OT: Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Lejon

Aktiv medlem
Köp en Renault Scenic. Fransk, rymlig, bränslesnål. Bra rostskydd.

T ex den gamla modellen likt denna:
Eller nyare modellen. Lite SUV över den:
Renault går bort! De har aldrig gjort en bil som placerat sig över medelbilen när det kommer till någon form av tillförlitlighetsundersökning såvitt jag vet. Jag satsar på kvalitetsmärke om det ska vara franskt :-)

Aktiv medlem
Din uppfattning är förlegad. Jag vill hävda att Renault numera ligger i topp i europa när det gäller kvalitét. Hur man nu mäter det. Ett vettigt sätt borde vara att titta på försäkringsbolagen statistik över antal anmälda maskinskador. I Länförsäkringars rapport har japanska/asiatiska bilar lägst antal skador, tätt följt av Renault och Dacia.

Sen är Renaultbilar tråkiga, lite fula och medelmåttiga bilar, men jag trodde det var vad du var ute efter.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Din uppfattning är förlegad. Jag vill hävda att Renault numera ligger i topp i europa när det gäller kvalitét. Hur man nu mäter det. Ett vettigt sätt borde vara att titta på försäkringsbolagen statistik över antal anmälda maskinskador. I Länförsäkringars rapport har japanska/asiatiska bilar lägst antal skador, tätt följt av Renault och Dacia.

Sen är Renaultbilar tråkiga, lite fula och medelmåttiga bilar, men jag trodde det var vad du var ute efter.
Jo tex Megane verkar ju har blivit lite bättre, kanske till och med över medelmåttig numera. Scenic var i alla fall för inte allt för länge sen rätt dålig. Laguna har väl alltid varit i botten på alla sammanställningar vad gäller kvalitet/driftsäkerhet. Jag är måhända en smula orättvis, men ingen Renault (sen Spider) har väckt några positiva känslor hos mig. De är varken billiga eller snygga eller har något köpvärt alls tycker jag.

Jag är ute efter en bil som JAG tycker har någon attraktiv egenskap, men denna egenskap kan vara väldigt varierad och jag inser att det är väldigt svårt/omöjligt för andra att förstå varför jag tycker en bil har något intressant/köpvärt/attraktivt. Därför kan jag låta tråkig kanske som bara ratar alla förslag som alla så vänligt kommer med. Men, Honda hade jag inte riktigt tänkt på innan, det var ett bra uppslag. Tråden har nog också fått mig att återgå till tanken på en Lexus, det är onekligen ett märke jag gillar.

(Svammel: Så är det väl för väldigt många - man gillar något och köper det, men man försöker ofta maskera det i rationella termer trots att de rationella skälen inte alltid är de viktigaste. Jag tror man lurar sig själv om man inte inser att vi alla har en massa fördomar och förutfattade meningar. Jag litar aldrig på en människa som säger att hen inte har fördomar!)

JojjeM

Aktiv medlem
Fast man ska inte underskatta värdet i det irrationella och "känslobaserade".

Vid senaste bilköp bestämde jag mig för att bortse från sånt trams och vara 100% rationell. Resultatet blev en bil som förvisso funkar (riktigt) bra men som jag inte tycker om.

Jag trodde att jag tyckte att bil har man för att ta sig från A till B, men det var fel.

/J

Jacke89

Aktiv medlem
Subaru Forester eller Outback, förra generationen med bensinmotor? Trött motor i Forestern men drar relativt lite. Har fått ned min i 0,64 på långfärd. Den är dessvärre väldigt törstig i stan, drar dubbla på vintern (dubbdäck och väldigt mycket backar).
Outbacken har en bättre motor men det gör att den nästan är lite kul att köra. Min partner in Subaru har får ned sin i 0,65 på långfärd. I Norge ska sägas, Forestern drar mycket i farter över 85km/h.
Subaru har varit driftsäkert länge men har blivit sämre på senare år. Jag har sett statistik på att det är ACn som stått för mycket av garantiärendena. Jag tror att Outbacken har solidare delar i sin AC, så om du får tag i en Forester med reparerad AC eller Outback så är det en fördel.
Jag har en outback -11 bensinare går år efter år utan haverier. Grymt nöjd enda nackdelen är bensinförbrukning blandad körning räkna närmare litern iaf

Aktiv medlem
Jo tex Megane verkar ju har blivit lite bättre, kanske till och med över medelmåttig numera. Scenic var i alla fall för inte allt för länge sen rätt dålig. Laguna har väl alltid varit i botten på alla sammanställningar vad gäller kvalitet/driftsäkerhet. Jag är måhända en smula orättvis, men ingen Renault (sen Spider) har väckt några positiva känslor hos mig. De är varken billiga eller snygga eller har något köpvärt alls tycker jag.

