[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag kör ofta i en väl trafikerad t-korsning. Jag kommer "nerifrån" i T:et och skall vänster eller höger. Från mitt vänster kommer många, tätt. Nästan alla skall svänga höger (upp på motortrafikled). Nästan ingen blinkar. Detta gäller oavsett bilmärke. Jag står alltså regelbundet och väntar både 30 och 40 s helt i onödan. Medan min hjärna kokar över samlar jag på mig statistik. Alla bilmärken är usla på att blinka. BMW är varken bättre eller sämre än Volvo. Möjligen kan jag skönja att entusiastbilar är aningen bättre. Då räknar jag inte nyrika i sina 911:or som är vanliga där, det är oftast inte en entusiastbil för dem, men Morgan, gamla 911:or, Miator mm sköter sin ofta.
Där har vi det igen alltså. Drönandet. Entusiasterna kör medan drönarna åker.

Vid de tillfällena har man blivit lurad av flertalet A-traktorer med, de borde ha triangel fram också.
Ärligt talat borde de ha saftblandare på taket. Sjukt många farliga situationer som kan uppstå på grund av att man misstar en A-traktor för en bil.

Ja det var klart enklare när det bara var Duetter, ser man sällan som vanlig bil idag och även då är oftast farten moderat.

Eller banditerna som bromsar först och blinkar sen.

Nä, jag vet att jag blinkar eftersom jag gör det exakt varenda jävla gång jag svänger. Ser inte vitsen med att låta bli. Det är ju inte jobbigt liksom. Är så utled på alla jubelidioter som inte klarar av en så enkel sak.

Hehe, mitt underliggande skämt var att även om du blinkar, och det blinkar inne i bilen, så blinkar det inte på utsidan, eftersom det är en BMW ?

Men jag håller helt med dig. Finns ingen anledning att inte blinka. Lätt som en plätt. Tills Tesla plockar bort spakarna ?

Det här med laddning i BRF, jag har diskuterat och fått offerter från ett par leverantörer nu, och nån nämnde att om man väljer att individuellt mäta och debitera elen åker man på att momsregistrera föreningen. Läste på lite och det verkar vara så, vilket även vår ekonomiska förvaltare bekräftade. Problemet är att det blir mer byråkrati och därmed högre förvaltningskostnader (förvaltaren vill naturligtvis ha betalt för att hantera momsdeklationer m.m.), till i princip ingen nytta för föreningen (det blir ett nollsummespel). Enda sättet att komma runt är att schablondebitera elen.

Sedan nämnde nån att om omsättningen är under 80 000kr så slipper man momsregistreringen, och vi med åtta P-platser lär inte sälja laddel för de summorna. Men, det verkar som att även årsavgifterna ska räknas in när omsättningen beräknas, inte enbart själva ”försäljningen” av el? Kan det vara så urbota dumt? Vi lär ju inte få göra momsavdrag på annat än det som direkt kan hänföras till elförsäljningen.

Är det nån som är mer insatt och kan reda ut? Hur har andra löst det?

Jag är inte insatt.
Men där jag bor nu har vi laddstolpar från
All debitering går via dem och styrs av en bricka, eller app, som även funkar på andra InCharge.
Men allt gjordes innan jag flyttade in.

Jag är inte insatt.
Men där jag bor nu har vi laddstolpar från
All debitering går via dem och styrs av en bricka, eller app, som även funkar på andra InCharge.
Men allt gjordes innan jag flyttade in.
Utan att veta ligger det ju nära till hands att tro att din BRF också insett snårigheten, gett upp och låtit Vattenfall lösa problemet åt er. Enklare för BRFen och gissningsvis högre kostnader för användaren.

Borde finnas ett politiskt tryck att förenkla för BRFer att skaffa laddmöjligheter kan man tycka, men en hel del lobbyister tycker väl det är bra som det är.

(En extra krydda i just detta exempel är att staten sätter besvärliga regler så att Vattenfall, AKA staten, får mer affärer...)

Senast ändrad:
Utan att veta ligger det ju nära till hands att tro att din BRF också insett snårigheten, gett upp och låtit Vattenfall lösa problemet åt er. Enklare för BRFen och gissningsvis högre kostnader för användaren.

Borde finnas ett politiskt tryck att förenkla för BRFer att skaffa laddmöjligheter kan man tycka, men en hel del lobbyister tycker väl det är bra som det är.

