[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ber om ursäkt om du tog illa vid dej, tycker själv att det kanske inte var så farligt..

Just "vanliga" kombibilar har varit stort i Sverige,
men den övriga bilvärlden är ganska mycket större än just Sverige.
Jag tog inte illa vid mig, men det enda ordet "skitsnack" hör ju inte direkt hemma i en konstruktiv debatt, åtminstone inte om det inte åtföljs av en förklaring om varför det är skitsnack. Och särskilt trevligt är det ju inte. Det brukar mest betyda att debattören inte håller med men inser att han inte har några som helst vettiga argument.
Men åter till topic... ja kombi har varit populära i Sverige. SUVar är en mer internationell modegrej. Och framför allt tjänar biltillverkarna mer pengar på SUVarna. Och som jag sade ovan, är lättare att göra en elbil av.

man behöver inte köpa en suv för att åtnjuta fördelarna med att sitta högre.

vilka är tillräckligt avsevärda för att jag själv aldrig kommer att sätta mig nere på backen igen.

någon suv har jag inte ägt, och det kommer heller inte bli aktuellt i en framtid.

Det är väl inte konstigare än så. Om jag inte minns fel så bygger ju t.ex. Polestar 2 på XC40 (och ser ju också ut som ngt slags mysko ”sedan-SUV” (fast iofs rätt lyckad design ändå)).

Hursomhelst så är elkombibilarna hett efterlängtade här hemma, iom att de kan erbjuda ett längre bagageutrymme än de töntiga el-SUV:arna.

Tjena!

Jag uppskattar också bagage med längd. XC60 som vi har nu är ju värdelös just för att man måste lasta på höjden.

Ja, mitt krav är att få in ett 2,10-skidfodral utan att inkräkta alltför mycket på förar- och passagerarplats, eftersom det ligger i bilen hela vintern.
Sedan vill jag nå över bilen när jag tvättar den eller lastar cykeln på taket. Man vill ju inte springa runt med nån löjlig pall som man ser en del suv-ägare göra.

Hur är S90 som bil?

Fan va omständigt att välja ny bil, funderar på att programmera bort allt vad adblue heter på mercan och bara köra den tills den dör.

Hur är S90 som bil?

Fan va omständigt att välja ny bil, funderar på att programmera bort allt vad adblue heter på mercan och bara köra den tills den dör.
Tyst, bekväm, går som en finlandsfärja på gott och ont. 4 vuxna åker bra. Med några av de bättre stolarna kan föraren köra lååångt utan att bli trött, vet dock att inte alla här håller med om det.
Tyvärr har den Volvokvalitet (vilket åtminstone från SPA-plattformen inte är ett positivt begrepp)

Ja, mitt krav är att få in ett 2,10-skidfodral utan att inkräkta alltför mycket på förar- och passagerarplats, eftersom det ligger i bilen hela vintern.
Sedan vill jag nå över bilen när jag tvättar den eller lastar cykeln på taket. Man vill ju inte springa runt med nån löjlig pall som man ser en del suv-ägare göra.
Genomlastningslucka för skidor och tillräcklig plats för att slänga in hel cykel med baksätet fällt önskar jag. Vilka elbilar uppfyller det?

Tjena!

Varför vill man stänga av ABS?
På BMW kan man stänga av precis allt förutom ABS.
Då kan man ha såhär kul, fast det är en liten trepipig diesel på 116hk

Visa bilaga 681050

Det är ju ganska många bilmärken idag som absolut inte har en funktion som är i närheten av så smidig som iDrive är. Till och med min fru saknar den när hon kör Volvon. Men hon tycker BMW är fula så hon vill inte ha en just av den anledningen.
Som @Fattigstudent skriver, kombinationen av bra väghållning och komfort sticker ut hos BMW, det är nog bara hos Porsche och Mercedes som lyckas med det också. Audi har då inte lyckats.

Här är en liten el-bil som är roligt att köra, framförallt på is. Vi letade efter en 2-dörs, men hittade inte.

