[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vissa bilar börjar värma batteriet så fort man kör, för säkerhets skull. Vet att e-tron 50/55 gjorde det bland annat, det gjorde att korta körningar kunde dra extremt mycket.

Stänga av AC/värme gör jag aldrig i teslan, nån måtta får det vara. Köra med fönstren nere ökar för övrigt luftmotståndet en hel del. Vore intressant att se ett test på vilket som är bäst, AC eller fönster nere.

Vid den hastighet jag normalt kör kortsträckor tror jag att luftmotstånd är försumbart. Jag ser också en väldigt tydlig skillnad på procenten. ?

Å andra sidan borde jag cykla i stället. Undantaget när jag hämtar pizza...

På min el XC40 trycker jag i gång klimat i appen.
Kallt ute, varmt i bilen.
Varmt ute, kallt i bilen.
Rätt gött och det drar inte så mycket el heller,
behövs bara 5-10 minuter.

Helt plötsligt har även jag börjat fundera på att köpa mig en bil igen efter att ha klarat mig utan i nästan 20 år…
Men vad sjutton ska jag köpa?
Tanken är inte att pendla med bilen, även det skulle spara väldigt mycket tid, utan mest för allt annat där det blir krångligt att åka kollektivt eller cykla.

Jag tänkte mig något billigt, började titta på skräpbilar typ Opel Astra, Ford Focus i 10 000 kr klassen men insåg snabbt att det är just skräp.

Började titta på Golf generation 5 och Mini Cooper. Golfen verkar kunna rosta rätt friskt och många motorer har dåligt rykte. Mini’n ser ju kul ut men är just mini, vet inte riktigt om det är rätt fordon för en lång gubbe, är nog heller inte helt enkelt att packa in en cykel heller…

Min kravbild är ganska enkel. AC, hyfsat låg bränsleförbrukning, hyffsat låg skatt, något slags charm som gör att jag gillar den.

Nu kollar jag på Audi A3 och BMW 1 serie. Med dieselmotor. I prisklassen upp till 70 000 kr.
Vilka motorer är det man ska undvika? Vilka motorer ska man söka på? Annat att tänka på?

Något annat alternativ jag missat? Budgeten kan ju stretchas om det verkligen behövs…

Helt plötsligt har även jag börjat fundera på att köpa mig en bil igen efter att ha klarat mig utan i nästan 20 år…
Tanken är inte att pendla med bilen, även det skulle spara väldigt mycket tid, utan mest för allt annat där det blir krångligt att åka kollektivt eller cykla.

Jag tänkte mig något billigt, började titta på skräpbilar typ Opel Astra, Ford Focus i 10 000 kr klassen men insåg snabbt att det är just skräp.

Började titta på Golf generation 5 och Mini Cooper. Golfen verkar kunna rosta rätt friskt och många motorer har dåligt rykte. Mini’n ser ju kul ut men är just mini, vet inte riktigt om det är rätt fordon för en lång gubbe, är nog heller inte helt enkelt att packa in en cykel heller…

Min kravbild är ganska enkel. AC, hyfsat låg bränsleförbrukning, hyffsat låg skatt, något slags charm som gör att jag gillar den.

Nu kollar jag på Audi A3 och BMW 1 serie. Med dieselmotor. I prisklassen upp till 70 000 kr.
Vilka motorer är det man ska undvika? Vilka motorer ska man söka på? Annat att tänka på?

Något annat alternativ jag missat? Budgeten kan ju stretchas om det verkligen behövs…
Vi kör Honda jazz från 2017. Tickar alla boxar och rätt ny så verkar hyfsat problemfri. Charmen är ju subjektiv men det är en liten kämpe, den har padelshifters och ”sportmode” men en bubbla från 60-talet hade nog accat ifrån den. Snål (angivet under 0,5l bensin per mil), kan slänga in en cykel, tar sig fram oväntat bra i snö och dåliga vägar. Så länge man har farten med sig är den kul på små vägar (men man kan som sagt inte accelerera).

Inget seriöst tips egentligen men ville kasta in andra bilar än BMW-släktingar :)

Tyvärr ingen krok eller rails för takräcke.

Jag letar också efter nåt billigt o bra.
Började leta 50-100k, hittar i stort sett bara skräp.
Känns som från 125 kan man hitta något som kan fungera.
Är nu själv inne på något litet inom VAG i årsmodell 2019-2021.
Skall försöka testa Seat och se om Manuel o hans kompisar kan bygga bil.

