[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Plågade mig precis igenom denna sida.
Nu vet jag att den har Sonos-högtalare och effektfullt ljusramp, men inte om den är fyrhjulsdriven
Det är ändå en stoor förbättring mot när jag beställde. Då stod det tydligt att man kunde använda Spotify mm utan att koppla till sin telefon. Det var tom en bild på det. När jag hämtade bilen, och frågade hur man gör, var sätter man SIM-kortet? såg säljaren ut som ett fån och sade att det finns inte och är inte på väg. Jag skulle fråga Audi Sverige. När jag frågade Audi Sverige säger de att det får du ta med säljaren, det förstår du väl. Och säljaren säger "du har ju ändå inte betalt för det". Jo, eftersom det var ett krav på min nya bil har jag betalt närmare 800k för det...

Det är ändå en stoor förbättring mot när jag beställde. Då stod det tydligt att man kunde använda Spotify mm utan att koppla till sin telefon. Det var tom en bild på det. När jag hämtade bilen, och frågade hur man gör, var sätter man SIM-kortet? såg säljaren ut som ett fån och sade att det finns inte och är inte på väg. Jag skulle fråga Audi Sverige. När jag frågade Audi Sverige säger de att det får du ta med säljaren, det förstår du väl. Och säljaren säger "du har ju ändå inte betalt för det". Jo, eftersom det var ett krav på min nya bil har jag betalt närmare 800k för det...
Men är den fyrhjulsdriven? Har den motor? Kan den ta dig från punkt A till B?

Kan vi återgå till att presentera bilar som bilar och inte som lifestyle-produkter?

Det är båda. Tänk på att Audi säljer ett paket för ett antal tusenlappar där man gör gillen och någon plastdetalj till svart. Ingen annan skillnad.
Och inga konstigheter med det.
Önskar att man la upp informationsflödet så att man först hittar det man behöver för att välja modell, sedan tillval för alla fluff.

Nu måste man välja snyggast plastbit, klicka igenom 14 steg av konfiguration, välja nivå av stereo, sedan får man se om den valda modellen har motor eller ej

Det är versionen som heter 45 och inte 50.
45 finns både quattro och o-quattro. Men jag tror båda har stora batteriet? är väl bara 30, eller hette den 35, som kan fås med lilla?
Edit: Vad jag kan hitta fanns liulla batteriet bara i 35, som hade bakhjulsdrift och 338 km WLTP. Om han kommer 300 km motorväg med den ens i nedförsbacke och medvind skall han vara väldigt imponerad.
Efter uppdateringen, när 45 kom, finns bara stora batteriet. 45 finns med 2- eller 4-hjulsdrift. Samma effekt konstigt nog.
En sådan har jag, och kommer han bara 12 mil är det antingen fel på bilen eller föraren.

Senast ändrad:
45 finns både quattro och o-quattro. Men jag tror båda har stora batteriet? är väl bara 30, eller hette den 35, som kan fås med lilla?
Edit: VAd jag kan hitta fanns liulla batteriet bara i 35, som hade bakhjulsdrift och 338 km WLTP. OM han kommer 300 km motorväg med den ens i nedförsbacke och medvind skall han vara väldigt imponerad.
Efter uppdateringen, när 45 kom, finns bara stora batteriet. 45 finns med 2- eller 4-hjulsdrift. Samma effekt konstigt nog.
En sådan har jag, och kommer han bara 12 mil är det antingen fel på bilen eller föraren.
Ok, min feluppfattning, jag trodde i min enfald att versionen som heter 50 har ett större batteri.

Efter 12+ år med egen bil är jag kund hos exakt 0 bensinmackar, vet inte om det tyder på dumhet, eller är det tecken på hur lite jag tanka
Eller att du har såpass gott om pengar att du inte behöver den lilla besparing det blir när man betalar med kort
Eller så gillar du att betala "dricks" till oljebolagen :giggle:
För tydligen skall en stor majoritet tanka med kort och får då några få örens rabatt
vilket enl en kompis betyder att den lilla merkostnaden för dig och andra som betalar utan rabatt enbart motsv några få % dricks.
Som du betalar men inte majoriteten av oss som tankar.
Ja, nu har vi iallafall i Stockholm bara 2 krångliga appar, ett tag hittade man en ny aktör varje gång man tog ut bilen.
Vilka två då?
Jag undrar för när Sthlms egen parkeingsapp försvann blev jag instruerad att enbart använda Parkster (fri från onödiga avgifter)
så därför undrar jag vilka alternativ det finns?

