[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Skulle nog säga att Mercedes inte heller känns finare eller mer välbyggda invändigt.
Mercedes sticker numera ut negativt vad gäller känsla. De känns smäckiga och interiören är... tja för den som gillar porrklubbsbelysning är det nog snyggt.
Samtliga Kia jag kört har känts bättre. Med marginal. Sen har Meecedes andra styrkor kvar.
När totalkostnaden blir betydligt lägre så har jag svårt att se att de inte kommer ta en allt större del av marknaden om inte Europas bilindustri gör nåt radikalt för att konkurrera. Nuvarande strategi är dömd att misslyckas. Fler och fler kommer göra som jag och slänga bort sina lättviktiga principer när det blir tydligt att produkten sammantaget är konkurrenskraftig och samtidigt billigare. De har ju redan tagit tillverkningsindustrin vad gäller väldigt mycket annat - får har moraliska problem med att köpa en tv eller telefon från Kina.
De verkar tro de kan leva på gamla meriter. Och min erfarenhet från senasre Volvo och nu Audi är att europeerna inte klarar av att hänga med. Det kommer gå allt sämre nu nör iPad-generationen blir köpare.

Design, materialval, historia osv. är där man fortfarande kan konkurrera - för "känslan" saknas hos kineserna fortfarande och politiken spelar också in. En sak är saker, stålbadet kommer fortsätta ett bra tag till.
Ja det är nog också en anledning till att BMW iX3 har sålt så bra.
Den är hyllad på många punkter som viktiga för många bilköpare, körkänsla, assistanssystem, interiör o.s.v.

Sen kostar den inte mer än en motsvarande X3 heller.

Ja det är nog också en anledning till att BMW iX3 har sålt så bra.
Den är hyllad på många punkter som viktiga för många bilköpare, körkänsla, assistanssystem, interiör o.s.v.

Sen kostar den inte mer än en motsvarande X3 heller.
Roade mig med att bygga några alternativ.
I kina-ringhörnan står Xpeng, eftersom jag råkade titta till dem i veckan.
G6:an jag tittade på kostar 619900 kr. Motsvarande P7+, en jätte-halvkombi, 649900.

I Tyska ringhörnan populära BMW iX3.
Med motsvarande utrustning kostar den 871700 kr. Då har den en rejält mycket bättre räckvidd (7-800km vs 500+ km för Xpeng) och laddar nästan lika snabbt (400 vs 450 kW topp, oklart hur laddkurvan ser ut). BMW:n har ca 60% av Xpengens effekt, alltså klart långsammare men mer än tillräckligt.

I Svensk-kinesiska ringhörnan Volvo EX60. Också den försöker jag få till motsvarande utrustning.
Här är jag snäll och väljer klenare motorn och batteriet.
Priset blir då 869 500 (2000 kr mindre än BMW. Slump?)
Lite bättre räckvidd än Xpeng, upp till 660 km. Lite långsammare topphastighet i laddning.

BMW/Volvo har alltså lite bättre tekniska siffror, men troligen lite mindre utrymmen (?) Och båda kostar 250 k mer än Xpengen. Jag har inte provsuttit EX60 eller iX3, men har svårt att tro att deras interiör känns så mycket bättre. Eller bättre alls. Men möjligen är de snyggare. Om man inte kommer till bilhandlaren med förutfattade meningar om märkena, eller styr på politik i stället för bil, blir det ju inget svårt val för de flesta. Även om BMW och Volvo säkert ligger före på en del punkter. Skulle tro att de är roligare att köra tex.

Volvo har 3 års/10000 mil garanti. Tro mig, den kommer behövas.
BMW har två år /obegränsat (värt en del för den som kör mycket mer än 5000 mil/år)
Xpeng har 7 år/16000 mil.
Edit: Om man är orolig för märkenas fortlevnad tror jag inte det är Xpeng som har störst sannolikhet att falla. Men de skulle ju kunna dra sig ur Sverige

Senast ändrad:
Fast Dacia (kanske inte Sandero) är väl en av de mest sålda bilarna till privatpersoner?

Sen är det lätt att romatisera över hur bra det var förr, men då var bilar upprostade efter fem år, det behövde justeras brytarspetar och förgasare är verkligen ett h-e när det stökar. Moderna bilar är rätt bra på många saker också.

