[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Precis, låt bli BMW-specifika!
Bredden har mindre att göra med spårigheten än RFT. Jag hade precis samma bredder på min och när jag bytte så försvann spårigheten nästan helt.
På min nuvarande bil är det 245 runt om med lägre profil. Smalare och kortare bil vilket borde göra bilen känsligare men nej.
Innan jag flyttade så var det en fil in till mitt gamla område som BMWn spårade enormt i, en kompis höll på att skita på sig när han lånade bilen. Efter däckbytet så märktes det knappt alls att vägen var så sliten.
Jag trodde BMW hade löst det, helt vansinnigt egentligen. Jag hade en BMW 2006 som kändes ganska otrygg att köra. Funderade på både hjulinställning och annat. Slutade med att jag skrotade nästan nya däck, helt plötsligt var bilen underbar att köra.
Kan inte förstå hur ett märke som BMW försakar både körglädje och säkerhet så kapitalt.

Jag trodde BMW hade löst det, helt vansinnigt egentligen. Jag hade en BMW 2006 som kändes ganska otrygg att köra. Funderade på både hjulinställning och annat. Slutade med att jag skrotade nästan nya däck, helt plötsligt var bilen underbar att köra.
Kan inte förstå hur ett märke som BMW försakar både körglädje och säkerhet så kapitalt.
De har gått ifrån det där sen några år tillbaka. Men å andra sidan har de börjat göra groteskt fula bilar istället som man inte ens vill ha om man fick dem gratis.

De har gått ifrån det där sen några år tillbaka. Men å andra sidan har de börjat göra groteskt fula bilar istället som man inte ens vill ha om man fick dem gratis.
Håller tyvärr med. Mina BMWar har varit mina bästa bilar men nu faller alla på lite olika faktorer, bl a utseendet. i4 är ju OK men duger inte ens som andrabil hos oss tyvärr (och är för dyr för det ändå)

Lustigt. Så säger många i min föräldrageneration om Volvo också.

Ja vad är en V90 mot en 945:a. :)

Volvo är helt klart inte det de var förr men designen är väl ändå ett lyft. Sen är deras SUVar fula såklart men det är alla.

BMW har helt tappat det, på nästan alla sätt.
Herregud, ge mig en 635:a.

Tyckte ärligt talat att Bangles bilar växte över tid men sen har det nog ändå gått utför.

Och snyggast är E30, det stod ofta en svart 325ix parkerad i närheten när jag bodde i Göteborg, otroligt fin!

Vi kan väl konstatera att Makten har fel sorts BMW så får vi igång några sidor om det också ;)

Allt utvecklas. E46 ansågs ju vara ful när den kom tex...

Vi kan väl konstatera att Makten har fel sorts BMW så får vi igång några sidor om det också ;)

Jag bryr mig inte ett dyft om vad som är "rätt" enligt förståsigpåare, men konstaterar att bilen är helt rätt för mig i alla fall. ? Om något är den väl en av de sista vettiga modellerna innan allt ballade ur.
Jag tycker den är oändligt mycket snyggare än merparten av vad de producerar idag (särskilt nuvarande 1-serie, tvi vale!!!). Och jag tror den kommer åldras med värdighet faktiskt.

DSCF1150_2048.jpg

Kul att köra och trevlig att titta på. Vad mer kan man begära?

Edit: Hade jag inte varit bunden till gatuparkering med jävligt ont om plats så hade jag nog valt en F30 istället.

Senast ändrad:
En sak att ta med i beräkningen:

T

Tjena!

Nädu! F21 ligger högt på listan över riktigt snygga BMW. Något för rund om baken bara.
Ganska roliga att köra också. E81 är snäppet roligare eftersom den inte har elektrisk styrservo.
Så Makten har fsnbköot helt rätt BMW.

T

Tjena!

Nädu! F21 ligger högt på listan över riktigt snygga BMW. Något för rund om baken bara.
Ganska roliga att köra också. E81 är snäppet roligare eftersom den inte har elektrisk styrservo.
Så Makten har fsnbköot helt rätt BMW.
Man får också tänka på vilket segment den hör hemma i. På ~4,3 meter så bör den jämföras med VW Golf, Audi A3 och liknande (från samma period såklart). Inte med större och fräsigare BMW-modeller.

Jag var inne på att köpa en sprillans A3 2021-> . Men valde en begagnad 2020. Med analoga mätare och gamla inredningen. SÅ mycket trevligare än massa blanka, hårda ytor. Min är sista "gamla" modellen. Underbar vagn! ?