(En extra krydda i just detta exempel är att staten sätter besvärliga regler så att Vattenfall, AKA staten, får mer affärer...)
Tror inte man skrev momslagen med baktanken att ge vattenfall affärer ;) däremot lär ju staten skriva nya lagar för att underlätta tids nog :) solceller har ju haft en hel del tolkningsfrågor men där minns jag inte om det var domstol som tolkade annorlunda eller nya lagar.

Jag var in och läste på Chargenode, och det funkar så att det fortf är föreningens abbonemang, chargenode köper el av föreningen och debiterar sedan slutanvändarna, samt betalar ut till föreningen. Då blir det ingen skillnad enl vår förvaltare (Nabo), då ska föreningen ändå momsregistreras.

Jag måste gräva vidare i detta, hittade en tråd på tesla-forumet fr 2021-2022 där det fanns länkar till energimyndigheten som verkade hävda det enda rimliga, dvs att omsättningen bara beräknas på försäljningen, inte på medlemsavgifter. Men de länkarna är döda nu, så risken är väl att den galna tolkningen vunnit. Det innebär ju isf att det inte kan finnas nån enda Brf som kan mäta och debitera laddel utan att momsregistrera sig oavsett hur liten den är. Jag menar, ta en fiktiv Brf med två lägenheter som betalar 4000kr/månad i avgift. Det blir 2*12*4000 = 96000kr, dvs över gränsen på 80000kr.
Tidigare tog vi betalt för bastu resp tvättstuga, är nog många föreningar som gör det fortfarande. Och där mäts ju nyttjandet utifrån hur många pass man bokar, då borde ju även det medföra momsregistrering? Det här verkar helt galet.

Jag var in och läste på Chargenode, och det funkar så att det fortf är föreningens abbonemang, chargenode köper el av föreningen och debiterar sedan slutanvändarna, samt betalar ut till föreningen. Då blir det ingen skillnad enl vår förvaltare (Nabo), då ska föreningen ändå momsregistreras.

Jag måste gräva vidare i detta, hittade en tråd på tesla-forumet fr 2021-2022 där det fanns länkar till energimyndigheten som verkade hävda det enda rimliga, dvs att omsättningen bara beräknas på försäljningen, inte på medlemsavgifter. Men de länkarna är döda nu, så risken är väl att den galna tolkningen vunnit. Det innebär ju isf att det inte kan finnas nån enda Brf som kan mäta och debitera laddel utan att momsregistrera sig oavsett hur liten den är. Jag menar, ta en fiktiv Brf med två lägenheter som betalar 4000kr/månad i avgift. Det blir 2*12*4000 = 96000kr, dvs över gränsen på 80000kr.
Tidigare tog vi betalt för bastu resp tvättstuga, är nog många föreningar som gör det fortfarande. Och där mäts ju nyttjandet utifrån hur många pass man bokar, då borde ju även det medföra momsregistrering? Det här verkar helt galet.
Nu är ju Skatteverket part i målet men de verkar ha sin åsikt klar

IMG_2186.jpeg

Nu är ju Skatteverket part i målet men de verkar ha sin åsikt klar

Visa bilaga 709023
Jo, har sett det. Frågan är om det finns nåt rättsfall som ger dem rätt, det har ju skett mer än en gång att de fått backa från sina tolkningar.
Man undrar ju om detta var vad lagstiftaren avsåg, men en Brf är ju en form av ekonomisk förening så det kan ju vara trixande i såna man velat komma åt.
Individuell mätning av laddel vill man ju ha, samtidigt kommer jag ha svårt att motivera ökade förvaltningskostnader pga 8 P-platser i en Brf med 37 lägenheter och drygt 50 medlemmar.

Jo, har sett det. Frågan är om det finns nåt rättsfall som ger dem rätt, det har ju skett mer än en gång att de fått backa från sina tolkningar.
Man undrar ju om detta var vad lagstiftaren avsåg, men en Brf är ju en form av ekonomisk förening så det kan ju vara trixande i såna man velat komma åt.
Individuell mätning av laddel vill man ju ha, samtidigt kommer jag ha svårt att motivera ökade förvaltningskostnader pga 8 P-platser i en Brf med 37 lägenheter och drygt 50 medlemmar.
Tror du börjar i fel ände. Lagstiftaren skiter i elbilar i brf (när de skrev lagen). De tänkte om jag får gissa typ såhär

- säljer man saker ska man betala moms.
Då sa någon
- men va fan. Vi kan inte ha moms på bostäder - det vill vi inte beskatta. Och inte konst heller. Eller läkare. Mat däremot kan få lite moms.
- Jaha ja det är ju en fin tanke sa lagstiftaren men vad gör vi då med elräkningen som ingår i hyran och allt annat som folk envisas med att baka in i priset? Vi har ju ingen aning om hur mycket av hyran som är el och hur mycket som är bostad? Hur ska man veta hur mycket moms det är på det om ingen mäter individuella lägenhetens förbrukning? Det är helt omöjligt? jag vet! vi gör det enkelt - det får ses som en del av hyran och det blir ingen moms på det heller. Det får bli ett undantag. Då blir alla nöjda och vi håller skattejuristerna sysselsatta.

