[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Skön härskarteknik du kör med och sen slänger ut data som tillför noll substans.
Det var inte menat som något elakt mot dig. Men det finns inget i försäljningsstatistiken förra året som tyder på att Taycan 4S Cross Turismo har sålts exceptionellt mer än andra Porsche, eller ens är en särskilt vanlig bil.

1712786739658.png

Det var inte menat som något elakt mot dig. Men det finns inget i försäljningsstatistiken förra året som tyder på att Taycan 4S Cross Turismo har sålts exceptionellt mer än andra Porsche, eller ens är en särskilt vanlig bil.

Visa bilaga 691659
Fast att visa försäljningssiffror för nybilsförsäljning ett specifikt år och för hela Sverige säger ju inget kring det jag skrev, att jag ser sjukt många fler Taycan Cross Turismo, bland folk som normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar.

Fast att visa försäljningssiffror för nybilsförsäljning ett specifikt år och för hela Sverige säger ju inget kring det jag skrev, att jag ser sjukt många fler Taycan Cross Turismo, bland folk som normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar.
Då missförstod jag. Jag tolkade det som att du plötsligt börjat se massa sådana bilar på vägarna, och en plötslig skillnad i antal på vägarna borde reflekterats i försäljningsstatistiken.

Av nyfikenhet: hur gör du bedömningen att ägarna normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar?

Då missförstod jag. Jag tolkade det som att du plötsligt börjat se massa sådana bilar på vägarna, och en plötslig skillnad i antal på vägarna borde reflekterats i försäljningsstatistiken.

Av nyfikenhet: hur gör du bedömningen att ägarna normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar?

Det är lugnt! ?

Du får ju väga in perspektivet var jag bor också, ditt påstående stämmer säkert om jag bott i Danderyd eller på Lidingö. I den småstad jag bott i största delen av mitt liv har det tidigare snurrat 3-4st Porsche och jag har mer eller mindre vetat vem alla ägarna är. Nu rullar det runt 10-15st Taycan här och mer eller mindre alla har kommit senaste 6-12 månaderna.

Absolut, det kan vara en slump och man kan inte dra slutsatser från ett så litet urval, men det borde ju rimligtvis grunda sig i något som gjort Taycan mer ekonomiskt försvarbar nu än tidigare.

EDIT: Vill även tillägga att jag inte räknar in Cayenne eller gamla Boxsters när jag skriver 3-4st Porsche, menar riktiga Porsche - 911 & 918. (+718 GTS typ)

Senast ändrad:
har det tidigare snurrat 3-4st Porsche och jag har mer eller mindre vetat vem alla ägarna är. Nu rullar det kanske 10-15st Taycan här och mer eller mindre alla har kommit senaste 6-12 månaderna.

Absolut, det kan vara en slump och man kan inte dra slutsatser från ett så litet urval, men det borde ju rimligtvis grunda sig i något som gjort Taycan mer ekonomiskt försvarbar nu än tidigare.
Det är väl de stora förändringarna i pris och tillgång på kapital, nu även paketerat i privatleasing, som fått en liknande effekt som tillgångsprisinflation på bostäder decennierna innan.

Nu kan man även bruka en bil i miljonklassen bara man inte oroar sig alltför mycket för morgondagen.

privatleasing.png

tldr:
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Hmm, där ser man. Inte heller tänkt på att det skiljer mellan eller eller andra bilar. Jag brukar alltid bromsa till lite om jag ser något oförutsett bara för att tända bromsljuset men sånt kanske nya bilar gör själva ;)

tldr:
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Vad är "inbromsningshastighet"??? Varför är det så förbannat svårt för journalister (m fl) att använda korrekta begrepp. I detta fall är det bara att läsa innantill i lagtexten.

När jag bromsar retarderar bilen. Retardationen mäts i m/s2.

Senast ändrad:
Nä, men man når oftast längre om man pratar om saker på sätt fler kan relatera till. Precis som när folk säger ström om spänning så gör det inte mycket nytta att rätta dem.
Det engelska ordet är "deceleration" som översätts till "retardation" på svenska. Jag kan möjligen acceptera att använda det påhittade ordet "inbromsningshastighet". Till slut kommer det betyda retardation. Det stora felet Vi bilägares journalist gör, är att använda fel enhet. Inbromsningen mäts i m/s2, inte m/s. Det sista blir jättekonstigt, och bara ännu mer förvirrande för de som inte förstår från början.

Hur fort man sänker hastigheten. Motsatsen till acceleration.
Fast säger du "fartökningshastighet"?