Jag är ute efter en bil som JAG tycker har någon attraktiv egenskap, men denna egenskap kan vara väldigt varierad och jag inser att det är väldigt svårt/omöjligt för andra att förstå varför jag tycker en bil har något intressant/köpvärt/attraktivt. Därför kan jag låta tråkig kanske som bara ratar alla förslag som alla så vänligt kommer med. Men, Honda hade jag inte riktigt tänkt på innan, det var ett bra uppslag. Tråden har nog också fått mig att återgå till tanken på en Lexus, det är onekligen ett märke jag gillar.

(Svammel: Så är det väl för väldigt många - man gillar något och köper det, men man försöker ofta maskera det i rationella termer trots att de rationella skälen inte alltid är de viktigaste. Jag tror man lurar sig själv om man inte inser att vi alla har en massa fördomar och förutfattade meningar. Jag litar aldrig på en människa som säger att hen inte har fördomar!)
Ja, de är de personliga värderingarna och preferenserna som avgör om en bil är bra eller inte, inte en massa tråkig fakta.
Värderingar och preferenser ändrar man inte på i första taget. Hur skulle det se ut, om folk t ex bytte favoritfotbollslag? Kaos i världen!

Men, du måste rätta trådens rubrik. Byt plats på "ska" och "jag". Det blir sen iintressant att höra vilken bil du köper, och motiveringen. Jag hämtar popcornen, snart är det fredag. 😀

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jo FR-V är jag lite kär i. Men bara jag…

Känner igen det där. Ångrar lite att vi inte köpte en när det var aktuellt.. blev en Touran och sen spårade det ur lite med några Teslor och nu kommer jag inte vilja köpa någon trött gammal avgasbil igen.

Köp en FR-V.

kais01

Aktiv medlem
Men en Toyota Avensis då, Toyota och Honda brukar ju toppa ägarnöjdhetslistor.
de är verkligen bekymmersfria. frugan körde avensis1 i 20 år, ett avgassystem och fönsterhiss blev facit.

nu har hon en verso lilla dieseln, drar 0,6 i verklig körning, årsskatt 1800. och är till skillnad från plåthinken rav4 tyst. det man får stå ut med som på alla toyota jag åkt är primitiv fjädring som är både mjuk och stötig på samma gång.

en bonus av reduktionsplikten är möjligheten köra på ett miljövänligare bränsle med hög andel hvo. tycker det är värt merpriset. sedan går bilarna tydligt bättre än det gamla skräpbränslet med en överdos av rme. mjukare gång, och lätt över 5 procent lägre förbrukning.

är man van med kraften i en överladdad diesel är en sugbensinare inte överhuvudtaget något man överväger. en liten turbo är däremot ett alternativ, och vags 1,5a på 150 hk är trevlig och rätt snål så länge man tar det lugnt. tiguanen skulle din dotter säkert gilla, annars finns ju passat, om man står ut med att sitta nere på backen.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Att bara gå på maskinskada säger inte så mycket. Finns rätt mycket annat som kan gå sönder på en bil.
När man släpper ut bilar på vägarna där styr och spindelleder ger upp efter under 1000 mil, då borde man inte få sälja bilar.
Jag undviker Renault allt vad jag kan. Dacia håller sjukt nog högre kvalitet än Renault, fast dom delar på väldigt mycket saker.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Att bara gå på maskinskada säger inte så mycket. Finns rätt mycket annat som kan gå sönder på en bil.
När man släpper ut bilar på vägarna där styr och spindelleder ger upp efter under 1000 mil, då borde man inte få sälja bilar.
Jag undviker Renault allt vad jag kan. Dacia håller sjukt nog högre kvalitet än Renault, fast dom delar på väldigt mycket saker.
renault har även i många år enligt adac varit mest bärgade bil efter ofrivilliga stopp på autobahn.

