[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Här är ytterligare en fråga som måste lösa sig innan elbilar kan bli ”var mans egendom”. Är det bilpriset, reparationskostnaderna, stort kollektiv av dåliga förare (som orsakar många/dyra skadeärenden) eller nåt annat som driver premierna till sjuka nivåer?

min bild av försäkringsbolagens premiesättning är att den förr beräknades efter förväntad risk dels geografiskt, dels via föräkringsklassen hos bilen, som skall föreställa kostnader för ett antal typiska reparationer. och dels fanns ett bonussystem upp till 75 procent reduktion på premien om man höll sig skadefri.

men glöm detta vetttiga system idag.

sedan ett par decennier har man mer eller mindre kopplat loss premiesättningen från dessa förutsägbara faktorer, och killgissar jag går mest efter vad ägarna av respektive bil tycks tåla

sen kostar en ljusinsats 25 tusen måste ju premien bli därefter..

En miljon automagiska "hjälpfunktioner" som gör att förarna (tror att de) inte behöver ha koll när de kör, vilket ironiskt nog leder till fler krockar?

Här är ytterligare en fråga som måste lösa sig innan elbilar kan bli ”var mans egendom”. Är det bilpriset, reparationskostnaderna, stort kollektiv av dåliga förare (som orsakar många/dyra skadeärenden) eller nåt annat som driver premierna till sjuka nivåer?
Den här har väl varit uppe innan.

Hög effekt = hög premie.
Nya elbilar har ingen historik av reparationer som bolagen kan förlita sig på. Så dom gissar vad det kommer att kosta, hög effekt har historiskt varit en faktor som bidragit till mycket olyckor.

Tror premierna kommer att sjunka med tiden, när dom får mer data.

Den här har väl varit uppe innan.

Hög effekt = hög premie.
Nya elbilar har ingen historik av reparationer som bolagen kan förlita sig på. Så dom gissar vad det kommer att kosta, hög effekt har historiskt varit en faktor som bidragit till mycket olyckor.

Tror premierna kommer att sjunka med tiden, när dom får mer data.
Just att det skulle saknas statistik har man hört länge, men vid det här laget bör det ha hunnits samla ihop en del (även vagnskadegaranti som gäller de 3 första åren är ju en försäkring som bolagen bör kunna få statistik ifrån). När det gäller Tesla har jag läst att det handlar om höga skadekostnader, dels att deras sätt att bygga bilen billigt paradoxalt nog gör karosseridelar väldigt dyra, men även att det är långa reparationstider vilket driver höga hyrbilskostnader för försäkringsbolagen (det senare borde dock inte drabba bilförsäkringen i sig, då hyrbil oftast är ett tillägg).

Det är Tesla som är dyra att försäkra pga hög motoreffekt. Kolla på tex en ID.3 den ligger på vettiga nivåer.

Det gäller bara att välja rätt bolag. Det går att försäkra en 500hk tesla mycket billigare än vad en 500hk bensinbil kostar att försäkra.

När jag köpte min TM3 så var koncensus att helförsäkring ligger på 20+ för ett år. Nu går min vagnskadegaranti ut och försäkringen hoppar över till helförsäkring på ”bara” 10 om året. Så allt blir inte bara dyrare.

Senast ändrad:
Tyvärr mycket clickbait i många artiklar om försäkringar till elbilar, där det också tas upp extremfall inte medel/normalfall. Tyvärr minns jag inte vart, men en som publicerades för någon månad sedan så var rubriken som Ooms att det skulle kosta 50.000kr att försäkra 3 år gammal Tesla Model 3. Läste man sedan artikeln så skulle det gälla om det var en ung man med nytaget körkort boende i centrala Stockholm med allmän gatuparkering. Alla bilar är väl "dyra" (jämfört någon som haft körkort 20år bor på landsbygd och parkerar i garage) att helförsäkra i den kategorin. Vad kostar exempelvis en 3 år gammal bensinbil med nypris 600.000 och 300+ hästar för samma unga man? Detta skrivs dock aldrig i artikeln.

Allt om elbil hamnade på 12.000kr för sin helförsäkring på sin model 3 boende i Jönköping.

Tyvärr mycket clickbait i många artiklar om försäkringar till elbilar, där det också tas upp extremfall inte medel/normalfall. Tyvärr minns jag inte vart, men en som publicerades för någon månad sedan så var rubriken som Ooms att det skulle kosta 50.000kr att försäkra 3 år gammal Tesla Model 3. Läste man sedan artikeln så skulle det gälla om det var en ung man med nytaget körkort boende i centrala Stockholm med allmän gatuparkering. Alla bilar är väl "dyra" (jämfört någon som haft körkort 20år bor på landsbygd och parkerar i garage) att helförsäkra i den kategorin. Vad kostar exempelvis en 3 år gammal bensinbil med nypris 600.000 och 300+ hästar för samma unga man? Detta skrivs dock aldrig i artikeln.

