[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Denna?
Det är ju den sista riktigt roliga BMWn enligt mig. Snyggt som f-n, sex cylindrar, direkt styrning, LSD, låg vikt, grym väghållning och lagom mycket kraft under huven. Inte många fel på den, om ens något.
Hade gärnat köpt en om dom inte hade gått upp så mycket i pris.

Visa bilaga 699929
Ser ju ut som en gullig liten anknäbb eller något, även om den är kul.

När kommer elbilarna att gå ner i vikt?
Kommer kravet på lång räckvidd att minska eller kommer det någon ny batterityp så vikten minskar?
Kikade lite på en elbil och reagerade på att den var så väldigt tung och när jag jämförde den med en bensinbil i motsvarande storlek från samma tillverkare så är elbilen runt 800 kg tyngre.
Nu har elbilen fyrhjulsdrift och bensinbilen bara framhjulsdrift, så det gör förstås en del i och med att elbilen har då två motorer i drivlinan.

Känns inte rimligt att bilarna skall fortsätta vara så tunga bara för att det är el. Hur ser utvecklingen ut på batteriteknik som är mer effektivt så bilens vikt minskar?

Kommer kravet på lång räckvidd att minska eller kommer det någon ny batterityp så vikten minskar?
Kikade lite på en elbil och reagerade på att den var så väldigt tung och när jag jämförde den med en bensinbil i motsvarande storlek från samma tillverkare så är elbilen runt 800 kg tyngre.
Nu har elbilen fyrhjulsdrift och bensinbilen bara framhjulsdrift, så det gör förstås en del i och med att elbilen har då två motorer i drivlinan.

Känns inte rimligt att bilarna skall fortsätta vara så tunga bara för att det är el. Hur ser utvecklingen ut på batteriteknik som är mer effektivt så bilens vikt minskar?
Det blir jobbigt med husvagn och elbil, man får nog hoppas på bättre batteriteknik och lägre vikt för kortare räckvidd skulle iaf jag inte vara sugen på, snarare längre än de faktiska 400 km som jag kan komma mellan laddstopp. Även om det inte används så ofta vill man gärna kunna köra utan att planera för mycket då man ska iväg.

Som orienterare blir det extra jobbigt så man ofta åker ut till någon ödslig skog och sedan samma väg tillbaka igen så det kan bli lite knepigt med laddplatser.

Nya batteri kommer nog att utvecklas tills vi går över till nästa bränsle.
Jag tror inte kravet på räckvidd kommer att minska, då hade det varit bättre att man erbjöd fler räckvidder på samma modell istället. Att man på en likadan bil kan välja hur stort batteri man behöver, både för pris och råvaror mm.

Viktuppgång av bilar har väl pågått länge men fått ett rejält skutt uppåt med elbilar.

Jämför man Peugeot 208 med e-208, så är skillnaden inte så gigantisk som den andra bilen som jag kikade på för skojs skull.
e-208 har 295 kilo högre tjänstevikt, 280 kilo totalvikt. Valde samma utrustningsnivå på bilarna, så skillnaden på inrednings vikt bör vara ganska liten.
Nu ligger väl inte e-208 längst fram i elbilsutvecklingen, men modellen känns lätt att jämföra med syskonbilen 208.

Nya batteri kommer nog att utvecklas tills vi går över till nästa bränsle.
Jag tror inte kravet på räckvidd kommer att minska, då hade det varit bättre att man erbjöd fler räckvidder på samma modell istället. Att man på en likadan bil kan välja hur stort batteri man behöver, både för pris och råvaror mm.
Ju tätare batterierna blir per vikt desto mer flexibilitet för olika optimeringar. Pris, räckvidd, vikt, format på bilen, dragförmåga, lastutrymme.

Det blir jobbigt med husvagn och elbil, man får nog hoppas på bättre batteriteknik och lägre vikt för kortare räckvidd skulle iaf jag inte vara sugen på, snarare längre än de faktiska 400 km som jag kan komma mellan laddstopp. Även om det inte används så ofta vill man gärna kunna köra utan att planera för mycket då man ska iväg.

Som orienterare blir det extra jobbigt så man ofta åker ut till någon ödslig skog och sedan samma väg tillbaka igen så det kan bli lite knepigt med laddplatser.
Jag fattar inte varför tillverkarna inte lägger solceller på hela taken. Istället för att sakta ladda ur så skulle bilarna ladda upp sig istället, långsamt såklart, men några dygns parkering borde ge en del? Eller är det "sila mygg och svälja kameler" att solladda elbilar?