Dessutom har (hade?) Subaru mest nöjda kunderna.

PXL_20240218_152147286~3.jpg

Senast ändrad:
Här är en liten el-bil som är roligt att köra, framförallt på is. Vi letade efter en 2-dörs, men hittade inte.

Dessutom har (hade?) Subaru mest nöjda kunder.

Visa bilaga 681677

Tjena!

Stod förra veckan och tittade på en göl med massa stenar som stack upp genom isen och tänkte att där skulle det vara perfekt att drifta runt med en RC-bil..

Genomlastningslucka för skidor och tillräcklig plats för att slänga in hel cykel med baksätet fällt önskar jag. Vilka elbilar uppfyller det?
Beror på vad du menar med "slänga in hel cykel", jag lastade 2 rejäla MTBs i vår V60, så det går i bra många el-SUVar. Men om du har en komplett DH-cykel och inte vill ta av framhjulet är det väl typ EV9 eller folkaelbussen som är familjevänliga och uppfyller dina krav? Har inte koll på gebomlastningsluckan bara.
Är du mindre krävande är det väl valfri SUV av familjestorlek

Antar att du inte menar samtidigt? Gick fint i vår Kona (med minst ett hjul bortplockat från cykeln), men rätt starka tetrisvibbar.
Inte samtidigt, men slipper gärna montera av hjul när man skall iväg. (Jag är kroniskt sen.). Krävs ju inte så stor ICE-bil för att uppfylla de kraven.

Beror på vad du menar med "slänga in hel cykel", jag lastade 2 rejäla MTBs i vår V60, så det går i bra många el-SUVar. Men om du har en komplett DH-cykel och inte vill ta av framhjulet är det väl typ EV9 eller folkaelbussen som är familjevänliga och uppfyller dina krav? Har inte koll på gebomlastningsluckan bara.
Är du mindre krävande är det väl valfri SUV av familjestorlek
Ev9 saknar lucka, men med 6 sits versionen är det en permanent glipa där skor osv får plats

I MY får man in en hel om det inte är dh då får man plocka av hjulet

Är ice-bilar större menar du?;)
Tror vi körde så i id3 någon gång men minns inte om hjulet fick åka av? Skidlucka saknades dock
Menar att de tillverkas en massa SUV och väldigt få kombi på elbilar. Lastutrymmet på de flesta SUVar har för liten yta. Att inte ha genomlastningslucka känns korkat oavsett modell.

De modeller som finns som både ice och som el så brukar ice ha mer plats. Tror det försvinner nästan 100 liter i min för att det är en hybrid t ex.

Menar att de tillverkas en massa SUV och väldigt få kombi på elbilar. Lastutrymmet på de flesta SUVar har för liten yta. Att inte ha genomlastningslucka känns korkat oavsett modell.
Ja men kombi är ju utdöende. Det är ju inte värt att ha en mg5 liksom. Det finns fina sidor som jämför utrymme där bak. Det behövs ju inte så mycket längd liksom. Suv säljer, det är väl som gravel ungefär.

Att generellt säga att SUV har sämre lastutrymme är lite lögn. Man kanske skall räkna procentuellt på totallängden för att få fram någon rättvis jämförelse?
Kikar nu på ett par Volvomodeller:

V60 mot XC60:
CLängd4761
CLängd4708
V60 = 53 mm längre totallängd.
DLastlängd, golv, fällt säte1821
DLastlängd, golv, fällt säte1746
V60 = 75 mm längre lastutrymme.
ELastlängd, golv1033
ELastlängd, golv960
V60 = 73 mm längre lastutrymme vid uppfällda säten.
GLasthöjd644
GLasthöjd776
XC60 = 132 mm högre lastutrymme.
JLastbredd, golv1064
JLastbredd, golv1120
XC60 = 56 mm bredare lastutrymme.