Allt om elbil hamnade på 12.000kr för sin helförsäkring på sin model 3 boende i Jönköping.

Nu är Allt om elbil en långt ifrån trovärdig källa, särskilt om man pratar ekonomi, men sin egen försäkringspremie har han väl rimligen klarat av att förstå.

Men som någon var inne på, motorstyrkan är ju en faktor. För 10 år sedan var det bara intresserade bilnördar som visste vad de gav sig in på (eller åtminstone trodde det) som köpte en bil med mer än 200 hk. Nu kör Agda och Bengt runt med 500 hk för att deras barnbarn föreslog en såndääringa Tesla när de skulle byta. Och jämför man med en M3 är nog Teslan billig att försäkra. Jämför man med en Auris som de annars hade köpt är det fullt rimligt att Teslan är dyr.

Nu är Allt om elbil en långt ifrån trovärdig källa, särskilt om man pratar ekonomi, men sin egen försäkringspremie har han väl rimligen klarat av att förstå.

I normalfallet är jag försiktig att citera sidor speciellt där man tydligt märker en viss vinkling (host host ingen nämnd ingen glömd). Men jag tror absolut inte att han ljuger i detta fallet därför jag ändå länkade. Spacekitty ovan bekräftar prisbilden.

Det är som med Ryssland, det enda man kan vara säker på när CarUp skriver något är att det inte är sant. Det är en site som lever på clickbaitartiklar och skruvar allt så mycket det går.
Fast man kan ju läsa artikeln också där dom har pratat med diverse bolag och utvecklar det hela, anger priser mellan 9000:- och 55000:- beroende på bil, ort och ålder.

Som referens får jag betala 11000:- för min 7 år gamla BMW 530, en i4 skulle kosta mig cirka 25000:- sist jag kollade. Då spelade ingen roll om det var en 40 eller en M50 jag skulle köpa, det var samma pris, även om nypriset skiljer med flera hundra tusen. Så det verkar vara någon magisk gräns vid 300hk.

Vi betalar strax under 500 kr / mån för halvförsäkring 2000 mil med en Model Y LR, när den blir tre år i sommar kommer det drygt fördubblas lite beroende på vilket försäkringsbolag jag väljer.

Senaste bilen jag hade helförsäkrad var en Audi A6 med 180 hk, den var ungefär 10 år gammal då och värd under 100k. Kostade precis under 600 kr / månad. Och det var 10 år sen, bodde på samma ställe.

Tycker inte att 1000 kr / månad är hejdlöst dyrt för en Model Y med 350-400hk värd ca 400k om man jämför med Audin, ännu mera om man räknar in inflationen över 10 års tid. Rätt prisvärt snarare.

Senast ändrad:
Om man inte är intresserad av de flera hundra hästarna extra man får på köpet med elbil, så känns det rätt surt att betala så mycket extra i försäkringspremie. Jag betalar 4500:- resp 5800:- per år i helförsäkring för mina 8 resp 6 år gamla bensin-Golfar.

Om man inte är intresserad av de flera hundra hästarna extra man får på köpet med elbil, så känns det rätt surt att betala så mycket extra i försäkringspremie. Jag betalar 4500:- resp 5800:- per år i helförsäkring för mina 8 resp 6 år gamla bensin-Golfar.
Elbil måste inte vara Tesla. Vår förra elbil hade drygt 130 hästar. De vi har nu är lite starkare.
Snacket om elbilar dyra försäkringar behöver helt enkelt nyanseras, och det är ju det många försöker förklara. Ingen har någonsin kollat försäkring på en Koenigsegg och utbrustit "fan vad dyrt det är med bensinbil"
Att sedan folk väljer Tesla och först i efterhand konstaterar att 500 hk gav relativt dyr försäkring, tja...

Senast ändrad:
Samma för mig, jag har aldrig betalat mer än 6000kr/år för helförsäkring för mina bilar, ens när jag precis köpt dem 3 år gamla. Och då är det inte snikmodellerna i resp generation, utan de fyrhjulsdrivna med ca 200hk.

