OT: Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Lejon

Aktiv medlem
Ledsen att jag inte kommit till skott än (deadline är först 19/11). Men varken fru eller barn tar hänsyn till att alla som följer denna tråd vill ha ett snabbt avslut!

Kan uppdatera med att jag idag kikade på en Mazda 3 med dieseln. Sablar vilket traktorljud det var i den motorn! Lät ju mer traktor än Caddyn jag mestadels kör. Annars var den ju helt ok, jag gillar förarmiljön/ergonomin efter tidigare Mazda-ägarskap. Storlleksmässigt lutar det åt att golfklass räcker.

När jag började kika mer på golfklass kom jag på att Alfa Romeo Giulietta finns. En bil att tycka om! Var och testade en idag. Tyvärr inget toppexemplar, men det känns nu som hetaste modellen. Fin att köra, snygg inredning och snåla motorer (enligt tillverkaruppgifter men backas faktiskt upp av spritmonitor).
Dessutom går den hem hos familjen i övrigt vad gäller utseende. Vad gäller tillförlitlighet så ser jag inte riktigt vad som kan gå fel. Italienarna har ju fint rykte! (Men seriöst så verkar deras rykte inte riktigt baseras på verkligheten alltid, men det är väl ingen Toyota... Men jag tar tacksamt emot om någon sitter på kunskap kring vanliga typfel eller viktiga saker att veta, allmänna fördomar om de italienska bilbyggarnas kompetens och nykterhet är inte lika relevant).

Känner ju själv att mina planer på en smart och tillförlitlig kombi där "inte avskyvärd" räckte sannolikt går helt åt helsike, men men....

Jacke89

Aktiv medlem
Ska du ha en liten bil kan jag slå ett slag för Skoda fabia nyare årgångar. Ett par hundringar i skatt, 0,5L milen, hyfsad pigg rätt billig i inköp och ser inte allt för dum ut. Kvaliten är okej med.

Lejon

Aktiv medlem
Måste hålla med. En lång följetång med helt knasiga, fullt logiska och helt franko/italianofiliska böjelser.

Jag tror det blir en golf variant!
Ja jag förstår att mina argument ter sig helt irrationella ofta!
(Såg för övrigt en Maserati Quattroporte från ca 2005 hos Alfahandlaren - kostade bara som en halvdan Passat - och blev sugen, men där får jag nog ändå dra irrationalitetsgränsen…)
Den här tråden har för övrigt fått mig att analysera mig själv lite även när det kommer till cyklar: jag äger nu en fransk mtb, en italiensk lvg-cykel, en kinahoj, en fulbritt och en fultysk. Historiskt har det varit blandat å det grövsta av fin- och fulcyklar och nytt och begagnat. Var är min röda tråd, jag fattar det knappt själv.
(Edit: fulbritt, Gun-Britt och gulbrunt är inte samma sak!)

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Ja jag förstår att mina argument ger sig helt irrationella ofta!
(Såg för övrigt en Maserati Quattroporte från ca 2005 hos Alfahandlaren - kostade bara som en halvdan Passat - och blev sugen, men där får jag nog ändå dra irrationalitetsgränsen…)
Inte irrationella, bara okonventionella.
Uppfriskande!

NickPick

Aktiv medlem
Ja jag förstår att mina argument ter sig helt irrationella ofta!
Den här tråden har för övrigt fått mig att analysera mig själv lite även när det kommer till cyklar: jag äger nu en fransk mtb, en italiensk lvg-cykel, en kinahoj, en fulbritt och en fultysk. Historiskt har det varit blandat å det grövsta av fin- och fulcyklar och nytt och begagnat. Var är min röda tråd, jag fattar det knappt själv.
(Edit: fulbritt, Gun-Britt och gulbrunt är inte samma sak!)
Jag trodde du hade bojkottat 🇨🇳!? 👀🥲

