[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, om det är vansinnigt att orka trycka några gånger på en knapp för att synas maximalt utan att blända har du rätt. Låter ungefär som de som blinkar "när det behövs".
I dimma måste man ju ändå hålla uppsikt både bakåt och framåt, det kan som sagt komma en dåre i 130 och då vill man vara beredd.
Som sagt; hur vet du att den bakom sett dig? Och hur vet du själv att du ser den bakom om det är dimma? Många kör ju med släckta lysen oavsett.

Jag tycker det snarare är din metod som motsvarar att "blinka när det behövs". 😄

PS. Uppsikt bakåt har man naturligtvis alltid och blinkar gör man innan man ska svänga (inte när man redan börjat svänga). DS.

Som sagt; hur vet du att den bakom sett dig? Och hur vet du själv att du ser den bakom om det är dimma? Många kör ju med släckta lysen oavsett.
?? Jo, jag vet nog allt om att jag sett den bakom om jag sett den. Ser jag ingen är ljuset på, ser jag någon och den bilen saktar ner och lägger sig bakom, alternativ går ut för omkörning, vet jag att han sett mig. Kör han (oftast han) full fart rakt emot mig antar jag att han inte sett mig. Och dimljuset är på. Så enkelt det kan vara, eller hur?
Jag tycker det snarare är din metod som motsvarar att "blinka när det behövs". 😄
Tänkte mer på latheten att inte orka trycka på nån knapp för att underlätta för andra
PS. Uppsikt bakåt har man naturligtvis alltid och blinkar gör man innan man ska svänga (inte när man redan börjat svänga). DS.
Håller med! Och blinkar gör man innan man skall svänga ÄVEN OM MAN INTE SER NÅGON ANNAN!
Ursäkta min Trump-stavning men är så j-a trött på att vänta på att köra ut i en t-korsning bara för att de som kommer från vänster inte orkar blinka.

Senast ändrad:
70% minskad försäljning av Teslor i Norge i februari.
För Sverige har det minskat med 44% jämfört med förra februari.
När q2 och q3 summeras lär siffrorna se bättre ut. Ny modell leveransstart mars/april. Elon kanske hinner odla fram klövar,horn och svans till dess så eloneffekten är fortsatt jokern i teslas kortlek. När han kom in i vita huset gick aktien från 200-490 utan nån som helst substans förutom vita huset

Jag är övertygad om att försäljningen av Teslor kommer att minska, men det går som sagt inte att dra några slutsatser alls av siffrorna som harvas i media nu.

De hade en rejäl push i Q4 2024 med 0% ränta och andra kampanjåtgärder som fri supercharging, sen lanserades faceliften strax efter årsskiftet och den har inte ens börjat levereras ännu. Och det då av Model Y som stått för det mesta av försäljningen.

Varför låg du tre mil bakom istället för att köra om då?

Edit: Hoppas du inte är en sån där som ligger två billängder ifrån. Det skulle kunna förklara hur man kan anse att bakdimljus bländar. Själv har jag som sagt aldrig sett ett sånt ljus. Eller så håller jag mycket större avstånd så att det inte stör.

Tjena!

Det var dimmigt och tvåfilig väg med många kurvor och backkrön, omkörningsmöjligheterna var obefintliga om man har nånting bakom pannbenet. Det är ett fåtal ställen på den sträckan där man kan köra om när det är bra väder. Är sikten bara 150-200 meter så gör man det inte.

Nej, jag håller avstånd efter omständigheterna. Speciellt eftersom jag tycker om min lack och vindruta, så under vädret som det var så höll jag nog närmare fem sekunders avstånd istället för klassiska tre.
Det var en relativt ny BMW X3 jag låg bakom. Men det är långt ifrån den enda jag hamnat bakom som har bländande dimbaklycktor.

Tjena!

Det var dimmigt och tvåfilig väg med många kurvor och backkrön, omkörningsmöjligheterna var obefintliga om man har nånting bakom pannbenet. Det är ett fåtal ställen på den sträckan där man kan köra om när det är bra väder. Är sikten bara 150-200 meter så gör man det inte.