Om man hade ambitionen att förklara så folk förstår skulle man kunna skriva till exempel så här:

FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens retardation (inbromsning). Retardation mäts som ändring av hastigheten över tid.
Tex om du kör 50 km/h och bromsar med en retardation på 0,7 m/s2 innebär det en hastighetsändring med 2,5 km/h för varje sekund som inbromsningen pågår. 4 sekunders inbromsning sänker hastigheten till 40 km/h.

Under 2,5 km/h fartminskning per sekund (0,7 m/s2): Inga bromslampor.
Mellan 2,5 km/h till 4,7 km/h fartminskning per sekund (0,7 - 1,3 m/s2): Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 4,7 km/h fartminskning per sekund (1,3 m/s2): Bromsljusen måste tändas.

Det engelska ordet är "deceleration" som översätts till "retardation" på svenska. Jag kan möjligen acceptera att använda det påhittade ordet "inbromsningshastighet". Till slut kommer det betyda retardation. Det stora felet Vi bilägares journalist gör, är att använda fel enhet. Inbromsningen mäts i m/s2, inte m/s. Det sista blir jättekonstigt, och bara ännu mer förvirrande för de som inte förstår från början.

Vet du vad g-kraft är och hur det mäts?

Jag tycker inte det är några som helt problem med "inbromsningshastighet" borde va ganska uppenbart att det är samma sak som retardation? Däremot om man använder fel enhet blir det bara helt fel och extremt förvirrande. Som kW och KWh, det är ofta helt oklart om folk inte vet skillnaden eller bara "slarvar" och vad de öht menar.

Fast säger du "fartökningshastighet"?

Om man hade ambitionen att förklara så folk förstår skulle man kunna skriva till exempel så här:

FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens retardation (inbromsning). Retardation mäts som ändring av hastigheten över tid.
Tex om du kör 50 km/h och bromsar med en retardation på 0,7 m/s2 innebär det en hastighetsändring med 2,5 km/h för varje sekund som inbromsningen pågår. 4 sekunders inbromsning sänker hastigheten till 40 km/h.

Under 2,5 km/h fartminskning per sekund (0,7 m/s2): Inga bromslampor.
Mellan 2,5 km/h till 4,7 km/h fartminskning per sekund (0,7 - 1,3 m/s2): Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 4,7 km/h fartminskning per sekund (1,3 m/s2): Bromsljusen måste tändas.
Precis, tack! Men det kräver en journalist som behärskar det område han skriver om. Så är sällan fallet tyvärr, enligt min erfarenhet.

Jag tycker inte det är några som helt problem med "inbromsningshastighet" borde va ganska uppenbart att det är samma sak som retardation? Däremot om man använder fel enhet blir det bara helt fel och extremt förvirrande. Som kW och KWh, det är ofta helt oklart om folk inte vet skillnaden eller bara "slarvar" och vad de öht menar.

Kanske är ett känsligt ämne om man själv ligger på retardationskalan.

Tjena!

Sjukt många? Det finns inte ens 2600 i Sverige. Det är några hundra fler än senaste generationen 911 som släpptes samma år.
Det kanske är så att dom körs mer så du ser dom oftare?

Klart jag vet. Dynamiskt mäts den med en accelerometer. Kan bestå av en liten massa monterad på en piezoelektrisk kristall. Ingår då ofta en inbyggd laddningsförstärkare i mätkretsen.
Varför då ”Nej” på inlägget jag gjorde?

En bils inbromsningshastighet kan mätas med en accelerometer, som uttrycker accelerationen i enheten m/s^2. Denna mätning kan sedan omvandlas till det mer vardagliga begreppet g-kraft.

Varför då ”Nej” på inlägget jag gjorde?

En bils inbromsningshastighet kan mätas med en accelerometer, som uttrycker accelerationen i enheten m/s^2. Denna mätning kan sedan omvandlas till det mer vardagliga begreppet g-kraft.
(Inbromsnings)hastighet är inte g-kraft, som du svarade på, men det du skrev i inlägget enkom är ju helt rätt. Min fråga var retorisk, jag förstår mycket väl vad man menade men inbromsningshastighet.

Inbromsningshastighet är inte g-kraft, som du svarade på, men det du skrev i inlägget enkom är ju helt rätt. Min fråga var retorisk, jag förstår mycket väl vad man menade men inbromsningshastighet.
Okej chefen. Och mitt svar till dig med g-kraft var för att jag tänkte att du skulle förstå det bättre än m/s^2.

Jag svarade dig innan du editerade inlägget, så jag trodde att du inte förstod vad inbromsningshastighet var och ville vara pedagogisk!

