[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Cupra Born är ju en eldriven Golf... Men snyggare än id3. Vet inte om drag finns original men går att eftermontera i alla fall. Genomlastningslucka tror jag den har.
Vissa har genomlastningslucka. Man kan eftermontera dragkrok, men man får varken dra släp eller ha last på taket. Förutom att den då inte heller är en kombi och dessutom väger 400 kg mer. Jag ser den ändå som ett bra alternativ, givet att vi har kvar vår andra bil.
Opel Astra Sports Tourer electric , 156 hk.
Den ser ju klart vettig ut, förutom att man inte får dra släp och att den väger 400 kg mer. Den verkar ha tredelat baksäte. Det verkar inte finnas en enda sådan på Blocket.

Vissa har genomlastningslucka. Man kan eftermontera dragkrok, men man får varken dra släp eller ha last på taket. Förutom att den då inte heller är en kombi och dessutom väger 400 kg mer. Jag ser den ändå som ett bra alternativ, givet att vi har kvar vår andra bil.
Missade kombidelen, nej den ersätter ingen kombi... Vikten kommenterar jag inte 😁.

Nej det gör den inte. Den är bara felkonstruerad
Ja den är felkonstruerad om syftet var att konstruera en elbil som optimalt utnyttjar eldriftens fördelar, vilket bland annat hade gjort den lättare än vad den är nu. Men eftersom det är en avgasbil som man byggt om till elbil så är väl resultatet på sin höjd godkänt givet utgångsläget.

Enligt Opel själva har Opel Astra Electric en steglös automatlåda. Det var nytt för en elbil😳.
Annars är den nog ok, men känns lite dyr.
Och laddar bara i 100 kW max. Om det är ett problem eller inte beror ju på hur den används.

Sitter nu på urmysigt McDonalds och väntar på att bilen ska ladda lite så jag kan ta mig hem imorgon också. Resan är E4an i ca 20 mil, sen sammanlagt 10 mil på min destination. Alltså ca 50 mil sammanlagt varav drygt hälften motorväg där jag kört städat i 115-120 kmh. Bilen drar på motorväg ca 22 kWh/100km. Räckvidd till tomt batteri strax under 400km på motorväg mao. Bil: Kia EV-6 plus RWD 2023.

Så sammantaget kommer jag ha kört 50 mil, laddat ca 20 av dessa på snabbladdningsstation (pris ca 12kr/mil). Det har gett mig 30 min kvalitetstid på McD som kostade 60 kr som jag inte hade fått med en tråkig fossilbil. Laddningen funkade rätt bra, strulade bara lite, tog ca 5 min att få igång via appen. Nån verifieringslänk via Mail och uppdatera betalkortet i appen bara.
Ovan tycker jag funkade rätt bra, inga större problem, men på denna för mig ganska vardagliga resa ser jag faktiskt bara personliga nackdelar med elbil jmft med fossilbil. (Mindre fossila utsläpp är förstås bra på ett plan men det ger mig rent egoistiskt inget här och nu.)
Med risk för att låta som den gnällgubbe jag är: sitter på ett annat urmysigt McD bara 3 mil hemifrån då jag felberäknade räckvidden med ca 10 km pga liiiite för hög fart och temp kring nollan istf 7 plusgrader som igår.

Med risk för att låta som den gnällgubbe jag är: sitter på ett annat urmysigt McD bara 3 mil hemifrån då jag felberäknade räckvidden med ca 10 km pga liiiite för hög fart och temp kring nollan istf 7 plusgrader som igår.
Perfekt fredagsmiddag ju! 😁
Jag har också lärt mig den hårda vägen att ha så mycket marginal man tror man behöver. Och lika mycket till.

Är det ok om marginalen är 20l bensin? 🫣
Man skall ju inte bara komma hem om man kör eldbil, man skall kunna ta sig till macken sen också ens ärende inför nästa resa. Så har man 20 mil till macken behövs den marginalen.

Det positiva med elbil är ju att om man fastnar i långsamma köer på motorväg går det väsentligt mindre bränsle än om man hade kört som vanligt.

Hmm, säg att du behöver 6 KWh för att komma hem, plugga in sladden och går ett eller två varv runt bilen så lär du vara klar.

Om man ska återgå till trådens rubrik, vilken bil ska jag köpa?

