[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Föredrar ni förgasare framför elektronisk insprutning med? :-)
Bilar från de senaste 10-15 åren har väldigt lite problem med sin elektronik är min uppfattning.
Däremot verkar ju reservdelskostnaderna skena. Ett nytt baksäte till en XC40 (oavsett drivlina) verkar kosta 3-4ggr mer än ett nytt batteri till en Tesla, eller mer än en helt ny bil: https://www.vibilagare.se/nyheter/600-000-kronor-nytt-baksate-det-ar-helt-galet
Dvs det gäller att hitta en bil som är så pass vanlig att det finns skrotade bilar att hitta delar från :-)
Jag är ju inte bilmekaniker eller forskare så jag bildar min uppfattning utifrån eget och bekantas bilägande, men ffa utifrån media. Bla lyssnar jag regelbundet på Vi Bilägares pod, och j+ vlar vad mkt knepiga småfel det verkar finnas på nya bilar. Ofta orimligt dyra att åtgärda också. Ofta rör de bilens mjukvara verkar det som. Antar att tekniken inte är riktigt mogen än.
Apropå det så funkar ju inte jämförelsen med förgasare vs insprutning. Insprutningstekniken är i högsta grad mogen (även om även den kan balla ur på moderna bilar ibland) och därmed relativt oproblematisk för en vanlig bilägare med begränsad budget.