[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

ooms, har man äldre bil som ibland behöver repareras är det med dagens väntetider på verkstad vettigt med andrabil.

andrabilen är nära efter tvättmaskinen när det gäller våra kvinnors frigörelse. den betyder för dem närmast samma som förstabilen gjorde för dig.

Sämsta med SUV förutom vägegenskaperna är bagaget imho. Det är kanske många liter men de flesta av dem är på höjden.

Bästa är insteget om man börjar bli gammal och stel.
Inte speciellt snälla mot fotgängare och cyklister vid en kollision heller...
Dessutom större sannolikhet att köra på en dylik med en SUV.

Risken för att en dödsolycka med en fotgängare skedde vid en vänstersväng jämfört med att köra rakt fram är dubbelt så hög för suvar jämfört med i lågbyggda bilar, nästan tre gånger högre för familjebussar och nästan fyra gånger högre för pickuper. Även vid högersväng sticker dessa biltyper ut.
Risken för allvarliga skador hos fotgängare ökar om de blir påkörda av en högbyggd bil, till exempel en suv eller pickup, än en låg bil.

andrabilen är nära efter tvättmaskinen när det gäller våra kvinnors frigörelse. den betyder för dem närmast samma som förstabilen gjorde för dig.
Nja... I vårt fall är det nog min frigörelse som ökade med två bilar 🤣. Å andra sidan kör jag ju tvättmaskinen mest också.

Men rent statistiskt kan du ha en poäng

Inte speciellt snälla mot fotgängare och cyklister vid en kollision heller...
Dessutom större sannolikhet att köra på en dylik med en SUV.

Risken för att en dödsolycka med en fotgängare skedde vid en vänstersväng jämfört med att köra rakt fram är dubbelt så hög för suvar jämfört med i lågbyggda bilar, nästan tre gånger högre för familjebussar och nästan fyra gånger högre för pickuper. Även vid högersväng sticker dessa biltyper ut.
Risken för allvarliga skador hos fotgängare ökar om de blir påkörda av en högbyggd bil, till exempel en suv eller pickup, än en låg bil.
Här blir jag lite skeptisk och undrar hur de tagit bort faktorn att det inte är samma förare. Jag skulle kunna tänka mig att SUV- och pickup- förare kör aggressivare än personbilsförare i snitt.
Men siffrorna är från USA, där är väl den typiska pickup-föraren mamman på väg till dagis i sin F150. Och med SUV menas oftast något som är tung lastbil i Sverige

Här blir jag lite skeptisk och undrar hur de tagit bort faktorn att det inte är samma förare. Jag skulle kunna tänka mig att SUV- och pickup- förare kör aggressivare än personbilsförare i snitt.
Men siffrorna är från USA, där är väl den typiska pickup-föraren mamman på väg till dagis i sin F150. Och med SUV menas oftast något som är tung lastbil i Sverige
För att inte tala om de där aggresiva galningarna i familjebussar...
dubbelt så hög för suvar jämfört med i lågbyggda bilar, nästan tre gånger högre för familjebussar

För att inte tala om de där aggresiva galningarna i familjebussar...
dubbelt så hög för suvar jämfört med i lågbyggda bilar, nästan tre gånger högre för familjebussar
De är inte aggresiva, det är bara det att de kör medan de försöker byta blöja på en i framsätet, stoppa tillbaka nappen på två stycken i andra raden och skälla på de skrikiga ungarna i tredje raden.
(Inlägget kan innehålla spår av ironi)

För att tydliggöra min poäng.
SUV eller högbyggd bil i Sverige
1737355696620.webp

SUV eller högbyggd bil i USA
1737355720851.webp

Nej, det är inte samma skala på bilderna...
Så jag tar undersökningen med en nypa salt. Ordet SUV betyder helt enkelt inte samma sak på svenska som i USA.

Senast ändrad:
De är inte aggresiva, det är bara det att de kör medan de försöker byta blöja på en i framsätet, stoppa tillbaka nappen på två stycken i andra raden och skälla på de skrikiga ungarna i tredje raden.
(Inlägget kan innehålla spår av ironi)
Jag tycker mig nog se en tendens till hänsynslöshet som är lite högre hos folk i större bilar (tänker främst på SUV:ar). Exempelvis; möte på skitsmal väg, SUV:en tar överlägset mest plats men är den som skiter i att sakta in eller ens köra ut i kanten. Tror det är tämligen omedvetet dock. Man köper väl en bil där allt ska vara så lätt och bekvämt som möjligt och kör då så att det blir så lätt och bekvämt för en själv som möjligt. 50 på 30-sträcka så man slipper sakta in och liknande. Full fart över farthinder. Man har ju jättebra fjädring liksom.

