[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Dessutom säljs bilar med moderna "eco"-däck, ett annat ord för däck som har halverad slitbana redan när de är nya. En rejäl scam som varken är bra för miljö eller plånbok men ger några extra km WLTP på pappret.
Precis. Höll själv på att gå den bluffen när jag köpte nya sommardäck förra året. Valde mellan två däck som jag hittat bra erbjudanden på och hade mer eller mindre bestämt mig för det ena när jag läste specen mer noga och såg att det hade bara 6.2mm nytt. Det andra hade mer normala 8.7mm så jag fick snabbt tänka om. Iom att jag vill byta sommardäck när de är nere på 3mm så är det ju nästan halva livslängden som skiljer.

Mönsterdjupet redovisas inte alltid särskilt tydligt heller, trots att det klart viktig info.

En annan sak är treadwear-värdet som i USA är jätteviktigt då det säger en del om hur fort däcket kommer slitas, det nämns aldrig här.

Men på det stora hela är de mindre eco eftersom det går åt fler?
Ja
Varför ger mindre mönsterdjup lite mer effektivitet?
AI säger:

Mönsterdjup och rullmotstånd har ett motsatt förhållande:
ett djupare mönster ökar rullmotståndet, medan ett lägre mönsterdjup minskar det. Lägre rullmotstånd leder till lägre bränsleförbrukning och sparar pengar. Det är dock viktigt att inte kompromissa med säkerheten, eftersom ett för lågt mönsterdjup försämrar greppet avsevärt, särskilt vid vått väglag.

Mönsterdjup och rullmotstånd
  • Nytt däck: Har ett djupare mönster med mer gummi som rör sig och deformeras under körning, vilket ger högre rullmotstånd.
  • Äldre däck: Har ett lägre mönsterdjup, vilket minskar deformeringen och deformationen av däcket, och därmed sänker rullmotståndet.
  • Mönsterskärning: Kan minska rullmotståndet genom att skära bort en del av det översta, mjukare gummit för att exponera det hårdare undergummit.

Jag vill minnas att mönsterdjupet påverkar luftmotstånd och luftflöden också. Men praktiken är det nog på marginalen - men många marginalåtgärder tillsammans (däck, stänkflärpar, storlek på backspeglar osv osv) gör väl en tillräckligt stor skillnad tillsammans på WLTP för att det ska vara värt det.

Appropå Riddermarks:

Oj.
Riddermark Bil har flest ärenden av alla svenska bilföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden: 442 stycken sedan 1 januari 2023. Hittills har det lett till 51 fällningar.
– Under den aktuella perioden har Riddermark Bil sålt cirka 57 000 fordon. Ställt i relation till ARN-ärenden så är det cirka 0,7 procent av försäljningen

Är det bara jag som tycker det är mycket att för nästan var tusende såld bil är man så mycket ovän med kunden att den drar det till ARN och vinner?

Tur att de åtminstone följer ARN, till skillnad från vissa nybilsmärken...

Oj.
Riddermark Bil har flest ärenden av alla svenska bilföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden: 442 stycken sedan 1 januari 2023. Hittills har det lett till 51 fällningar.
– Under den aktuella perioden har Riddermark Bil sålt cirka 57 000 fordon. Ställt i relation till ARN-ärenden så är det cirka 0,7 procent av försäljningen

Är det bara jag som tycker det är mycket att för nästan var tusende såld bil är man så mycket ovän med kunden att den drar det till ARN och vinner?

Tur att de åtminstone följer ARN, till skillnad från vissa nybilsmärken...
Som ett omvänt lotteri. Köp hos Riddermark bil. Var en av hundra och bli så missnöjd att du känner dig tvingad att anmäla dem till ARN. Eller jackpot, en av tusen som blivit så felbehandlad att du också vinner över dem.

Och precis som säkraste sättet att vinna i ett lotteri är att inte köpa en lott är det väl att undvika att handla av dem.

Som ett omvänt lotteri. Köp hos Riddermark bil. Var en av hundra och bli så missnöjd att du känner dig tvingad att anmäla dem till ARN. Eller jackpot, en av tusen som blivit så felbehandlad att du också vinner över dem.

Och precis som säkraste sättet att vinna i ett lotteri är att inte köpa en lott är det väl att undvika att handla av dem.
Nu tror jag inte det är lätt att vara begagnat bilhandlare, tror många kunder har orealistiska förväntningar på sin nya 12 år gamla pärla. Därav att många anmälningar går deras väg. Men tycker ändå de fällande utslagen borde vara mycket färre.

