[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

M-Paket vill man framförallt ha för att stolarna är mycket bättre än standard.
Det visar sig att de fyrhjulsdrivna 1-seriebilarna med "M sport"-paket inte har sportfjädring, utan bara kjolar, säten, ratt och kanske nåt mer. Frågan är om det är bra eller dåligt. En del verkar tycka att sportfjädringen är onödigt stum och att standard är ganska sportig ändå.

Svenskar är besatta av tyska bilar och framförallt av BMW. Vi och alla iranier.

Nej, jag har kört bilar av många olika märken, och det är stor skillnad hur de känns. Men hur mycket man uppskattar och märker dessa saker beror antagligen på om man gillar att köra bil, eller främst åker bil.

Vilka bilar testade du, vilken valde du, och varför? Uppenbarligen märker ju även du skillnad på olika bilar, annars skulle du ju ha tagit första bästa.
Jag tycker nog att fler bilar än bara BMW är roliga att köra. Den jag valde är just det, rolig att köra.

När vi ändå pratat 1-serien, den generationen från 2011-nånting sägs ju vara extremt trimvänlig med 116/118 som trimfirmorna uppger runt 220 hk / 300+ Nm som effekt med remap.
Hur är det med hållbarheten i hela systemet med sån effekt? Vilka svaga länkar finns det?

Ok, vad bra. Villa testade du och vilken köpte du? Tråden heter ju ”vilken bil ska jag köpa?”, så det kan ju vara bra input för den som går och funderar.
Vad jag än svarar kommer du ändå ifrågasätta mitt val. Om jag vill, lämnar jag de flesta bilar bakom mig vid ett rödljus. Andra får förstås köpa vilken bil de vill, men om man söker en sportbil är det kanske just en sportbil man ska köpa. En "sportig" bil är bara onödig och onödigt dyr. Behöver du hjälp att skaffa ny bil eftersom du frågar?

Vad jag än svarar kommer du ändå ifrågasätta mitt val. Om jag vill, lämnar jag de flesta bilar bakom mig vid ett rödljus. Andra får förstås köpa vilken bil de vill, men om man söker en sportbil är det kanske just en sportbil man ska köpa. En "sportig" bil är bara onödig och onödigt dyr. Behöver du hjälp att skaffa ny bil eftersom du frågar?
Du menar på ungefär det sätt du började ifrågasätta de som väljer BMW, och sedan inte kan acceptera svaren många ger utan istället t.o.m. försöker förlöjliga dem?

Och nej, jag behöver varken en sportbil eller en bil som ”lämnar de flesta bakom mig vid ett rödljus”. Jag uppskattar annat i bilkörningen, som att bilen är bekväm, väl ihopskruvad med en hög kvalitetskänsla, och samtidigt är rolig att köra. Av de många olika bilar jag kört är det BMW som bäst klarat av att få ihop den ekvationen.

Du menar på ungefär det sätt du började ifrågasätta de som väljer BMW, och sedan inte kan acceptera svaren många ger utan istället t.o.m. försöker förlöjliga dem?

Och nej, jag behöver varken en sportbil eller en bil som ”lämnar de flesta bakom mig vid ett rödljus”. Jag uppskattar annat i bilkörningen, som att bilen är bekväm, väl ihopskruvad med en hög kvalitetskänsla, och samtidigt är rolig att köra. Av de många olika bilar jag kört är det BMW som bäst klarat av att få ihop den ekvationen.
Vad innebär då "rolig att köra"?

Du ger ju alltid intrycket av att det du har är absolut bäst, det du inte har är absolut sämst år ut och år in så vettetusan om du är något att lyssna på heller :) som det skrivits tidigare "spelar ingen roll vad man än säger...".

Ps hoppas körglädjen och känslan i bilen blev bättre efter byte av den säckiga dämpningen:)

PS2 BMW gör såklart fina bilar, men som sann entusiast kan man väl inte tycka om något post Chris Bangle;)

Läs inläggen jag, Fattiglapp, maRRtin, Kneecap m.fl. redan skrivit här ovan.
Typ vridstyv och precis i styrningen alltså? Låter ganska mycket som hur en copywriter skulle formulera en annons, lite lagom oprecist för att skapa en image. Hur kör man om vridstyv och precis styrning krävs för att körningen ska vara rolig?