Edit: Aggressivitet ser jag mer hos "hantverkarbilar" i så fall. Verkar som att man måste ha jättebråttom och vara sjukt stressad om man kör sån.

Jag tycker mig nog se en tendens till hänsynslöshet som är lite högre hos folk i större bilar (tänker främst på SUV:ar). Exempelvis; möte på skitsmal väg, SUV:en tar överlägset mest plats men är den som skiter i att sakta in eller ens köra ut i kanten. Tror det är tämligen omedvetet dock. Man köper väl en bil där allt ska vara så lätt och bekvämt som möjligt och kör då så att det blir så lätt och bekvämt för en själv som möjligt. 50 på 30-sträcka så man slipper sakta in och liknande. Full fart över farthinder. Man har ju jättebra fjädring liksom.

Edit: Aggressivitet ser jag mer hos "hantverkarbilar" i så fall. Verkar som att man måste ha jättebråttom och vara sjukt stressad om man kör sån.
Har inte jättebra fjädring bara för man har SUV… nästan tvärtom. Tyngden antar jag?

Som en som gått från golf till id4 kan jag känna igen mig annars att köra mitt i vägen 😅 men den är ju så stor.

När kom det här med att man behöver en ”andrabil”? Det låter så självklart för många att man ska ha en ”andrabil”. Två bilar blir ju typiskt sett tyngre, dyrare och kräver mer resurser att tillverka än en.

Man är två stycken?
Man har en billig bil för att ta den ena röven till jobbet och sen så ny bil som man kan för att flytta den andra, samt semester och ungarna till arbetarklasskontrollsbollsträningen.

Nu när vi klarar det så har vi två förstabilar istället.

Det har nog kommit med egen lön, arbete på annan ort och bättre ekonomi i den ordningen.

Hemma hade de av oklara anledning två skrotbilar från 90 talet och frammåt. Hade det enbart varit ekonomi så hade de kunnat ha en finare bil. Arbetarklassen meckade själv på den tiden så spelade nog också in i valet.

Det behöver ju definieras vad en SUV är, det mesta som kallas för det idag i Sverige är ju en kombi med markfrigång som en 240. Däremot har bilar i allmänhet blivit en storlek större och tyngre (även pga ökad krocksäkerhet) och det går ju att ifrågasätta.

Tiden när en SUV var en Jeep Cherokee är förbi helt enkelt. Den är för övrigt rätt trång inuti, den klassiska XJ Cherokeen.

Det behöver ju definieras vad en SUV är, det mesta som kallas för det idag i Sverige är ju en kombi med markfrigång som en 240. Däremot har bilar i allmänhet blivit en storlek större och tyngre (även pga ökad krocksäkerhet) och det går ju att ifrågasätta.

Tiden när en SUV var en Jeep Cherokee är förbi helt enkelt. Den är för övrigt rätt trång inuti, den klassiska XJ Cherokeen.
Tesla Y? 🤣

För att tydliggöra min poäng.
SUV eller högbyggd bil i Sverige
Visa bilaga 748598

SUV eller högbyggd bil i USA
Visa bilaga 748599

Nej, det är inte samma skala på bilderna...
Så jag tar undersökningen med en nypa salt. Ordet SUV betyder helt enkelt inte samma sak på svenska som i USA.
Javisst och på denna sidan av Atlanten är autobroms m.m. standard, vilket kostar massa extra pengar på andra sidan så det går inte att översätta helt.

Men givet att alla parametrar i övrigt är samma så kvarstår ju faktum att SUV är ett dåligt bilkoncept och det finns ju ingenting i trafiksituationer/stadsmiljön som blir bättre med dom, bara sämre.

Det behöver ju definieras vad en SUV är,
Det är en fyrhjulsdri... Nähä
Den har högre markfrig.. nej, fan
Den kan köras i terrä.. absolut inte

När SUV används negativt, som i några inlägg här, känns det ibland som det betyder bil som är högre än vad skribenten tycker att hen behöver. Alternativt dyrare än hen kan/vill betala.

Men givet att alla parametrar i övrigt är samma så kvarstår ju faktum att SUV är ett dåligt bilkoncept och det finns ju ingenting i trafiksituationer/stadsmiljön som blir bättre med dom, bara sämre.
Nja... Givet allt annat lika har du något bättre överblick i en SUV. Men när alla skaffat SUV är det ju utnollat.

Men min poäng var att den journalist som skriver om en amerikansk undersökning om SUV i en svensk tidning är antingen inkompetent eller oseriös om man inte är tydlig med att det är en amerikansk undersökning och förutsättningarna inte ens nästan kan översättas till Sverige.