V90 mot XC90:
CLängd4945
CLängd4953
XC90 = 8 mm längre totallängd.
DLastlängd, golv, fällt säte1988
DLastlängd, golv, fällt säte2040
XC90 = 52 mm längre lastutrymme.
ELastlängd, golv1153
ELastlängd, golv1220
XC90 = 67 mm längre lastutrymme.
GLasthöjd704
GLasthöjd816
XC90 = 112 mm högre lastutrymme.
JLastbredd, golv1130
JLastbredd, golv1192
XC90 = 62 mm bredare lastutrymme.

Man får gärna säga att SUVar är tunga, fula, klumpiga osv, men att generellt säga att lastutrymmet är sämre känns som att höfta lite med argumentet.
Har jämfört andra bilar tidigare vid samma argument angående lastutrymmena utan att komma fram till att SUVars lastutrymme alltid är sämre.
Sedan så kanske det är svårt att jämföra bilmodeller rakt av så, men V90 och XC90 har i alla fall nära nog samma totallängd.

Det är förvånansvärt många nya bilar som varken har fällbar mittdel på baksätet eller skidlucka. Antar att vi nordbor är en för liten del av marknaden.

Att generellt säga att SUV har sämre lastutrymme är lite lögn. Man kanske skall räkna procentuellt på totallängden för att få fram någon rättvis jämförelse?
Kikar nu på ett par Volvomodeller:

V60 mot XC60:
CLängd4761
CLängd4708
V60 = 53 mm längre totallängd.
DLastlängd, golv, fällt säte1821
DLastlängd, golv, fällt säte1746
V60 = 75 mm längre lastutrymme.
ELastlängd, golv1033
ELastlängd, golv960
V60 = 73 mm längre lastutrymme vid uppfällda säten.
GLasthöjd644
GLasthöjd776
XC60 = 132 mm högre lastutrymme.
JLastbredd, golv1064
JLastbredd, golv1120
XC60 = 56 mm bredare lastutrymme.

V90 mot XC90:
CLängd4945
CLängd4953
XC90 = 8 mm längre totallängd.
DLastlängd, golv, fällt säte1988
DLastlängd, golv, fällt säte2040
XC90 = 52 mm längre lastutrymme.
ELastlängd, golv1153
ELastlängd, golv1220
XC90 = 67 mm längre lastutrymme.
GLasthöjd704
GLasthöjd816
XC90 = 112 mm högre lastutrymme.
JLastbredd, golv1130
JLastbredd, golv1192
XC90 = 62 mm bredare lastutrymme.

Man får gärna säga att SUVar är tunga, fula, klumpiga osv, men att generellt säga att lastutrymmet är sämre känns som att höfta lite med argumentet.
Har jämfört andra bilar tidigare vid samma argument angående lastutrymmena utan att komma fram till att SUVars lastutrymme alltid är sämre.
Sedan så kanske det är svårt att jämföra bilmodeller rakt av så, men V90 och XC90 har i alla fall nära nog samma totallängd.

Tjena!

Tycker jämförelsen haltar lite. Det du missar i ekvationen är prisbilden på bilarna.
Dom flesta väljer nog mellan XC60 och V90 eller XC40 och V60. Då börjar det bli enorm skillnad i lastutrymme.

Tjena!

Tycker jämförelsen haltar lite. Det du missar i ekvationen är prisbilden på bilarna.
Dom flesta väljer nog mellan XC60 och V90 eller XC40 och V60. Då börjar det bli enorm skillnad i lastutrymme.
Varför skall man jämföra priset för att få reda på lastutrymmet?
Det är svårt att jämföra äpplen med päron i alla fall.
Går att ta fram måtten hos VAG-bilar också, finns där exempel på modellen som räknas som SUV har ett lägre utgångspris än kombivarianten som man kan tänkas jämföra med.
Blir det ännu mer fördel då för SUVen då den är både billigare och har större lastutrymme?
Räcker väl att hålla sig till måttstocken?

