[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag köpte en BMW I3s -22 för strax över 200000:-kr för strax ett år sen.
Har kört snart 1800mil med den. Och snittförbrukning ligger på 1.36kwh/mil. Blandad körning hela tiden. Sommartid kommer jag ca 34mil och vintertid ca 28mil.
Den är riktigt smidig att köra, parkera med. Känns mycket större inuti mot hur den ser ut att vara.
Enda nackdelen är väl bagageutrymmet som är lite litet.
Cykel transporterar jag på cykelställ på min krok jag monterade ganska direkt.
Laddning går fort ändå på snabbladdning då batteriet är ganska litet (ca 50kwh).
Med en tidigare brukare så är bilen i toppskick och det är alltid kul att hitta dessa exemplar.
IMG_0269.webp
IMG_0250.webp

Har inte kört P4:an, men den får generellt väldigt bra recensioner. P3:an som jag tipsade om har typ samma yttermått (och innermått) så baksätet lär vara tillräckligt brett för tre tonåringar, men hur det är på höjden vågar jag inte säga. P3:an har bättre bagage förstås. Och är en design från Göteborg, på gott och ont… Totalt sett en fantastisk bil trots allt, men kanske inte prisvärd och svårt att öht klämma in i den aktuella budgeten. (Om pengarna räcker till P4, provkör inte P3).

Kollade upp vår Audi A6 Avant Quattro som vi sålde för 47000 kr med 14000 mil på mätaren 2018. Den var till salu i Polen (exporterades efter någora år) förra året för motsvarande 70 000 kr med 20 000 mil på mätaren! Bra värdeutveckling på den. Trots att V6-motorn är ökänd för att paja kamkedjan som sitter mot torpedväggen så den är jättebökig att byta.

Kollade upp vår Audi A6 Avant Quattro som vi sålde för 47000 kr med 14000 mil på mätaren 2018. Den var till salu i Polen (exporterades efter någora år) förra året för motsvarande 70 000 kr med 20 000 mil på mätaren! Bra värdeutveckling på den. Trots att V6-motorn är ökänd för att paja kamkedjan som sitter mot torpedväggen så den är jättebökig att byta.
Hur sannolikt är det att den bara gått 6000 mil på 7 år? 😂

Jag köpte en BMW I3s -22 för strax över 200000:-kr för strax ett år sen.
Har kört snart 1800mil med den. Och snittförbrukning ligger på 1.36kwh/mil. Blandad körning hela tiden. Sommartid kommer jag ca 34mil och vintertid ca 28mil.
Den är riktigt smidig att köra, parkera med. Känns mycket större inuti mot hur den ser ut att vara.
Enda nackdelen är väl bagageutrymmet som är lite litet.
Cykel transporterar jag på cykelställ på min krok jag monterade ganska direkt.
Laddning går fort ändå på snabbladdning då batteriet är ganska litet (ca 50kwh).
Med en tidigare brukare så är bilen i toppskick och det är alltid kul att hitta dessa exemplar. Visa bilaga 806237Visa bilaga 806238
Är det inte lite udda däckdimension på den modellen?

Hur sannolikt är det att den bara gått 6000 mil på 7 år? 😂
Ser inte helt osannolikt ut om man kollar de datapunkter som car.info har:

Nypris norr om 400k, vi köpte den för 90k vid 6000 mil :-)

Någon som vet om en mellanstor (ramstorlek M) Gravelcykel får plats i nedan bilar med fält baksäte? Det ska inte demonteras några hjul eller sådant utan den ska bara läggas in på längden som den är:

- Tesla Model Y
- Volkswagen ID.3
- Volkswagen ID.4
- Volkswagen ID.7 Tourer

Det är den. iD7 är snålare men inte i Tesla-klass ännu.
16,2 kWh/100 km drog vår ID7 under första året. Blandad körning, dubbdäck halva tiden samt en förare tämligen ointresserad av att snålköra.

Oavsett om detta är bra eller inte är "bränslekostnaden" väsentligt lägre än för min (underbara) gamla Lexus-hybrid.

Beror nog på hur man mäter också. Ligger på 192Wh/km sen vi köpte bilen, men då är det massor av motorväg, några hundra mil släp och ännu fler hundra mil med takbox.

Alltid svårt att jämföra hur mycket bilar drar mellan olika användare. Körförhållanmdena påverkar extremt mycket.
Vår MX-30 drog klart under deklarerad förbrukning...