Diesel är något jag väljer bort då jag sällan kommer köra längre än 10-15 km åt gången
och då blir motorn inte riktigt varm och det gillar inte katalysator eller partikelfilter.
Aktar mej också för VAG:s DSG aut och den typen hos andra tillverkare. Dyr service och jag
gillar inte växlingskvaliteten på dessa.

Jag förstår faktiskt inte varför man överhuvudtaget överväger nåt från VAG-koncernen om man vill ha nåt enkelt och prisvärt som förhoppningsvis är tillförlitligt och man samtidigt inte bryr sig om att man ska ”gilla” bilen. VAG har så många modeller med diverse mer eller mindre vanliga typfel att det är bättre att gå på nåt annat själlöst. Tex en Toyota eller Mazda eller annat japanskt.

Tillägg för att inte få hela Tyskland på mig denna EU-valsdag: det finns bra/vettiga köp som kommer från VAG, jag menar bara att det också finns många riktiga bottennapp bland olika modeller och motorer. Men är man kär tex i Golf eller Passat så är det klart att man ska ha en sån.

Senast ändrad:
Billigt och bra brukar kräva att en del tur är inblandat.
Men att slänga ut 100 000 eller mer på en bil som bara kommer tappa i värde och inte användas så väldigt ofta känns inte otroligt lockande.
Honda Jazz har gått under min radar, accelaration och toppfart känns inte så viktigt längre så visst skulle väl det funka.
Toyota är säkert bra, men den känns bara så... Nä, då cyklar jag hellre i regnet.
VAG har ju uselt rykte, speciellt TFSI motorerna och DSG lådorna, så mycket har jag förstått även om det finns dom som kört långt med dom och varit nöjda.
Just nu lockar 2.0 TDI mig, men den verkar ju ha sina svagheter den också.?

BMW 118d och 120d då? Verkar också vara en trevlig bil. Dom jag kört i 1-serien har jag gillat men har faktiskt ingen aning om vad det var för motorer i dem... Bara att jag tyckte det var lagom :-)

Enklast är väl att lägga ner hela projektet antar jag?

Billigt och bra brukar kräva att en del tur är inblandat.
Men att slänga ut 100 000 eller mer på en bil som bara kommer tappa i värde och inte användas så väldigt ofta känns inte otroligt lockande.
Honda Jazz har gått under min radar, accelaration och toppfart känns inte så viktigt längre så visst skulle väl det funka.
Toyota är säkert bra, men den känns bara så... Nä, då cyklar jag hellre i regnet.
VAG har ju uselt rykte, speciellt TFSI motorerna och DSG lådorna, så mycket har jag förstått även om det finns dom som kört långt med dom och varit nöjda.
Just nu lockar 2.0 TDI mig, men den verkar ju ha sina svagheter den också.?

BMW 118d och 120d då? Verkar också vara en trevlig bil. Dom jag kört i 1-serien har jag gillat men har faktiskt ingen aning om vad det var för motorer i dem... Bara att jag tyckte det var lagom :-)

Det är väl främst gamla 1.4 TFSI i kombination med DSG med torra kopplingar som inte är en hit? Speciellt dåligt fungerade väl den lådan i stadstrafik då den fick växla ofta.

Billigt i inköp brukar bara vara ekonomiskt om man kan tänka sig att skruva lite själv. Även små skitsaker tenderar att vara dyrt att laga på verkstad numera tyvärr. :(

Billigt i inköp brukar bara vara ekonomiskt om man kan tänka sig att skruva lite själv. Även små skitsaker tenderar att vara dyrt att laga på verkstad numera tyvärr. :(
Ska ändå till ganska rejäla summor i reparationer för att komma upp i kapitalkostnaden för en ny bil idag. Om det nu är det man funderar på som alternativ.

Samma 2-liters motor i dom, bara några små skillnader som ger mer effekt i 120.
Tror 120 har högre utväxling också.

Det är väl främst gamla 1.4 TFSI i kombination med DSG med torra kopplingar som inte är en hit? Speciellt dåligt fungerade väl den lådan i stadstrafik då den fick växla ofta.
Typ… TSI-motorer med kamkedja kanske man ska undvika, dvs före 2014. DSG-lådan är väl oproblematisk idag?
Sen är det ju inte bara VAG-bilar som haft problem med kamkedjor, även tex BMW har haft det.