Min senaste erfarenhet av Riddermark:

Av typ 10 väldigt lika bilar (samma modell/år/pris) de hade inne ville de såklart sälja den som hade gått längst och som inte hade någon av den utrustningen vi kollat på (motorvärmade, dragkrok, etc).

"Vinterhjul" ingår aldrig.
De som offererades var ett par breda 18" med låg profil. Bilens fabriksdimmension är 16" med rätt hög profil. 19000 kr ville de ha för dessa och då var antingen fälgarna eller däcken begagnade, kommer inte ihåg.

1500 "registreringsavgift"

16000 kr för "5 års garanti"

Enormt hetsig säljare, måste köpa NU NU NU.

Efter lite pushback fanns det helt plötsligt en bil för samma pris som gått mycket mindre, hade motorvärmare och mer normala vinterhjul...

Blev en 20 år gammal bil med mycket hund hår och trasiga fram fjädrar och gummi kuddar och drivknut och bakre ljuddämparen att byta sedan blev de nya sommardäck vinterdäck var bra blev besiktning blev en del skruva i Skoda Fabia combi före besiktning är variant med en triple motor på 1,2 l och 12 ventiler kamkedja lagom effekt bra av stämd växellådan smidig men lite trångt som familje bil och lite låg i och ur stiga men tekniken är som 90 talet kompletterades med gps lös visar ca 4 km/h mer än verklig fart blev ca 10 k med all kostnad om verktyg räknas med viket jag slapp före ägare hjälpte till med verktyg bests var att den var rostfri med små skavanker i plåt när kört av förra ägaren tändspolar hoppas jag håller förr ägare bytt nya.
Den här motorn är bra mycket bättre med kamkedja än ford ecobost med olje bad kamrem som fler europeiska tillverkare har även vw i programmet tidigare en kamrem havererar motor rembyte oftare än oljebyte.
(Skoda sponsrar cykel Sport 👍)
1000000358.webp

Senast ändrad:
Hej,

Ska byta tjänstebil inom kort, elbil och prisspann 600-700 tkr (ca) är förutsättningarna. Utöver det ska bilen vara ”förstabil” i familjen vid resor osv.

Kör Tesla Model 3 LR som tjänstebil sedan 3,5 år / 11 000 mil, första elbilen och generellt nöjd. Önskar aningen större bil (fru och 3 tonåriga barn som åker med privat), bättre lösning för dragkrok (segt att krypa på knä och skita ner sig varje gång den ska användas) och undviker helst SUVar och kinesiska märken typ BYD och Zeekr.

En Model Y LR är ett givet alternativ, vad finns det mer?

Tack för er input.

Har du kommit fram till något? Det känns som om det här inlägget försvann i en massa däcks- och prutjidder...

Hej,

Ska byta tjänstebil inom kort, elbil och prisspann 600-700 tkr (ca) är förutsättningarna. Utöver det ska bilen vara ”förstabil” i familjen vid resor osv.

Kör Tesla Model 3 LR som tjänstebil sedan 3,5 år / 11 000 mil, första elbilen och generellt nöjd. Önskar aningen större bil (fru och 3 tonåriga barn som åker med privat), bättre lösning för dragkrok (segt att krypa på knä och skita ner sig varje gång den ska användas) och undviker helst SUVar och kinesiska märken typ BYD och Zeekr.

Tack för er input.
Nya BMW iX3 verkar ju bli en sjukt fin bil om man kan tänka sig det formatet, men väldigt fullbokad också så risk för lång väntetid.

Hej,

Tack för er input.
KIA ev9 om man vill ha gott om plats för både packning och folk. Lite tråkig att köra och med väldigt breda säten så man sitter lite amerikanskt ostödd vilket märkt på långresor. Plus att den laddar snabbt.

Om manner ok men en ”mindre” bil är jag väldigt nöjd med ID7, drar lite, rätt sorts dragkrok ok storlek för 4 men för 5 kan det bli tajt

Hej,

Tack för er input.
Kia EV6. Gränsfall på storleken kanske, den har bra baksäte men bagaget är inte överdrivet stort. EV9 ser fin ut, men den spräcker väl tyvärr budget. På Kia-spåret kommer snart PV5 passenger. Utseendet kan man ju diskutera, jag kan gilla den strikt funktionsbaserade formen, men vacker är den inte. Storlek, pris, laddning och batteristorlek verkar bra dock.