peugeot och citroën uppfattar jag som godtagbara kvalitetsmässigt, tillräckligt bra för att badgas som toyota i flera fall. men serviceorganisationen är som en mycket ihålig ost.

fiskarn

Aktiv medlem

Det är därför jag gillar Citroën. Jag tycker de fungear bra, de är bekväma och prisvärda ( det är väl de egenskaper som jag tycker sticker ut) De jag har haft uppfattar jag som rejäla och lagbara, rostskydd och motor osv som är viktigt i längden har fungerat bra för mig. Sen retar de alltid en del att man rekommenderar franskt.

Hälsingland

Aktiv medlem

Lejon

Aktiv medlem
Var och kikade på en C5a från 2012 och en DS5a från 2013 nyss. Vilken besvikelse på inredningen! Knekande och hård plast. Fan! Men layouten på DS5an var lite speciell på det positiva sätt jag hoppades.
Hoppas den uppdaterade versionen av DS5 jag ska kolla på imorgon känns bättre. På bilder ser den ju betydligt fräschare ut (mer som den C5 Aircross jag har nu som faktiskt har en ganska bra byggkvalitetskänsla).

Lejon

Aktiv medlem
Nu är det fredag och popcornen redo, whats up?

PS
Renault är sämst!🤭
Jag åker och kollar på en faceliftad DS5a imorgon, förhoppningsvis blir jag nöjd och bestämmer mig så jag kan få ro i själen. Sen blir det grodlår, baguette och överlägsen fransk attityd hela dagarna! (Förutom de dagar då jag måste klä mig i brun uniform och ridstövlar för att köra VW Caddyn som redan finns i hushållet.)

Senast ändrad:

retrieverdog

Aktiv medlem
Citroën är trevligt. PSA överlag är trevligt. Men vi köpte en Ford Focus Ecoboost. Billig att köpa, billig att äga och lätt att leva med. Men det är inte en bil man älskar eller vänder sig om efter när man parkerat den, det är det inte. Fast det är coolt att Ford får ut såpass med effekt ur en motor som ryms på ett A4-papper och har en cylindervolym som tre Coca Cola-burkar. Och Ford är ett märke med historia. Köp en Ford! 😄

Framfall

Aktiv medlem
8B895673-5AB4-4A8A-9C6F-F63A6636B186.jpeg

En fransk bil, aldrig hört något så dumt!

glitch

Aktiv medlem
renault har även i många år enligt adac varit mest bärgade bil efter ofrivilliga stopp på autobahn.

peugeot och citroën uppfattar jag som godtagbara kvalitetsmässigt, tillräckligt bra för att badgas som toyota i flera fall. men serviceorganisationen är som en mycket ihålig ost.
Megane III var bland de bästa bilarna med minst fem och bärgningar hos ADAC så du får nog vara mer nyanserad.

glitch

Aktiv medlem
9-3 är med dagens mått mätt väldigt liten. Tycker dock den åldrats väl utseendemässigt - kanske för att det inte kom någon efterföljande.
Hur menar du nu? Vi köpte en 9-3 som andrabil för ett år sen. Har en annan kombi som tjänstebil, modern sak, pluggis med allsköns skärmar, kameror and what not.
Saaben har ett bagage som är helt suveränt att lasta då det är så kantigt, rymmer mycket mer, sätena är svinsköna, kupén är mindre bullrig, och motorn (v6 aero :) ) är en rejäl pärla. Hade Saaben haft ett uppdaterat multimediasystem hade det varit den ultimata bilen....okej bränsleförbrukningen kanske inte helt optimal heller :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag åker och kollar på en faceliftad DS5a imorgon, förhoppningsvis blir jag nöjd och bestämmer mig så jag kan få ro i själen. Sen blir det grodlår, baguette och överlägsen fransk attityd hela dagarna! (Förutom de dagar då jag måste klä mig i brun uniform och ridstövlar för att köra VW Caddyn som redan finns i hushållet.)
Äkta fransmän äger torn de kan stå uppe i, och sprida omåttliga mängder förolämpningar över nejden. Har du ett torn?