Jag är grymt nöjd med 120d (2016 med automat och fyrhjulsdrift), men det är ju inte en direkt billig bil. Går dock att köra extremt snålt om man vill, eller så låter man hornen växa ut och kör som ett troll när andan faller på. Den är faktiskt rätt jäkla snål även då.

Det är egentligen bara en enda sak på hela bilen jag inte gillar: Vidrutetorkar-automatiken. Det är en jäkla slumpgenerator som kan driva en till vansinne när det regnar. Ibland gör den inget alls trots spöregn, medan den ibland får tokspel när det bara duggar lite. Riktig dynga alltså. Men det säger å andra sidan nåt om resten antar jag.

Ska ändå till ganska rejäla summor i reparationer för att komma upp i kapitalkostnaden för en ny bil idag. Om det nu är det man funderar på som alternativ.

Jo det är sant, priserna har verkligen skenat. Men jag har flera vänner och bekanta som lagt ut 40-60k om året i reparationer på sin 10-15 år gamla bilar i ett par år nu. Det är inte heller ekonomiskt. Kan man fixa saker själv däremot så är det ofta en bråkdel av kostnaden.

Jo det är sant, priserna har verkligen skenat. Men jag har flera vänner och bekanta som lagt ut 40-60k om året i reparationer på sin 10-15 år gamla bilar i ett par år nu. Det är inte heller ekonomiskt. Kan man fixa saker själv däremot så är det ofta en bråkdel av kostnaden.
Fördelen med nytt är ju också att kostnaden är mer känd. En känd kostnad kan ibland vara tryggare än en förväntat lägre kostnad men som riskerar skena med otur.

För att (nästan) återknyta till trådämnet: är för tillfället på road trip med en hyrd Toyota Corolla. Bilen har gått under tusen mil. Seg motor , tråkig inredning och diverse missljud kan jag acceptera. Men bullernivån känns direkt trafikfarlig. Jag hade på fullt allvar planer på att stanna och hämta mina brusreducerande träningslurar från bagaget.
Slutsats: köp inte en Toyota Corolla. Och de som gjort det kan väl inte rimligen ha kört någon annan rimligt modern bil?

Det beror ju på vad alternativet är. Ett billån på en halv miljon så är ju ränta och värdeminskning uppe på mer än dessa summor, och det är ju en garanterad kostnad. Jag tror sunk cost ofta spökar i såna här resonemang, dvs att man räknar med redan inträffade kostnader i ekonomiska beslut framåt.
Men visst är det en stor fördel kostnadsmässigt att inte ha tummen mitt i näven, gäller de flesta hantverksjobb idag.

Det beror ju på vad alternativet är. Ett billån på en halv miljon så är ju ränta och värdeminskning uppe på mer än dessa summor, och det är ju en garanterad kostnad. Jag tror sunk cost ofta spökar i såna här resonemang, dvs att man räknar med redan inträffade kostnader i ekonomiska beslut framåt.
Men visst är det en stor fördel kostnadsmässigt att inte ha tummen mitt i näven, gäller de flesta hantverksjobb idag.

En, för mig, viktig komponent är att bilen ska funka. Om bilen kostar 40-60k per år i reparationer, då står den också på verkstad en del om man inte är händig själv. Men visst, även nya bilar går sönder...

Jo, så tänker jag också. Men den tiden då man kröp under bilen i 30 minusgrader för att byta startmotor är för länge sedan förbi... Dels för att det typ aldrig blir -30 längre men mest för att det känns jäkligt jobbigt.
Att byta kamkedja på en "modern" bil lockar inte alls.

Jag förstår faktiskt inte varför man överhuvudtaget överväger nåt från VAG-koncernen om man vill ha nåt enkelt och prisvärt som förhoppningsvis är tillförlitligt och man samtidigt inte bryr sig om att man ska ”gilla” bilen. VAG har så många modeller med diverse mer eller mindre vanliga typfel att det är bättre att gå på nåt annat själlöst. Tex en Toyota eller Mazda eller annat japanskt.

Tillägg för att inte få hela Tyskland på mig denna EU-valsdag: det finns bra/vettiga köp som kommer från VAG, jag menar bara att det också finns många riktiga bottennapp bland olika modeller och motorer. Men är man kär tex i Golf eller Passat så är det klart att man ska ha en sån.

Har du några exempel på vanliga typfel på de modellerna (småbilar från VAG utan DSG 2019-20221) för jag misstänker att det var mej du tänkte på. 1,0TSI eller MPI.