Själv är jag rätt intresserad av Slate, de har tänkt annorlunda i rätt mycket och har en basbil som är väldigt enkel och gjort för att man ska kunna meka själv. Panelerna på utsidan är i genomfärgad plast, designade för att vara enkla att foliera osv.

Sandero är Europas mest sålda bil alla kategorier, 2024 och 2025 och mest sålda modell till privat sen 2017.
Också Sveriges näst mest sålda småbil efter Yaris som vinner på att den finns som hybrid och därmed går hem hos vårdbolagen mfl..
Så nog säljs det en och annan Sandero. Dacia sålde knappt 700 000 bilar i Europa 2025 och blev andra mest sålda bilmärket på privatmarknaden.
Just sayin.

Sandero är Europas mest sålda bil alla kategorier, 2024 och 2025 och mest sålda modell till privat sen 2017.
Också Sveriges näst mest sålda småbil efter Yaris som vinner på att den finns som hybrid och därmed går hem hos vårdbolagen mfl..
Så nog säljs det en och annan Sandero. Dacia sålde knappt 700 000 bilar i Europa 2025 och blev andra mest sålda bilmärket på privatmarknaden.
Just sayin.
Då förstår jag ärligt talat inte varför folk klagar på att allt blivit så dyrt :D

Då förstår jag ärligt talat inte varför folk klagar på att allt blivit så dyrt :D
2014 kostade en ny Dacia Duster, Sanderos dyrare bror, 100 k i Sverige (de gjorde en grej av att den kunde köpas för under 100).
Inflationen har under perioden varit 30%. Den borde alltså kosta 130 k i dag. Den börjar på 314900. Med god marginal än dubbla priset alltså, även med hänsyn till inflation. Bilen har ökat 214% men KPI har ökat 30%. Frågor på det?
(Ja, det är så klart en helt annan bil i dag).

Fast det är inte hållbart för biltillverkarna i längden. Att dom dumpar priserna på privatleasing är bara en panikåtgärd för att bli av med bilar de redan byggt och inte kan sälja till priserna de tänkt. Alternativet skulle vara att sänka nybilspriserna, men då måste dom sänka även till dom lönsamma företagskunderna. Plus att dom skulle skada varumärket genom att reta gallfeber på privatkunder som köpt till ett högre pris.
Se bara vad många sura ägare Tesla fick när dom sänkte priserna för ett par år sen.
Att skicka iväg bilarna på subventionerade privatleasingavtal är ett sätt att komma runt detta. Eller åtminstone att skjuta på problemet i 3 år.

Tjena!

Du har fel, att få in folk i abonnemang är nya tidens melodi. Många tycker ddt är enklare att köpa ny bil för du behöver inte hosta in en handpenning på 20%, bilägandet blir smidigt för du behöver inte bekymra dig för problem lika mycket, inte heller för andrahandsvärdet.
Men vinnarna är biltillverkarna. Normalt sett så har en privatkund en ny bil längre än tre år, men nu byts det klart oftare. Sen kommer bilen tillbaka till tillverkarens egna försäljare istället för att hamna hos Riddermark eller liknande.

Tjena!

Du har fel, att få in folk i abonnemang är nya tidens melodi. Många tycker ddt är enklare att köpa ny bil för du behöver inte hosta in en handpenning på 20%, bilägandet blir smidigt för du behöver inte bekymra dig för problem lika mycket, inte heller för andrahandsvärdet.
Men vinnarna är biltillverkarna. Normalt sett så har en privatkund en ny bil längre än tre år, men nu byts det klart oftare. Sen kommer bilen tillbaka till tillverkarens egna försäljare istället för att hamna hos Riddermark eller liknande.
Du har en poäng. Men kompenserar det verkligen för att hyra ut en bil som annars kostar runt 700k (-avtalsrabatt) för under 6k/mån?
Kunden betalar på 3 år 216 k. Om vi ignorerar räntekostnader, garantikostnader, service, så måste bilen ändå säljas för 484k + omkostnader (tvätt, annonsering, personal, garantikostnad, lokal) för att gå runt innan vinsten börjar.
3 år och 4500 mil gamla Polestar 4 som kommer ut i bulk skulle då behöva säljas för en bra bit över 500k, gissningsvis 550?
Jag tror snarare 400 k, och då har man alltså rabatterat bilen med runt 150k för att få ut den. Kanske dubbelt mot vad man annars är beredd att pruta.
Hade priset varit 550, som det i praktiken alltså är, hade de nog sålt fler... Men då med risk att kunderna faktiskt behåller bilarna mer än tre år och minska omsättningen.