Hasse#7

Aktiv medlem
Frankofiler och SAABofiler tycker jag ofta verkar ha många gemensamma drag! Men jag gillar människor som gör medvetna val (även om de kan tyckas irrationella för alla andra).
Saab är en genetisk åkomma som återkommit i generationer. Det krävdes en nederländsk kvacksalvare för häva fortsatt degenerering.

(Jag har en Saab själv, tror inte den hinner smitta mina barn.)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hur menar du nu? Vi köpte en 9-3 som andrabil för ett år sen. Har en annan kombi som tjänstebil, modern sak, pluggis med allsköns skärmar, kameror and what not.
Saaben har ett bagage som är helt suveränt att lasta då det är så kantigt, rymmer mycket mer, sätena är svinsköna, kupén är mindre bullrig, och motorn (v6 aero :) ) är en rejäl pärla. Hade Saaben haft ett uppdaterat multimediasystem hade det varit den ultimata bilen....okej bränsleförbrukningen kanske inte helt optimal heller :)

Jag tänker mest på baksätet faktiskt. Den är trevlig att köra, men att sitta framför en barnstol är i princip ogörbart för mig och att få in två barnstolar bak och ändå kunna sitta en person till är stört omöjligt. Jag lånade Hasse#7s 9-3 Kombi en period. Har haft flera saabar tidigare så jag är inte på något vis oävet inställd, har kört en bra bit mer än 10 000 mil med diverse 900:or från 80-talet.

Innan hade vi VW Touran, det är nog den mest praktiska bil jag haft. Liten utanpå, ändå gick det bra att ha tre isofix-barnstolar bak och sitta framför dem. Dessutom två nödstolar i bagaget - med dem uppfällda blev bagaget som på en Polo ungefär. Massa små fack överallt.

Efter hade vi Model 3. Inte lika praktisk kanske men förvånansvärt stor inuti. Låg sitthöjd men bra benutrymme i baksätet och svårpackt bagage med liten lucka men bra med plats om man packar smart.

glitch

Aktiv medlem
Jag tänker mest på baksätet faktiskt. Den är trevlig att köra, men att sitta framför en barnstol är i princip ogörbart för mig och att få in två barnstolar bak och ändå kunna sitta en person till är stört omöjligt. Jag lånade Hasse#7s 9-3 Kombi en period. Har haft flera saabar tidigare så jag är inte på något vis oävet inställd, har kört en bra bit mer än 10 000 mil med diverse 900:or från 80-talet.

Innan hade vi VW Touran, det är nog den mest praktiska bil jag haft. Liten utanpå, ändå gick det bra att ha tre isofix-barnstolar bak och sitta framför dem. Dessutom två nödstolar i bagaget - med dem uppfällda blev bagaget som på en Polo ungefär. Massa små fack överallt.

Efter hade vi Model 3. Inte lika praktisk kanske men förvånansvärt stor inuti. Låg sitthöjd men bra benutrymme i baksätet och svårpackt bagage med liten lucka men bra med plats om man packar smart.
Alltså vi har barnstol i vår, förvisso bara en, helt ok med plats. Dock är du rätt mycket längre än jag vill jag minnas så om man behöver ha sätet långt bak kan jag förstå att det blir tight, speciellt med apstor isofix battle station som vissa stolar blir 😃

I dessa tider där kupen på nya bilar bjuder på light pollution deluxe med stämningsbelysningar, stora skärmar osv. som lyser sol ett helt tivoli är det svårslaget tillfredställande att trycka på night panel och njuta av mörkret :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Night panel är en grym funktion! Det är extremt förvånande att ingen annan har något liknande. Bara helljusindikeringen som borde tas bort med :-)

Kneecap

Aktiv medlem
Bara helljusindikeringen som borde tas bort med :-)

Tjena!