Det är en fyrhjulsdri... Nähä
Den har högre markfrig.. nej, fan
Den kan köras i terrä.. absolut inte

När SUV används negativt, som i några inlägg här, känns det ibland som det betyder bil som är högre än vad skribenten tycker att hen behöver. Alternativt dyrare än hen kan/vill betala.
Eller att det är onödigt att släppa ut 10-20% mer utan att få mer utrymme och att få sämre fjädringkomfort.

Nja... Givet allt annat lika har du något bättre överblick i en SUV. Men när alla skaffat SUV är det ju utnollat.

Men min poäng var att den journalist som skriver om en amerikansk undersökning om SUV i en svensk tidning är antingen inkompetent eller oseriös om man inte är tydlig med att det är en amerikansk undersökning och förutsättningarna inte ens nästan kan översättas till Sverige.
Ok, så anledningen till att Pickuper, SUVar och familjebussar kör på betydligt fler fotgängare än andra biltyper är för att dom har bättre översikt?

När vi pratade om CUV så visade det sig att den ursprungliga definionen att SUV är baserat på ett lastbilschassi och CUV på personbil. Lastbil som i truck lär de väl mena...vilket också skiljer sig

ooms, har man äldre bil som ibland behöver repareras är det med dagens väntetider på verkstad vettigt med andrabil.

Vi har två bilar som tillsammans kostar kanske 30 tusen. Jag upplever inte äldre bilar som opålitliga på det sättet att de inte startar men ibland behöver man ju mecka med nåt. Typ bromsar , spindelleder eller annat skit. Då är det ganska skönt att ha en annan bil under tiden. Å andra sidan kanske det hade varit jävligt mycket smartare att lägga lite mer pengar på en bil som aldrig behöver lagas, men man är ju inte så klipsk direkt

Peka gärna på en undersökning som visar det du påstår ovan. Amerikansk undersökning räknas inte.

Gäller bilar med 4wd vilket ju är vanligare bland suvar än normala bilar även om studien har både vanliga kombis och SUVar.

Belgisk undersökning:

Gäller bilar med 4wd vilket ju är vanligare bland suvar än normala bilar även om studien har både vanliga kombis och SUVar.

Belgisk undersökning:

En undersökning om fyrhjulsdrift kan inte översättas till SUV, så det lämnar jag därhän.
Den andra undersökningen visar att skadorna blir allvarligare, men här var diskussionen om översikt och det påstods att det var FLER olyckor, vilket den inte visar.
Den tredje har jag inte kompetens att tolka 😆

Nä. Nu är du larvig. Motsvarande bil. Till exempel V60 och XC60 jämförelsen jag postade tidigare.
Nej, vi pratade om definitionen av SUV. Sades inget om motsvarande bil. Inte alla SUVar har en lägre motsvarighet. Så ditt förslag på definition var larvigt om vi nu skall använda sådana trevliga uttryck, och det gör vi tydligen

En undersökning om fyrhjulsdrift kan inte översättas till SUV, så det lämnar jag därhän.
Den andra undersökningen visar att skadorna blir allvarligare, men här var diskussionen om översikt och det påstods att det var FLER olyckor, vilket den inte visar.
Den tredje har jag inte kompetens att tolka
4 hjulksdrift är mycket vanligare bland "SUV" bilar än vanliga bilar så folksams studie känns rätt så relevant.
Jag tycker det räcker ganska långt som argument att undvika tyngre högre bilar bara med vetskapen att skadorna blir värre..

Senast ändrad:
Du menar att Subaru Outback är en Suv medans Legacy inte är det?
Subaru kallar ju själva outback för en SUV men vad vet de om sina egna bilar. "Lättkörd och komfortabel som en personbil. Det var budskapet 1997, när Subaru presenterade första generationen av sin kompakta suv – Forester."

Nej, vi pratade om definitionen av SUV. Sades inget om motsvarande bil. Inte alla SUVar har en lägre motsvarighet. Så ditt förslag på definition var larvigt om vi nu skall använda sådana trevliga uttryck, och det gör vi tydligen
De flesta människor står inte i en bilhall och väljer mellan en 911 Dakar eller en VW passat. Men det är rimligt att fundera emellan en Passat och en Tiguan och så är tiguan åter igen mindre än en passat och drar klart mer. Men man kan välja att använda absurda exempel om man vill.

4 hjulksdrift är mycket vanligare blad "SUV" bilar än vanliga bilar så folksams studie känns rätt så relevant.
Jag tycker det räcker ganska långt som argument att undvika tyngre högre bilar bara med vetskapen att skadorna blir värre..

