[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Var på väg att kommentera att många elbilar har mycket längre räckvidd än 60 mil numera WLTP (vilket ju inte ger 60 verkliga mil beroende på hur man kör förstås).
Men du har faktiskt rätt, Kinabilar lyser med sin frånvaro, undantaget en svindyr Polestar, på listan över bilar med 60+ mil räckvidd. Eller har man ”glömt” dem, jag trodde de låg bättre till än såhär?
Hittar ingen info om hur testet är utformat sen att det är en stor kedja som säljer reservdelar ger inget större förtroende hade det varit ADAC som hade gjort det hade det varit mera rätt.

Hittar ingen info om hur testet är utformat sen att det är en stor kedja som säljer reservdelar ger inget större förtroende hade det varit ADAC som hade gjort det hade det varit mera rätt.
Testet är nog utformat så här:
1 leta upp tillverkarens hemsida
2 läs wltp
3 skriv upp på sidan
Hittar en lista på allt om elbil där man kan sortera också. Vill inte länka dit för jag tycker inte han är seriös, men listan borde väl vara någorlunda rätt.
Några Volvo och Polestar finns på listan, första Kinabil som inte är Volvo eller Polestar hamnar på plats 39

2 läs wltp
3 skriv upp på sidan
Hittar en lista på allt om elbil där man kan sortera också. Vill inte länka dit för jag tycker inte han är seriös, men listan borde väl vara någorlunda rätt.
Några Volvo och Polestar finns på listan, första Kinabil som inte är Volvo eller Polestar hamnar på plats 39
Inga Zeekr på listan? När jag kollar snabbt så har både 001 och 7x drygt 60 mil (620 resp 615km) räckvidd enl spec.

2 läs wltp
3 skriv upp på sidan
Jojo tillverkarna brukar ha glädje siffrorgjorda under ultimata förhållanden .

Nej de har standardiserade siffror, och de flesta drar mer beroende på körförhållandena

WLTP – ett laboratorietest

• En WLTP-körcykel varar i 30 minuter
  • Fordonet körs i en testrigg på ”rullar” i ett laboratorium
  • Den totala sträckan är 23,25 km
  • Laboratoriets temperatur är 23°C
  • Medelhastigheten är 46,5 km/h
  • Högsta hastighet är 131 km/h
  • Tillvalsutrustning, exempelvis luftkonditionering och stolsvärme, är avstängt
  • Under 13 % av körning står bilen still
  • När fordonet inte står still skall det köras sådant att man använder 7 kW motoreffekt som medel och 47 kW motoreffekt som max

• När fordonet inte står still skall det köras sådant att man använder 7 kW motoreffekt som medel och 47 kW motoreffekt som max
Dacia Spring med lilla motorn kommer inte upp i 47 kW, mobbing.

Kör de ett pass från trainerroad eller Zwift 😉

Nä, precis som alltid är siffran till för att ge en siffra som går att jämföra med andra bilar. Inte verklig räckvidd.

Och eftersom siffrorna är från ett labb, så är de inte alltid så relevanta i verkligheten...

-Luftmotstånd
-Uppvärmning (värmepump vs element)
-Annat (tex lyckades Hyundai Kona att få en effektiv bil som nästan når WLTP med en gammal plattform och låda till kaross)

Men det är ju svårt att få samma förhållanden utanför labbet för rättvisande siffror.

Angående Kona vs andra bilar har jag ibland funderat över varför Hyundai lyckades så bra med låg förbrukning, när nyare ligger betydligt högre. Eller är det så enkelt som (relativt) låg toppeffekt på motor?

Angående elbilars förvämning som orsak till rutsprängning så kan man ju fundera på vad skillnaden är om man värmer med el i ca 30 minuter innan avfärd eller slår på kupévärmaren med fullt defrosterblås på rutan via spillvärme från en förbränningsmotor? Varför skulle elvärmarens plötsliga värmeutveckling skapa större spänningar i rutan än när man gör samma uppvärmning från en bensinmotor?

Kör de ett pass från trainerroad eller Zwift 😉

Nä, precis som alltid är siffran till för att ge en siffra som går att jämföra med andra bilar. Inte verklig räckvidd.

Och eftersom siffrorna är från ett labb, så är de inte alltid så relevanta i verkligheten...

-Luftmotstånd
-Uppvärmning (värmepump vs element)
-Annat (tex lyckades Hyundai Kona att få en effektiv bil som nästan når WLTP med en gammal plattform och låda till kaross)

Men det är ju svårt att få samma förhållanden utanför labbet för rättvisande siffror.

Angående Kona vs andra bilar har jag ibland funderat över varför Hyundai lyckades så bra med låg förbrukning, när nyare ligger betydligt högre. Eller är det så enkelt som (relativt) låg toppeffekt på motor?
Hyundai kona är ganska liten och väger "endast" 1800 kilo. Den har inte monstertruckhjul som så många nyare fläskigare elbilar har.
Kommer ju byta från en kona 64kWh till en Ioniq 5 77kWh och de har mer eller mindre samma räckvidd. Skrattade när jag jämförde vinterhjulen till ioniq med konans. Skiljer typ 8 centimeter i diameter.

Angående elbilars förvämning som orsak till rutsprängning så kan man ju fundera på vad skillnaden är om man värmer med el i ca 30 minuter innan avfärd eller slår på kupévärmaren med fullt defrosterblås på rutan via spillvärme från en förbränningsmotor? Varför skulle elvärmarens plötsliga värmeutveckling skapa större spänningar i rutan än när man gör samma uppvärmning från en bensinmotor?
I en ICE-bil kommer kupévärmen vanligtvis från motorns kylvatten vilket betyder att det går långsammare från start till full värme.