Någon som vet om en mellanstor (ramstorlek M) Gravelcykel får plats i nedan bilar med fält baksäte? Det ska inte demonteras några hjul eller sådant utan den ska bara läggas in på längden som den är:
Om du skruvar av framhjulet blir cykeln mkt lättare att hantera
både när du stoppar in den i och plockar ut den ur bilen.
Utan monterat framhjul minskar du även risken för att bilen skulle repa cykeln :sneaky:

Utan framhjul går väl en cykel in i vilken bil som helst i princip.
Ja och om man plockar av även styre, bakhjul och sadel så går det verkligen att klämma in en cykel i nästan alla bilar…
(Jag tycker frågan är högst relevant. Betydligt skönare att kunna slänga in en cykel utan att ta av framhjul i en bil än att inte kunna göra det. Tycker det är lite märkligt att inte fler här verkar tycka det är en relevant egenskap hos en bil. Man vill optimera utväxlingar, däcktryck, kedjekamraten, styrbredd osv in absurdum, men att en bils bagageutrymme ska rymma en cykel är onödigt.)

När jag kuskar runt på Swecup med grabben är det sjukt lyxigt att bara fälla sätena och slänga in hojen (och campingtält, verktygslåda, mekställ, några extrahjul, packning, pump, mm) de gånger vi ska åka långt, eller bo på hotell, eller har ett planerat stopp där vi inte kan vakta på hojen.

Egentligen tycker jag vi generellt kuskar runt i för stora bilar, men det går inte att komma ifrån att det är smidigt ibland…

Ja och om man plockar av även styre, bakhjul och sadel så går det verkligen att klämma in en cykel i nästan alla bilar…
(Jag tycker frågan är högst relevant. Betydligt skönare att kunna slänga in en cykel utan att ta av framhjul i en bil än att inte kunna göra det. Tycker det är lite märkligt att inte fler här verkar tycka det är en relevant egenskap hos en bil. Man vill optimera utväxlingar, däcktryck, kedjekamraten, styrbredd osv in absurdum, men att en bils bagageutrymme ska rymma en cykel är onödigt.)

Tjena!

Plockar jag av båda hjulen så får jag in två 29" mtb i min Audi. Det räcker med framhjul om jag bara ska stoppa in en cykel. Så många sekunder tar det inte att skruva av ett hjul, det tar ju längre tid att montera en cykelhållare och spänna fast cykeln på den.

Tjena!

Plockar jag av båda hjulen så får jag in två 29" mtb i min Audi. Det räcker med framhjul om jag bara ska stoppa in en cykel. Så många sekunder tar det inte att skruva av ett hjul, det tar ju längre tid att montera en cykelhållare och spänna fast cykeln på den.
Nej, men det tar inga sekunder att inte montera av ett framhjul….

Är det inte lite udda däckdimension på den modellen?
Jo det är det. Oxå en nackdel, förra veckan fick jag en explosionspunka på E4 mellan Södertälje o Salem, det var liiite knepigt att hitta nya vinterdäck men d tog 3h sen hade ja nya däck på bilen….
Tror d är 155/70-19 på vintern, och eftersom jag har en I3s , alltså I3 sport, så är det ytterligare 2 ovanliga dimensioner till sommarhjulen som mäter:
175/55 R20 (fram) / 195/50 R20 (bak)
. Men inget märkvärdigare än så.
IMG_1780.webp

Mazdanhar extremt långsam laddning i long range, och halvtaskig laddning i standard range. Den hade gått bort för mig, tyvärr.

Är nog en bra bil, men du ville inte ha kinesiskt?
Hej,

Korrekt, sen blir det ju en kompromiss av allt i slutändan. Maxpris är nog just max så större BMW, Audi etc antar jag faller bort. Har åkt ID7 som är helt ok, Kia/Hyundai/Skoda är säkert praktiska/vettiga men rätt tråkiga, tycker Polestar 4 ser mer premium ut och med Tesla vet jag vad jag får.

Tack för alla förslag och funderingar förresten!

Både Tesla Model Y och VW ID.7 Tourer ligger på maxgränsen för mig men samtidigt har jag konstaterat att dessa två bilmodeller är de som ger mest pang för pengarna på marknaden just nu, givet mina preferenser. Jag skulle kunna välja vilken som egentligen, men det slutliga valet beror på hur jag värderar olika egenskaper och där är jag inte säker på min egen värdering. Båda modellerna har sina fördelar- och nackdelar. Som paketerad helhet tror jag de är mycket svårslagna på marknaden för kompetenta familjebilar med generösa utrymmen.