Så man har försökt göra det enklare - det är därför det finns en diskussion. Du köper ju el och det är det moms på. Du betalar ju moms på fakturan från Tibber om du bor i hus/har individuellt elavtal o lägenheten. Varför skulle det vara annorlunda när brf säljer el och Tibber säljer el? Det du letar efter är ett undantag.

Obs att jag gissar fritt från en 7 år gammal kurs jag gick på universitetet

Senast ändrad:
Tror du börjar i fel ände. Lagstiftaren skiter i elbilar i brf (när de skrev lagen). De tänkte om jag får gissa typ såhär

- säljer man saker ska man betala moms.
Då sa någon
- men va fan. Vi kan inte ha moms på bostäder - det vill vi inte beskatta. Och inte konst heller. Eller läkare. Mat däremot kan få lite moms.
- Jaha ja det är ju en fin tanke sa lagstiftaren men vad gör vi då med elräkningen som ingår i hyran och allt annat som folk envisas med att baka in i priset? Vi har ju ingen aning om hur mycket av hyran som är el och hur mycket som är bostad? Hur ska man veta hur mycket moms det är på det om ingen mäter individuella lägenhetens förbrukning? Det är helt omöjligt? jag vet! vi gör det enkelt - det får ses som en del av hyran och det blir ingen moms på det heller. Det får bli ett undantag. Då blir alla nöjda och vi håller skattejuristerna sysselsatta.

Så man har försökt göra det enklare - det är därför det finns en diskussion. Du köper ju el och det är det moms på. Du betalar ju moms på fakturan från Tibber om du bor i hus/har individuellt elavtal o lägenheten. Varför skulle det vara annorlunda när brf säljer el och Tibber säljer el? Det du letar efter är ett undantag.

Obs att jag gissar fritt från en 7 år gammal kurs jag gick på universitetet
Vet inte om jag är med på din tankegång där. En Brf är inte momsbefriad, den betalar ju moms på allt den köper in, däremot tar den inte ut nån moms på månadsavgifter. Tanken bakom det måste vara att en förening inte ska gå med nån vinst, dvs momshantering skulle bara bli ett nollsummespel.
Skillnaden mot Tibber är ju att det är ett företag som har för avsikt att gå med vinst (dvs den el de köper in säljer de dyrare, då är det rimligt med moms och momshantering. Jag kan även köpa att en Brf ska momshantera om den fördelar kostnader på annat sätt än via andelstal (dvs månadsavgifter), men då bör det bara gälla den biten och omsättningen där. Varför ska ett företag som köper in och säljer el för mindre än 80k slippa momsregistrering, men inte en Brf som gör samma sak?

Senast ändrad:
Vet inte om jag är med på din tankegång där. En Brf är inte momsbefriad, den betalar ju moms på allt den köper in, däremot tar den inte ut nån moms på månadsavgifter. Tanken bakom det måste vara att en förening inte ska gå med nån vinst, dvs momshantering skulle bara bli ett nollsummespel.
Skillnaden mot Tibber är ju att det är ett företag som har för avsikt att gå med vinst (dvs den el de köper in säljer de dyrare, då är det rimligt med moms och momshantering. Jag kan även köpa att en Brf ska momshantera om den fördelar kostnader på annat sätt än via andelstal (dvs månadsavgifter), men då bör det bara gälla den biten och omsättningen där. Varför ska ett företag som köper in och säljer el för mindre än 80k slippa momsregistrering, men inte en Brf som gör samma sak?
Du utgår hela tiden från att man skrev reglerna med brf i fokus. Samma regler gäller alla föreningar och företag. Sedan finns massa undantag.

Problemet är att det ör så jäkla många undantag att det blir rörigt. Kan skriva mer ordentligt ikväll.