En, för mig, viktig komponent är att bilen ska funka. Om bilen kostar 40-60k per år i reparationer, då står den också på verkstad en del om man inte är händig själv. Men visst, även nya bilar går sönder...
Fast hur sannolikt är det att man åker på så höga reparationskostnader, år efter år? Att nåt stort pajjar och drar upp kostnaden en säsong betyder ju inte att det händer hela tiden sen.

Fast hur sannolikt är det att man åker på så höga reparationskostnader, år efter år? Att nåt stort pajjar och drar upp kostnaden en säsong betyder ju inte att det händer hela tiden sen.
Kanske beror på bilval men tycker också att det låter helt orimligt. Om man inte har ett måndagsexemplar av en gammal citroen eller nåt...

Har du några exempel på vanliga typfel på de modellerna (småbilar från VAG utan DSG 2019-20221) för jag misstänker att det var mej du tänkte på. 1,0TSI eller MPI.
Nej tyvärr. Jag försökte sätta mig in i VAGs typfel när jag köpte en Caddy. Det gjorde mig förvirrad och jag har glömt det mesta utom just att det fanns diverse typfel med vissa modeller, vissa år, vissa motorer, vissa växellådor osv. Inte bara DSG och inte bara den där lilla direktinsprutade motorn med kamkedja.
Jag kom fram till att 1,6 dieseln före add blue-tiden med manuell låda skulle vara stabil, så jag köpte en sån och den funkade bra och gick snålt.
Inte så som det ofta kan vara hos andra tillverkare - man undviker en viss modell ett visst år så är det säkert. Mitt intryck var att det fanns så många olika varianter på typfel. Min bild gäller dock årsmodeller något äldre än 2019.

Vill man verkligen ha en VAG av någon specifik anledning så skulle jag rekommendera att läsa på grundligt och då kan man nog klara sig om man köper rätt modell.

Senast ändrad:
Problemen med TSI 1.4 och 1.2 avhjälptes väl för över 10 år sedan. DSG-lådan var väl också någon speciell modell för många år sedan. Vilka de andra typfelen är känner jag inte till. Kör glatt vidare med min Golf SC TSI 1.2 manuell 2016 och min Golf SC AT TSI 1.8 DSG6 2018. Funkar fint för mina behov. Stora nog att slänga in hel cykel i med fällda baksäten. Genomlastningslucka, så man kan skicka in skidor. Rails och krok, så man kan lasta mer de gångerna man behöver det. Kommer tids nog byta till något eldrivet, men känner ingen brådska. Kör ändå ganska lite.

Vill man verkligen ha en VAG av någon specifik anledning så skulle jag rekommendera att läsa på grundligt och då kan man nog klara sig om man köper rätt modell.
Fast det där gäller ju exakt alla bilar, men kanske framförallt franska bilar, Saab osv :)

Vill man åka som på 90-talet är ju såklart Toyota ett alternativ, men dom kostar ju en hel del också... Man får väl betala för tillförlitligheten som hos en golden retriever :)

Begagnade bilar är svårt. Känner en som svär sig skelögd över Volvo v70 men han skruvar ju väldigt mycket på dom. Trots att det är världens bästa bil är det ju "Ändå en ford mondeo i grunden..."

Det är nog alltid billigast i kronor och ören att köra gammal bil. Men den är ju ofta sämre på många punkter också. Och att betala vad bilen är värd för en reparation känns kanske inte alltid helkul.

Vår gamla A6:a hade en motor som ofta hade problem med kamkedjespännarna om man körde på rekommenderat långa serviceintervall. Om kedjan kuggade över behövde man lyfta motorn för att rätta till det och byta spännarna. Kostnad 40k+. Bilen var värd 40-50 på slutet när vi hade den.

Psykologiskt svårt att motivera en sådan reparation även om det kanske egentligen är rimligt att göra.

Fast det där gäller ju exakt alla bilar, men kanske framförallt franska bilar, Saab osv :)
Nja, jag fattar vad du menar men min bild är att några bilmärken är "pålitliga", dvs drabbas sällan av typfel eller en massa småfel (de japanska). Några bilmärken har ofta diverse blandade fel så de är "pålitligt opålitliga" (tex Fiat, de franska märkena). Några verkar behöva ett eller två år innan de får ordning på modellerna (tex Volvo) och sen blir de bra när barnsjukdomarna är borta.
VAG är lite luriga enligt min uppfattning för de har en del bilar som är jättebra i en specifikation ett visst år, men andra som är jättedåliga och då är det är betydligt lurigare att hitta rätt modell. Men, men, begagnat är ett lotteri i någon mån.