Har nu en 15 år gammal V70.
Otaliga verkstadsbesök, så det är allt annat än en "billig bil", men ändå en helt ok månadskostnad om man slår ut allt.
Det tråkiga är avsaknade av pålitlighet och förtroende, varje gång det närmar sig långresa är det något som går sönder.

Önskemål:
- Typ lika stor, är ok om den inte har fullt lika enormt lastutrymme.
- 4hjulsdrift står högt på önskelistan.
- Moderna funktioner som adaptiv farthållare och beeep-beeep-beep iallafall när man backar.
- Tanklock eller lååång räckvidd, resan kommer ha ett mål och ska inte vara ett äventyr.

Man vill såklart ha så billig bil som möjligt, men tänkter att det blir dyrare inköpspris och mindre service denna gång. Kanske 200-350 tkr eller så.

Ingen av oss bilpendlar till jobbet och vi ligger på max 1500 mil om året, kostanden per mil jobbet bli hög oavsett.

Det tråkiga och självklara svaret blir: nåt japanskt om prio är tillförlitlighet/enkelhet. Med så få mil per år känns förbrukningen inte så viktig för totalkostnaden. En rätt ny Honda CR-V kanske, eller Mazda CX5? Båda finns med fyrhjulsdrift och bensinare. Jag skulle avstå diesel i alla fall med tanke på potentiellt dyrare fel i framtiden.
(Som om jag borde ge råd om bilköp :-)

Otaliga verkstadsbesök, så det är allt annat än en "billig bil", men ändå en helt ok månadskostnad om man slår ut allt.
Det tråkiga är avsaknade av pålitlighet och förtroende, varje gång det närmar sig långresa är det något som går sönder.

Önskemål:
- Moderna funktioner som adaptiv farthållare och beeep-beeep-beep iallafall när man backar.
- Tanklock eller lååång räckvidd, resan kommer ha ett mål och ska inte vara ett äventyr.

Man vill såklart ha så billig bil som möjligt, men tänkter att det blir dyrare inköpspris och mindre service denna gång. Kanske 200-350 tkr eller så.

Ingen av oss bilpendlar till jobbet och vi ligger på max 1500 mil om året, kostanden per mil jobbet bli hög oavsett.
Ja du behöver nog tanklock, till det priset finns inte lååång räckvidd ens begagnat.
Japanskt är ju inte fel. BMW 3 eller 5 går kanske att lösa? Sen ett wild card Ford Mondeo. Nu kommer alla skrika nej, men de Mondeos jag hade mellan 2012 och 2021 hade betyyydligt färre verkstadsbesök än min nya Volvo på sina 3 år. Rymliga, bekväma och billiga för de anses tråkiga. Helt OK att köra.

Ja du behöver nog tanklock, till det priset finns inte lååång räckvidd ens begagnat.
Japanskt är ju inte fel. BMW 3 eller 5 går kanske att lösa? Sen ett wild card Ford Mondeo. Nu kommer alla skrika nej, men de Mondeos jag hade mellan 2012 och 2021 hade betyyydligt färre verkstadsbesök än min nya Volvo på sina 3 år. Rymliga, bekväma och billiga för de anses tråkiga. Helt OK att köra.
Vår Ford Mondeo från 2014 är den bästa bilen vi haft. Sista årsmodellen av mk4. Kört från 10k till 17k mil utan annat än service och lackat hjulhusen bak. Det blir nog rosten som tar den. Men annars är väl Japanskt säkra kort.

Reperation i fredags och idag är limp mode tillbaka. Dessutom ska transmissionskåpan tätas på försäkringen.

Börjar luta att åt att jag får ge mig och köpa nytt. Vad fan kan man köpa som inte är för dyrt men som ändå känns stabil i rimlig autohbahn marchfart?

Finns det opremium som ändå går stabilt? Premium har svikit en gång för mycket. Det behöver inte gå i 200 men definitivt stabilt i 160-170 även om det är lite kurvigt å man behöver bromsa.

Kollade snabbt på superb. Från 461 000. Lär väl närma sig 550 innan det är klart?
Lagerpassat med rätt mycket utrustning kostade 369 000 2015.

Ser att superb ska ta sig 125km på el. Ska man tro att jag kan köra 2x4,6 på sommaren då? Det är i så fall plåster på såren. Å andra sidan verkar den komma med en klen bensinmotor.

