[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag tror också mycket av hysterin kommer försvinna när folk köper sin tredje elbil och har insett att 20 minuters stopp inte är något problem eftersom du ändå inte hinner slänga i dig en burgare och ta en pussepaus, men i dag jämför de med dieselbilen med 100 mils räckvidd och 4 minuters ”laddtid” och tror att de behöver det.
Men hela vår bilpark är ju anpassad för undantagsresan, och det finns ju skäl för det. 90% av mina resor behöver jag en (1) stol och plats för en portfölj samt väderskydd och knappa 10 mils räckvidd. Men köper jag en sådan bil behöver jag även ha en stor, och då är vinsten borta.

Pussepaus låter trevligt!

90% av mina resor behöver jag en (1) stol och plats för en portfölj samt väderskydd och knappa 10 mils räckvidd. Men köper jag en sådan bil behöver jag även ha en stor, och då är vinsten borta.
Ja, jag skulle gärna hitta en lösning för vår pendling hemma som innebär att vi skulle klara oss på en bil, men alla alternativ som är realistiska med avseende på pendlingstid innebär tyvärr antingen att min fru hamnar i fru-fällan och tvingas vara den som cyklar i ur och skur, eller så blir kontentan att vi till slut fortfarande står med två bilar och ytterligare ett fordon.

Sen tror/hoppas jag att dwt här med enorma batteripack snart nått sitt slut. När laddhastigheten går upp hoppas jag snarare på downsizing för batteripacken, så att bilarna kan göras mindre och billigare med lägre miljöpåverkan.
Det skrev jag om redan i #1,487
Föreningen Elbil Sverige vill ha energieffektivare (el-)bilar trots att elbilar redan är mycket mer energieffektiva än fossilbilar.
"Bland det som finns att förbättra är
  1. Sänk vikten på hela bilen betydligt
  2. Minska batteristorleken till 50kWh
  3. Minska luftmotståndet ytterligare
Med rätt vilja kan vi göra detta och ändå åka över 30 mil i upp till 160km/h."

Sen är ju inte problemet att man "måste köra 100 mil utan att stanna ens för att kissa", utan det är en halmgubbe. För vår del stannar vi runt varannan, var tredje timme beroende på mat-, toa- och springa av sig-behov. Men det är avsevärt trevligare att sitta och äta matlåda/fika vid en trevlig rastplats än att sitta i bilen vid en hamburgerrestaurang eller vid en laddstolpe i ett köpcentrum. I påskas handlade vi på ett par ställen där jag i vart fall inte såg några laddare så för hade laddstopp tillkommit på minst en halvtimme.

Själva räckvidden och laddningar hade inte varit ett problem på årets två fjällresor på lågsäsong resp. sportlov enligt tillgänglighet på chargefinder. Såg dock lite värre ut på påskresan.

Men ska man lägga en halv miljon på en bil, vill åtminstone jag slippa risken att bara komma 24 mil av specade 40. Har den kostar hälften så mycket hade det varit en annan sak. Tills vidare kör jag med Passaten, slipper bekymra mig för att planera laddningar och framförallt sparar pengar.

Jag tror inte att framtiden kommer innebära utbytbara batterier. Halveringstiden för laddkapacitet är ganska kort. För varje ny generation som lanseras så ökar kapaciteten och laddtiderna kortas. Att ladda innebär dessutom att det är "lätt" att lastbalansera stationerna. En extra sladd kostar rätt lite.

Ska du byta ett batteripack så lär det ta x antal minuter, kräva en speciell byggnad/anordning, kräva ett herrejösseslager med färdigladdade batterier osv. Och då kan man nog bara räkna med att det kan bytas på en bil i taget, vilket verkligen kan skapa köer.

Sen tror/hoppas jag att dwt här med enorma batteripack snart nått sitt slut. När laddhastigheten går upp hoppas jag snarare på downsizing för batteripacken, så att bilarna kan göras mindre och billigare med lägre miljöpåverkan.
Nej jag tror nog inte på utbytbara batterier, men jag tycker det är intressant att konceptet finns och utvärderas ordentligt. Kanske finns det en nytta i vissa användningsområden.