Jag gissar att det är som Stenmark brukar säga.
Jag är ärligt talat inte själv så mycket för körglädje på slingriga småvägar utan mer för autostradan och då är (var) Audi bra och bekväm. I eftermiddag får vi se om v90 klarar att ta sig till Kassel....Inget högt hopp om någon glädje

Typ vridstyv och precis i styrningen alltså? Låter ganska mycket som hur en copywriter skulle formulera en annons, lite lagom oprecist för att skapa en image. Hur kör man om vridstyv och precis styrning krävs för att körningen ska vara rolig?

Ner till Ica bara.
Precis som att man kan gilla styva linjecyklar som styr dit man pekar den över en Skeppshult mjuktralla när man ska cykla till kiosken och handla en Tiptop.
Behövs det? Nej.
Tycker vissa att det är värt de extra pengarna? Ja absolut.
Förstår alla att det finns en skillnad? Nej.

Vad innebär då "rolig att köra"?
Kan du inte svara på det själv istället? Varför tycker du att det är rimligt att du ifrågasätter alla andra men inte kan bli ifrågasatt själv? Du kanske har jättemånga bra poänger, men dessa lyckas du i alla fall inte förmedla. Det enda vi fått veta är att du inte begriper varför nån köper BMW, trots ganska många försök till förklaring. Och du vågar inte ens erkänna vad du själv kör. Vad är grejen med det?

Edit: Personligen har jag noll intresse av att "lämna andra bakom mig vid rödljus". Och exakt vad "rolig att köra" innebär är inte lätt att sätta fingret på. Vilket inte heller behövs. Är det roligt så är det roligt. Troligen är det en myriad av olika saker i samspel, inte något som är lätt att kvantifiera. Precis som att en viss cykel kan vara roligare än en annan.

Och nej, jag vill inte ha en sportbil, utan just en "sportig bil". Oavsett hur onödigt, dyrt och meningslöst just du tycker att det är. Jag är inte du och har antagligen inte alls samma preferenser eller behov som du.

Det visar sig att de fyrhjulsdrivna 1-seriebilarna med "M sport"-paket inte har sportfjädring, utan bara kjolar, säten, ratt och kanske nåt mer. Frågan är om det är bra eller dåligt. En del verkar tycka att sportfjädringen är onödigt stum och att standard är ganska sportig ändå.
Det är ju en smaksak så klart. Personligen föredrar jag standardfjädringen, just pga att sportfjädringen är lite väl stum. Jag kör ju inte direkt på bana.

PS2 BMW gör såklart fina bilar, men som sann entusiast kan man väl inte tycka om något post Chris Bangle;)

Tjena!

Då säger jag 1M och 135 Coupe. Helt klart fantastiska bilar. Även E92 M3 eller 335 är snygga och roliga.
M2 ska man inte förakta heller, fast den har elektrisk styrservo som dödar vägkänslan en del.
Sen är det ju många som tycker att E46 Coupe är riktigt snygg, inklusive mig. Gissa vem som har varit med och ritat den.

@Makten standardfjädringen är inte fy skam. Det skulle jag absolut inte hänga upp mig på

Rätt intressant ändå hur de lyckas bygga in egenskaper i bilarna. Audin vi hade maskerade hastighet exceptionellt bra, brukar ha ambitionen att inte köra för fort men på större vägar (motorväg och större landsvägar) var det väldigt lätt hänt att köra alldeles för fort på med den. Och det har inget med motorstyrka att göra utan med hur stabil och stadig bilen känns. En uttalad autobahnbil. Däremot var det ingen omkörningsraket eller rolig bil på småvägar trots manuell växellåda. Den hade farthållare som användes flitigt.

Touranen vi hade efteråt var inte alls samma stabila bil i hög fart.

Det roligaste bil jag har kört är TGB30. ?
Jag har 41:or i skor och kunde knappt köra TGB30 pga att skorna fastnade mellan pedaler och väggen bakom (typ stolsbasen). Hur går den ens att köra med normalstora fötter? Man kanske räddas av att skorna inte kommer ner mellan pedalerna och väggen bak?
Men ja, rolig. Kanske mest eftersom någon annan stod för skadorna både på bilen och skogen...

Nejdå, jag undrar bara om M är att föredra eller om det mest är en nackdel. Jag vill inte ha nån stenhård "banbil", men heller inte nån bekväm soffa som niger och kränger om man trycker på lite.
En Etta med standardfjädring är ju inte direkt en 60-talsamerikanare. Utan att ha kört så mycket vågar jag nog säga att de flesta borde föredra standardchassit på svensk vägstandard. Jag ser det som en nackdel med M-chassi.