De "säljer" fler bilar på detta sättet, eftersom man byter efter tre år. Men någonstans trycks det ut begagnat i mängder, och det måste påverka värdet rejält. Och det påverkar ju den som garanterar restvärdet.
Begagnatpriserna har konstigt nog inte anpassats helt än. Att marknaden inte anpassat sig får sådana här konsekvenser:
När marknaden anpassat sig blir det rimligen svårare att trycka ut nytt hela tiden. För mängden bilar i landet kommer inte öka drastiskt.

Du har en poäng. Men kompenserar det verkligen för att hyra ut en bil som annars kostar runt 700k (-avtalsrabatt) för under 6k/mån?
Kunden betalar på 3 år 216 k. Om vi ignorerar räntekostnader, garantikostnader, service, så måste bilen ändå säljas för 484k + omkostnader (tvätt, annonsering, personal, garantikostnad, lokal) för att gå runt innan vinsten börjar.
3 år och 4500 mil gamla Polestar 4 som kommer ut i bulk skulle då behöva säljas för en bra bit över 500k, gissningsvis 550?
Jag tror snarare 400 k, och då har man alltså rabatterat bilen med runt 150k för att få ut den. Kanske dubbelt mot vad man annars är beredd att pruta.
Hade priset varit 550, som det i praktiken alltså är, hade de nog sålt fler... Men då med risk att kunderna faktiskt behåller bilarna mer än tre år och minska omsättningen.

De "säljer" fler bilar på detta sättet, eftersom man byter efter tre år. Men någonstans trycks det ut begagnat i mängder, och det måste påverka värdet rejält. Och det påverkar ju den som garanterar restvärdet.
Begagnatpriserna har konstigt nog inte anpassats helt än. Att marknaden inte anpassat sig får sådana här konsekvenser:
När marknaden anpassat sig blir det rimligen svårare att trycka ut nytt hela tiden. För mängden bilar i landet kommer inte öka drastiskt.

Tjena!

Det är vad jag har fått till mig från någon som är väl insatt i hur det fungerar iallafall.
Det är ju nästan så att man misstänker att grundpriset är trissat för att leasingen ska kännas billig. Lite som när Mercedes Businessfleet paket gör att bilen blir billigare än en enklare utrustad bil till privatkund.

Tjena!

Det är vad jag har fått till mig från någon som är väl insatt i hur det fungerar iallafall.
Det är ju nästan så att man misstänker att grundpriset är trissat för att leasingen ska kännas billig. Lite som när Mercedes Businessfleet paket gör att bilen blir billigare än en enklare utrustad bil till privatkund.
Fast Polestar gör tvärtom. Företagsleasing exkl moms kostar ungefär som Privatleasing med moms. Och då skall företagaren ut med 20% första förhöjd hyra...
De håller alltså uppe priset för företagare medan privatpersoner får rejäl rabatt. Det skiljer tiotals procent. Och det är kanske inte så dumt. Man kan ju inte sänka priset för privatpersoner lägre än företag, de kräver ju bättre avtalsrabatter.

Tjena!

Nånstans i kalkylen för bilen jag just fått stod det att finansbolaget satt värdet på bilen till 480’ inkl drag och v-hjul om jag minns rätt. Listpriset till kund på den är 599 plus ca 40 för drag och hjul. Så den rabatten är väl det som får kalkylen att kanske gå ihop. De hyr ju nu ut den för ca 7000 x36=252 000 och säljer den väl sen för 400-450? Det blir alltså antagligen en förtjänst i slutänden för leasingbolaget. Och Lynk/Volvo car retail fick sälja en bil extra. Jag hade i alla fall inte köpt den för 640’
Summa summarum så tänker jag att man helt enkelt nästan gett upp privatkunder på dyrare bilar och räknar med företag eller leasing. Men detta borde ändå leda till lägre begpriser på 3 år gamla bilar på lite sikt? Jag skulle vara försiktig finansiell leasing av bil just nu i alla fall. Tror det är stora osäkerheter med andrahandsvärdeskalkylen på sikt.