Varför skall man jämföra priset för att få reda på lastutrymmet?
Det är svårt att jämföra äpplen med päron i alla fall.
Går att ta fram måtten hos VAG-bilar också, finns där exempel på modellen som räknas som SUV har ett lägre utgångspris än kombivarianten som man kan tänkas jämföra med.
Blir det ännu mer fördel då för SUVen då den är både billigare och har större lastutrymme?
Räcker väl att hålla sig till måttstocken?

Tjena!

Priset handlar ju om vilken kundkategori man har. Det är lite som att säga att man får bättre växlar, sett till priset, om man tar en hardtail istället för en fullgung.

Tjena!

Priset handlar ju om vilken kundkategori man har. Det är lite som att säga att man får bättre växlar, sett till priset, om man tar en hardtail istället för en fullgung.
Nu har jag mest reagerat på att argumentet "SUV har värdelöst bagageutrymme" och har kikat det några gånger och sett att det inte går att säga så generellt.
I exemplet ovanför kan man t.ex. gå in hos Volvo och be om en bil med så bra som möjligt lastutrymme på en 4.95 meter lång bil och då bli rekommenderad en XC90 istället för en V90. Sedan så skiljer utgångspriset 288kkr mellan båda modellerna, men det argumentet har inte hörts tidigare i tråden.
Har kikat hos VAG förut och där kan man få både det största bagageutrymmet och den billigaste bilen när man väljer SUV-varianten. Bagageutrymmet störst på både längd och volym.

Som sagt, man får hemskt gärna argumentera mot SUV, men då är det bra om alla argument stämmer.

Nu har jag mest reagerat på att argumentet "SUV har värdelöst bagageutrymme" och har kikat det några gånger och sett att det inte går att säga så generellt.
I exemplet ovanför kan man t.ex. gå in hos Volvo och be om en bil med så bra som möjligt lastutrymme på en 4.95 meter lång bil och då bli rekommenderad en XC90 istället för en V90. Sedan så skiljer utgångspriset 288kkr mellan båda modellerna, men det argumentet har inte hörts tidigare i tråden.
Har kikat hos VAG förut och där kan man få både det största bagageutrymmet och den billigaste bilen när man väljer SUV-varianten. Bagageutrymmet störst på både längd och volym.

Som sagt, man får hemskt gärna argumentera mot SUV, men då är det bra om alla argument stämmer.
Det där är väl olika för olika kunder. Själv valde jag mellan V60 och XC60 sist, valde då V60 bl a pga priset. Jag kunde valt mellan XC40 och V60, då hade jag valt V60 pga utrymmena (sen är jag ingen SUV-gubbe heller).
Men det man kan konstatera är väl att det är förståeligt att biltillverkarna föredrar SUV. Med reservation för att grundutrustningen kanske skiljer får tex Volvo alltså 288 kkr mer för en XC90 än en V90. Skillnaden är väl att XC90:n behöver mer plåt och lack, tillverkningskostnaden skiljer rimligen markant mindre än 288k

Jag minns när brorsan med familj bytte bort sin Volvo V40 mot XC60 (första generationen). Jag trodde att de skulle få oceaner av plats, döm om min förvåning när de dök upp med sedvanliga semesterpackningen och brorsan fick hålla på och pussla precis lika mycket som tidigare för att få in allt. När jag sedan tittade in häpnade jag, en sådan stor bil och sånt litet/kort bagageutrymme.

För min del betyder en dm i längd jättemycket, det kan vara skillnaden mellan att sitta bekvämt när jag kör eller ständigt störa mig på att skidfodralet sticker fram precis där jag vill lägga armbågen på mittarmstödet.

Jag minns när brorsan med familj bytte bort sin Volvo V40 mot XC60 (första generationen). Jag trodde att de skulle få oceaner av plats, döm om min förvåning när de dök upp med sedvanliga semesterpackningen och brorsan fick hålla på och pussla precis lika mycket som tidigare för att få in allt. När jag sedan tittade in häpnade jag, en sådan stor bil och sånt litet/kort bagageutrymme.