Jag har inte sett statistiken, men är osäker på att skillnaden på andelen fyrhjulsdrifna är så stor. Framförallt är det i så fall fyrhjulsdriften man skall gå åt, inte SUVarna. Lite beroende på definition, men det finns flera SUVar som inte kan köpas med 4-hjulsdrift. 4-hjulsdriftens problem är att den maskerar halka läskigt bra för den som inte har koll.

Tyngden håller jag dock med om, det är ett rimligt argument, det finns många skäl att inte köra tyngre bil än man behöver. Hade dock gärna sett att de också tittade på antalet skador som i den amerikanska undersökningen.
Men återigen, en V90 är tyngre än an V60, de flesta klarar sig med en V60 som i princip är lika rymlig. Så det är inte just SUV som är problemet.

jaja, man får ju läsa också.

Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.

– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Ganska välkänt att om man kör snabbare med AWD så blir det stökigare att bromsa.
Det lär inte ha med SUV att göra.

Sen kan ju bror duktig tycka att om AWD krockar vi högre hastighet så är det för att era skotbilar krockar vid en lägre hastighet. (eller det kanske avhandlas om man följer mitt tips och läser HELA texten?)

Men återigen, en V90 är tyngre än an V60, de flesta klarar sig med en V60 som i princip är lika rymlig. Så det är inte just SUV som är problemet.
Känns som om suv ofta används som omskrivning för "onödigt" stor bil.
Jag gör det själv.

Jag tycker att alla bilar är mer eller mindre onödigt stora. ;)

Har dock ägt en onödigt liten bil, den löste typ noll av mina praktiska behov så det går ju att gå fel åt det hållet också. Alla bilar kanske inte är onödigt stora ;)

Senast ändrad:
De flesta människor står inte i en bilhall och väljer mellan en 911 Dakar eller en VW passat. Men det är rimligt att fundera emellan en Passat och en Tiguan och så är tiguan åter igen mindre än en passat och drar klart mer. Men man kan välja att använda absurda exempel om man vill.
Ja, jag valde ett absurt exempel för att påvisa att ditt förslag på definition inte funkade. Inte ens nästan. Mitt BMW-exempel då, er det SUV? Eller skall du inse att din definition bara var ett försök att kasta skit på SUVar trots att samma nackdelar gäller en massa andra bilar?

Tjena!

Jag växlar dagligen mellan SUV och riktigt låg bil och då märker man tydligt skillnad. Med en SUV så ser man klart bättre runt bilen, undantaget små barn.
Höjden gör att det är lättare att stoppa in barn i barnstol utan att behöva besöka kiropraktor efteråt, det är smidigare att kliva in och ur.
Nackdelen är att SUV med bagageutrymme som en V70 är ovanligt (om man inte sneglar på Suburban/Escalade) och ökad förbrukning.

Jag har inte sett statistiken, men är osäker på att skillnaden på andelen fyrhjulsdrifna är så stor. Framförallt är det i så fall fyrhjulsdriften man skall gå åt, inte SUVarna. Lite beroende på definition, men det finns flera SUVar som inte kan köpas med 4-hjulsdrift. 4-hjulsdriftens problem är att den maskerar halka läskigt bra för den som inte har koll.

Tyngden håller jag dock med om, det är ett rimligt argument, det finns många skäl att inte köra tyngre bil än man behöver. Hade dock gärna sett att de också tittade på antalet skador som i den amerikanska undersökningen.

En XC60 som är klart mindre interiört drar klart mer än en V90 just för att den är högre och har större frontarea och större hjul.

Ja, jag valde ett absurt exempel för att påvisa att ditt förslag på definition inte funkade. Inte ens nästan. Mitt BMW-exempel då, er det SUV? Eller skall du inse att din definition bara var ett försök att kasta skit på SUVar trots att samma nackdelar gäller en massa andra bilar?
Det är inte jag som hittat på biltypen SUV. En bmw 3 serie blir ingen suv för att man väljer sexan. Men om man jämför identiska motorer och väljer en X3 istället för en 3 serie så kommer den dra klart mer.

Senast ändrad:
En XC60 som är klart mindre interiört drar klart mer än en V90 just för att den är högre och har större frontarea och större hjul.
Är den klart mindre interiört? Tänk på att man inte kan jämföra längd enbart. Mellan V60 och V90 skiljer det mycket lite och XC60 är en höjd V60...
Med T5-motorn drar V90 på pappret 0,1 l/mil MER än en XC60. Verkligheten har jag ingen aning om men det har så klart du.

På elbil har ju happy kommit fram till att höjden inte spelar (stor) roll. Nu funkar det annorlunda med verkningsgraden på bensinare men om släp slår mer på elbild borde luftmotstånd inte slå mindre....

Tillbaka
Topp