Mer intressant tycker jag är standardisering av utformning av batteri/celler så att det ser mer likt ut mellan modeller och märken, så att de blir enklare/billigare att byta/serva. Jag tänker att det skulle innebära att folk i framtiden skulle vara mindre nervösa för att köpa en 10 år gammal elbil. Kanske till och med kan man få upp räckvidden jämfört när bilen var ny, om det är relativt görbart att stoppa i modernare batterier.

påtvingad standardisering i har tyvärr historiskt sett i mer generella termer varit ett säkert sätt att stoppa vidare utveckling.

modulära system kan vara en väg runt det potthålet. ett problem är dock att de gärna blir tyngre än ett integrerat.

Sen är ju inte problemet att man "måste köra 100 mil utan att stanna ens för att kissa", utan det är en halmgubbe. För vår del stannar vi runt varannan, var tredje timme beroende på mat-, toa- och springa av sig-behov. Men det är avsevärt trevligare att sitta och äta matlåda/fika vid en trevlig rastplats än att sitta i bilen vid en hamburgerrestaurang eller vid en laddstolpe i ett köpcentrum. I påskas handlade vi på ett par ställen där jag i vart fall inte såg några laddare så för hade laddstopp tillkommit på minst en halvtimme.
De gånger jag åker elbil är det stannande vid gigantiska jävla köpcentrum (Trollhättan ?) eller typ mackar. Det är ju inte så att det är jättespännade att spendera tid på såna ställen eller att man någonsin skulle välja att stanna just där annars. Ja man måste tanka annars med men det går lite fortare.

Men hela vår bilpark är ju anpassad för undantagsresan, och det finns ju skäl för det. 90% av mina resor behöver jag en (1) stol och plats för en portfölj samt väderskydd och knappa 10 mils räckvidd. Men köper jag en sådan bil behöver jag även ha en stor, och då är vinsten borta.
Hade bilpoolerna varit lite mer utvecklade, så hade många klarat sig på en sånt litet enkelt fordon och sedan lånat/hyrt större vid behov. Nu har jag tre kilometer till närmaste bilpoolsbil, så då är det inget alternativ.

Hade bilpoolerna varit lite mer utvecklade, så hade många klarat sig på en sånt litet enkelt fordon och sedan lånat/hyrt större vid behov. Nu har jag tre kilometer till närmaste bilpoolsbil, så då är det inget alternativ.

Dessutom kommer bilpoolerna vara en ännu trängre sektor under de perioder när många reser.

Batteribyte är dömt att misslyckas, det skulle krävas enorma mängder batterier i cirkulation och när det är slut på fulladdade batterier på en bytesstation kommer köerna bli väldigt långa. Om det ska vara en tidsvinst alltså.

Det tar ca 10 minuter att byta på en NIO idag, är det sen bara lite kö till stationen så går det ju snabbare redan idag att ladda sitt eget batteri.

Tror våra resemönster kommer justeras lite. Och jul/nyår/midsommar är inga problem ens idag eftersom resandet är mera utspritt. Det är stugbyte om söndag som är problemet.

Själva räckvidden och laddningar hade inte varit ett problem på årets två fjällresor på lågsäsong resp. sportlov enligt tillgänglighet på chargefinder. Såg dock lite värre ut på påskresan.

Men ska man lägga en halv miljon på en bil, vill åtminstone jag slippa risken att bara komma 24 mil av specade 40. Har den kostar hälften så mycket hade det varit en annan sak. Tills vidare kör jag med Passaten, slipper bekymra mig för att planera laddningar och framförallt sparar pengar.
Plus att man gärna vill ta andra vägar än de stora pulsådrorna, framförallt kring storhelger. Mindre trafik, trevligare omgivningar, mindre hets. Men idag är ju tyvärr laddinfran väldigt begränsad längs de mindre vägarna. Så jag gör som du, kör vidare med min BMW, slipper appar och planera varje långkörning, samt sparar pengar på allt utom drivmedlet.

Oron över infrastrukturen verkar störst bland de som inte kör laddbart. Det har hänt extremt mycket senaste tiden och antalet områden där det är dåligt är klart mindre nu för tiden.

Jag kör också gärna mindre vägar, men kör också sällan eller aldrig mer än 70 mil på en dag, det är nog nästintill omöjligt att inte passera ett stort antal laddmöjligheter på en sådan sträcka. Om man kan tänka sig att stanna två gånger på de 7-9 timmarnas resa kan man välja ganska fritt var. Om man bara vill stanna en gång bör det vara hyggligt i mitten.