Nej, jag håller avstånd efter omständigheterna. Speciellt eftersom jag tycker om min lack och vindruta, så under vädret som det var så höll jag nog närmare fem sekunders avstånd istället för klassiska tre.
Det var en relativt ny BMW X3 jag låg bakom. Men det är långt ifrån den enda jag hamnat bakom som har bländande dimbaklycktor.
Säker på att det inte var en blå 1-serie? Kan ju vara svårt att se i dimman 🤣

Tjena!

Du hade ju kunnat göra tvärtom i så fall. Lätta på gasen och öka avståndet så hade du sluppit bli bländad.
Tycker fortfarande det låter helt absurt att dimbakljus skulle kunna blända. Blir du bländad av bromsljus också? :unsure:

Tycker också det är sjukt irriterande när folk har dimbakljus tända när det är bra sikt.
Tyska regeln att den bara får tändas när sikten är under 50m är faktiskt bra.

Du hade ju kunnat göra tvärtom i så fall. Lätta på gasen och öka avståndet så hade du sluppit bli bländad.
Tycker fortfarande det låter helt absurt att dimbakljus skulle kunna blända. Blir du bländad av bromsljus också? :unsure:

Tjena!

Fast hur långt avstånd ska jag behöva hålla? Är det inte klart vettigare om personen framför stänger av sin dimbaklyckta? Som man ska göra.

Vad @Raggamuffin sa, definitionen på bländande är nog lite olika. Enligt tillräckligt bländande för att det ska vara jobbigt att ligga bakom.

det kan ju vara tvärtom också. att personen med påslaget dimbakljus tycker du ligger för nära och vill markera det.

och ja, om vederbörande håller en fart som gör att du lämpligtvis bör köra om, är dimbakljus tillräckligt bländande för att det skall vara svårt se framåt förbi den långsamma bilen, för att värdera om det ens är möjligt.

ett större problem är dock alla spökbilar, som kör runt i dimma och snörök utan bakljus överhuvudtaget.

Tycker också det är sjukt irriterande när folk har dimbakljus tända när det är bra sikt.
Det är nog ingen som förespråkat dimljus vid bra sikt, eller?

Tyska regeln att den bara får tändas när sikten är under 50m är faktiskt bra.
Jag tycker den låter skitdålig. 50 meter sikt är så lite att man ju får köra sjukt långsamt om man ska ha några marginaler alls.
Siktsträckan när dimljus är vettigt är rimligen kopplad till hastigheten.

Kopplad till skillnaden i fart mot upphinnande. Det är bara lite svårt att veta.
Står man stilla på vägen i dimma då kan det nog vara värt att slå på allt man har.

Eftersom endast den egna hastigheten är känd då borde man alltså slå på tidigare ju långsammare man själv kör. Vid oändlig hastighet så behövs inget ljus bak.

Tjena!

Fast hur långt avstånd ska jag behöva hålla? Är det inte klart vettigare om personen framför stänger av sin dimbaklyckta? Som man ska göra.
Från ditt förra inlägg:
"så under vädret som det var så höll jag nog närmare fem sekunders avstånd istället för klassiska tre."

Där kanske du har svaret. "Klassiska tre" är rekommenderat minimum och fem är ju knappast långt avstånd. Särskilt inte om det är dimma.

Det är ju bara att lägga sig några hundra meter bakom om det stör. Förstår inte problemet.

Kopplad till skillnaden i fart mot upphinnande. Det är bara lite svårt att veta.
Står man stilla på vägen i dimma då kan det nog vara värt att slå på allt man har.

Eftersom endast den egna hastigheten är känd då borde man alltså slå på tidigare ju långsammare man själv kör. Vid oändlig hastighet så behövs inget ljus bak.
Du förutsätter alltså att det inte kommer finnas några anledningar för framförvarande att tvärnita. Låter som förklaringen till många olyckor. Eller tänkte du att man ska slå på dimljuset innan man tvärnitar?