Jag fattar inte varför tillverkarna inte lägger solceller på hela taken. Istället för att sakta ladda ur så skulle bilarna ladda upp sig istället, långsamt såklart, men några dygns parkering borde ge en del? Eller är det "sila mygg och svälja kameler" att solladda elbilar?
Fisker har täckt taket med solceller och kommunicerar att det kan ge "160 mil per år under gynnsamma förhållanden". Antar att det betyder att man får ca 4 km efter en dag i stekande sol. Så nej, det ger troligen inte så mycket...

Typ...
Det fanns en för några år sen som hette Sono tror jag. Den gick aldrig från prototyp till produktion men de hävdade 140km (kanske var 120km) per vecka vill jag minnas. "Tyska" förhållanden. Men det var säkert lite glädjesiffor också.

Tesla har lyckats rätt väl med detta och speciellt Model 3 ligger i samma härad som motsvarande mellanklassare. Men vikt i dagens bilar hänger väldigt mycket på säkerhetssystem och konstruktion, samt bekvämlighet (tyst kupé etc.). I takt med att säkerhetskraven höjs så går även vikterna upp. Så jag tror inte elbilarna kommer bli märkbart lättare överlag, däremot kommer en del tillverkare lyckas bättre framåt och framförallt så kommer diffen minska.

Solceller verkar ligga på ca 170-200 W/m2. Räkna snällt och du kan få in 2 m2 solceller på en bil. Troligen är det mindre. Men ändå. Säg 300-400 W teoretisk max elproduktion. Men taken är vinkelräta mot himlen och solen står sällan i zenit. Så verkningsgraden blir sällan så bra. Snabb googling säger att man tappar iaf 20% av verkningsgraden vid horisontellt montage. På vintern när solen står lågt blir det säkert större tapp. Då är man nere på 240-350 W. Vidare sjunker verkningsgraden när solpanelen blir varm och som alla vet blir en bil väldigt varm när solen lyser på den. Fristående paneler får en skuggsida där luften kan fläkta bakom, men en panel monterad i ett biltak blir inte kyld på baksidan. Räkna med ytterligare tapp i verkningsgrad där.

Så vi är nere på kanske max 200-300 W. När solen lyser. Ett bilbatteri är väl typiskt 40-50 kWh. Det skulle alltså kräva kanske 150-200 soltimmar för att ladda det batteriet. Och antagligen ligger man lägre än så under större delen av dygnet pga skugga, lågt stående sol etc. Man ska nog i praktiken räkna på att det krävs dubbelt så mkt soltimmar. Så 400 timmar, kan nog approximeras med ungefär en månads solsken för att få en extra laddning på batteriet. Eller om man så vill, ungefär en mils körning "gratis" per dag. Visst, det är väl inte försumbart, men det kommer ju till en kostnad i form av dyrare bil. Och så måste man parkera utomhus på soliga platser för att glädjas av det.

Fisker har täckt taket med solceller och kommunicerar att det kan ge "160 mil per år under gynnsamma förhållanden". Antar att det betyder att man får ca 4 km efter en dag i stekande sol. Så nej, det ger troligen inte så mycket...
Ett Fiskertak. Vill också minnas de sa nåt om 160 mil/år vilket jag tyckte lät futtigt.

223F0770-A4B6-43C1-9583-CB278CF71C46.jpeg

Jag är övertygad om att det kommer fler lätta elbilar när folk köper sin tredje elbil och inser att räckvidd inte är allt. Lite mer energi per kilo, lite högre effektivitet i bilen, lite snabbare laddning ger lägre krav på räckvidd och därför lättare bilar.

Tänker att det är tryggt att batteriet inte tappar eller t o m går lite plus vid långparkering. Extra händigt om man t ex ska ut och vandra och parkerar långt från närmsta laddstation.

Fast det tappar verkligen marginellt redan idag. <1% per vecka skulle jag säga, om jag stänger av bilens kameraövervakning (när den går är alla kameror + bilens dator igång, det drar ca 200W).

Idag används billigare batterier med lägre energidensitet ofta i bilar med lite mindre kapacitet. Det gör dem billigare men de väger också lika mycket som modeller med lite mera kapacitet.

Blev en Skoda Octavia,Kombi, 2019 automat, bensin igår. Bra lastutrymme med fällda säten 185 cm.
Dragkrok, så kanske blir en ny cykel hållare då.

Senast ändrad:
Och det där är väl vad solpanelstak duger till. När solen står på och det är varmt ute kan man ha fläkt igång. Kanske tom luftkonditioneringen kan drivas? Dvs sval bil. En funktion jag tror alla elbilar har ändå, men det drar liite batteri.
Helt klart. Har funnits som tillval på finbilar länge, vet att äldre A8 kunde ha soltak med celler som drev en fläkt

Senast ändrad:
Blev en Skoda Octavia,Kombi, 2019 automat, bensin igår. Bra lastutrymme med fällda säten 185 cm.
Dragkrok, så kanske blir en ny cykel hållare då.