Eller att du har såpass gott om pengar att du inte behöver den lilla besparing det blir när man betalar med kort
För tydligen skall en stor majoritet tanka med kort och får då några få örens rabatt
vilket enl en kompis betyder att den lilla merkostnaden för dig och andra som betalar utan rabatt enbart motsv några få % dricks.

Vilka två då?
Jag undrar för när Sthlms egen parkeingsapp försvann blev jag instruerad att enbart använda Parkster (fri från onödiga avgifter)
så därför undrar jag vilka alternativ det finns?
Eller kanske mest att jag oftast tankar på noname-macken 200m hemifrån, och att omvägen till en medlemsmack antagligen hade ätit upp all eventuell rabatt. Och det blir som sagt rätt sällan.

Måste erkänna att jag parkerar i storstockholm, inte så ofta inom Stockholms kommun, i utkanten klarar jag mig på Easypark och Aimo

Eller så tankar man på Ingo eller St1, vilka konsekvent ligger 25 öre under de andra mackarna, vilket motsvarar dessas rabatt (jävligt krånglig syftning i den meningen).

Eller så tankar man på Ingo eller St1, vilka konsekvent ligger 25 öre under de andra mackarna, vilket motsvarar dessas rabatt (jävligt krånglig syftning i den meningen).
Eller så skaffar man ett kort med ordentlig förhandlad rabatt. Jag har 35 öre rabatt hos Preem, även på deras obemannade som fr början håller samma pris som Ingo och ST1. Farsan har nog uppåt 70 öre på flera av kedjorna med sitt kort.

Jag har inte haft tankkort på 15 år. Visst, 35 öre per liter är ju något. Men tankar man 1000 liter per år blir det 29 kr per månad. Det är ju något men känns inte så värt för mig och antingen får man ha masso olika kort eller leta efter sin mack antar jag. Men kör man massor är det ju en annan sak och 70 öre då börjar det likna något.

Jag har inte haft tankkort på 15 år. Visst, 35 öre per liter är ju något. Men tankar man 1000 liter per år blir det 29 kr per månad. Det är ju något men känns inte så värt för mig och antingen får man ha masso olika kort eller leta efter sin mack antar jag. Men kör man massor är det ju en annan sak och 70 öre då börjar det likna något.
Det är inte mitt tankkort, det är mitt kreditkort som jag handlar allt på. Årsavgift 75kr. Skulle aldrig fibbla med ett separat kort för tankning, de ger ju dessutom knappt nån rabatt.

Jag som tyckte Id.7 verkar lovande, så blir man påmind om VW:s inställning till sina kunder. Bilen sliter däcken snett med korrekt hjulinställning och det är inte garanti eftersom man kan göra en hjulinställning (för 7000 kr).

Jag som tyckte Id.7 verkar lovande, så blir man påmind om VW:s inställning till sina kunder. Bilen sliter däcken snett med korrekt hjulinställning och det är inte garanti eftersom man kan göra en hjulinställning (för 7000 kr).

Tur att det bara är Tesla som behandlar sina kunder så (om man läser här :-)).

Tur att det bara är Tesla som behandlar sina kunder så (om man läser här :-)).
Nej då. Men om han skulle få rätt i ARN vågar jag lova att VW ger med sig. Medan Tesla ger med sig först när han bevisat att han tar det till rätten, och då med ett erbjudande där man köper hans tystnad annars gäller det inte.
Det senare tror jag bara är Tesla som sysslar med. Upprepade gånger

Det tillhör undantagen att Tesla inte följer ARN, vet flera som fått som de vill efter anmälan eller hot om anmälan. Sen är det ju ingen myndighet vars beslut man måste följa. Rent generellt är det bra korkat att de inte konsekvent gör det dock, av rena PR-skäl om inte annat.