Sen tycks en del helt ha missat att det inte bara är den direkt bakomvarande bilen som ska se dig, utan den bakom den, och möjligen bakom ytterligare ett steg. Ju längre fram man ser vad som händer och vad som befinner sig på vägen, desto större chans har man ju att reagera om nåt händer.

Du förutsätter alltså att det inte kommer finnas några anledningar för framförvarande att tvärnita. Låter som förklaringen till många olyckor. Eller tänkte du att man ska slå på dimljuset innan man tvärnitar?

Sen tycks en del helt ha missat att det inte bara är den direkt bakomvarande bilen som ska se dig, utan den bakom den, och möjligen bakom ytterligare ett steg. Ju längre fram man ser vad som händer och vad som befinner sig på vägen, desto större chans har man ju att reagera om nåt händer.

Jag säger att det inte är så lätt att tända dimmljuset baserat på hastigheten då det är andras hastighet som är avgörande.

Jag säger att det inte är så lätt att tända dimmljuset baserat på hastigheten då det är andras hastighet som är avgörande.
Nå, man kan ju väga in storleken på vägen och hastighetsbegränsningen. Ganska liten sannolikhet att nån kör i 50 på motorväg även om det ibland skulle behövas.

Edit: Men visst, jag ska nog tänka mer på dimljusets eventuella störande för bakomvarande i fortsättningen. Har aldrig ens funderat på att det skulle kunna blända eftersom jag inte upplevt det själv.

Senast ändrad:
Ursäkta min Trump-stavning men är så j-a trött på att vänta på att köra ut i en t-korsning bara för att de som kommer från vänster inte orkar blinka.

Varför vänta? Kör ut och låt motståndarens trafikförsäkring ta smällen:
IMG_1707.webp

det kan ju vara tvärtom också. att personen med påslaget dimbakljus tycker du ligger för nära och vill markera det.

och ja, om vederbörande håller en fart som gör att du lämpligtvis bör köra om, är dimbakljus tillräckligt bländande för att det skall vara svårt se framåt förbi den långsamma bilen, för att värdera om det ens är möjligt.

ett större problem är dock alla spökbilar, som kör runt i dimma och snörök utan bakljus överhuvudtaget.

Tjena!

Han hade påslaget dimljus långt innan jag kom ikapp. Låg och halvsåsade i 65-70 på en 90 väg. Ok att det var dimma men så tjockt var det inte så att jag kände att 65 var en direkt hög hastighet, jag höll 80 när jag väl kommit om.
Jag var inte ensam bakom honom, bakom mig låg det minst en personbil och två lastbilar.
Har inga större problem med att han körde sakta, det var inte orimligt sakta. Hade han kört i 50 däremot så hade jag nog svurit över det också. Men att ligga med dubbla dimbaklycktor, LED dessutom vilket ger ännu skarpare ljus, är inte ok när man har bilar bakom.

Från ditt förra inlägg:
"så under vädret som det var så höll jag nog närmare fem sekunders avstånd istället för klassiska tre."

Där kanske du har svaret. "Klassiska tre" är rekommenderat minimum och fem är ju knappast långt avstånd. Särskilt inte om det är dimma.

Det är ju bara att lägga sig några hundra meter bakom om det stör. Förstår inte problemet.

Fem sekunder är mer än tillräckligt i 65-70 (missat den infon innan) när det är bra väglag. Det är såpass långt att den adaptiva farthållaren inte registrerar bilen framför längre.

Jag förstår inte problemet med att han inte stänger av sitt dimljus, vilket han ska göra när det ligger ett fordon bakom.

Visa bilaga 754696

Tjena!

Jag köper högerregeln rakt av i fyrvägskorsningar men i en t-korsning är den bara dum. Den blå bilen måste oavsett sakta ner, medans den gröna (om den ska rakt fram) behöver göra en onödig acceleration om den ska stanna för den blå. Att ta bort högerregeln i detta fallet skulle vara mer miljövänligt.

Fem sekunder är mer än tillräckligt i 65-70 (missat den infon innan) när det är bra väglag. Det är såpass långt att den adaptiva farthållaren inte registrerar bilen framför längre.
Det är ju inget som hindrar dig att hålla större avstånd än "tillräckligt" heller, menar jag.