Verkar finnas någon som tror att du gjort en komplett felsatsning.

Fast begagnade avgasbilar kommer det finnas länge länge till. Räknar man ut snittet av hur mycket Anders kört per år vore det antagligen korkat att köpa en batteribil även om bensinen kostar 40 kr litern.

I Norge säljs nästan bara batteribilar men ändå är de flesta bilar i trafik avgasbilar. Det tar lång tid att byta ut en hel fordonspark!

Han är säkert bra på bilar, men politik verkar han inte förstå. Ingen politiker (ok, någon enstaka, men inte ens nästan tillräckligt många) kommer våga höja bensinpriset till 35 kr/liter, nästa val är överordnat Parisavtal och klimat.
(Notera att jag inte argumenterade för vad som är rätt eller fel, så jag hoppas detta inlägg håller sig på rätt sida politikförbudet)

Tror ff på snåldiesel isf, även om svårare få tag på. Automat, stor bil och bensinare ger mig 0.8-0,9-vibbar.

Han är säkert bra på bilar, men politik verkar han inte förstå. Ingen politiker (ok, någon enstaka, men inte ens nästan tillräckligt många) kommer våga höja bensinpriset till 35 kr/liter, nästa val är överordnat Parisavtal och klimat.
(Notera att jag inte argumenterade för vad som är rätt eller fel, så jag hoppas detta inlägg håller sig på rätt sida politikförbudet)

Tror inte att det här behöver bli en politiktråd. Det vi kan resonera om är vilken strategi som är smartast om man vill fortsätta köra bil framöver.

En sak är åtminstone helt klar för min egen del och det är att som det ser ut inom överskådlig framtid är varken elbilsköp eller för den delen nybilsköp aktuellt för mig. Min plan är istället att mina två gamla Toyotor skall rulla på så länge inte tokdyra reparationsbehov uppstår.
Den ena kan gå på 0.45 / mil och den andra på 0.7-0.75 / mil om jag kör lugnt. Båda bensin. Vi skulle väl klara oss helt utan bil, men allting skulle bli mkt krångligare och fattigare, så helst inte. Särskilt om man äger ett gammalt hus är det bra med bil, helst en kombi med drag.

På tal om hus förresten, även där talas det ju om framtida mkt hårda energikrav som kan innebära stora ekonomiska åtaganden för den enskilde i framtiden. Förmodligen ett större och allvarligare problem att hantera för många av oss än bilfrågan. Där kan man verkligen behöva utarbeta individuella strategier för att klara skivan.

Kan tillägga att om jag bedömde att vi hade råd, skulle jag imorgon springa iväg och beställa en elbil och i övermorgon beställa en takomläggning som även inkluderar solceller på mitt hus. Men det är inte riktigt läge nu.

På tal om hus förresten, även där talas det ju om framtida mkt hårda energikrav som kan innebära stora ekonomiska åtaganden för den enskilde i framtiden. Förmodligen ett större och allvarligare problem att hantera för många av oss än bilfrågan. Där kan man verkligen behöva utarbeta individuella strategier för att klara skivan.

Sånt där tror jag när jag ser det. Det är rätt sällan saker som redan finns blir förbjudna.

Tror inte att det här behöver bli en politiktråd. Det vi kan resonera om är vilken strategi som är smartast om man vill fortsätta köra bil framöver.

En sak är åtminstone helt klar för min egen del och det är att som det ser ut inom överskådlig framtid är varken elbilsköp eller för den delen nybilsköp aktuellt för mig. Min plan är istället att mina två gamla Toyotor skall rulla på så länge inte tokdyra reparationsbehov uppstår.
Den ena kan gå på 0.45 / mil och den andra på 0.7-0.75 / mil om jag kör lugnt. Båda bensin. Vi skulle väl klara oss helt utan bil, men allting skulle bli mkt krångligare och fattigare, så helst inte. Särskilt om man äger ett gammalt hus är det bra med bil, helst en kombi med drag.

Så länge man köper begagnade ICE-bilar och tänker sig behålla dem 5-10 år så behöver man nog inte oroa sig alltför mycket över andrahandsvärde. Om man däremot köper ny och/eller behåller bilen kortare tid skulle jag vara försiktigare. Mycket kan hända efter 2026 (nästa riksdagsval).

Sånt där tror jag när jag ser det. Det är rätt sällan saker som redan finns blir förbjudna.
Förbjudna och förbjudna. Man kan ju ställa högre och högre energiklassningskrav och besluta att det skall gälla även retroaktivt, alltså även omfatta det äldre byggnadsbeståndet.
Man talar om subventioner, men vi får se. Jag har inte detaljkoll på hur frågan ligger just nu, men tycker det är intressant att jämföra med fordonsfrågan. Ingen borde egentligen våga att uttala sig tvärsäkert i någondera av dessa två frågor just nu.