Edit: brf:er mfl kan vara momsbefriade om de bara har momsfria hyresgäster. Då är det fortfarande moms på fakturorna de får (bygghandeln och städfirman är ju inte momsbefriad). Däremot behöver inte de brf:erna betala moms till skv på det de säljer. (Det är logiskt - bara väldigt många olika undantag)

Senast ändrad:
Du utgår hela tiden från att man skrev reglerna med brf i fokus. Samma regler gäller alla föreningar och företag. Sedan finns massa undantag.

Problemet är att det ör så jäkla många undantag att det blir rörigt. Kan skriva mer ordentligt ikväll.
Nej, det gör jag inte. Eller ja, Brf-lagen skrevs med Brf i fokus, medan momsreglerna inte gjorde det. Nu krockar de. Jag skriver ju att det orimliga uppstår när Brf:en måste räkna in sina årsavgifter när omsättningen skall beräknas, då dessa inte har ett dyft med ”försäljningen” att göra. Även med momsregistrering kommer föreningen inte att få dra av moms på sånt som inte har med ”försäljningen” att göra, så varför ska det då räknas med när omsättningen beräknas? Det blir en krock mellan Brf-lagen och moms-reglerna. Och som du säger, det enda rimliga är ett undantag för att hantera detta. Antingen i Brf-lagen eller i momsreglerna.
Du behöver inte skriva nåt mer.

Nej, det gör jag inte. Eller ja, Brf-lagen skrevs med Brf i fokus, medan momsreglerna inte gjorde det. Nu krockar de. Jag skriver ju att det orimliga uppstår när Brf:en måste räkna in sina årsavgifter när omsättningen skall beräknas, då dessa inte har ett dyft med ”försäljningen” att göra. Även med momsregistrering kommer föreningen inte att få dra av moms på sånt som inte har med ”försäljningen” att göra, så varför ska det då räknas med när omsättningen beräknas? Det blir en krock mellan Brf-lagen och moms-reglerna. Och som du säger, det enda rimliga är ett undantag för att hantera detta. Antingen i Brf-lagen eller i momsreglerna.
Du behöver inte skriva nåt mer.

Vad menar du brf-lagen påverkar? Det är väl bara momslagens olika undantag som krockar? Edit: frågar för att jag inte vet.

Vad menar du brf-lagen påverkar? Det är väl bara momslagens olika undantag som krockar? Edit: frågar för att jag inte vet.
Ja, det kan t.o.m. vara i momslagen det krockar. Borde ju isf vara ännu enklare att rätta till. Om det nu är så att det är nåt som behöver rättas till, eller om det bara är Skatteverkets tolkning som behöver prövas i domstol. Ser att de i andra sammanhang (ex.vis hur ofta momsdeklaration ska lämnas) använder sig av begreppet ”momspliktig omsättning”. Det skulle lösa detta problem galant.

På gränsen mellan OT och OnT eftersom det har relevans för cykling också:

Vad fanken kan man använda för verktyg/app/ANNAT för att planera en specifik rutt om man vill köra bil? Google maps är helt hopplöst eftersom man bara får ha 10 deldestinationer, vilket inte på långa vägar räcker för att tvinga skiten att ta den väg man vill.
Att stanna och kolla kartan stup i kvarten känns inte riktigt hållbart. Handlar om ca 30-40 mil på förhoppningsvis små fina landsvägar, Stockholm -> Bollnäs.

vi som inte analyserar så mycket spontankör väl bara? dock är det bra att ha navigatorn inställd på ett mål i fjärran, så den automatiskt hjälper en med en väg vidare framåt.

i sverige är det mindre vägarna deprimerande ofta återvändsgränder. annat är det i frankrike. där kan man tala om 'vägnät'. bara att köra dit näsan pekar.

10 deldestinationer är mer än de andra navigatorer jag mött, så där presterar google ändå ganska bra?

däremot har deras kövarningssystem nära nog havererat. för några år sedan var det minutuppdaterat för både stopp och flöde närmast meter för meter. nu kan totalstopp på e20 som vi nyligen var med om vara osynligt i flera timmar.

jag tröttnade efter ett tag, tog min brompton och cyklade fram till närmsta korsning en km bort och ordnade med att folk gjorde u-sväng. vilket var enda vägen ur knipan. båda vägarna korsningen ledde till var just återvägsgränder.

de som inte fattade galoppen och packade kön vidare fick enligt uppgift vänta ett par timmar till.