Var inne på Skoda igår och kikade lite på Fabia 2021 med 5000 på mätaren.
Dryga 150k. Känns hyfsad.
Såg även på en Seat Arona samma årsmodell med 4000 på mätaren, ca 10000 billigare.
Enl försäljaren är det typ samma detaljer i drivlinan men att Seaten är lite sämre ljudisolerad och
har billigare paneler osv.
Nån som har erfarenhet av Seat?
Fördelen med Aronan är ju höjden :sneaky:

Såg även på en Seat Arona samma årsmodell med 4000 på mätaren, ca 10000 billigare.
Enl försäljaren är det typ samma detaljer i drivlinan men att Seaten är lite sämre ljudisolerad och
Åkt Arona vid något tillfälle och ägt en annan Seat några år. Inte så mycket erfarenhet av Skoda. Tycker väl säljaren sammanfattde det ganska bra. Hade en del plastdetaljer som skallrade efter några år. Skillnader i ljudisoleringen äts ju upp rätt snabbt av hjulstorlek om det skiljer.

Men jag tänker att valet mellan dessa handlar mer om "minisuv" eller "traditionell småbil"?

Om det handlar om ekonomi kan du ju satsa på en halv bil.
IMG_2493.jpeg

Jag har mört Skoda sedan 20 år kanske, innan var det VW. Haft en Seat också in emellan.
Skodorna har alltid varit helt problemfria och trygga utom den Skoda som det stod VW på, en Skoda-Caddy jag hade som arbetsbil. Den sprängde tändningslåset ett par gånger. Den nuvarande Fabianhar jag kört sedan 2015. Men så här långt bara drygt 7500 mil. Föredrar cykeln.

Skoda har ju alltid varit alternativet med den mest beprövade tekniken, efter Audi och VW har de blivit Skoda. oklart för mig var Seat kommit in. Numera verkar det vara annorlunda dock, Skoda Enyaq känns som klart bästa valet av bilarna byggda på samma plattform. Både störst och bäst kvalitetskänsla.

Senast ändrad:
Skoda har ju alltid varit alternativet med den mest beprövade tekniken, efter Audi och VW har de blivit Skoda. Iklart för mig var Seat kommit in dock. Numera verkar det vara annorlunda dock, Skoda Enyaq känns som klart bästa valet av bilarna byggda på samma plattform. Både störst och bäst kvalitetskänsla.
Seat har väl haft lite roligare design på senare år, vilket var en stor anledning till att jag valde den.

Så här ser volkswagen på sina kunder och varumärken. ?
Syftet är såklartatt vinstmaximera genom prisdifferentiering.
E71C8590-65A8-4FD2-A411-5478051B35E0.jpeg
7C37B08B-4B3B-4334-B349-A6AB137CC7DD.jpeg

Senast ändrad:
Aha, är det därför de gjorde id4:n så ful? För att post-moderna människor med lite högre social status inte skall vilja ha den.
Den är ju faktiskt fruktansvärt ful. Ser och känns ju dessutom väldigt ”billig” i jämförelse med ex.vis Enyaq. Man undrar om det var medvetet eller en stor missbedömning. Men verkar ändå tilltala en hel del.

Mamma har flyttat ut från skogen och har inte behov av terränggående bil längre. Jag undrar vad man ska/kan sikta på om man vill byta ungefär rakt av från en Subaru Forester 2.0 2007 med ca 15000 mil på mätaren. Kravet är hyfsad kompakt bil med låga kostnader. Toyota Yaris?

Mamma har flyttat ut från skogen och har inte behov av terränggående bil längre. Jag undrar vad man ska/kan sikta på om man vill byta ungefär rakt av från en Subaru Forester 2.0 2007 med ca 15000 mil på mätaren. Kravet är hyfsad kompakt bil med låga kostnader. Toyota Yaris?
Varför byta? Det är väl ett bra val för pengen även om man inte behöver fyrhjulsdrift

Aha, är det därför de gjorde id4:n så ful? För att post-moderna människor med lite högre social status inte skall vilja ha den.
det finns tydligen nu forskning som visar att disproportionerliga bilar som retar sinnet säljer bättre.

man kan till exempel titta på helt osannolika försäljningssucceerna toyota c-hr och nissan 'puke'. vet inte hur id4 säljer, men den har en bit kvar till dessa två modeller är det gäller renodlad fulhet.

Skoda fabia årsmodell runt 2016-2019
Runt halvliter milen, 300kr skatt. Liten behändig bil som brukar vara rätt driftsäkra.

Tillbaka
Topp