Så att folk ska bli ännu sämre på att blända av?? Nej för i helvete!
Bara igår kväll när jag körde hem så fick jag ljustuta på fyra bilar (på 2,5 mil) som inte bländade av i tid, en vägrade att blända av. Men han fick smaka, för bakom mig så låg en Scania med hela fronten igensmackad med fjärrljus, det var så att jag fick dagsljus.
Sen har det börjat gå när trend i att man ska slå på helljuset tidigare och tidigare. Gärna 50 meter innan man möts så man bländar riktigt rejält.

Oskar

Aktiv medlem
Night panel är en grym funktion! Det är extremt förvånande att ingen annan har något liknande.

+1, provade en ny A6 härom dagen/kvällen. Det var hemskt, en fruktansvärt massa ljuskällor som lös emot mig från alla håll. Jag letade efter en knapp/reglage för att stänga av spektaklet, men hittade ingen så då ströks den bilen från listan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
+1, provade en ny A6 härom dagen/kvällen. Det var hemskt, en fruktansvärt massa ljuskällor som lös emot mig från alla håll. Jag letade efter en knapp/reglage för att stänga av spektaklet, men hittade ingen så då ströks den bilen från listan.

A6 är dessutom fort farande en stor bil på utsidan (tror vår var 499 cm lång) men trång inuti. Bra bagage dock, och lååång motorhuv! Men man åker bra i dem.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Vi väntar ännu med spänning, vad hände? ☺️🍿

Lejon

Aktiv medlem
Vi väntar ännu med spänning, vad hände? ☺️🍿
Tittade på en välskött Citroen ds5 2012 igår hos privatperson. Mycket fin stillastående men obekväm på rull även om inredningen var mysig. Åkte direkt och testade en DS5 från 2017 hos handlare i hopp om att uppdateringen skulle förbättrat komforten. Väsentligen samma skumpiga färd tyvärr. I hopp om att det var 18tumshjulen med tunna däck som ställde till det testade jag en enklare version idag från 2012 med den lilla motorn och mindre och högre hjul. Samma sak…
Summa summarum: det blir inte DS5 tyvärr. Varför har de byggt en utpräglad långfärdsbil med sån dåligt avstämd fjädring? ”Sportigt” kanske. Men det vill inte en fransk greve ha tror jag!
(Kikade hos Mazda idag också och det får väl bli en Mazda 3 eller 6 kanske. Inte YOLO direkt, men ändå inte som att sitta i en mörk grav som i en Toyota eller VW…)

kais01

Aktiv medlem
saknade marianne sterner kom till samma slutsats.

stötighet är ofta ett däckproblem, dels egenskaper, men vanligt och närmast viktigare är för smala däck i förhållande till fälgen. oavsett höjd och profil. följden blir raka däcksidor som effektivt vidarebefordras ojämnheterna i vägbanan upp i hjulställen, som i första dämpar långsammare rörelser.

enligt min erfarenhet blir det harmoni om den märkta däckbredden är 30-40 mm bredare än fälgmärkningen.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Tittade på en välskött Citroen ds5 2012 igår hos privatperson. Mycket fin stillastående men obekväm på rull även om inredningen var mysig. Åkte direkt och testade en DS5 från 2017 hos handlare i hopp om att uppdateringen skulle förbättrat komforten. Väsentligen samma skumpiga färd tyvärr. I hopp om att det var 18tumshjulen med tunna däck som ställde till det testade jag en enklare version idag från 2012 med den lilla motorn och mindre och högre hjul. Samma sak…
Summa summarum: det blir inte DS5 tyvärr. Varför har de byggt en utpräglad långfärdsbil med sån dåligt avstämd fjädring? ”Sportigt” kanske. Men det vill inte en fransk greve ha tror jag!
(Kikade hos Mazda idag också och det får väl bli en Mazda 3 eller 6 kanske. Inte YOLO direkt, men ändå inte som att sitta i en mörk grav som i en Toyota eller VW…)
Finns det någon Honda civic(tourer) att testa i närheten, läser mycket bra om den, speciellt utseende förstås med sluttande "huvsyndromet"!
Beroende på årsmodell kanske(?)läste jag att Mazda 6 har filt i innerskärmarna(bak)som är konventionellt invikta+plåttank.

Edit: läste nu att Honda civic har ännu sämre betyg i rostavseende🤷

Senast ändrad:

Liknande trådar

Topp