Ärligt talat, det ÄR inte brist på snabba laddare. Här är 150kW+-laddare, och det blir ännu fler om man zoomar in, t.ex. många av Teslas stationer syns inte (det är de röda). Och det är flera laddpunkter på varje plats i de flesta fall.

I väglöst land i Norrland är det tunt men där är nog behovet litet också.

1712650193599.png

Ja, drömmen vore ju en bilpool med obegränsat urval i kvarteret. Slippa mecket med att äga bil och kunna plocka upp något passande med kort varsel. Typ en Zoe för kortkörningar i stan, en XC40 för helgturen till landet och en EV9 för sportlovresan med familjen :)
Men bilpooler dimensionerade för att klara maximal efterfrågan kommer ju att bli orimligt dyra.
/J

Ärligt talat, det ÄR inte brist på snabba laddare. Här är 150kW+-laddare,

Nej, det bör vara ett begränsat problem. Det fanns tillgänglighet till Sälen v2 och till Funäsfjällen v8 enligt chargefinder. Även Sveg som ser ut som en flaskhals verkade funka, där är de väl i färd att bygga ett tiotal ytterligare laddare nu också. I och för sig var det bra väglag, så jag räknade med 32 mil på min fiktiva elbil. Värre om det är kasst väder och räckvidden går ner mot 25 mil, men det känns som ett riktigt worst case. Men stor del av oron är stillad.

Återstår hur man löser det vid stugan utan laddningsnöjligheter i sommar, men jag tar med min fiktiva bil då också och ser hur det hade gått.

Sen kan man ju lätt hitta områden på 5-8 mil sådär även i södra Sverige där det inte finns några snabbladdare men på såna orter finns ju inte så mycket annat heller för den delen och man behöver ju inte ladda var 8e mil heller. Men 11 kW finns överallt helt klart. Finns det inte en snabbladdare i Ullared t.ex? Kan det verkligen stämma?

Sen kan man ju också argumentera att det är rätt många kommuner där det inte finns en enda snabbladdare. Men jag vet inte om jag tolkar kartan rätt.

Sen kan man ju också argumentera att det är rätt många kommuner där det inte finns en enda snabbladdare. Men jag vet inte om jag tolkar kartan rätt.

Det finns fler om man zoomar på, speciellt där det redan är många men även på en den tomma ytor. Och ännu fler om man inte sätter gränsen vid 150kW.

Säger fortfarande inte att det är för alla, men det är långt från så svårt och komplicerat som många tror.

Min största utmaning är när vi är i stugan på Härnön och inte har laddmöjlighet (parkeringen är 100+ meter från stugan, bara stigar dit). Billigast är att ladda 50kW DC utanför Coop när vi handlar, bekvämast att plugga in i en Tesla-laddare utanför samma butik. Brukar bli en kombo av dem och 11kW AC-laddning här och var - men lite pyssligt är det. Tar säkert en kvart extra per vecka.

Att vissa kommuner saknar snabbladdare är inget jätteproblem egentligen om man nu inte vill pausa just där. Skulle säga att avsaknad av AC-laddning där man vill parkera och står lite längre är ett större problem. AC-laddning är dessutom ofta orimligt dyrt jämfört med snabbladdning.

Jag tog turen Leksand - Oslo - Ramundberget under sportlovet och det var noll kö på mina två laddstopp och de gick båda i +200 kW,så jag la ca 50 min laddtid på dessa två stopp tillsammans plus ca 20 % snålladdande under mitt kundmöte i Oslo. Under långfredagen var det ingen annan bil på IONITY i Sveg när vi laddade där.

Enda gången jag haft problem var när jag körde Leksand - Morgongåva och skulle hem igen vid -26 till -20 grader ute då jag behövde ladda i Avesta där det då bara fanns två laddplatser. Vi fick vänta i 40 min på laddats och sedan gick det endast i 50kw så laddade nog för att ta mej till Borlänge. (nu vet jag dock att det finns två andra laddplatser i Avesta med högre hast

Har även sett att det var fullt vid Ica maxi i mora när det var vasaloppsvecka men inte speciellt lång kö utan tror det var två bilar.