Hej,

Tack för er input.
Polestar 3 kan vara ett alternativ. Kan bli tight i budget kanske, men när den nya med 800v-teknik kommer kanske man kan fynda på de gamla (de laddar tillräckligt snabbt)? Lång och bred, men lägre än en SUV. Känns smidig på vägen. Stor invändigt, bör lätt rymma tre tonåringar, och bra bagage utan sedan-sarg. Dragkroken automatiskt åt båda håll. Hur kinesisk den är får väl var och en bedöma… :-)

Kia EV6. Gränsfall på storleken kanske, den har bra baksäte men bagaget är inte överdrivet stort. EV9 ser fin ut, men den spräcker väl tyvärr budget. På Kia-spåret kommer snart PV5 passenger. Utseendet kan man ju diskutera, jag kan gilla den strikt funktionsbaserade formen, men vacker är den inte. Storlek, pris, laddning och batteristorlek verkar bra dock.
Kia faller väl på samma efterhandskonstruktion till dragkrok, åtminstone EV6. Hade den haft OK dragkrok eller en säljare som velat sälja hade jag köt en sån idag.
Men id7 går väl in i den budgeten?

Kia faller väl på samma efterhandskonstruktion till dragkrok, åtminstone EV6. Hade den haft OK dragkrok eller en säljare som velat sälja hade jag köt en sån idag.
Men id7 går väl in i den budgeten?
Jo dragkroken är på EV6 rätt osmidig att montera och avmontera. När man fattat hur man gör så är det dock inte särskilt svårt.
Men jag låter den sitta på hela sommaren så jag ser det som ett minimalt problem, men har man behov av att använda den då och då vintertid så är det ett klart minus. Känns inte som mekanismen skulle må bra av saltslask i 4-5månader.
En grej till med Kia som är bra att veta är deras överdrivet nitiska hållning till serviceintervall. 1 km för långt och garantin ryker. Värt att kolla vid begköp.

Jo dragkroken är på EV6 rätt osmidig att montera och avmontera. När man fattat hur man gör så är det dock inte särskilt svårt.
Men jag låter den sitta på hela sommaren så jag ser det som ett minimalt problem, men har man behov av att använda den då och då vintertid så är det ett klart minus. Känns inte som mekanismen skulle må bra av saltslask i 4-5månader.
En grej till med Kia som är bra att veta är deras överdrivet nitiska hållning till serviceintervall. 1 km för långt och garantin ryker. Värt att kolla vid begköp.
Generellt har jag lite synpunkter på Kias sk 7-åriga garanti som har liiite för många undantag och krav för att egentligen kännas helt seriös. Men de har väl fortfarande bättre garanti än de flesta, bortsett från deras ocd-hållning till intervallet.

Har du kommit fram till något? Det känns som om det här inlägget försvann i en massa däcks- och prutjidder...
Hej,

Nej, trevar mig fram än så länge och ingen panik att beställa riktigt ännu. Funderar om Polestar 4 kan vara nåt? Har inte suttit i nån men ser hyfsad bred och rymlig ut för åtminstone 4, frågan är hur mittsätet är för 5:e personen?

Hej,

Nej, trevar mig fram än så länge och ingen panik att beställa riktigt ännu. Funderar om Polestar 4 kan vara nåt? Har inte suttit i nån men ser hyfsad bred och rymlig ut för åtminstone 4, frågan är hur mittsätet är för 5:e personen?
Aldrig testat en Polestar 4, men det känns som en väldigt överprissatt bil sett till vad man får för pengarna i mina ögon. Om du är inne på den typen av kaross och kinesisk bil så kanske Mazda 6e kan vara nåt?. Ser bra ut och den är rätt stor. Extremt prisvärd jmft med konkurrensen. Recensionerna i biltidningarna har varit lite spretiga vad jag sett.

Senast ändrad:
Aldrig testat en Polestar 4, men det känns som en väldigt överprissatt bil sett till vad man får för pengarna i mina ögon. Om du är inne på den typen av kaross och kinesisk bil så kanske Mazda 6e kan vara nåt?. Ser bra ut och den är rätt stor. Extremt prisvärd jmft med konkurrensen. Recensionerna i biltidningarna har varit lite spretiga vad jag sett.
Jag vet tre som har köpt polestar 4, men alla som jag känner som provkört just polestar 4 säger att den är det bästa dom provat.
Fanns på leasing för 6k med vinterhjul nyss. Oslagbart!