Eller är mitt problem att jag hållt mig till VAG och Volvo istället för BMW?

Ser att superb ska ta sig 125km på el. Ska man tro att jag kan köra 2x4,6 på sommaren då? Det är i så fall plåster på såren. Å andra sidan verkar den komma med en klen bensinmotor.
Det beror nog väldigt på. 2*4,6 motorväg? Nix. 2*4,6 landväg och 50-väg? Ja troligen
Eller är mitt problem att jag hållt mig till VAG och Volvo istället för BMW?
Enligt min erfarenhet: ja det är det nog. Mina BMW har varit mina bästa bilar, och det enda felet på den någorlunda nya BMWn jag hade tog de ansvar för långt efter garantitiden utan att jag ens behövde be om det. Så har varken Volvo eller Mercedes funkat. Och VW/Audi kommer aldrig erkänna att något är fel varken under eller efter garantitiden.

Önskemål:

Om du skippar önskemålen, nöjer dig med samma funktion som med din V70 (fast tillförlitlig) och fokuserar på det du säger om så billig bil som möjligt så är det enkelt, du ska ha en avensis kombi av senaste generation.

Vår Ford Mondeo från 2014 är den bästa bilen vi haft. Sista årsmodellen av mk4. Kört från 10k till 17k mil utan annat än service och lackat hjulhusen bak. Det blir nog rosten som tar den. Men annars är väl Japanskt säkra kort.
Å andra sidan nämndes ju Mazda tidigare, och de faller ju sönder av rosten långt tidigare. Tyvärr, för jag gillar Mazda.

Det beror nog väldigt på. 2*4,6 motorväg? Nix. 2*4,6 landväg och 50-väg? Ja troligen

Enligt min erfarenhet: ja det är det nog. Mina BMW har varit mina bästa bilar, och det enda felet på den någorlunda nya BMWn jag hade tog de ansvar för långt efter garantitiden utan att jag ens behövde be om det. Så har varken Volvo eller Mercedes funkat. Och VW/Audi kommer aldrig erkänna att något är fel varken under eller efter garantitiden.
Intressant. Jag har alltid haft nån arbetarklassångest för BMW som audi av någon anledning gått fri från.

Sist jag provkörde BMW blev det så extremt dyrt om man skulle ha en rapp 5serie.
Numera har jag resignerat och en 180-190 hästar räcker kanske.

Corolla Touring Sports ska ha 596 liter där bak. Det är i så fall mer än v90. Överaskande.

Avensis verkar ha gått ur tiden.

Önskemål kan man ju ha men adaptiv och värmare är måste.

Corolla Touring Sports ska ha 596 liter där bak. Det är i så fall mer än v90. Överaskande.

Avensis verkar ha gått ur tiden.

Önskemål kan man ju ha men adaptiv och värmare är måste.
Just nu är det ju två personer här som fått för sig att denna tråden är till för att ställa frågor om vilken bil man bör köpa.
Toyota-tipsen verkar rikta sig mot annan användare.
Du tittar på nytt, prisklass? Verkar som det får sträcka sig ovanför halvmiljonen eftersom du nämner Superb Laddhybrid?

Just nu är det ju två personer här som fått för sig att denna tråden är till för att ställa frågor om vilken bil man bör köpa.
Toyota-tipsen verkar rikta sig mot annan användare.
Du tittar på nytt, prisklass? Verkar som det får sträcka sig ovanför halvmiljonen eftersom du nämner Superb Laddhybrid?

Jag hade väldigt gärna kommit långt under en halv mille. Jag är så extremt trött på det. Kombon dålig kvalitet och premium alltså.

Samtidigt måste det vara stabilt (stabilt som fan) och det går inte att hålla på att klydda med snökedjor för att komma upp från mindre backe i fjällen. Var mellan v90 awd och opel den gränsen går vet jag inte. Har haft awd sen 2006.

Så jag vet inte. Får kanske åka o provköra toyota och kia. Frun vill gärna ha nåt som Sorento men har väldigt svårt att tro att den är stabil.

Edit.
Tveksamt om budget är drygt 700 000 för en bättre begagnad 520 xdrive

Senast ändrad:
Inget dåligt alternativ alls tror jag. Inte kul, men det var ju inte prioriterat
Nej, kul blir får tyvärr bli nån annan gång.