Jo det är det. Oxå en nackdel, förra veckan fick jag en explosionspunka på E4 mellan Södertälje o Salem, det var liiite knepigt att hitta nya vinterdäck men d tog 3h sen hade ja nya däck på bilen….
Tror d är 155/70-19 på vintern, och eftersom jag har en I3s , alltså I3 sport, så är det ytterligare 2 ovanliga dimensioner till sommarhjulen som mäter:
175/55 R20 (fram) / 195/50 R20 (bak)
. Men inget märkvärdigare än så.Visa bilaga 806331
Vad jag fick höra ifrån BMW så finns inte dubbade vinterdäck i den dimension som ska vara till i3.

Fantastisk bil i övrigt, hade en i3s tidigare och saknar verkligen den, otroligt att en så gammal bilmodell fortfarande är bättre än det mesta andra.

Vad jag fick höra ifrån BMW så finns inte dubbade vinterdäck i den dimension som ska vara till i3.

Fantastisk bil i övrigt, hade en i3s tidigare och saknar verkligen den, otroligt att en så gammal bilmodell fortfarande är bättre än det mesta andra.
Det finns folk som köpt dubbade däck till dessa från Megahjul i Norge med bra resultat. Ja det är verkligen en gammal modell, men inget trams med massa skärmar och grejer som är onödiga.

Tjena!

Plockar man av båda hjulen ska man ju ha bra liten bil för att det inte ska få plats. Jag fick in en landsvägscykel i en Toyota IQ och min 29" MTB körde jag regelbundet i min Aygo.

Tack, men jag har inga problem att lägga in cykeln i nuvarande bil med monterat framhjul 🙂 Hela poängen är att det ska vara supersmidigt, annars kan jag lika gärna använda en cykelhållare.

Jag håller delvis med. På sommaren använder jag cykelhållare för att det är smidigt. På vintern, och då handlar det om mtb, stoppar jag in hojen för att det är smutsigare på vägen. Och mtb måste jag ta av framhjulet.

En gravelcykel strl M med stänkor och framhjul går in i en Enyaq som har ca fem cm längre bagageutrymme än en id4. Men, de där fem centimetrarna kan ju vara avgörande …

En gravelcykel strl M med stänkor och framhjul går in i en Enyaq som har ca fem cm längre bagageutrymme än en id4. Men, de där fem centimetrarna kan ju vara avgörande …
Å andra sidan finns det ingen som helst anledning att köpa en id4 när Enyaq finns. Enyaq är snyggare, rymligare, snyggare, bekvämare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, snyggare.
Nämnde jag att Enyaq är snyggare, eftersom id4 ser ut som en dumsnäll amöba?

Jag skulle aldrig välja Enyaq när det finns ID.4 🙂 Enyaq känns gammaldags med sin "jag-vill-vara-en-avgasbil" front och fula ratt. Vid senaste produktuppdateringen fick den istället en "no-name" front... Dessutom är den stor och klumpig som en dräktig flodhäst, ID.4 är på gränsen vad gäller otymplighet men ändå mer rimligt kompakt. Och den ser modern ut. Båda modellerna är ändå ett sämre val än VW ID.7 Tourer, baserat på mina preferenser, ID.7 gör i stort sett allt bättre, framför allt vad gäller effektivitet. Även vad gäller värde för pengarna. SWE Edition paketeringen av ID.7 Pro är svårslagen. Nersidan är väl att den är lite väl lång, som ett skepp att köra runt med i stadstrafik, där den sannerligen inte hör hemma. Motorvägen däremot, där fungerar den väldigt bra.

Å andra sidan finns det ingen som helst anledning att köpa en id4 när Enyaq finns. Enyaq är snyggare, rymligare, snyggare, bekvämare, snyggare, bättre kvalitetskänsla, snyggare.
Nämnde jag att Enyaq är snyggare, eftersom id4 ser ut som en dumsnäll amöba?
Vet inte hur de tänkte med den upplysta grillen på senare enyaq dock. Ser väldigt vräkigt och billigt ut. Annars håller jag med om att Id4 är en av de absolut fulaste bilarna på vägarna.