De flesta mindre dielslar har ju dessutom elvärmare nu mera för att spillvärmen är otillräcklig.

Den anektodiska rutan jag spräckt på det sättet var uppvärmd med en dieselvärmare. Hittills har två bilar med värmepump klarat sig.

Skulle vara intressant att se om olika märken klarar sig olika. Jag tror att det mer har att göra med HUR det blåser än källan till värmen.

I en ICE-bil kommer kupévärmen vanligtvis från motorns kylvatten vilket betyder att det går långsammare från start till full värme.
Långsammare än vadå? I våra elbilar är förvärmningscykeln 30 minuter och det är knappast något fullblås på framrutan från start. I vår gamla Avensis var rutinen att kliva in i bilen, starta motorn och slå på full blås på defrostern. Det tog ett par minuter att värma upp hela framrutan.

Verkar finnas olika skolor på happy. Varmvatten över rutan och ena änden av skalan och försiktigt försiktigt med dieselmotorn i andra änden.

Jag tror jag kommer vilja köpa en sådan här
1745566050528.webp

Långsammare än vadå? I våra elbilar är förvärmningscykeln 30 minuter och det är knappast något fullblås på framrutan från start. I vår gamla Avensis var rutinen att kliva in i bilen, starta motorn och slå på full blås på defrostern. Det tog ett par minuter att värma upp hela framrutan.
I vår Ford har vi värmeslingor i framrutan som värmer upp den på 2 minuter. Efter 10 år så har vi noll spruckna rutor. Gissar att det beror på något helt annat. Det är säkert högre andel av alla elbilar som går i pendeltrafik jämfört med ICE-bilar och utsätts för mer intensiv trafik.

Äsch!
Ännu en dag då jag vet mer än dagen innan.

Om du plötsligt kommer på att du måste använda elbilen och vill ha max defroster, hur gör du då? Eller går inte det?

Jag har ändå funderat på att eventuellt skaffa elbil inom en 30årsperiod men med dessa nya rön om att man inte kan avfrosta vindrutan får jag styra om planerna.

Ja, en elbil utan dieselvärmare kommer då inte jag att köpa. Får hoppas på eftermarknad.

VW ska komma med range extender snart. Det är nog inte omöjligt att sno lite diesel från den.

Jag har ändå funderat på att eventuellt skaffa elbil inom en 30årsperiod men med dessa nya rön om att man inte kan avfrosta vindrutan får jag styra om planerna.
Huh? Min id4 har uppvärmd framruta och värmepump som naturligtvis kan fjärrstyras och programmeras så att bilen är varm när man ska köra på morgonen.

Huh? Min id4 har uppvärmd framruta och värmepump som naturligtvis kan fjärrstyras och programmeras så att bilen är varm när man ska köra på morgonen.
Ibland är jag nästan lite bevsiken att jag aldrig har frost på rutan (pga carport) så man får använda rutvärmen. Den är ju sjukt smutt :)

Nu står jag ju oftast under tak. Men om jag inte gör det så räcker det med 5 minuters kupevärme, maxdefrost på rutorna brukar jag faktiskt inte använda. Sätesvärme + rattvärme gör att det inte behöver vara megavarmt i bilen, ska man åka långt och vill ha lite mindre kläder på sig kan det få köra i 10 minuter.

Men framrutan är ändå sprucken.. var lite seg med att laga ett stenskott så det hann spricka upp. Ett lagat och två olagade på 6000 mil. Ska byta ruta, men det är alltid lite oroligt, har varit med om rätt risiga byten även på de etablerade företagen.

Tjena!

Dom flesta. Jag sätter elbilar i bogseringsläge nästan dagligen.

Jag gissar att frågan gäller helt döda bilar, där datorn inte startar. Går det?

Jag hade ett dött 12 V batteri på min förra elbil, då gick det inte ens att släppa parkeringsbromsen. Lösningen var ju enkel, snabb kontakt med starthjälp så att datorn vaknade och började ladda från stora batteriet.

Jag gissar att det problemet gäller alla moderna bilar som inte har en gammal traditionell fysisk handbroms, och även automater med elektronisk styrning (har nya ICE det, eller är det fortfarande mekanik mellan kupé och växellåda?)

Hade aldrig någonsin kunnat drömma om att någon skulle kunna förknippa tekniska framsteg med diktatur. Men här bedrog jag mig rejält!
Tekniska innovationer, som bidrar till minskade CO2 utsläpp, gynnar oss alla. Att detta sedan sker i allt för långsam takt får vi tåla!

Tips till alla. Kolla på hur försäljningen av elbilar ökar globalt, (Med undantag av det svarta fåret Tesla), borde väl tala sitt tydliga språk. Men tydligen inte här på "Happy"!

Vore kul om "Fattiglapp", kunde ange vilka elbilar, som kan laddas på 5minuter.

Vore kul om "Fattiglapp", kunde ange vilka elbilar, som kan laddas på 5minuter.
Kan inte påminna mig om att jag någonsin pratat om laddning på 5 minuter, så varför jag skulle svara på det vet jag inte?

Det jag kommenterade var att du hävdade att kina har bilar med lång räckvidd, och jag svarade att de inte ligger främst på området. Med referens till både trovärdiga och mindre trovärdiga källor. Vad som nu är kinesiskt, det är ju en inte helt enkel definition nuförtiden.

Kan inte se att du talat om vilka bilar du talar om. 60 mil, på 1 laddning, med nuvarande batterier, anses vara normgivande i ett blandat klimat, icke subtropiskt. Vad gäller kinesiskt vara eller icke vara, är internationellt helt solklart!

Tillbaka
Topp