Nånstans i kalkylen för bilen jag just fått stod det att finansbolaget satt värdet på bilen till 480’ inkl drag och v-hjul om jag minns rätt. Listpriset till kund på den är 599 plus ca 40 för drag och hjul. Så den rabatten är väl det som får kalkylen att kanske gå ihop. De hyr ju nu ut den för ca 7000 x36=252 000 och säljer den väl sen för 400-450? Det blir alltså antagligen en förtjänst i slutänden för leasingbolaget. Och Lynk/Volvo car retail fick sälja en bil extra. Jag hade i alla fall inte köpt den för 640’
Summa summarum så tänker jag att man helt enkelt nästan gett upp privatkunder på dyrare bilar och räknar med företag eller leasing. Men detta borde ändå leda till lägre begpriser på 3 år gamla bilar på lite sikt? Jag skulle vara försiktig finansiell leasing av bil just nu i alla fall. Tror det är stora osäkerheter med andrahandsvärdeskalkylen på sikt.
Ungefär i samma rabatthärad som Polestar då. Jag påstår att 700k är företagspriset, medan privatpersoner köper den för 550 k. Men det kan man ju inte visa i prislistan, då tappar man företagsmarknaden dag 1.

Polestar "säljer" 50000 bilar per år med en förlust på 15 miljarder. 300000 per bil. Varumärket är värt noll, i alla fall utanför sverige. Ger dom ett år eller två, max sen är dom borta.

Polestar "säljer" 50000 bilar per år med en förlust på 15 miljarder. 300000 per bil. Varumärket är värt noll, i alla fall utanför sverige. Ger dom ett år eller två, max sen är dom borta.
Glöm inte att de är kinesiska. Finns andra syften än västerländskt företagsekonomiska. Jag säger inte att du har fel, men ser man ett värde i en större strategi kommer de vinnas kvar oavsett förluster.

Glöm inte att de är kinesiska. Finns andra syften än västerländskt företagsekonomiska. Jag säger inte att du har fel, men ser man ett värde i en större strategi kommer de vinnas kvar oavsett förluster.
Kina strök elbilar från strategiskt viktiga industrier i senaste femårsplanen från oktober 2025.

risken lär finnas, men svårt sia om hur snart. modellerna som ev blir kvar lär döpas om till volvo?

verkligen undrat varför detta varumärke startades...

risken lär finnas, men svårt sia om hur snart. modellerna som ev blir kvar lär döpas om till volvo?

Jag gissar att man ville testa el-grejen i ett separat bolag. Då kan man låna massa pengar/börsnotera där och går det åt skogen sätter man bolaget i konkurs. Under tiden får Volvo fortsätta göra bra ice-suvar. Går det bra för testballongen inkorporerar man lärdomarna i Volvo.

Men jag är också osäker. Känns inte som det var riktigt så man gjorde? Volvo kör ju sitt helt egna el-race ganska parallellt va?

Jag gissar att man ville testa el-grejen i ett separat bolag. Då kan man låna massa pengar/börsnotera där och går det åt skogen sätter man bolaget i konkurs. Under tiden får Volvo fortsätta göra bra ice-suvar. Går det bra för testballongen inkorporerar man lärdomarna i Volvo.

Men jag är också osäker. Känns inte som det var riktigt så man gjorde? Volvo kör ju sitt helt egna el-race ganska
2014 kostade en ny Dacia Duster, Sanderos dyrare bror, 100 k i Sverige (de gjorde en grej av att den kunde köpas för under 100).
Inflationen har under perioden varit 30%. Den borde alltså kosta 130 k i dag. Den börjar på 314900. Med god marginal än dubbla priset alltså, även med hänsyn till inflation. Bilen har ökat 214% men KPI har ökat 30%. Frågor på det?
(Ja, det är så klart en helt annan bil i dag).
fast inte söker på att duster är ett lika bra exempel. Den är ju jävligt kapabel vad jag förstår? Inte provkört men verkar vara en riktigt bra bil idag? Snarare bytt segment eller? Mina föräldrar köpte en Kia 2011 typ och det var ju en extremt enkel bil. Idag är ju Kia också fräscha va? Inte kört någon själv men ser dem på stan. Mer Volkswagen än traktor som kan gå i 70 kmh.