DSG-lådan var väl också någon speciell modell för många år sedan
Exets dsg koppling gav upp efter 4 tusen mil på en 2017 års modell med en rep på 15 tusen, så har inte intrycket att det är historia direkt. Det har alltid varit den minsta dsg lådan med torrlamell som har skapat mest problem. Jag tappade helt förtroendet för dessa lådor när jag såg vad som hände, efter så lång tid ute på marknaden.

Vår gamla A6:a hade en motor som ofta hade problem med kamkedjespännarna om man körde på rekommenderat långa serviceintervall. Om kedjan kuggade över behövde man lyfta motorn för att rätta till det och byta spännarna. Kostnad 40k+. Bilen var värd 40-50 på slutet när vi hade den.
Det där var väl en galen trend i sig för några år sedan (eller är det så fortfarande på nya bilar?), att man ska köra 3000 mil på samma olja...

Exets dsg koppling gav upp efter 4 tusen mil på en 2017 års modell med en rep på 15 tusen, så har inte intrycket att det är historia direkt. Det har alltid varit den minsta dsg lådan med torrlamell som har skapat mest problem. Jag tappade helt förtroendet för dessa lådor när jag såg vad som hände, efter så lång tid ute på marknaden.
På min kollegas 2018 Tiguan rasade mekatroniken på DSG:n. Det kan kanske härledas till att verkstan/försäljaren glömde att byta växellådsolja på den en gång.
Fast kamremmen gick för en månad sen på den så nu har hon större problem... 2.0 TDI.

Det där var väl en galen trend i sig för några år sedan (eller är det så fortfarande på nya bilar?), att man ska köra 3000 mil på samma olja...

Ja, exakt! Vår bil var dock servad årligen och hade aldrig gått mer än 1500 mil mellan servicarna när vi köpte den. Första ägaren gav 436kkr, bilen hade gått 6000 mil och var 8 år gammal när vi köpte den för strax under 100kkr så många år hade den gått ännu mindre. Drog dessutom sällan under litern så första ägarens milkostnad måste ha varit dramatisk. Över 70 kr per mil bara i värdeminskning och bensin.

Riktigt så var/är det inte, det handlar om upp till 3000mil eller max 2år, beroende på körsätt, kallstarter osv.
Har haft några bilar med denna serviceintervall och vid körning mest runt Stockholm så ville bilen ha service efter 1500-1800mil.

Fungerar lastbalansering bra med laddare som man pluggar in i 3-fasuttag eller krävs det en laddbox för att fixa det bra? Har realtidsavläsare till elmätaren.

Fungerar lastbalansering bra med laddare som man pluggar in i 3-fasuttag eller krävs det en laddbox för att fixa det bra? Har realtidsavläsare till elmätaren.

Hmm, lastbalansering bygger på att laddaren, box eller "sladd" läser av husets totala förbrukning och jämför med förbrukning för laddning. Om summan blir högre än vad man har angivit (tex storlek på huvudsäkringen) så dras laddning ner så mycket som behövs, hela vägen ner till noll. När det sedan finns ledig kapacitet så ökar laddning igen.

Så huvudfrågan är om den som pluggas in i 3fas kan läsa husets förbrukning. Det finns ju trådlösa lösningar, så omöjligt är det inte. Min box har trådad förbindelse till den mätare som läser husets totala förbrukning, inklusive laddning.

Hmm, lastbalansering bygger på att laddaren, box eller "sladd" läser av husets totala förbrukning och jämför med förbrukning för laddning. Om summan blir högre än vad man har angivit (tex storlek på huvudsäkringen) så dras laddning ner så mycket som behövs, hela vägen ner till noll. När det sedan finns ledig kapacitet så ökar laddning igen.

Så huvudfrågan är om den som pluggas in i 3fas kan läsa husets förbrukning. Det finns ju trådlösa lösningar, så omöjligt är det inte. Min box har trådad förbindelse till den mätare som läser husets totala förbrukning, inklusive laddning.
Då får jag kika på någon som har wifi, eller så får jag gräva ner en slang och dra in en nätkabel där det i sådana fall skall sitta en laddare. Eller helt enkelt sätta in en laddbox där 3-fasuttaget sitter.

Tillbaka
Topp