Det tillhör undantagen att Tesla inte följer ARN, vet flera som fått som de vill efter anmälan eller hot om anmälan. Sen är det ju ingen myndighet vars beslut man måste följa. Rent generellt är det bra korkat att de inte konsekvent gör det dock, av rena PR-skäl om inte annat.
Att vägra följa i 8 av 22 förlorade fall (under 23 och 24) tycker jag är mer än undantag. Mycket mer. I övrigt är vi helt överens.
Sen verkar man ofta ganska snabb att ge med sig först när bilägaren kan/vågar riskera sina egna pengar genom att dra dem till domstol...

Har det med metoden att driva bilen att göra eller inte? Ärlig fråga, jag kan ganska lite om bilar.
Slitaget har med vikten (som är högre för elbilar) och utnyttjad motorstyrka (som väl i genomsnitt är högre för elbilar) att göra. Just snedslitage mer tveksamt.
Sen har ju många elbilar sålts med däck som har mindre mönster från början för att öka WLTP. Så summan är att däcken slitits fort.

Det är ett helvete på diesel också. Vet inte vad det beror på. Däckkillen hävdade alla nya rondeller.

Min gamla quattro drog jämt som fan o tror jag körde 5000mil lätt. Vägde typ 1700 men hade 16''

Tycker inte det är en generell sanning att elbilar förbrukar mer däck. Det förekommer absolut sådana fall men jag skulle inte skylla på drivtekniken utan snarare på biltillverkarens val av däck och kundernas besatthet av räckvidd. Räckviddsoptimerade mjuka däck med mindre mönsterdjup för att få någon kilometer högre WLTP att marknadsföra, och kunderna köper det. (...samtidigt som kunden väljer el-SUV, motsägelsefullt och helt utan logik...) Kunden säger: "Men den SUV-elbilen har 2 km längre räckvidd än den, så jag köper den med längre räckvidd...." Det man vinner i räckvidd och förbrukning förlorar man med råge på däckslitage. Eldriften ger mycket mjukare igångkörning, så potential finns att skona däck. Min förra elbil hade tämligen låg effekt och vridmoment, som en vanlig motsvarande avgasversion av samma bilmodell och sommardäcken på den rullade långt längre än vad sommardäcken gjort på mina tidigare ganska aggressiva dieselbilar. Förvånande långt faktiskt. Och när jag bytte däck köpte jag helt vanliga standarddäck, inga räckviddsoptimerade, märkte så klart ingen som helst skillnad i varken förbrukning eller räckvidd, eftersom man inte funderar på sådant i verkligheten. Nuvarande elbil har mycket effekt och högt vridmoment och vad jag kan se har den definitivt inte slitit mer däck än min andra bil som drivs av diesel, båda fyrhjulsdrivna och i samma storlek/segment och med exakt samma däckdimension.

Senast ändrad:
Nja, just vikten, och konsekvenserna av den, har ju med drivmetoden att göra. I övrigt håller jag med dig.
Min elbil väger inte mer än motsvarande avgasbil, så om bilen är för tung är det ett konstruktionsmässigt misslyckande, vilket gäller för flera tillverkare. Man har inte gjort rätt. Det har alltid funnits tunga bilar utan att man talat om uppseendeväckande däckslitage, därför att man har valt däck som är anpassade för att kunna hantera vikten, inte för att optimera förbrukning eller marknadsföra räckvidd. Sen sammanfaller eldriftens intåg med framgångarna för SUV-modellerna, vilka erfordrar stora, dyra, speciella däck. Det är nog många som får en chock efter ha bytt från typ Volvo V60 till något som Zeekr 7X när det ska köpas vinterhjul eller när den första omgången sommardäck ska bytas... Helt plötsligt behöver vinterhjulen vara 20-21" stora i specialdimension... och kostar något norr om 30 000 kr...

Min elbil väger inte mer än motsvarande avgasbil, så om bilen är för tung är det ett konstruktionsmässigt misslyckande, vilket gäller för flera tillverkare
Tror du hade en M3? Long Range väger 1844 kg (om jag hittar rätt, Tesla verkar lite hemliga...) En Golf GTI väger ca 1500 kg. En BMW 320 väger 1655 kg (tj-vikt). Båda dessa har "större batteri" än din Tesla.
Sen kan du säkert hitta något mått på Teslan som gör att du hellre jämför den med en 5-serie, men ändå.