För min del betyder en dm i längd jättemycket, det kan vara skillnaden mellan att sitta bekvämt när jag kör eller ständigt störa mig på att skidfodralet sticker fram precis där jag vill lägga armbågen på mittarmstödet.
Kan vara skillnaden på om ståbasen får plats eller ej.
En bekant som spelar ståbas måste alltid låna hem bilen när han är nybilsspekulant för att se så ståbasen får plats eller ej.

Gissar att detta fordon täcker de flestas vardagsbehov:
Visa bilaga 681815
*om man bor i eget hus så man kan ladda bilen hemma.

Edit: Jag skulle nog resonera som att om en sån där räcker, så gör även en eldriven lastcykel det. Den har ju ändå inget bagageutrymme att tala om, går inte att köra särskilt långt med och går för långsamt för motorväg och motortrafikled. Tämligen begränsande alltså.

Kanske skulle vara roligt att köra ett jämförelsetest mellan en sådan "microbil" och en ellastcykel?
De som ligger ute på Blocket har i alla fall ett hyfsat lågt inköpspris.
En del argumenterar att det går inte att ta cykeln till affären pga stöldrisken, är det säkrare när det kommer till stöld med en microbil?
Förvaring när man bor i lägenhet, blir det lättare eller svårare jämfört med en lastcykel? Tänker om man hyr en parkeringsplats och kan ladda via motorvärmaruttaget (efter godkännande från styrelse/hyresvärd osv).
Enligt wikipediasidan så skall den ladda från tomt batteri till fullt på runt 3,5h på ett 10 A-uttag. Om det är räknat från 0% eller 20% och upp till 100% eller 80% vet jag inte.
Känns en microbil mer stöldsäker än att låsa lastcykeln i cykelstället utanför lägenheten?

För min del så skulle en sådan bil bara ersätta cykelresor egentligen. Skulle väl vara skönt de mest regniga dagarna när man trampar till affären med lastkärran bakom cykeln, men de resorna gör jag ju utan att ta bilen ändå.
Inte så roligt att ligga i 80 knyck med en microbil på motorväg där det är 100-120 knyck, men det gör man inte heller med lastcykel.
Skall man på middag hos bekanta kan det vara skönt att ta en sådan bil jämfört med att cykla och ha ombyte med sig i ryggsäcken? Hitta parkeringsplats bör vara enklare än med en vanlig bil också. Mer stöldsäkert jämfört med lastcykel?

Finns det bra dubbdäck att få tag på i så små dimensioner? 13" är inte jättevanligt längre.

Edit: I en Blocketannons finns följande text "Ladda från 0% till 100% tar 3 timmar, Räckvidden ca 9 mil."

De modeller som finns som både ice och som el så brukar ice ha mer plats. Tror det försvinner nästan 100 liter i min för att det är en hybrid t ex.
Om en bil är utvecklad för den ena typen av drivning försvinner det en hel del när man väljer att föra in det andra. En hel del optimeringar går om intet. De bilar som finns för båda har väl, i alla fall de jag känner till, utvecklats som ICE för att sedan elektrifieras, och är då sämre packade som elbilar. Men om någon går i andra riktningen kommer elbilen vara bäst packad.
Om två bilar utvecklas från grunden till respektive drivning kommer elbilen vara rymligare om de är lika stora utvändigt. Helt enkelt för att batteri och elmotor tar mindre plats och är lättare att packa effektivt än en dinosaurie tank och motor till det, med all luft som dessutom behöver finnas runt.

Det är förvånansvärt många nya bilar som varken har fällbar mittdel på baksätet eller skidlucka. Antar att vi nordbor är en för liten del av marknaden.
Min gamla Subaru har inte någon skidlucka. Cittran som närmar sig 20 år har dock det, var ganska övertygad om att "alla" bilar har det nu? Har alltså utvecklingen gått bakåt sen 2005?

Tillbaka
Topp