Jag förstår inte problemet med att han inte stänger av sitt dimljus, vilket han ska göra när det ligger ett fordon bakom.
Inte jag heller. Klart att det i just det specifika fallet förmodligen hade varit vettigt, men det är ju heller inte enda lösningen.

Finns så många totala galenpannor i trafiken i största allmänhet att jag har lite svårt att se varför man ens reagerar över nån som kör med dimljus när det inte behövs. Hellre det än alla de ~50% som kör med släckta lysen oavsett dimma eller inte.

------

Edit: Håller delvis med om högerregelns oläglighet förresten. Det är alldeles för ofta mindre vägar har väjningsplikt även ut på icke huvudled för att man ska kunna lista ut när högerregeln är tillämplig eller inte.

Tjena!

Jag köper högerregeln rakt av i fyrvägskorsningar men i en t-korsning är den bara dum. Den blå bilen måste oavsett sakta ner, medans den gröna (om den ska rakt fram) behöver göra en onödig acceleration om den ska stanna för den blå. Att ta bort högerregeln i detta fallet skulle vara mer miljövänligt.

Förklara gärna varför ovanstående resonemang inte skulle vara applicerbart på en fyrvägskorsning (orkar inte tänka själv 😊).

Visa bilaga 754696
För att de korsningar jag tänker på är jag bil A, men det är inte högerregeln. Om B blinkar kör jag ut, om B inte gör det kan jag ju inte köra ut.
Dessutom, om det vore högerregeln, är jag inte så sugen på att ligga på akuten bed bruten ryggrad och tänka "yes, jag hade rätt".

För att de korsningar jag tänker på är jag bil A, men det är inte högerregeln. Om B blinkar kör jag ut, om B inte gör det kan jag ju inte köra ut.
Dessutom, om det vore högerregeln, är jag inte så sugen på att ligga på akuten bed bruten ryggrad och tänka "yes, jag hade rätt".

Du tänker på korsning med huvudled kanske? Ja då gäller ju inte högerregeln utan man får gorma och svära för sig själv i bilen över mottrafikantens underlåtande att nyttja körriktningsvisare.

Jag är övertygad om att försäljningen av Teslor kommer att minska, men det går som sagt inte att dra några slutsatser alls av siffrorna som harvas i media nu.

De hade en rejäl push i Q4 2024 med 0% ränta och andra kampanjåtgärder som fri supercharging, sen lanserades faceliften strax efter årsskiftet och den har inte ens börjat levereras ännu. Och det då av Model Y som stått för det mesta av försäljningen.

Ja än så länge är det två anledningar till minskingen - Musks bravader och ny modell. Än så länge vet man inte vad som är vad, men snart...
Jag trodde de hade börjat levereras, för jag mötte en i veckan. Men det var väl nån demo då.

Inga kundbilar har levererats ännu, så fullt ut hur försäljningen över ett kvartal ser ut ser vi inte förrän i sommar. Själv skulle jag nog inte se att det är en Model Y ens framifrån, den ser ju likadan ut som ett gäng av de kinesiska bilarna nu :-) (kanske kan man dra slutatser av vilken marknad de hoppas växa på nu..?)

Körde med takbox för första gången nu för övrigt, 30 mil varav 95% motorväg i 110-120. Trodde det skulle påverka förbrukningen markant eftersom det varit så mycket snack om det, men jag låg på 207Wh/km på vägen dit och 193 Wh/km på vägen hem (mera trafik och en del köer drog nog ner förbrukningen). Mitt snitt sen jag köpte bilen är 192 Wh/km. Inte så mycket att orda om egentligen.

Startade i Kungsberget med 90%, kom hem med 15%, 280 km.

Inga kundbilar har levererats ännu, så fullt ut hur försäljningen över ett kvartal ser ut ser vi inte förrän i sommar. Själv skulle jag nog inte se att det är en Model Y ens framifrån, den ser ju likadan ut som ett gäng av de kinesiska bilarna nu :-) (kanske kan man dra slutatser av vilken marknad de hoppas växa på nu..?)