Det första jag skrev var: "Jag förstår inte vurmen för BMW". Det var tydligen den värsta förolämpningen för vissa. Jag ber uppriktigt om ursäkt. Eftersom min input och egna preferenser framstår som synnerligen intressanta vill jag meddela den roligaste bilen jag kört är antingen Terrängbil 13 eller Scaniachassi 530 med 60-tonssläp. Jag kör en Polestar 2 och jag räjsar inte vid rödljus även om jag skulle kunna, men vid en omkörning på exv E22 är motorkraften en säkerhetsfråga.

Rätt intressant ändå hur de lyckas bygga in egenskaper i bilarna. Audin vi hade maskerade hastighet exceptionellt bra, brukar ha ambitionen att inte köra för fort men på större vägar (motorväg och större landsvägar) var det väldigt lätt hänt att köra alldeles för fort på med den. Och det har inget med motorstyrka att göra utan med hur stabil och stadig bilen känns. En uttalad autobahnbil. Däremot var det ingen omkörningsraket eller rolig bil på småvägar trots manuell växellåda. Den hade farthållare som användes flitigt.

Touranen vi hade efteråt var inte alls samma stabila bil i hög fart.
Min lilla Swift är tvärtom; helt olidligt instabil när man kör i +90 men istället extremt rolig på kurvig 70-väg. Känns som att man kör 50% fortare än man gör. ?

Det första jag skrev var: "Jag förstår inte vurmen för BMW". Det var tydligen den värsta förolämpningen för vissa. Jag ber uppriktigt om ursäkt. Eftersom min input och egna preferenser framstår som synnerligen intressanta vill jag meddela den roligaste bilen jag kört är antingen Terrängbil 13 eller Scaniachassi 530 med 60-tonssläp. Jag kör en Polestar 2 och jag räjsar inte vid rödljus även om jag skulle kunna, men vid en omkörning på exv E22 är motorkraften en säkerhetsfråga.
Det är ingen som blivit förolämpad, men dina inlägg blir ju rätt meningslösa om du inte förklarar varför du tycker som du gör.

Edit: För att göra min egen situation tydligare så avskyr jag motorväg men gillar att köra landsväg där man faktiskt "kör" istället för "åker". Kanske säger en del?
Edit: Jag behöver inget effektmonster som är stabilt i 200 km/t, utan nåt som är precis lagom för aktiv körning på svenska vägar i allmänhet.

Min lilla Swift är tvärtom; helt olidligt instabil när man kör i +90 men istället extremt rolig på kurvig 70-väg. Känns som att man kör 50% fortare än man gör. ?

Ja, det är ju andra änden av spektrat, Miatan jag hade för länge sen var nog ännu längre åt det hållet. Ligga och pressa motorväg med den var döden, men att köra "fort" på kurviga 70-vägar var fantastiskt roligt och när man tittade på hastighetsmätaren gick det egentligen inte så fort.. 116 hk och bakhjulsdrift i ett väldigt väl avstämt och balanserat chassi. Opraktisk vardagsbil dock, men vi åkte upp till Narvik längs med Norska kusten, med fjällvandringspackning, och sen efter vandringen hem längs den svenska (myyyycket tråkigare) kusten.

Men små lätta bilar blir automatiskt roligare. Tyckte Polon från -97 var rolig jämfört med den 10 år äldre Saab 900:n jag hade innan när det begav sig.. :)

Det är ingen som blivit förolämpad, men dina inlägg blir ju rätt meningslösa om du inte förklarar varför du tycker som du gör.

Edit: För att göra min egen situation tydligare så avskyr jag motorväg men gillar att köra landsväg där man faktiskt "kör" istället för "åker". Kanske säger en del?
Jag förstår ändå inte vurmen för BMW, hur ska jag förklara det?
Landsvägs- och motorvägskörning skiljer sig såklart åt, men inte fasen kan man "åka" på motorväg.

Nejdå, jag undrar bara om M är att föredra eller om det mest är en nackdel. Jag vill inte ha nån stenhård "banbil", men heller inte nån bekväm soffa som niger och kränger om man trycker på lite.
Är inte insatt hur det var med 1:orna, men min 3-serie har det som då hette Dynamic-paket och normalt innehöll bl.a. sportfjädring. Men iom att det är en Xdrive har den inte sportfjädring. Det var inget jag fick veta förrän nåt år efter jag köpt bilen, men har definitivt inte saknat nån sportfjädring. Den känns betydligt tajtare och styvare än den Volvo S60 med sportpaket jag hade innan, och utan att komforten blir lidande. En fördel (åtminstone med den generation jag har) är att jag slipper den sänkning på ett par cm som sportfjädringen skulle ha inneburit, vilket inte direkt är nån nackdel på svenska vägar. Bilen är låg nog ändå.