Tror du hade en M3? Long Range väger 1844 kg (om jag hittar rätt, Tesla verkar lite hemliga...) En Golf GTI väger ca 1500 kg. En BMW 320 väger 1655 kg (tj-vikt). Båda dessa har "större batteri" än din Tesla.
Sen kan du säkert hitta något mått på Teslan som gör att du hellre jämför den med en 5-serie, men ändå.
Vikt står i regbeviset.

Vikt står i regbeviset.
Ja men jag har inte regbeviset för en M3 här :-). Man kan leta på Blocket och ta regnummer och sen kolla transportstyrelsen om man vill/orkar. Och då får man 1899 kg tj-vikt på Teslan. 244 kg mer än en BMW 3-serie.

Edit, Fun fact: Teslan får då lasta 364 kg. Det är 4 välväxta kollegor som inte får ha någon väska med sig när man skjutsar dem till lunch. BMWn får lasta 462 kg. Då får kollegorna ta med sig 25 kilo packning var.

Vad har VW Golf med saken att göra? Men e-Golf väger som diesel-Golf av samma generation.

Min bil och jämförelse med relevant avgasbil i D-segmentet (effekt/drivhjul) enligt DIN 70020:

BMW 330d Xdrive = 1835 kg
BMW M340d Xdrive = 1875 kg
Tesla Model 3 LR DM = 1824 kg

Senast ändrad:
Det har ju verkligen gått inflation i acceleration också. Det går ju iofs att bestämma själv med högerfoten hur länge man vill att däcken håller vid rödjlusen. Biljournalister kallar elbilar med 0-100 tider på 6-7 sekunder för långsamma när det för några år sedan hade varit tillverkarens toppmodell.

Vad har VW Golf med saken att göra? Men e-Golf väger som diesel-Golf av samma generation.

Min bil och jämförelse med relevant avgasbil (effekt/drivhjul) enligt DIN 70020:

BMW 330d Xdrive = 1835 kg
BMW M340d Xdrive = 1875 kg
Tesla Model 3 LR DM = 1824 kg
Jo, men att jämföra en M3 som köps av "kreti och pleti" med en M340d som bara körs av värstacoolabilgrabbarna är inte riktigt rätt.
Jämför då lastvikt i stället så är väl M3 mer som en Ford Fiesta.
Nej förresten, kollade. En ford Fiesta får lasta mycket mer än en M3.

Edit: e-golf hade liiiite kort räckvidd, därav vikten. Samma med MX-30 vi hade, den var inte tung. Men oanvändbar för långresor, det är den inte till för.

Jo, men att jämföra en M3 som köps av "kreti och pleti" med en M340d som bara körs av värstacoolabilgrabbarna är inte riktigt rätt.
Jämför då lastvikt i stället så är väl M3 mer som en Ford Fiesta.
Nej förresten, kollade. En ford Fiesta får lasta mycket mer än en M3.
Coolhetsparametern är helt osaklig. De tekniska omständigheterna är som de är ändå, eller hur? Sen tror jag inte coola grabbar köper en dieseldriven 3-serie med högsta möjliga effekt, snarare lite mer mogna män. Poängen är att eldriften inte utgör ett hinder för att konstruera en elbil som inte väger väsentligt mer än motsvarande avgasbil. Min elbil har 79 kg lägre max lastvikt än min dieselbil i samma segment/storlek.

Coolhetsparametern är helt osaklig. De tekniska omständigheterna är som de är ändå, eller hur?
Jo, för den som köper en M3 hade till 95% inte haft M340d som alternativ, eller hur? Det hade varit 330e (som också är tung eftersom den har dubbla drivlinor) eller 320d. För nästan alla.
Poängen är att eldriften inte utgör ett hinder för att konstruera en elbil som inte väger väsentligt mer än motsvarande avgasbil. Min elbil har 79 kg lägre max lastvikt än min dieselbil i samma segment/storlek.
och 120 kg lägre än en Fiesta.

Jag är för elbil för många (inte alla) användningsområden, och tycker att problemen överdrivs, det har säkert framgått. Men att inte inse att elbilar väger mer än motsvarande diesel, och framförallt bensinbil, är ju galet. Elmotorerna väger en del mindre än en dieselmotor, men ett vettigt batteri mycket mer än en full tank.
Hade Tesla konstruerat en Bensin-M3 på en plattform anpassad till det hade den vägt 200-300 kg mindre än din M3, det är jag helt övertygad om.

Tillbaka
Topp