Det är nog ingen som säger det över en Mazda 6 vad jag har hört :)

Mazdanhar extremt långsam laddning i long range, och halvtaskig laddning i standard range. Den hade gått bort för mig, tyvärr.
Hej,

Är nog en bra bil, men du ville inte ha kinesiskt?

Jag vet tre som har köpt polestar 4, men alla som jag känner som provkört just polestar 4 säger att den är det bästa dom provat.

Mazda 6e en helt ny elbil så den har nog ingen sagt så mycket om än. Men Polestar verkar ha haft bra privatleasingpriser ja och bilen är säkert bra ett åka i. Mest att priset är väldigt premium på en sminkad Volvo där jag tvivlar på att märket ens finns kvar om några år.

Mazda 6e en helt ny elbil så den har nog ingen sagt så mycket om än. Men Polestar verkar ha haft bra privatleasingpriser ja och bilen är säkert bra ett åka i. Mest att priset är väldigt premium på en sminkad Volvo där jag tvivlar på att märket ens finns kvar om några år.
Polestar 4 är inte en sminkad Volvo. Det är en sminkad Geely.

Då förstår jag! Det är den nya kinesiska mazdan gjord för kinesiska marknaden? ;)
Skillnaden mot en sminkad geely (polestar) eller en sminkad geely (Volvo) ser jag inte riktigt.
Däremot kanske polestar 4 blir för dyr, för det verkar vara lite prisskillnad. För runt 550 får man ju en Mazda 6e ”long range”. Bra pris.

Då förstår jag! Det är den nya kinesiska mazdan gjord för kinesiska marknaden? ;)
Skillnaden mot en sminkad geely (polestar) eller en sminkad geely (Volvo) ser jag inte riktigt.
Plattformen är kinesisk-utvecklad, inte Göteborgs-utvecklad. Om det sen är bra eller dåligt är möjligen en annan fråga. Men här efterfrågades en bil som inte var kinesisk.
Däremot kanske polestar 4 blir för dyr, för det verkar vara lite prisskillnad. För runt 550 får man ju en Mazda 6e ”long range”. Bra pris.
Men den "snabbladdar" i 90 kW. Förstår inte hur de tänkte. Men ja, Polestar 4 och Mazdan ses nog inte som direkta konkurrenter, det skiljer en del i pris.

Plattformen är kinesisk-utvecklad, inte Göteborgs-utvecklad. Om det sen är bra eller dåligt är möjligen en annan fråga. Men här efterfrågades en bil som inte var kinesisk.

Men den "snabbladdar" i 90 kW. Förstår inte hur de tänkte. Men ja, Polestar 4 och Mazdan ses nog inte som direkta konkurrenter, det skiljer en del i pris.
Konstigt faktiskt att Mazda nästan alltid har nån lite konstig lösning som förstör mycket av en annars bra bil. Tex tycker jag MX-30 är en snygg och bra modell, bra prissatt. Men för litet batteri och för långsam laddning. Den med wankel-räckviddsförlängare kunde varit smart om de inte hade krympt batteriet ännu mer så den blev i princip en törstig laddhybrid istället. Nu 6e som borde kunna bli en konkurrenskraftig modell med bra pris så ger de den med vettig räckvidd långsam laddning.

Jag var och provkörde den helgen då det var erbjudande på leasingen.
Dual motorn hade tagit slut på ett par timmar på fredagen. Single motor fanns 5 kvar på söndagen när jag gav mig ut på provkörning, när jag kom tillbaka 15 minuter senare var dom slut...

Väldigt behagllig bil att åka och köra, speciellt på motorväg. Inte så spänstig och lite SUVig i känslan när det var kurvigt dock, men det hade jag kunnat ha överseende med.

Konstigt faktiskt att Mazda nästan alltid har nån lite konstig lösning som förstör mycket av en annars bra bil. Tex tycker jag MX-30 är en snygg och bra modell, bra prissatt. Men för litet batteri och för långsam laddning. Den med wankel-räckviddsförlängare kunde varit smart om de inte hade krympt batteriet ännu mer så den blev i princip en törstig laddhybrid istället. Nu 6e som borde kunna bli en konkurrenskraftig modell med bra pris så ger de den med vettig räckvidd långsam laddning.
Jag har haft en MX-30, och det var en alldeles utmärkt bil. Men endast för lokala resor, kort räckvidd och långsam laddning. Perfekt andrabil för oss. Det är väl det som gör att den är bra prissatt.
Vår bil såldes på KVD för ca 120 k efter tre år och 3000 mil i bra skick. Ett rejält kap för den köparen, om man inte planerar långresor.

Tillbaka
Topp