kfn

Aktiv medlem
Hyundai - nej. Jag har en själ.
Skoda - nej. Jag är inte snål (?) och ond.
Jaguar - gillart! Men för dyr och/eller törstig.
Tycker att Hyundaien uppfyller både "ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek" och "Jag vill gärna ha en klen och osportig bil." från ditt startinlägg. Men jag förstår och tror jag har hittat alternativ som uppfyller de flesta av dina krav. Varken tysk, tjeckisk, spansk eller rumänsk. Kanske dock lite för törstig och kinesisk. Men hittar du en tidig årsmodell är den ganska ful. Bilen heter Volvo V60. Och är den för liten och sportig tillverkade denna exotiska lilla biltillverkare en större modell som hette Volvo V70. Okej, lite för törstig och för vanlig men vet du, det finns ytterligare en modell som heter Volvo V90. Se där, tre nya alternativ.

arcamone

Aktiv medlem
Alfa har ju mängder av snygga bilar om så är. Kvaliteten låter jag vara osagd… drömmer ff om en Alfa 75.

Hade Lexus haft kombis hade jag föreslagit det.

Bilagor

• 91F1BA16-A24C-45F6-BEF0-35D7E26FAFC6.jpeg
    91F1BA16-A24C-45F6-BEF0-35D7E26FAFC6.jpeg
    335.4 KB · Besök: 27

Lejon

Aktiv medlem
Fin bil! Jag hade faktiskt en Toyota GT86 för inte så länge sen - det är lite av en RX8 för fegisar.
Men ren sportbil går bort. Det är lite roligt, men inte tillräckligt roligt för att vara värt nackdelarna. Jag har motorcykel som är otroligt mycket roligare men ändå billigare.
Fast Subarus motorer går väl ff sönder?

Vem var det som jobbade på bilprovningen och kan bringa klarhet i frågan - och tråden.
Tjena! Är en ledtråd till vem som är besiktningsman.
Tycker att Hyundaien uppfyller både "ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek" och "Jag vill gärna ha en klen och osportig bil." från ditt startinlägg. Men jag förstår och tror jag har hittat alternativ som uppfyller de flesta av dina krav. Varken tysk, tjeckisk, spansk eller rumänsk. Kanske dock lite för törstig och kinesisk. Men hittar du en tidig årsmodell är den ganska ful. Bilen heter Volvo V60. Och är den för liten och sportig tillverkade denna exotiska lilla biltillverkare en större modell som hette Volvo V70. Okej, lite för törstig och för vanlig men vet du, det finns ytterligare en modell som heter Volvo V90. Se där, tre nya alternativ.
Volvo känns lite väl vanliga. Ojämn kvalitet på olika modeller och årgångar också. Men V70 gillar jag egentligen lite grann. Bodde jag inte i Sverige skulle jag nog kunna tänka mig en sån.

Subaru: otroligt trista inuti samtliga jag suttit i. Och törstiga väl? Och kvalitet i sjunkande tror jag. Men inte helt utan USP.

Boromir

Aktiv medlem
Alfa har ju mängder av snygga bilar om så är. Kvaliteten låter jag vara osagd… drömmer ff om en Alfa 75.

Hade Lexus haft kombis hade jag föreslagit det.
Jag hade en ny Alfa 156 2,4 JTDM (180hk Diesel), sista årsmodellen innan 159, tror det var en 2006:a. Rolig bil möjligen lite tung i fronten men dieseln var ovanligt varvvillig och pigg. Däremot så behövde man alltid backa en gång när man skulle vända eller parkera även om vändplanen funkade för sopbilen…

Motorn blev sig aldrig lik efter att en kylslangarna lossnat på essingeleden och toppen blev skev…
Kanske kan man säga att kvaliteten är jämn åtminstone.
/T

Kneecap

Aktiv medlem
Var besiktningsman, om jag förstått rätt.

Tjena!

Nja, det är ju antagligen mig som det syftas på. Har aldrig varit besiktningsman, däremot besiktningstekniker.