Umm… snabb koll på helförsäkring mina potensiella nya köp hos den svindyra Trygg Hansa
Volvo T6 250ish hk - 1600kr
Volvo B5 190 hk - 1400kr
BMW 530i XD 250ish hk - 2200kr

På IF/ Volvia ligger Volvo 300kr billigare

Elbil måste inte vara Tesla. Vår förra elbil hade drygt 130 hästar. De vi har nu är lite starkare.
Snacket om elbilar dyra försäkringar behöver helt enkelt nyanseras, och det är ju det många försöker förklara. Ingen har någonsin kollat försäkring på en Koenigsegg och utbrustit "fan vad dyrt det är med bensinbil"
Att sedan folk väljer Tesla och först i efterhand konstaterar att 500 hk gav relativt dyr försäkring, tja...

Man kanske vill ha Teslas överlägsenhet när det kommer till laddning. Då finns inget alternativ.

Man kanske vill ha Teslas överlägsenhet när det kommer till laddning. Då finns inget alternativ.
Är Tesla så överlägsna gällande laddning? varför?

kör en del i tjänsten och laddar alltid över 170 kw i hastighet och oftast runt 200 kw, kanske inte alltid billigast men i det stora hela laddas fortfarande ca 80 % hemma så det har inte så stor påverkan på totala laddkostnaden. Aldrig laddat hos tesla men har heller aldrig haft problem att hitta laddare förutom en kall dag i januari innan de byggde ut laddstolparna vid dalahästen i Avesta

Du vet att andra bilar också laddar snabbt nuförtiden?
Om man ser till helheten på bilupplevelsen är Tesla allt anant än överlägsna. Oavsett, att sätta likhetstecken mellan elbil och Tesla är helt vansinnigt fel. Lika fel som att säga att alla bensinbilar är klena för att Citroen inte har någon vettig motor.

Senast ändrad:
det är väl i första hand att bilen själv räknar ut var och hur mycket som behöver laddas under din resa som varit teslas smidigaste fördel?

snabb laddning är förstås bra, men kräver det en massa hjärngympa och (host) appar för att komma åt den är det ändå ett stressmoment.

att tesla varit bullriga och stötiga nedom sin prisklass är de knappast ensamma om när det gäller elbilar.

Ja, elbilar är svindyra att försäkra generellt sett.

Jag flyttade min försäkring av en BMW G31 till ICA försäkringar nyligen efter tips från en känd forumprofil. Jag nästan halverade månadskostnaderna.

Ett tag var jag inne på att nöjesköpa en Mini Cooper (inte S) från ’20/’21. Den blev dyrare att försäkra än min BMW! Helt sjukt. Elvarianten av Cooper var ännu värre. Jag la ner den tanken. Det kostade mer än vad det skulle smaka. Det blev en gravelhoj istället.

Märkligt. ICA ville ha fyra gånger mer betalt än LF när jag försäkrade min fossilbil. :oops:
Det beror helt på var man råkar bo, ålder, eller bil. Kan skilja t.o.m. mellan kvarter i samma stadsdel. Olika bolag har olika riskbedömningar. Jag har under de ca 20 år jag haft bil hoppat runt bland 5-6 förs.bolag. Övriga har haft helt bisarra priser för mig och de bilar jag haft. Tyvärr har nu 3 av de bolag jag hoppat runt bland senaste åren konsoliderats till ett, så lär bli svårare att hitta vettigt pris framöver.

Ev9 som vi kör gör det iaf. Vet dock inte om den har koll på hur fullt det är på en station. Det har dock aldrig varit ett bekymmer hittills.
Skulle gissa att Ev6 och Ev9 har samma system? Och det var över ett år sedan jag körde Ev6, saker kan ju ha hänt sedan dess. Eller så lyckades jag inte.
Det Tesla fortfarande är bäst på, av de bilar jag kört, är att förutsäga hur mycket laddning som finns kvar vid resmålet. Det gör ju att de andra planerar om oftare. För den som ofta kör långa sträckor i ladd-glesbygd kan det ju vara viktigt.
Å andra sidan vet inte heller Tesla om jag har bråttom och kommer hålla 130 på 120-vägen eller har god marginal och lufsar fram i 110.

Att jag själv inte valde Tesla trots att de var billigaste alternativet berodde mest på bristande kvalitetskänsla, inget vidare chassi, samt att jag röstar med fötterna och inte handlar av företag som satt i system att ignorera ARN. Det senare är ett no-go för mig oavsett hur bra bilen hade varit. Att jag då inte bidrog med pengar till Trump får väl ses som en bonus.