Jag skulle aldrig välja Enyaq när det finns ID.4 🙂 Enyaq känns gammaldags med sin "jag-vill-vara-en-avgasbil" front och fula ratt. Vid senaste produktuppdateringen fick den istället en "no-name" front... Dessutom är den stor och klumpig som en dräktig flodhäst, ID.4 är på gränsen vad gäller otymplighet men ändå mer rimligt kompakt. Och den ser modern ut. Båda modellerna är ändå ett sämre val än VW ID.7 Tourer, baserat på mina preferenser, ID.7 gör i stort sett allt bättre, framför allt vad gäller effektivitet. Även vad gäller värde för pengarna. SWE Edition paketeringen av ID.7 Pro är svårslagen. Nersidan är väl att den är lite väl lång, som ett skepp att köra runt med i stadstrafik, där den sannerligen inte hör hemma. Motorvägen däremot, där fungerar den väldigt bra.
Håller med om att id7 nog är ett bättre val. I övrigt håller jag inte med om ett ord du skriver. Tur att det är tillåtet att ha olika smak.
Förstår dock inte hur du kan säga ett Enyaq är otymplig och i stället föreslå 31 cm längre (och 7 mm smalare) id7?

Jag skrev ju att ID.7 är lång? För lång. Men den ser inte ut som en dräktig flodhäst, dvs bättre proportioner och bara det att den är mer lågbyggd än högbyggd (dvs inte en SUV) är en given fördel som bidrar till högre effektivitet, bättre kördynamik, trevligare sittposition, mer elegant design etc etc 🙂 Självklart är tyckande om utseende helt fritt. Min smak vad gäller design föredrar bilar som BMW 3-serie Touring, lagom kompakt, låg, muskulösa proportioner, låg kraftigt vinklad vindruta m.m. , jäkla synd att den inte finns helt eldriven (ännu), kommer som eldriven i3 Touring med samma teknik som nya iX3, men blir för dyr för mig.

Jag skrev ju att ID.7 är lång? För lång. Men den ser inte ut som en dräktig flodhäst, dvs bättre proportioner och bara det att den är mer lågbyggd än högbyggd (dvs inte en SUV) är en given fördel som bidrar till högre effektivitet, bättre kördynamik, trevligare sittposition, mer elegant design etc etc 🙂 Självklart är tyckande om utseende helt fritt. Min smak vad gäller design föredrar bilar som BMW 3-serie Touring, lagom kompakt, låg, muskulösa proportioner, låg kraftigt vinklad vindruta m.m. , jäkla synd att den inte finns helt eldriven (ännu), kommer som eldriven i3 Touring med samma teknik som nya iX3, men blir för dyr för mig.
Ja jag efterfrågade i4 Touring sist vi bytte bil. Men den hade också behövt bättre baksäte - i4 funkar inte för oss där barnen är längst och näst längst i familjen.

Nää, i4 i nuvarande generation är svårt för en familj. Nya i3 (sedan och Touring) samt i4 baserade på Neue Klasse blir bättre i det avseendet.

Spännande... Men räntan var ju liksom rörlig då som nu!
Däremot var det ju ofta "leasa för XXXX" men skrev man kontraktet samma dag eller när man fick tillgång till bilen så var kostnaden redan högre utan vidare...

Synd att nya I3 aldrig mer kommer tillverkas med samma ingenjörskonst igen med kolfiber, plast, och aluminium igen.

För 1400kg för en ren elbil är ändå lätt och hyggligt snabbt och snålt med bara 184hk.

Synd att nya I3 aldrig mer kommer tillverkas med samma ingenjörskonst igen med kolfiber, plast, och aluminium igen.

För 1400kg för en ren elbil är ändå lätt och hyggligt snabbt och snålt med 184hk.
Håller med, men de säljer ju inte (inte materialvalen då men mindr batteri och därmed lättare). Alla tror fortfarande man måste ha 100 mils räckvidd och ladda i 300 kW. För andrabilen i storstadsområden är behovet ofta helt annat. Mazda testade ju liknande med MX-30, det gick inte hem.

Senast ändrad:
Spännande... Men räntan var ju liksom rörlig då som nu!
Däremot var det ju ofta "leasa för XXXX" men skrev man kontraktet samma dag eller när man fick tillgång till bilen så var kostnaden redan högre utan vidare...
Många, mig inkluderad, underskattade nog hur stor del av månadsavgiften som var ränta. Och det angavs inte på ett tydligt sätt, vilket är det som främst kritiserats. Men det är klart, bygger upplägget på typ 85% restvärde efter tre år blir det ju nästan bara ränta som skall betalas...

Sen utnyttjade ju Polestar detta på ett konstruktivt/småfult sätt. När alla visste att räntan har på väg ner hade man Polestar 2 till kanonerbjudande. Med fast ränta helt plötsligt.

Tillbaka
Topp