Tror dock min poäng håller. Bilindustrin verkar öka priset för att öka vinstmarginalerna och folk verkar inte i praktiken speciellt intresserade av de billiga bilarna.

fast inte söker på att duster är ett lika bra exempel. Den är ju jävligt kapabel vad jag förstår? Inte provkört men verkar vara en riktigt bra bil idag? Snarare bytt segment eller? Mina föräldrar köpte en Kia 2011 typ och det var ju en extremt enkel bil. Idag är ju Kia också fräscha va? Mer Volkswagen än traktor som kan gå i 70 kmh.
Tror inte Duster bytt segment. Det är och var billigaste "riktiga" SUVen som kan köpas. Sen har ju förmågan, säkerhet och funktionaliteten ökat på 12 år.
En Golf kostade 185 k, i dag från 329 k. Inte samma ökning men långt över 30%...

Tror inte Duster bytt segment. Det är och var billigaste "riktiga" SUVen som kan köpas. Sen har ju förmågan, säkerhet och funktionaliteten ökat på 12 år.
En Golf kostade 185 k, i dag från 329 k. Inte samma ökning men långt över 30%...
Vet inte mycket i frågan utan bara att jag sett dusters krossa landrover i terräng på YouTube. Så med andra ord absolut inget.

Jag säger dock inte emot att nästan alla bilmärken ökar i pris. Tvärt om. Det jag undrar är varför.

Vet inte mycket i frågan utan bara att jag sett dusters krossa landrover i terräng på YouTube. Så med andra ord absolut inget.

Jag säger dock inte emot att nästan alla bilmärken ökar i pris. Tvärt om. Det jag undrar är varför.
Det enkla svaret är väl "för att folk köper dem".
Sen kan man skylla på ökad säkerhet, nya funktioner, kortare modellcykler och annat. Men i slutändan kostar bilarna det marknaden betalar.

Volvo ägs till knappt 80% av Geely, som också genom olika konstellationer äger majoriteten av Polestar. Volvo äger runt 16%.
Förvärvet var strategiskt för att komma åt varumärkena, designteam osv. inte en diskussion om att "testa marknaden". Att det skulle gå åt el hållet var givet - det är globala aktörer, vad som händer i Sverige är relativt ointressant.

Tror dock min poäng håller. Bilindustrin verkar öka priset för att öka vinstmarginalerna och folk verkar inte i praktiken speciellt intresserade av de billiga bilarna.

Nej, din poäng håller inte, vinstmarginalerna i branschen är på rekordlåga nivåer, där t o m märken som Porsche har det tuftt (relativt sätt).

Privatleasingen är för de flesta den minst lönsamma kanalen och är i många fall nästan en minusaffär - sen räddar man upp det med serviceavtal, vinterhjul, försäkringar och andra kringprodukter. Återförsäljarna är minst sagt oroade över restvärdena - en av anledningarna till att beg priserna fortfarande är så höga är att man tagit en risk på restvärdet och inte vill / kan sälja med förlust.
Tittar man på vissa märken är merparten av affären genom hyrbilsbolag, som ibland också äga av generalagenten - då kan man slussa runt en del av bilarna den vägen. I andra fall äger man inte den kedja och får då betal dyrt i form av rabatter för att bli av med bilarna.

Så någon sund lukrativ marknad har vi i Sverige inte - isolerat på nybilsaffären. Sen finns det som sagt andra kringprodukter och tjänster som kan lyfta den totala affärens lönsamhet.

Att grundpriserna skenat beror också på en massa omvärldsfaktorer som årliga revisioner av avgaskrav, säkerhetssystemkrav som är lagstadgade, råvarupriser, distributionskostnader mm. så knappast för att man ska öka sin vinstmarginal utan ett nödvändigt ont för att kompensera tillverkningskostnaderna.

Det verkar vara så de jobbar, varumärken kommer och går och ibland känns det som de inte ens försöker skapa något beständigt.

Har tappat räkningen på hur många varumärken geely-bilarna finns som.

Men jag förstår inte heller VAG-strategin längre, Skoda känns lyxigare och dyrare än Audi ibland.

Och jag förstod inte riktigt ditt långa utlägg om Xpeng som svar på att iX3 sålt bra.

