfort. Sen får du ju ursäkta med du satte ju inte direkt ribban särskilt högt med en C-5, så med den preferensen är det ju lätt att tro man tar vad som helst bara det rullar :LOL:

fiskarn

Aktiv medlem

Det är exakt därför jag kör Cittra, för att reta folk.

Liknande trådar

Köp & Sälj

Topp