Körde med takbox för första gången nu för övrigt, 30 mil varav 95% motorväg i 110-120. Trodde det skulle påverka förbrukningen markant eftersom det varit så mycket snack om det, men jag låg på 207Wh/km på vägen dit och 193 Wh/km på vägen hem (mera trafik och en del köer drog nog ner förbrukningen). Mitt snitt sen jag köpte bilen är 192 Wh/km. Inte så mycket att orda om egentligen.

Ja Teslor är faktiskt imponerande effektiva. Tog precis en matpaus efter dryga 25 mil, mest motorväg. Står 22kW/100km på mätaren, utan takbox...
Men då har jag iofs kört 120 en bra bit.

Jag låg i kö söderut på inlandsvägen häromhelgen. Det var dimmigt, ibland mycket dimmigt och ibland lite dimmigt. Bilen framför körde med sina vanliga bakljus, bilen framför den med dimbakljus och framför den utan bakljus öht. Beroende på hur tät dimman var vid just ett givet tillfälle störde jag mig mest på den utan bakljus och den med dimbakljus. Va? Inget tvärsäkert svar, ”alltid” eller ”aldrig”? Nej, jag tycker den här diskussionen är ett utmärkt exempel Dunning-Kruger-effekten…

Och tända dimljuset, så syns man på lite längre avstånd. Att ha en siktgräns på 50 meter för dimljus är ju bara idioti. Beror helt på omständigheterna.
Och väldigt idiotiskt av många förare (och då pratar jag förstås inte om dig, för jag vet ju inte hur du gör) att sätta på dimbakljuset och bränna på med full fart in i dimman/snörök/vattenfontäner eller vad det nu kan vara. Jag tror att lagstiftarna hade en viss baktanke med det någon gång.

Har precis mött 4lastbilar fulla med uppdaterade Y, så nu är de på väg. Regskyltarna skall väl bara levereras först 🤣
Edit: 5.

Har precis mött 4lastbilar fulla med uppdaterade Y, så nu är de på väg. Regskyltarna skall väl bara levereras först 🤣
Edit: 5.
Anekdotiskt och positivt så var det iaf två ID7 köpta i mora där köparen sagt att nu går det inte att köpa en tesla längre så det får bli en vw... hoppas fler kör samma taktik gällande att skippa i Teslor

Tjena!

Vrid vredet till 0 och sen drar du ut det två hack. Halvljus släckt och dimstrålkastare och dimbaklyckta är tända.

Testade det idag,
det gick inte att dra ut knappen vid läge 0.
Kom fram till att parkeringsljus och dimljus fram o bak går att köra med (lagligt)
och då lyser även båda bakljusen,
men att köra med halvljus o dimbakljus går ej utan då får man bryta mot lagen o ha
dimljusen tända fram också.

Kanske egentligen borde vänta till fredag, men jag kan inte hålla mig:

Kan nån förklara varför typ hälften av alla män som kör bil håller en hand mitt uppe på ratten? Det ger ju noll kontroll, är allmänt obekvämt och ser störtlöjligt ut. Kvinnor gör det betydligt mindre frekvent.
Är det nån slags macho-grej? Jag fattar inte. Finns ju ingenting positivt med det och man ser ut som en supertönt. :unsure:

Kanske egentligen borde vänta till fredag, men jag kan inte hålla mig:

Kan nån förklara varför typ hälften av alla män som kör bil håller en hand mitt uppe på ratten? Det ger ju noll kontroll, är allmänt obekvämt och ser störtlöjligt ut. Kvinnor gör det betydligt mindre frekvent.
Är det nån slags macho-grej? Jag fattar inte. Finns ju ingenting positivt med det och man ser ut som en supertönt. :unsure:
En hand ovanpå ratten och den andra armbågen på sidorutans karm med rutan nervevad, eller mot passageraren om man har trevlig passagerare är ju klassisk raggare! Kanske man drömmer sig tillbaka?

Tillbaka
Topp