Jag hade gärna köpt en Porsche! Men nu blev det en Polestar 4 istället.
Aha.
Mitt inlägg var mer en del av diskussionen Europeiska vs Kinesiska bilar som pågick då. Men svårt att svara på alla inlägg, så jag högg ett. Möjligen ku de jag valt ett bättre inlägg att svara på?

Polestar 4 är garanterat ett bra köp om man inte köper utan leasar. Hur funkar mjukvaran?

Aha.
Mitt inlägg var mer en del av diskussionen Europeiska vs Kinesiska bilar som pågick då. Men svårt att svara på alla inlägg, så jag högg ett. Möjligen ku de jag valt ett bättre inlägg att svara på?

Polestar 4 är garanterat ett bra köp om man inte köper utan leasar. Hur funkar mjukvaran?
Erbjudandet med leasing såklart, annars hade jag inte slagit till.

Mjukvaran funkar bra, jag har ju bara kört på senaste versionen.
Det enda jag har märkt hittils är att tempgivaren visar fel utetemp. Mycket märkligt att dom inte fått ordning på det än.

Min första elbil, har kört ca 250 mil nu inkl en långresa till fjällen. Har fungerat ypperligt.

Kanske läge att planera lite om man tänkt att ladda bilen i Malung nu i sportlovstider.
Verkar inte vara helt välplanerat för att hantera alla som vill tanka till/från fjällen.
Väldigt få laddstationer som överhuvudtaget tänkt på köbildning tyvärr. En tydligt markerad köfil som inte går ut på vägen borde vara ett krav. Särskilt på sådana ställen där man ju lätt kan förutse att det blir kö ibland. Vi är ju svenskar som gillar att köa.

Ja det är det första som behöver rättas till 😀
Tesla har ju annars förutsättningar att gå ett steg längre. Varför skall man låta 47 st Model Y navigera till laddning i Malung samtidigt? Här kan ju optimeras mycket. Förtur och billigare el till den som tar en omväg för the Greater good.
Elon, det tipset bjuder jag på!

Vi i pöbeln får köpa elen för oss tjänar Tesla pengar på, inte er som köper bilarna.

Det pratades om att införa kösystem på skärmen (i appen för !teslabilar) förut. Sen är ju en del lite slöa och orkar inte ens kolla lediga laddare i närområdet som alternativ utan står hellre i kö i en halvtimme.

Just Malungfallet verkar köerna i stort bero på att för många börjar med halvtomt batteri och därför behöver ladda på första laddplats, dessutom med kallt batteri så att det går låååångsamt. Går lätt att jobba runt.

Ska själv åka till fjällen under sportlovet, blir spännande att se hur det går! Ska utöka mina vanor lite och köra med OKQ8 och CircleK som alternativ, de har båda Autocharge-stöd nu så det borde vara i princip lika smidigt.

Just Malungfallet verkar köerna i stort bero på att för många börjar med halvtomt batteri och därför behöver ladda på första laddplats
Det dyker väl upp fler och fler destinationsladdare i fjällen också, så problemet torde minska. Till i år hade alla platser i Skalsbyn i Vemdalen (långsam)-laddare där det tidigare var motorvärmaruttag.

Uselt att inte alla stugor har. Även med låg effekt kommer man kunna starta med fullt efter en fjällvecka, utan problem. Har man bastu är effektavgiften ändå på topp redan dessutom så då kan man blåsa på fullt :-)

Uselt att inte alla stugor har. Även med låg effekt kommer man kunna starta med fullt efter en fjällvecka, utan problem. Har man bastu är effektavgiften ändå på topp redan dessutom så då kan man blåsa på fullt :-)
Säkert många snålisar med som inte vill betala 7 kr/kW för att ladda i stugan.

Normalt är väl ändå att man inte betalar för elen när man hyr så motivationen för att installera / tillåta andra att ladda är väl minimal. (begränsad till reklamvärdet vid annonsering)
Det var någon sorts appstyrd laddning på vår plats, så man betalar för att ladda. Vet inte om det kommer ägaren tillgodo eller bara bolaget som står för laddaren. Det var likadana på samtliga platser.

Brfen för min lägenhet i fjällen har ett gäng stolpar. De administreras av Chargenode. Medlemmar har lite lägre pris. Exakt hur avtalet mellan brf och chargenode ser ut har jag ingen aning om.

Tillbaka
Topp