Just när det gäller hållbarhet på motorer m.m. så har jag inte så jättemycket mer koll än andra som nördar ner sig i det.
Kvalitet i övrigt har jag väl mer vetskap om. Subaru har enligt mig halkat efter, nyare bilar känns väldigt gamla. GT86 som precis nämndes är ett bra exempel, fast den heter BRZ om det är en Subaru. Interiören är inte Toyotas och det märks, bortsett från skärmen så känns den tio år äldre än vad den är.
I övrigt verkar Subaru hålla bra, men ja, jag har hört en hel del negativa saker om motorerna och framförallt att uppgiven förbrukning är rena drömsiffrorna. Men där kan man nog få en bättre insyn om man kollar på spritmonitor.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast Subarus motorer går väl ff sönder?

Vem var det som jobbade på bilprovningen och kan bringa klarhet i frågan - och tråden.

Mest dieslarna som har problem. De går i princip sönder allihop har jag förstått, förr eller senare. Sen tror jag en del turbobilar haft problem med topplockspackningar som pajar men frågan är om det drabbat modeller på svenska marknaden - här har jag inte hört talas om det i någon större utsträckning.

Men det är inget som märks på bilprovningens statistik.

De gamla gick hur länge som helst, saknade helt kvalitetskänsla men i verkligheten var det bra bilar. Tvärt emot Audi (som jag också haft :-)).

Kneecap

Aktiv medlem
Å andra sidan är de väldigt lättmekade och enkelt byggda. Byta tändstift har jag inte lyckats med själv dock.. :)

Tjena!

Är ju överlag ett problem på de flesta bilar med boxer/180° V-motorer. Förutom bubblan.

Ferrari Testarossa, 12 cylindrar med dubbla tändstift. Tändstiften kostar skjortan och arbetet som en ganska fräsch begagnad V70 så motorn måste ut. Total verkstadsnota på 65'

Lejon

Aktiv medlem
Tjena!

Är ju överlag ett problem på de flesta bilar med boxer/180° V-motorer. Förutom bubblan.

Ferrari Testarossa, 12 cylindrar med dubbla tändstift. Tändstiften kostar skjortan och arbetet som en ganska fräsch begagnad V70 så motorn måste ut. Total verkstadsnota på 65'
Jag stryker direkt Testarossan från min lista!

glitch

Aktiv medlem
En kollega hade guilietta ett tag, lånade den ett tag för att testa.
Charmig bil men, ett pedalställ man inte ska ha större än 40 i storlek för. Med vinterskor fastnade skon hela tiden i plasten invid pedalstället och man gasade och bromsade samtidigt. Ratten vill jag minnas var konstigt stor och hela sittställningen rätt skum.
Handtagen för bakdörrarna samlade på sig smält snö med isbildning som följd och bagageluckan strulade friskt när det var kallt. Överlag många mindre genomtänkta lösningar i synnerhet gällande skydd för vårt kärva klimst. I det stora en helt vanlig italiensk bil =)

Boromir

Aktiv medlem
Charmig bil men, ett pedalställ man inte ska ha större än 40 i storlek för. Med vinterskor fastnade skon hela tiden i plasten invid pedalstället och man gasade och bromsade samtidigt. Ratten vill jag minnas var konstigt stor och hela sittställningen rätt skum.
Handtagen för bakdörrarna samlade på sig smält snö med isbildning som följd och bagageluckan strulade friskt när det var kallt. Överlag många mindre genomtänkta lösningar i synnerhet gällande skydd för vårt kärva klimst. I det stora en helt vanlig italiensk bil =)

Alfas ledord: Form före funktion

dardos

Aktiv medlem
Tjena!

Vadå förutom bubblan? Det sitter ju inte skitbra på (3:an?) vänster främre 😀

Lejon

Aktiv medlem
Exakt såna inlägg jag inte vill se nu när jag nästan bestämt mig för Giulietta!

Liknande trådar

Köp & Sälj

Topp