Ja, det är ju andra änden av spektrat, Miatan jag hade för länge sen var nog ännu längre åt det hållet. Ligga och pressa motorväg med den var döden, men att köra "fort" på kurviga 70-vägar var fantastiskt roligt och när man tittade på hastighetsmätaren gick det egentligen inte så fort.. 116 hk och bakhjulsdrift i ett väldigt väl avstämt och balanserat chassi. Opraktisk vardagsbil dock, men vi åkte upp till Narvik längs med Norska kusten, med fjällvandringspackning, och sen efter vandringen hem längs den svenska (myyyycket tråkigare) kusten.

Men små lätta bilar blir automatiskt roligare. Tyckte Polon från -97 var rolig jämfört med den 10 år äldre Saab 900:n jag hade innan när det begav sig.. :)

När man kört en Miata på slingriga mindre vägar vet man vad körglädje är ? Har en Passat nu, det är lite raka motsatsen...

Och på motorväg märker man hur stora lastbilar egentligen är.

När man kört en Miata på slingriga mindre vägar vet man vad körglädje är ? Har en Passat nu, det är lite raka motsatsen...

Och på motorväg märker man hur stora lastbilar egentligen är.

Ja på gott och ont, att köra defensivt och lugnt är ju rätt vettigt med familjebilen egentligen.

Underkörningsskydden på lastbilarna känns mycket relevanta i Mazdan :)

Senast ändrad:
Fast insatsen är en aning högre då. Sen är iofs en Miata inte en vettig bil att gå av vägen med på något vis ens i 70 km/h :)

Det behöver du inte förklara, men du kanske borde lyssna på dem som vurmar för BMW om du vill förstå. Fast det verkar som att du inte har nåt intresse av att förstå. Det konstiga är att du ifrågasätter när du inte vill ha ett svar.

Landsvägs- och motorvägskörning skiljer sig såklart åt, men inte fasen kan man "åka" på motorväg.
Jo, i mitt tycke är det "åka" jämfört med mindre vägar. Det är inte för inte som självkörande bilar funkar bäst på motorväg.

Vi har uppenbarligen olika uppfattning om vad rolig bilkörning är i alla fall.

Jag åker på motorvägen varje morgon till jobbet vid 05 snåret.
Lugnt o fint med farthållaren på 85.

Hem däremot kör jag, massa andra stollar som är ute och kör då :sneaky:

Det är fixat sen en tid tillbaka men förut gick det inte att köra manuellt vid farthållare eller autopilot. Att försöka lösa de bitarna helt utan radar är ett urbota korkat försök i mina ögon.

Jag är nog feg iofs, jag har aldrig gillat att köra farthållare vid mycket nederbörd eller halka, oavsett bil.

Inget med feghet att göra.
Vid dåligt väglag vill man använda alla sina sinnen.

Mycket är ju en smaksak, så du behöver inte alls förstå, att ha olika preferenser och prioriteringar är inget konstigt, beror både på behov och smakm.
Undrar dock var du hittade en Polestar 2 med en fantastisk växellåda :-).

Är gamla asiater eller Volvos att föredra om man ska köpa en sketen, billig bil som bara används 1-2/ggr vecka för att köra till lantställe?

En fördel med gamla Volvos är att det alltid finns reservdelar och någon som kan meka med dem iaf. Men en gammal asiat kanske kan vara driftsäkrare beroende på vad det är för bil.

Båda funkar väl hyfsat, det viktigaste om vi pratar gamla bilar är att du hittar ett välskött välservat exemplar. Skulle säga att det är viktigare än vad det står på loggan (så länge vi håller oss till märken med någorlunda driftsäkerhet)

När vi ändå pratat 1-serien, den generationen från 2011-nånting sägs ju vara extremt trimvänlig med 116/118 som trimfirmorna uppger runt 220 hk / 300+ Nm som effekt med remap.
Hur är det med hållbarheten i hela systemet med sån effekt? Vilka svaga länkar finns det?

Sonen har en 116i -15 och funderat lite på det. Saknas tydligen oljekylare på den vilket kan vara obra om man planerar att använda den extra effekten flitigt. Vet inte om den sitter i från 118.

Angående M-fjädringen i den generationen tycker jag inte att den är onödigt hård på nåt sätt. Funkar kalas som vardagsbil det jag åkt med honom. Trevlig bil som jag aldrig skulle köpa själv. Gillar franskt och ser fram mot att titta närmare på nya Renault Scenic när det är dags för byte.

/J

Tillbaka
Topp