Jag har en EV6a och tycker det sämsta med den är navigatorn. Väldigt osmidigt att lägga in laddpunkter eller andra stopp på en resa. Jag har iofs aldrig testat att göra det på någon Tesla så om den är bättre vet jag inte, men jag gissar att den är det.
Å andra sidan är det för mig en rätt meningslös funktion eftersom jag väldigt sällan kör långresor i okänd terräng och de gånger jag gör det funkar det alldeles utmärkt att köra med navigatorn via telefonen mha Apple car play och se laddpunkter där. Dock går det inte att slå på förvärmning av batteriet om man gör så. Det är verkligen idiotiskt.

Den så kallade gissometern är också väldigt träffsäker om man kör på ungefär samma sätt som man brukar, dvs jag kan räkna rätt bra med att om bilen säger 150 km räckvidd så kan jag köra 150 km om jag inte påtagligt ändrar körstil.

Ev6an och id4an jag kört hade inte det. Men bra de andra vaknat.
man kan säga att det är på tiden. typ tio år efter musk. han är ju en tveksam filur, och jag skulle inte frivilligt köpa en av hans bilar. men de andras långsamhet inte minst i denna fråga är rejält störande.

vart går alla miljoner ingenjörstimmar egentligen??

kompisen som nyligen bytte in sin id4 var med all rätt nöjd med själva bilen. men laddning på resa not so much. ett nytt system var av nöden, och tycks möjligen ha skeppats?

Senast ändrad:
man kan säga att det är på tiden. typ tio år efter musk. han är ju en tveksam filur, och jag skulle inte frivilligt köpa en av hans bilar. men de andras långsamhet inte minst i denna fråga är minst sagt störande.

vart går alla miljoner ingenjörstimmar egentligen??

kompisen som nyligen bytte in sin id4 var med all rätt nöjd med själva bilen. men laddning på resa not so much. ett nytt system var av nöden, och tycks möjligen ha skeppats?
Vad var hans problem med laddning? VW var ju långsamma fram till 2024 för de inte hade fattat förvärmning, men i övrigt tror jag inte systemen skiljer markant mer än att man rättat en del buggar.

Vad var hans problem med laddning? VW var ju långsamma fram till 2024 för de inte hade fattat förvärmning, men i övrigt tror jag inte systemen skiljer markant mer än att man rättat en del buggar.
som jag skrev längre upp är inte själva laddningsprestanda huvudorsaken till att tesla fortfarande har hegemoni när det gäller laddning, utan att bilen sedan lång tid tillbaka per automatik guidar dig fram i laddningsplatsernas infrastruktur

du hör ju själv; sitta 2024 och fippla med telefoner och apple-kartor, i bästa fall manuell förvärmning...

som jag skrev längre upp är inte själva laddningsprestanda huvudorsaken till att tesla fortfarande har hegemoni när det gäller laddning, utan att bilen sedan lång tid tillbaka per automatik guidar dig fram i laddningsplatsernas infrastruktur

du hör ju själv; sitta 2024 och fippla med telefoner och apple-kartor, i bästa fall manuell förvärmning...

Och bara att stoppa i sladden. Inga krånglande appar, inte lista ut att man står vid stolpe 3452:35A.

Det gör många bilar, jag tror bestämt Id4 gjort det från början (exkl förvärmning som kommit senare). Därför jag undrade.
Men visst, vissa gör det bättre än andra.

Även där har andra det numera. Tyvärr två olika standarder, så det kan ju styra var man vill ladda.

Jo, och inte riktigt lika sömlöst tyvärr. CircleK och Nima har jag aktiverat det på men man måste ändå in i appen och meka vid första tillfället. Men som sagt, de andra kommer ju komma ikapp. Och det är långt från lika heltäckande nät - Nima finns väl i princip bara innanför tullarna i Stockholm, men har å andra sidan bra pris, brukar vara mycket taxibilar som laddar.

Jo, och inte riktigt lika sömlöst tyvärr. CircleK och Nima har jag aktiverat det på men man måste ändå in i appen och meka vid första tillfället. Men som sagt, de andra kommer ju komma ikapp. Och det är långt från lika heltäckande nät - Nima finns väl i princip bara innanför tullarna i Stockholm, men har å andra sidan bra pris, brukar vara mycket taxibilar som laddar.
Nä Tesla har fortfarande ett krympande försprång här, mycket tack vare den smarta egna infrastrukturen.

För mig är en halv sekunds blipp med nyckelringen inget problem, men om mina 80-åriga föräldrar skulle åka elbil genom Europa av någon anledning hade jag rekommenderat Tesla. Edit: nej förresten, jag skulle inte rekommendera någon att stötta Tesla av andra skäl, så jag skulle föreslå att de tar bensinbilen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp