[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ungefär som i Malung 👀

På den biten så passerade jag Sveg i helgen, ionitystationen var full när jag stannade, fick vänta 3 min sedan laddade jag i 6 minuter med 140-150 kw innan jag var redo. Känns som helt ok laddhastighet för en full laddstation.

Det som tog längst tid med stoppet i Sveg var toabesöket på cirkl K... det var kaos på bensinstationen, både för tankning och inne i butiken..

De där j-a elliftarna, hade de gått på diesel hade man sluppit köer.

Mer allvarligt: Skistar har uppenbarligen för mycket monopol. Hoppas folk kräver pengar tillbaka, de verkar ju ha sålt fler liftpass än de kan leverera.
Tillfälliga peakar, ingen tvingar ju någon att åka v9 😜

Det kostar ju ändå bara 742:-/dag så lite köer får man ju räkna med!

Senast ändrad:
De där j-a elliftarna, hade de gått på diesel hade man sluppit köer.

Mer allvarligt: Skistar har uppenbarligen för mycket monopol. Hoppas folk kräver pengar tillbaka, de verkar ju ha sålt fler liftpass än de kan leverera.
Romme har bara förköp av liftkort och hävdar nån övre gräns. Antar att Ski(t)star inte tar nåt sånt ansvar. Men visst, kön var tillfällig vid 8:an när alla ska ut från lunch. Om man är lite kreativ och tex försöker luncha i osynk med massorna så slipper man nog det värsta...

Romme har bara förköp av liftkort och hävdar nån övre gräns. Antar att Ski(t)star inte tar nåt sånt ansvar. Men visst, kön var tillfällig vid 8:an när alla ska ut från lunch. Om man är lite kreativ och tex försöker luncha i osynk med massorna så slipper man nog det värsta...
Det var ju också exiten från björnen i filmen. Åker du ut från Björnen så är du ju låst till antingen en ankarlift eller knapplift, bor du i det nya området med access till sittliften i sadeln. Dock skit att det inte är byggt bättre, vargenliften är ju skräp och samma som när jag jobbade där för 20 år sedan..

Senast ändrad:
Om man inte har laddbox, utan bara en ”dum” trefasladdare, går det att ställa in i bilen när den ska sluta ladda? Jag antar det går att sätta en SoC, men går det även sätta en tidpunkt (t.ex. sluta ladda kl 6.00)?

Om man inte har laddbox, utan bara en ”dum” trefasladdare, går det att ställa in i bilen när den ska sluta ladda? Jag antar det går att sätta en SoC, men går det även sätta en tidpunkt (t.ex. sluta ladda kl 6.00)?
Finns nog olika varianter. Min bil (VAG) kan sättas på en tid den skall vara färdigladdad, det får ju den effekten förutsatt att den faktiskt hinner bli klar. Och man kan så klart ange hur många % som är "klar". Annars kommer den fortsätta.

Finns det olika grader av monopol?
Borde det finnas konkurrerande liftsystem på samma ort?
Oligopol är väl rätt ord för liftmarknaden - några få äger alla liftar, vilket ökar risken att marknaden inte riktigt fungerar...
Och nej, vi har nog inga skidorter i Sverige där det är vettigt med flera konkurrerande system. Men de olika orterna konkurrerar ju i högsta grad, med bland annat liftpriser och service, och om Skistar äger liftarna i i princip alla större orter blir det inte så viktigt att göra det bra och prisvärt.

Tesla går att styra start och slut.

Screenshot_20250225-082504.webp

Oligopol är väl rätt ord för liftmarknaden - några få äger alla liftar, vilket ökar risken att marknaden inte riktigt fungerar...
Och nej, vi har nog inga skidorter i Sverige där det är vettigt med flera konkurrerande system. Men de olika orterna konkurrerar ju i högsta grad, med bland annat liftpriser och service, och om Skistar äger liftarna i i princip alla större orter blir det inte så viktigt att göra det bra och prisvärt.
Så, om bara Åreliftarna behållt ägarskapet (eller sålt till någon annan än Skistar) hade allt varit bra? Inga köer till liftarna vid lunch vecka 9? Kanske annan ägare och annat liftkort i Duved, Tegefjäll och Björnen för ökad konkurrens.

Så, om bara Åreliftarna behållt ägarskapet (eller sålt till någon annan än Skistar) hade allt varit bra? Inga köer till liftarna vid lunch vecka 9? Kanske annan ägare och annat liftkort i Duved, Tegefjäll och Björnen för ökad konkurrens.
Svårt att säga men den mest intressanta jämförelsen är väl Romme som har en otroligt väl fungerande logistik och man kan anta att det beror på engagerade ägare med en annan inställning än vinstmaximering, de går mer på långsiktighet https://efn.se/play/darfor-tackar-romme-alpin-nej-till-de-feta-sedelbuntarna

”Inga köer” är ganska långt ifrån ”köer så långt upp i backen att jag inte åker utan ställer mig i kö så fort jag lämnat liften” - om vi nu tvunget skall diskutera extremer.

Men jo, om de olika orterna haft olika operatörer hade antagligen någon försökt konkurrera med lägre pris (men kanske lite längre köer), någon försökt konkurrera med att sälja färre liftkort så det inte blir köer ens vid lunch, osv osv.

”Inga köer” är ganska långt ifrån ”köer så långt upp i backen att jag inte åker utan ställer mig i kö så fort jag lämnat liften” - om vi nu tvunget skall diskutera extremer.

Men jo, om de olika orterna haft olika operatörer hade antagligen någon försökt konkurrera med lägre pris (men kanske lite längre köer), någon försökt konkurrera med att sälja färre liftkort så det inte blir köer ens vid lunch, osv osv.
Det hade kanske också funnits lite mer motivation att konstruera system med mindre flaskhalsar.

Finns ju bättre alternativ om man måste åka v9. Oppdal i Norge tex. Oftast helt tomt på folk vecka 9=lössnö hela veckan.

Det är ju inte så att Skistar inte VILL bygga ut liftarna i Åre och på andra platser.
Men det är inte helt smidigt.

Beror på bil. Vår bil kan det, grannens Mercedes kunde det inte. Samma med effekten, ibland är det ställbart i bilen men ofta är man beroende av att kunna göra det på laddaren. Sen finns det mellanting, VAG-bilarna (med reservation för att det kan ha blivit bättre på senare) kunde bara köra fullt blås alternativt 50% effekt dvs 8A.

Beror på bil. Vår bil kan det, grannens Mercedes kunde det inte. Samma med effekten, ibland är det ställbart i bilen men ofta är man beroende av att kunna göra det på laddaren. Sen finns det mellanting, VAG-bilarna (med reservation för att det kan ha blivit bättre på senare) kunde bara köra fullt blås alternativt 50% effekt dvs 8A.
Ok, tack. Man får kolla upp helt enkelt. De ”dumma” laddarna verkar kunna sätta max strömstyrka och en fördröjning tills den ska börja ladda, men inget mer. Pga effektavgifterna är det önskvärt att kunna sätta en stopptid också.

Bör man sälja liftkort innan liften är byggd?
Det blir väl det som det kokar ner till.....

Vi funderade på fjällen nästa sportlov men det blir att glömma det så.

Appropå merca. Jag åkte taxi i morse. Jag tror inte att jag någonsin åkt en merca med skönt säte. Det känns som att sitta i en utsliten fåtölj från 50-talet. Är det dålig kvalité som inte håller för taxi, eller de bara dåliga?

Bör man sälja liftkort innan liften är byggd?
Det blir väl det som det kokar ner till.....

Vi funderade på fjällen nästa sportlov men det blir att glömma det så.
Jag hade totalt typ tre åk med någon ivägen framför liftkortsläsaren v7.

Man måste inte åka till Åre. Och åker man till Åre måste man inte åka till Björnen.

Jag var i Åre v8 (Uppsalas sportlov). En del kö stundvis, men inte hela tiden, i WM8, Gondolen (när den var öppen), Sadelexpressen, Rödkullen. Ingen koll längst österut. Exakt noll kö i Duved Tegefjäll. Inget i närheten av bilderna hos Expressen.

Åker dinosauriebil men försökte spana lite längs vägen och såg inget spår av laddkaos. Hade tur och kunde köra omväg runt masskrocken på E4 norr om Uppsala på väg upp på lördagen.

Sammantaget inga problem att hålla igång åkningen. Påfallande mycket finnar jämfört med tidigare år. Antar att växelkursen gör det attraktivt :)

20250219_155320~2.webp

/Johan

Ok, tack. Man får kolla upp helt enkelt. De ”dumma” laddarna verkar kunna sätta max strömstyrka och en fördröjning tills den ska börja ladda, men inget mer. Pga effektavgifterna är det önskvärt att kunna sätta en stopptid också.
Precis så gör jag (Polestar 2). Satt laddaren på enfas och programmerat bilen att ladda mellan 23-06 (går även att ställa max strömstyrka i bilen om man vill).

Sitter laddaren i ett vanligt trefasuttag? Borde i så fall gå att sätta en vanlig dum (eller mindre dum Wifi-styrd) timer på den som stryper kl 06? Antar att det finns såna...
Edit: en snabb googling visar att det finns, men att de kostar som en installerad laddbox. Kanske ingen bra ide i så fall

Sitter laddaren i ett vanligt trefasuttag? Borde i så fall gå att sätta en vanlig dum (eller mindre dum Wifi-styrd) timer på den som stryper kl 06? Antar att det finns såna...
Edit: en snabb googling visar att det finns, men att de kostar som en installerad laddbox. Kanske ingen bra ide i så fall
Du vill inte sätta massa timers och grejer mellan, det är sånt som gett laddning via vägguttag dåligt rykte.

Om man köper en vanlig Easee eller Zaptec så är allt sånt här jätteenkelt att styra helt dynamiskt, men då är man ju beroende av molnet. Och det kanske är lite tveksamt att sätta trefashandske på dem även om det förekommer.

Du vill inte sätta massa timers och grejer mellan, det är sånt som gett laddning via vägguttag dåligt rykte.

Om man köper en vanlig Easee eller Zaptec så är allt sånt här jätteenkelt att styra helt dynamiskt, men då är man ju beroende av molnet. Och det kanske är lite tveksamt att sätta trefashandske på dem även om det förekommer.
Jag trodde (eller hoppades) att det fanns timer till trefasuttag som i så fall är anpassade till den effekten. Att ladda via vägguttag med en timer anpassad för julbelysningen är så klart en mindre bra ide.

Finns säkert men då behövs det en riktig kontaktor som klarar av att till och frånslag med 11kW upprepade gånger, lär inte vara gratis. Billigast kanske är att bygga en själv med en kontaktor som styrs via en plejd eller shelly t.ex.

Men det är bättre att välja en vettig laddbox som har lite smart styrning inbyggt. CTEK Njord borde vara en sån t.ex.

Finns säkert men då behövs det en riktig kontaktor som klarar av att till och frånslag med 11kW upprepade gånger, lär inte vara gratis. Billigast kanske är att bygga en själv med en kontaktor som styrs via en plejd eller shelly t.ex.

Men det är bättre att välja en vettig laddbox som har lite smart styrning inbyggt. CTEK Njord borde vara en sån t.ex.
Ja det var det jag insåg vid en googling. Och vid närmare eftertanke är det just det en laddbox är - en trefastimer oftast med wifi. Så mitt förslag var tydligen att köpa en laddbox 🤣

Med anledning av diskussionen om lampor kom jag idag ihåg att kolla om min gamla häck talar om vilka lysen som är tända.

Nej. Noll och inget. Om man inte släcker halvljuset och bara kör parkeringsljus, det talar den om. Men så går det inte heller att ens ha mindre ljus än så med bilen på. Rätt skön gränssnittsdesign där grundläge 1a inte genererar någon extra information alls.

Det är också det som stör mig mest på moderna bilar. All överflödig information och skärmar som lyser hit och dit. Hur mycket av den behöver jag egentligen som förare? Väldigt lite.

Det finns, jag har timer och kontaktor till varmvattenberedaren. Nu har jag iofs inte kvar vvb, eftersom jag bytt den till en luft/vatten värmepump. Men det var inte billigt, och extremt mycket krångligare att programmera än laddboxen. Å andra sidan behövde den bara programmeras en gång.

Det kommer inte att märkas att några vita priviligierade medelålders par säljer aktier och bilar. Det finns alltid köpare :) Grattis till att du har tjänar pengar på den där deathnazis iaf ;)

Jag börjar bli nyfiken på nya Y faktiskt. Den ska ju vara bättre än den gamla... Men frågan är vad den kosatr när det är dags för bilbyte om 10-11 månader.

Nu tror jag faktiskt att det börjar märkas att vita medelålders privilegierade par har slutat köps tesla.

Tesla, vilket skämt. Ett hjullager har gett upp. Stor spricka i taket. Påkörd sidospegel. Varningsmeddelande för bältessystemet.

Vad göra? Närmaste verkstad ligger i Sollefteå, 160 km bort. De reparerar det som går på vagnskadegarantin. Sedan måste bilen till Umeå för att byta hjullager och åtgärda det som gnekar i framvagnen. Under tiden får jag stå med hyrbil själv.

Piece of shit car

Tillbaka
Topp