Valfri gpx lär väl fungera hjälpligt men för en one off 40 mil hade jag skrivit ned delmålen på en postit. Eller för all del, i ett hyperlänkat email till mig själv

vi som inte analyserar så mycket spontankör väl bara? dock är det bra att ha navigatorn inställd på ett mål i fjärran, så den automatiskt hjälper en med en väg vidare framåt.

i sverige är det mindre vägarna deprimerande ofta återvändsgränder. annat är det i frankrike. där kan man tala om 'vägnät'. bara att köra dit näsan pekar.

10 deldestinationer är mer än de andra navigatorer jag mött, så där presterar google ändå ganska bra?

Fast det fungerar inte bra om man vill köra en viss väg.
Jag har kört med strava faktiskt. Borde väl gå att få upp i telefonen, men kräver nog betalversionen.

Ja, strava kräver nog betal.
Outdooractive borde funka gratis. Har ej testat turn by turn men duger säkert annars finns det säkert mer lvg orienterat

Exempel på rutt, med en miljon mindre korsningar, lite grusväg, massor av smal, kurvig 70-väg. När jag skickar detta till luren dyker det upp massa alternativa rutter som appen när som helst kan byta till (vet jag av erfarenhet), och det vill jag inte.

Screenshot 2024-07-06 at 09.45.02.png

Edit: Att försöka "spontanköra" i det här går ju bara inte om man ska komma till en viss slutdestination:

Screenshot 2024-07-06 at 09.56.06.png

Exempel på rutt, med en miljon mindre korsningar, lite grusväg, massor av smal, kurvig 70-väg. När jag skickar detta till luren dyker det upp massa alternativa rutter som appen när som helst kan byta till (vet jag av erfarenhet), och det vill jag
A Better Route Planner verkar klara många mellandestinationer. Nu är den ju till för elbilar, så om man inte kan välja bort det får du i gengäld stå ut med att den kommer planera in en massa laddstopp, vilket ju kan bli omvägar om man kör småvägar. SÅ det svarar på din fråga men ändå inte

På gränsen mellan OT och OnT eftersom det har relevans för cykling också:

Vad fanken kan man använda för verktyg/app/ANNAT för att planera en specifik rutt om man vill köra bil? Google maps är helt hopplöst eftersom man bara får ha 10 deldestinationer, vilket inte på långa vägar räcker för att tvinga skiten att ta den väg man vill.
Att stanna och kolla kartan stup i kvarten känns inte riktigt hållbart. Handlar om ca 30-40 mil på förhoppningsvis små fina landsvägar, Stockholm -> Bollnäs.
Kanske prova en MC-app, tex Calimoto eller Kurviger?
Där får man förslag på roliga vägar också.

Jag har fått intrycket att vid bilfärder vill Google att vi ska använda
Waze
Kan det betyda att de är på väg att lägga ned den, som med så mkt annat?
har testat waze i vissa stoppsituationer och den har då varit hjälpsam, men läser man recensionerna verkar den sedan åtminstone i höstas ha betydande problem, särskilt tydliga för andriodanvändare.

Nja... det är nästan alltid det jag vill i alla fall. Störde mig vansinnigt på min Volvo som envisades med att inte rerouta förrän alldeles för sent.
Borde väl vara en inställning alltså.

Jag tycker det är kass. Det ska isåfall komma upp så man får göra ett aktivt val. Jag lämnar rutten av en anledning, jag tar mig enkelt tillbaka dit, man följer de där linjerna på kartan.

Jag tycker det är kass. Det ska isåfall komma upp så man får göra ett aktivt val. Jag lämnar rutten av en anledning, jag tar mig enkelt tillbaka dit, man följer de där linjerna på kartan.
om du gillar det, köp valfri navigator från nolltalet. eller en nutida cykelnavigator.

gillar själv att kunna köra lite som jag vill där och då, men med stöd av navigatorn hitta tilllbaka till rutten mot målet.

utan u-svängar.

Vill du tillbaka exakt där du lämnade rutten eller tillbaka lite längre fram, och hur skall bilen veta vilket? För oftast vill du kanske inte tillbaka exakt där? Och om du vill det är det väl bara att följa de breadcrums som finns på de flesta mavigatorer.
Valet glr du ju egentligen i rutt beräkningen. Knappa in de destinationer du vill passera, så löser bilen resten. Vill du följa en exakt rutt löser du det med många "mellanmål".