De som gnäller på att man får vänta 20 min på långresan glömmer snabbt att man slipper tanka under resten av året då man alltid startar morgonen med minst 80 % och 100 % när det behövs. Plus lyxen att man kan ladda gratis på Arlanda, hotell osv med samma parkeringskostnad som utan laddning så vissa långresor löser sig själva utan laddning.

Men min största skillnad är att körningen blir mindre stressig då man nu faktiskt kör enligt hastighetsbegränsningarna istället för att köra för fort så desto fler med elbil desto bättre trafikmiljö och säkerhet. Det är förvånande hur mycket lugnare jag kör bil nu mot innan.

Vi kom förövrigt hela vägen hem, 32 mil med 20 % kvar i batteriet hem från påsklovet med en stor talbox och bil för 7 personer så nog får man med alla grejer.

Och laddningen vid stugor kan ju gå riktigt sakta då man oftast ställer bilen och knappt rör den under veckan förutom väldigt korta sträckor.

Det finns fler om man zoomar på, speciellt där det redan är många men även på en den tomma ytor. Och ännu fler om man inte sätter gränsen vid 150kW.

Säger fortfarande inte att det är för alla, men det är långt från så svårt och komplicerat som många tror.

Min största utmaning är när vi är i stugan på Härnön och inte har laddmöjlighet (parkeringen är 100+ meter från stugan, bara stigar dit). Billigast är att ladda 50kW DC utanför Coop när vi handlar, bekvämast att plugga in i en Tesla-laddare utanför samma butik. Brukar bli en kombo av dem och 11kW AC-laddning här och var - men lite pyssligt är det. Tar säkert en kvart extra per vecka.

Att vissa kommuner saknar snabbladdare är inget jätteproblem egentligen om man nu inte vill pausa just där. Skulle säga att avsaknad av AC-laddning där man vill parkera och står lite längre är ett större problem. AC-laddning är dessutom ofta orimligt dyrt jämfört med snabbladdning.
Jag säger inte att det hade varit några problem för mig heller men zoomar jag in i Tranemo och Svenljunga t.ex hittar jag inget över 11 kW. Och det är klart att det funkar för de allra flesta men det är väl lite som med mycket annan infrastruktur att vissa delar av landet "glöms" bort lite. Jag skriver "glöms" för jag fattar att det inte är välgörenhet med laddare.

Jag säger inte att det hade varit några problem för mig heller men zoomar jag in i Tranemo och Svenljunga t.ex hittar jag inget över 11 kW. Och det är klart att det funkar för de allra flesta men det är väl lite som med mycket annan infrastruktur att vissa delar av landet "glöms" bort lite. Jag skriver "glöms" för jag fattar att det inte är välgörenhet med laddare.
Så är det ju lite med mackar också, de läggs ofta ner i glesbygd men då tar å andra sidan ofta nåt bygdelag över och startar mack (man vill inte åka x antal mil för att tanka bilar och maskiner). Med el finns ju inte samma driv, eftersom de flesta på landsbygd har laddmöjlighet hemma. Så det kommer nog vara glesare med publika laddmöjligheter på landsbygden.

Så är det ju lite med mackar också, de läggs ofta ner i glesbygd men då tar å andra sidan ofta nåt bygdelag över och startar mack (man vill inte åka x antal mil för att tanka bilar och maskiner). Med el finns ju inte samma driv, eftersom de flesta på landsbygd har laddmöjlighet hemma. Så det kommer nog vara glesare med publika laddmöjligheter på landsbygden.
Absolut. Och de områden jag nämnde här är ju rätt glesa även om de ligger i södra Sverige och det är ju knappast ett problem för de som bor där, antalet elbilsägare i dessa områden som inte kan ladda hemma lär va extremt få om ens någon men risken är att det blir ännu mer bortglömt när man inte ens kan ladda och stanna bilen. Typ tyska älgturister :) Men destinationer med övernattning behöver ju inte ha så snabba laddare heller.

Å andra sidan borde en laddare va mycket enklare och billigare att hålla i drift än en mack?

Nu tar allt längre tid på landsbygden men känns ju som att det är lättare att få upp en plats att ladda bilar än en bensinmack/mackcontainer.
Sen bor ju många i egen villa och liknande så laddning hemma är inte ett problem. Värre i stan där det är stora lägenhetskomplex.

Nu tar allt längre tid på landsbygden men känns ju som att det är lättare att få upp en plats att ladda bilar än en bensinmack/mackcontainer.
Sen bor ju många i egen villa och liknande så laddning hemma är inte ett problem. Värre i stan där det är stora lägenhetskomplex.
Det är ju det jag säger, det finns inget lokalt behov av publika laddare på landsbygden som det finns med mackar. Således tror jag det kommer vara sämre för genomfartstrafik. Ska det vara nån nytta för den behöver det ju vara snabbladdare, och då krävs effekt. Krävs nätutbyggnad lär det bli svårt att få ihop. I ex.vis Bollnäs har det ju nyligen öppnat några (4-6st) snabbladdare, men det var vid gamla Sandvik-fabriken där det redan fanns effekt tillgängligt. Den entreprenören har sagt att det var en förutsättning, annars skulle de inte ha satsat. Och då är det ändå en relativt stor ort längs en relativt vältrafikerad riksväg.

Men min största skillnad är att körningen blir mindre stressig då man nu faktiskt kör enligt hastighetsbegränsningarna istället för att köra för fort så desto fler med elbil desto bättre trafikmiljö och säkerhet. Det är förvånande hur mycket lugnare jag kör bil nu mot innan.
Försöker utan nån som helst framgång förstå kopplingen mellan el/fossilt och hållandet av hastighetsbegränsningar. Kan du utveckla?

Försöker utan nån som helst framgång förstå kopplingen mellan el/fossilt och hållandet av hastighetsbegränsningar. Kan du utveckla?
Kör man längre och kan undvika laddning genom att köra snålare, dock hörde jag också på ring p1 att någon busschaufför klagade på alla från stockholm som kört för sakta och sedan när de blir om körda ligger och draftad efter bussen för att spara el =D

men för egen del, jag tar mej precis till Arlanda om jag kör sansat utan laddning men om jag ligger på som jag gjorde tidigare med fossilbil så spelar så lär jag stanna och ladda vilket tar bort hela tidsvinsten med att köra fort. samma till fritidshuset i funäsfjällen. allt ligger inom precis en laddning om man tar det lugnt.

Sedan som ingenjör så gillar jag statistik och med elbilen blev det mer intressanta att köra snålare för att kolla hur mycket el den drar.. dock är mina turer in till leksand och liknande precis som innan, handlar mer om långturer.

Kör man längre och kan undvika laddning genom att köra snålare, dock hörde jag också på ring p1 att någon busschaufför klagade på alla från stockholm som kört för sakta och sedan när de blir om körda ligger och draftad efter bussen för att spara el =D

men för egen del, jag tar mej precis till Arlanda om jag kör sansat utan laddning men om jag ligger på som jag gjorde tidigare med fossilbil så spelar så lär jag stanna och ladda vilket tar bort hela tidsvinsten med att köra fort. samma till fritidshuset i funäsfjällen. allt ligger inom precis en laddning om man tar det lugnt.

Sedan som ingenjör så gillar jag statistik och med elbilen blev det mer intressanta att köra snålare för att kolla hur mycket el den drar.. dock är mina turer in till leksand och liknande precis som innan, handlar mer om långturer.
Fast det är ju samma sak med tankning, om man nu syftar på kostnaden. Och anledningen att köra snålt är ju ännu större med fossilbil eftersom det kostar mer per mil.
Att man vill slippa ladda förstår jag, fast det behövs ju bara på ganska långa turer som man får anta sker väldigt sällan. Eller?

Edit: Inser dock att det där skulle kunna vara förklaringen till att så många ligger stumt i 80 oavsett om hastighetsbegränsningen är 70, 80 eller 90. Verkar skita fullständigt i allt utom att hålla jämn hastighet. Mycket egendomligt beteende.

Fast börjar man räkna på det så kommer man oftast fram fortare med el elbil om man kör fort också, eftersom laddningen är så mycket snabbare per tidsenhet än förbrukningen när man kör. Testa att labba lite med ABRP som även tar med ställtid för laddning osv om man ställer in det.

Kan väl finnas en liten logik i det. Om man ex kan komma ända hem eller nåt och ändå ska ladda då kan man ju helt slippa att stanna och ladda.

Fast det är ju samma sak med tankning, om man nu syftar på kostnaden. Och anledningen att köra snålt är ju ännu större med fossilbil eftersom det kostar mer per mil.
Att man vill slippa ladda förstår jag, fast det behövs ju bara på ganska långa turer som man får anta sker väldigt sällan. Eller?

Edit: Inser dock att det där skulle kunna vara förklaringen till att så många ligger stumt i 80 oavsett om hastighetsbegränsningen är 70, 80 eller 90. Verkar skita fullständigt i allt utom att hålla jämn hastighet. Mycket egendomligt beteende.
Allt är inte helt logiskt i mitt resonemang men har blivit så att med elbil så blev iaf min attityd annorlunda och jag kör saktare, började lite redan med laddhybrid. Passerade också 40 årssträcket i år så kanske har med åldern att göra..

Dock vägrar jag köra under hastighetsbegränsningen för det är så sjukt störande för andra trafikanter och tar för lång tid.

Allt är inte helt logiskt i mitt resonemang men har blivit så att med elbil så blev iaf min attityd annorlunda och jag kör saktare, började lite redan med laddhybrid. Passerade också 40 årssträcket i år så kanske har med åldern att göra..

Dock vägrar jag köra under hastighetsbegränsningen för det är så sjukt störande för andra trafikanter och tar för lång tid.
Jag är en sån där som har lite svårt att förstå varför man "måste" köra lite för fort hela tiden, så för min del skulle det nog inte göra nån skillnad. Ska jag långt finns dessutom verkligen möjligheten att köra snålt. Det går ju inte i stan med alla miljoner start och stopp hela tiden.

Jag är en sån där som har lite svårt att förstå varför man "måste" köra lite för fort hela tiden, så för min del skulle det nog inte göra nån skillnad. Ska jag långt finns dessutom verkligen möjligheten att köra snålt. Det går ju inte i stan med alla miljoner start och stopp hela tiden.
Med en elbil går det alldeles utmärkt att köra snålt i stan. Vår elbil drar oftast mindre ju mer kö det är på vägen till jobbet, det gäller inte bensinbilar...

Med en elbil går det alldeles utmärkt att köra snålt i stan. Vår elbil drar oftast mindre ju mer kö det är på vägen till jobbet, det gäller inte bensinbilar...
Elbilen drar rimligen mer ju fler gånger du accelererar. Kö kan vara nåt helt annat, beroende på hur mycket hastigheten går upp och ner.
Det vill säga; din elbil drar mindre om du håller 50 än om du är tvungen att stanna fjörton gånger och sen accelerera lika många gånger till 50.

Det skulle kunna finnas en väldigt enkel lösning: Ett minimalt släp med extra batteripack, som man bara kopplar på när man ska köra långt. Då hade man sluppit släpa runt på hundratals kilo onödig batterikapacitet till vardags dessutom, och bilarna hade därmed blivit mindre och billigare.
Lite som den gamla goda tiden :giggle:
1712680509694.png

Elbilen drar rimligen mer ju fler gånger du accelererar. Kö kan vara nåt helt annat, beroende på hur mycket hastigheten går upp och ner.
Det vill säga; din elbil drar mindre om du håller 50 än om du är tvungen att stanna fjörton gånger och sen accelerera lika många gånger till 50.
vid inbromsning regenererar elbilen till batteriet...

Det är väl i princip motsatt förhållande då elbilar drar mindre ju långsammare man kör och bensinbilar tvärtom om man pratar om kö/stadskörning upp till landsväg. Sen kör man fortare drar ju alla bilar mer men för el blir det större skillnad. Jag skrev det för ett par sidor sen men det var inte populärt :)

Ja men kön håller nere hastigheten vilket ger mer. Sen häller ju elbilen tillbaka lite i tanken när jag bromsar vilket minskar effekten

Senast ändrad:
Ja men kön håller nere hastigheten vilket ger mer. Sen häller ju elbilen tillbaka lite i tanken när jag bromsar vilket minskar effekten
Visst, men 50 är inte direkt fort och den borde ändå dra mindre av att hålla det konstant än att ändra hastighet stup i kvarten. Jämför man med 70-80 eller mer så är det nog en annan femma däremot.

Tillbaka
Topp