Förbjudna och förbjudna. Man kan ju ställa högre och högre energiklassningskrav och besluta att det skall gälla även retroaktivt, alltså även omfatta det äldre byggnadsbeståndet.
Man talar om subventioner, men vi får se. Jag har inte detaljkoll på hur frågan ligger just nu, men tycker det är intressant att jämföra med fordonsfrågan. Ingen borde egentligen våga att uttala sig tvärsäkert i någondera av dessa två frågor just nu.
Om man tittar på tillgänglighet tex så har man ju "löst" det genom att man kräver att man tillgänglighetsanpassar vid större renoveringar. Den typen av regelverk kring energi känns inte politiskt omöjligt att införa.

Så länge man köper begagnade ICE-bilar och tänker sig behålla dem 5-10 år så behöver man nog inte oroa sig alltför mycket över andrahandsvärde. Om man däremot köper ny och/eller behåller bilen kortare tid skulle jag vara försiktigare. Mycket kan hända efter 2026 (nästa riksdagsval).
Lite så tänker jag också, alltså att köra begbilarna in i kaklet tills de är bortom räddning.
Det som talar mot det är om bensinen/dieseln blir tokdyr, typ 40-50 kr litern. Då kanske det är läge stt tänka om?

Kan tillägga att om jag bedömde att vi hade råd, skulle jag imorgon springa iväg och beställa en elbil och i övermorgon beställa en takomläggning som även inkluderar solceller på mitt hus. Men det är inte riktigt läge nu.
Fast solceller bygger på att du kan styra allt eller har bilen hemma under dagen. För det är enbart den (galna) statliga 60-öringen som gör att det kan ske installationer. Kolla snittpriset senaste veckan när solceller faktiskt producerar. Vi behöver ett bättre systemtänk.

Om alternativen står mellan att behålla en fungerande ICE-bil eller byta till en ny elbil är det snudd på omöjligt att räkna hem besparingen på drivmedel. Man ska köra väldigt långa sträckor per år för att den kalkylen ska hålla.

Om man ändå vill gå på en ny eller nästan ny bil kan det dock bli en annan kalkyl.

Blir intressant att se hur sådana lagar/skatter formuleras. Ta bara mitt eget exempel:
Bor i ett stort direktuppvärmt (kompletterat med luft/luft-pump) hus som drar 22000 kWh/år - superdåligt!
Men jag har också solceller som ger 19000 kWh/år - dvs netto 3000 kWh. Superbra!
Men solcellerna producerar en massa överenergi på sommaren, mitt hus drar el som ett mindre järnverk på vintern - dåligt!
Till det kommer ett antal tusen kWh till två elbilar. Dåligt om man tittar på husets förbrukning och vill beskatta den, men det är ju bra eftersom alternativet är att elda fossiler.
Hur skall en lag/skatt formuleras som bestraffar dåliga hus men inte elbilar? Det är inte lätt...

Om alternativen står mellan att behålla en fungerande ICE-bil eller byta till en ny elbil är det snudd på omöjligt att räkna hem besparingen på drivmedel. Man ska köra väldigt långa sträckor per år för att den kalkylen ska hålla.

Om man ändå vill gå på en ny eller nästan ny bil kan det dock bli en annan kalkyl.
Fast om man kör väldigt långa sträckor med elbil snabbladdar man också ganska mycket antagligen. Och snabbladdning kostar nästan exakt som bensin per mil (en ren slump naturligtvis...)

Lite så tänker jag också, alltså att köra begbilarna in i kaklet tills de är bortom räddning.
Det som talar mot det är om bensinen/dieseln blir tokdyr, typ 40-50 kr litern. Då kanske det är läge stt tänka om?
Som H skriver, det beror på hur mycket man kör och hur mycket man är beredd att investera. Kapitalkostnaden på en ny elbil är höga, och det ska vara bra högt bensinpris och dyra reparationer på en äldre bil för att ”matcha” det. Däremot börjar ju beg elbilar ramla ner lite i pris nu, så det är möjligt de börjar bli rimliga alternativ om 2-3 år.

Fast om man kör väldigt långa sträckor med elbil snabbladdar man också ganska mycket antagligen. Och snabbladdning kostar nästan exakt som bensin per mil (en ren slump naturligtvis...)
Nja, det räcker ju att du har lite längre pendlingssträcka på säg 5 mil för att snabbt komma upp i typ 3000-4000 mil om året, som inte behöver snabbladdas.

Tillbaka
Topp