När min Volvo ville köra Göteborg-Åre via Norge tyckte jag tex det var mindre bra att den efter ett tag föreslog Trollhättan-Åre via Göteborg. För rutten ville den inte ändra.

om du gillar det, köp valfri navigator från nolltalet. eller en nutida cykelnavigator.

gillar själv att kunna köra lite som jag vill där och då, men med stöd av navigatorn hitta tilllbaka till rutten mot målet.

utan u-svängar.

Cykeldatorer gör likadant men går att stänga av.
Alla bilar vi har så är Google integrerat och funkar i övrigt väldigt bra.

Vill du tillbaka exakt där du lämnade rutten eller tillbaka lite längre fram, och hur skall bilen veta vilket? För oftast vill du kanske inte tillbaka exakt där? Och om du vill det är det väl bara att följa de breadcrums som finns på de flesta mavigatorer.
Valet glr du ju egentligen i rutt beräkningen. Knappa in de destinationer du vill passera, så löser bilen resten. Vill du följa en exakt rutt löser du det med många "mellanmål".

När min Volvo ville köra Göteborg-Åte via Norge tyckte jag tex det var mindre bra att den efter ett tag föreslog Trollhättan-Åre via Göteborg. För rutten ville den inte ändra.

Jag vill oftast ansluta till rutten längre fram, bilen behöver inte veta det om den inte flyttar det blåa sträcket.

Hade jag i förväg vetat om dessa avvikelser och lagt in dem i förväg så hade ju rutten varit rätt. Oftast är det en spontant avvikelse.

Jag vill oftast ansluta till rutten längre fram, bilen behöver inte veta det om den inte flyttar det blåa sträcket.

Hade jag i förväg vetat om dessa avvikelser och lagt in dem i förväg så hade ju rutten varit rätt. Oftast är det en spontant avvikelse.
Längre fram men inte vid målet alltså? Vad menar du med längre fram och hur skall bilen veta det? 10% längre fram, 50% eller 90%? Glad att ingen vad mig skriva den algoritmen...

Eller aha, du menar att rutten skall vara "låst" så att du på egen hand hittar tillbaka?

Ja det är ju lätt att lösa rent tekniskt. Dock är väl bilnavigatorer framtagna för att hitta snabbaste/snålaste vägen mellan inlagda punkter, och du vill använda den till något annat. Därav att det inte är så enkelt. Det är ju det som är @Makten s problem också, han vill göra något lite annorlunda än vad apparna är framtagna till.
10 mål räcker för i princip alla utom leveransbilar. Men det räcker inte för att tvinga fram en specifik rutt.

RidewithGPS, Komoot, vad som helst. Skapa en GPX på en dator, skicka den till mobilen och lägg in den i valfri kartapp. För Android gillar jag Osmand. Då får du ett streck att följa, men inga röstprompter. För mig funkar det bra, men en del vill ju ha röstprompterna.

Det här med laddning i BRF, jag har diskuterat och fått offerter från ett par leverantörer nu, och nån nämnde att om man väljer att individuellt mäta och debitera elen åker man på att momsregistrera föreningen. Läste på lite och det verkar vara så, vilket även vår ekonomiska förvaltare bekräftade. Problemet är att det blir mer byråkrati och därmed högre förvaltningskostnader (förvaltaren vill naturligtvis ha betalt för att hantera momsdeklationer m.m.), till i princip ingen nytta för föreningen (det blir ett nollsummespel). Enda sättet att komma runt är att schablondebitera elen.

Sedan nämnde nån att om omsättningen är under 80 000kr så slipper man momsregistreringen, och vi med åtta P-platser lär inte sälja laddel för de summorna. Men, det verkar som att även årsavgifterna ska räknas in när omsättningen beräknas, inte enbart själva ”försäljningen” av el? Kan det vara så urbota dumt? Vi lär ju inte få göra momsavdrag på annat än det som direkt kan hänföras till elförsäljningen.

Den där gränsen är lite av en gråzon men vi har låtsats som att det är vad som gäller. Sen är det inte supermycket jobb att momsregistrera och vi kommer nog göra det i framtiden.

Schablondebitering är lite trist, det blir lätt väldigt orättvist. Vi har en medlem som kör mycket och laddar 1000+kWh i månaden. Vi andra laddar 150-300kWh/månad. För han som kör mycket (och dessutom för 9 kr / mil från jobbet i bränsleersättning, tjänstebil) skulle det bli en extremt bra affär..

Det ALLRA enklaste vore om det gick att koppla resp laddare till varje medlems elmätare. Men det är sällan det är rimligt.

Tillbaka
Topp