Nånting bekvämt att "komma hem till" efter äventyret och sedan plöja mil hem i.

Behöver såklart få till en provkörning av Outbacken, risken finns att moppeväxellådan känns lite för mycket som en leksak.

Jag hade väldigt gärna kommit långt under en halv mille. Jag är så extremt trött på det. Kombon dålig kvalitet och premium alltså.
Samtidigt måste det vara stabilt (stabilt som fan) och det går inte att hålla på att klydda med snökedjor för att komma upp från mindre backe i fjällen. Var mellan v90 awd och opel den gränsen går vet jag inte. Har haft awd sen 2006.
Låter som du villhöver AWD även på nya bilen. Då går väl Superb Laddhybrid bort tror jag?
Så jag vet inte. Får kanske åka o provköra toyota och kia. Frun vill gärna ha nåt som Sorento men har väldigt svårt att tro att den är stabil.
Tror inte heller den är förstahandsvalet för den som vill bränna autobahn. Men det är kanske mest fördomar från äldre bilar.
Edit.
Tveksamt om budget är drygt 700 000 för en bättre begagnad 520 xdrive
Kan du leva med förra generationen så behövs inga 700k. Och du slipper skämmas för att du kör nyaste BMWn. Men jag har inte koll på ev modellspecifika på den modellen/motorn

Låter som du villhöver AWD även på nya bilen. Då går väl Superb Laddhybrid bort tror jag?

Tror inte heller den är förstahandsvalet för den som vill bränna autobahn. Men det är kanske mest fördomar från äldre bilar.

Kan du leva med förra generationen så behövs inga 700k. Och du slipper skämmas för att du kör nyaste BMWn. Men jag har inte koll på ev modellspecifika på den modellen/motorn
Många verkar ge upp 4wd när de går till el...får kanske duga för mig också

Volvo (som jag inte rekommenderar av andra skäl, men vars 4wd funkar bättre än man kan tro) och BMW har åtminstone kvar 4wd på laddhybrider.
Sen om hel-el är tänkbart finns ju id.7. Men kvalitet var väl prioriterat.
Kvalitet eller pris. Dyrt o dålig kvalitet är lite jobbigt.
Det blir svårare av att volvo är så bra att köra och pilot assist etc är väldigt bra.

Enda utvägen är väl att leasa...

Kvalitet eller pris. Dyrt o dålig kvalitet är lite jobbigt.
Det blir svårare av att volvo är så bra att köra och pilot assist etc är väldigt bra.

Enda utvägen är väl att leasa...
Vad gäller just Pilot Assist skulle jag säga att de flesta moderna bilar krossar Volvo, åtminstone SPA som jag kört och ägt (kanske bättre på EX90 m fl, men de är ju knappast aktuella). Min Q4 känns mååånga generationer bättre än V60n.
Men de är trygga och stabila att köra ja.

Många verkar ge upp 4wd när de går till el...får kanske duga för mig också

Har haft RWD Tesla och den var ruskigt stabil för att vara tvåhjulsdriven, absolut noll hjulspinn och hopplöst svårt att provocera till sladd ens om man försökte. Framhjulsdrivna VW:n med halva effekten som vi hade innan var en markant sämre vinterbil. Fick iofs inte heller sladd men plöjde vidare i tangentens riktning när det släppte istället (tills antisladden styrde upp).

Men nu har vi allhjulsdrift, kanske mest för att det var vad som fanns när vi bytte till Y. Men jag gissar att de flesta elbilars 2wd är lika raffinerad, finns ju helt andra möjligheter att detaljstyra saker och ting.

Vad gäller just Pilot Assist skulle jag säga att de flesta moderna bilar krossar Volvo, åtminstone SPA som jag kört och ägt (kanske bättre på EX90 m fl, men de är ju knappast aktuella). Min Q4 känns mååånga generationer bättre än V60n.
Men de är trygga och stabila att köra ja.

Tjena!

EX40 har väldigt bra Pilot Assist enligt mig. Bättre än V90.

Senast ändrad:
Passaten fick ta skit för att den var sämre än en 2006 audi. Senare har jag lärt mig att allt är sämre. Mycket sämre.
Fast mycket mjukvaruproblem hade den....

Tillbaka
Topp