Snål är den också. Och snabb på Autobahn.
Snygg! Ser ut att vara minimalt/ingen "piano black" heller?

Jag var inne på att köpa en sprillans A3 2021-> . Men valde en begagnad 2020. Med analoga mätare och gamla inredningen. SÅ mycket trevligare än massa blanka, hårda ytor. Min är sista "gamla" modellen. Underbar vagn! ?

Du hade fått en "gilla" om du gett fan i att fippla med luren bakom ratten. :cautious:

En sak att ta med i beräkningen:

Kan vi inte bara strunta i allt som CarUp skriver? Det är en ren klickbetes-sida.

Här har du en annan artikel om rost, fast de lyckas inte få med ordet elbil i rubriken eftersom det är en avgas-volvo: https://carup.se/larmet-svara-rostangrepp-pa-4-ar-gammal-volvo-v90/

Jag köpte en Golf 2020 och den har samma analoga mätare. Det roligaste var när jag skulle starta den och frågade säljaren om startförfarandet och han svarar "vrid på nyckeln", det kändes old school.

Jag köpte en Golf 2020 och den har samma analoga mätare. Det roligaste var när jag skulle starta den och frågade säljaren om startförfarandet och han svarar "vrid på nyckeln", det kändes old school.
Ja blev också väldigt förvånad över det när man har en alldeles perfekt lösning i Passat från -06

Snygg! Ser ut att vara minimalt/ingen "piano black" heller?
Pianolack var ju coolt på IT-prylar 2008 typ. Märkligt att det blev ”premium” sen.

BMWs nuvarande utbud ser ju annars ut som bilarna från Kina alla fnissade åt för femton år sen för att de såg ut som smaklösa billiga kopior av europeiska bilar.

Som med allt annat kommer det att "växa", hos både er och mig. Den fulaste BMWn enligt mig är den där 1 "m coupe" eller vad den heter. Ser ut som en näbb på knatte, fnatte och tjatte, typ.

Kollar man tillbaks på bilar man hade förr så känns dom "gamla" nu. Apropå åldras med värdighet.

Som med allt annat kommer det att "växa", hos både er och mig. Den fulaste BMWn enligt mig är den där 1 "m coupe" eller vad den heter. Ser ut som en näbb på knatte, fnatte och tjatte, typ.

Kollar man tillbaks på bilar man hade förr så känns dom "gamla" nu. Apropå åldras med värdighet.
När du säger näbb tänker jag på den lite äldre fula ankungen z3 coupé.

Som med allt annat kommer det att "växa", hos både er och mig.
Nä. Smaklös skitdesign helt utan konsekvent formspråk kommer aldrig kunna "växa". De är bajsfula, punkt.
I normala fall tycker de flesta att en ny eller uppdaterad modell är snyggare än den förra. Icke så i BMW:s fall, längre.

Edit: Den enda som inte är ful är 3/4-serien med grillen "på höjden".

I övrigt... Vafan har ni gjort??? ?

2024-bmw-i5-edrive40-1-3749045.jpg

Nya vs. gamla. TT -stuket är mer tilltalande. Porsche-ratten är markndens snyggaste. Den har ni utgått på A3 tror jag. Till förmån för en ful. ?
Alltså, vad är grejen med att sitta och fota när man kör? På övergångsställe av alla jäkla platser dessutom. Det är lite som nån som visar bild på att ha en öppnad ölburk bredvid sig när man kör. :confused:

Tjena!

Denna?
Det är ju den sista riktigt roliga BMWn enligt mig. Snyggt som f-n, sex cylindrar, direkt styrning, LSD, låg vikt, grym väghållning och lagom mycket kraft under huven. Inte många fel på den, om ens något.
Hade gärnat köpt en om dom inte hade gått upp så mycket i pris.

bmw-1m-coupe-venta.jpg

Tjena!

Denna?
Det är ju den sista riktigt roliga BMWn enligt mig. Snyggt som f-n, sex cylindrar, direkt styrning, LSD, låg vikt, grym väghållning och lagom mycket kraft under huven. Inte många fel på den, om ens något.

Visa bilaga 699929
Nya M3 Touring är perfekt annars, den enda bilen man behöver.

Tjena!

Denna?

Visa bilaga 699929
Klart den är poppis om det ingår LSD…

Tillbaka
Topp