[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

rekrevs

Aktiv medlem
Ja den vändningen såg man ju inte komma. Med tanke på Vettels historik med att hantera snabba teamkollegor så kommer det bli intressant att följa. Förövrigt så anser jag att Vettels mustasch borde tvångsrakas.

stenmark

Aktiv medlem
Grymt bra race.
Innehöll väl i princip allt man kan önska av ett race.
Vettel visar ännu en gång att hans race craft kanske inte längre är vad det har varit. Kroknar under press etc.
Le Clerc visar att Verstappen minsann inte ensam ska få stå där som "underbarn" från sin generation.
Hamilton visar varför han har en hel trave med mästartitlar. Trots att inget av racen gått speciellt bra i år så står han där igen i mästrskapsledning. Tur? Kan man tycka. Men alla vet ju vad Stenmark (den riktiga) sa om tur...

Pepperazzi

Aktiv medlem
Iofs nya bilar i år och kanske lite andra förutsättningar, men Kimi har redan tagit mer poäng än vad Marcus gjorde under hela förra säsongen i Alfa/Sauber.

rekrevs

Aktiv medlem
stenmark sa:
Ska ni ta och skärpa er i år?
Förra året var det ju bara Rekrevs som gav ett marginellt motstånd i manger spelet när jag tog hem en 7:e plats totalt.

7:a i år igen är ju bra, men inte tillräckligt bra :)
Capture.JPG

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
rekrevs sa:
stenmark sa:
Ska ni ta och skärpa er i år?
Förra året var det ju bara Rekrevs som gav ett marginellt motstånd i manger spelet när jag tog hem en 7:e plats totalt.

7:a i år igen är ju bra, men inte tillräckligt bra :)

Helt galet bra resultat av Happys F1 liga.

Själv förstod jag redan efter lopp 1 att jag satsat på fel ”hästar” detta år och gav då upp att ens försöka få till någon rättning.

Nya tag till 2020 får bli målet. 😂

stenmark

Aktiv medlem
Jävla Hamilon till att köra bra efter att han säkrat titeln.
Alla andra år han mest fokuserat på brudar och bärs när VM är klart, så jag bytte bort honom och Sverker gick om sista racet. Typiskt.

stenmark

Aktiv medlem
Nu har jag gått med också iaf.
Dags att börja slipa på årets vinnande lag.

Är RbR starka nog att ge Mercan en chans.
Eller är det samma start som förra året där man bara måste ha max merca?

Oooh

Aktiv medlem
Plus för Bottas denna säsong är att han har ju nu börjat hänga med Tiffany Cromwell som cyklar i CANYON/SRAM Racing.
Minus, man ser honom nu på en CANYON när han tränar...

rekrevs

Aktiv medlem
Skall bli intressant å se om de verkligen har farten när det blir race och om de kanske kan utmana topp 3 stallen lite då och då.

I manager spelet så tycker jag kaptensvalet är svårt i år. Kan Bottas 3.0 utmana och sätta press på Hamilton i början av säsongen tro? Testerna indikerar ju att han är snabb i alla fall.

stenmark

Aktiv medlem
RBR ser rätt snabba ut, men bilen ser också svårkörd ut. Många småsnurrar och avåkningar.

Tror landet ligger som följer
Merc - som vanligt
RBR
Ferrari
Pink Merc
ANNAT

Men en del verkar ju tro att rosa pantern är 2a snabbaste.
andra tror istället att Ferrari kör på gamal avdankad sovjet soppa och bara får ut 75% av sin motor. Och att dom egentligen ligger i par med Merc och RBR.

Westman

Aktiv medlem
RBR ser rätt snabba ut, men bilen ser också svårkörd ut. Många småsnurrar och avåkningar.

Tror landet ligger som följer
Merc - som vanligt
RBR
Ferrari
Pink Merc
ANNAT

Men en del verkar ju tro att rosa pantern är 2a snabbaste.
andra tror istället att Ferrari kör på gamal avdankad sovjet soppa och bara får ut 75% av sin motor. Och att dom egentligen ligger i par med Merc och RBR.
Jag tror på det senare, motor mode max 3/10.

Tror pink merc kommer slåss med McL och Renault.

1 Das Merc
2-3 RBR, Ferrari
4-6 Pink Merc, McL, Renault
7+ resten

Westman

Aktiv medlem
Jag tror på det senare, motor mode max 3/10.

Tror pink merc kommer slåss med McL och Renault.

1 Das Merc
2-3 RBR, Ferrari
4-6 Pink Merc, McL, Renault
7+ resten

Lite mer utläggning.

Jag tror Ferrari kört motorn svårt nedskruvad för att inte sätta press på sig själva internt, externt. De har utöver det även snackat ner förväntningarna. Dom är snabbare i kurvorna (vilket alla är) men hur effektiv downforce är det, dvs vad har det kostat i drag. Nu har det varit kontrovers kring deras motor förra året och då vill de nog inte börja med att vara raketer nerför rakan. De testade ju dock skruva upp motorn i Alfan, som i sitt low drag-utförande gjorde 334km/h med Kimi mot 309 för Ferrarin. Det är inte en rimlig skillnad med samma motormode så jag tror Ferrari körde betydligt lägre effekt. Så de testade väl höga modes i Alfa, låga i Ferrari.

Sedan tror jag Ferraris df är mindre effektiv än merc och rb så gissningsvis blir toppfarten de tre emellan rätt jämförbar. Om Ferrari nu fått backa på någon oljebränning och de andra utvecklat sina motorer lite. Ferrari hade dock bra long run pace i testerna vilket säger mer än kvalsimuleringarna m a p bränslemängd.

RB ser svårkört ut som Andreas säger. Tror de har rejält med df fram och någonting verkar ändras mid corner med luftströmmarna. Den där nosen med alla intag är lurig. Får dom till det blir dom superfarliga som vanligt på kurviga sektorer. En killgissning är att bilen blir svårare för Albon att hantera än Verstappen som de säkert designat den runt. Dvs aggressiv instyrning.

Tippar/hoppas att RB och Ferrari är inom 0.5s från Merc i typisk varvtid så det kan bli lite spännande. Men kan vara större gap, särskilt om DAS nu skulle visa sig ge mycket. Ex på banor med långa rakor följt av lågfartskurvor, a la strykna Kinas GP.

Mathias

Aktiv medlem
Varje år så tror alla att Ferrari sandbaggar när det egentligen är Mercedes som håller tillbaka. Ferrari verkar redan pessimistiska om det förstås inte är teater, men det tror jag inte.

Westman

Aktiv medlem
Varje år så tror alla att Ferrari sandbaggar när det egentligen är Mercedes som håller tillbaka. Ferrari verkar redan pessimistiska om det förstås inte är teater, men det tror jag inte.
Det brukar vara så ja men nu sandbaggar Ferrari också. Upp till 1,5s per varv vs samma motor i Alfa.
Screenshot_20200302-211734.jpg

Westman

Aktiv medlem
Undrar om Ferrari slängt sin magic 8 ball som skötte strategierna förra året?
Haha, ja fan vad dåliga dom är där. Billigt ställe att förbättra sig vs annat skulle jag tycka om jag ledde operationen. Bara köpa in bra realtidsbeslutsstöd och rekrytera några data scientists, kostar väl typ som en halv framvingeiteration.

marr

Moderator
Forumvärd

Westman

Aktiv medlem
Såg ni e-F1 igår?

Om dom bara tar bort kalkonerna/jippofolket och får in fler av dom riktiga förarna kan det väl bli lovande. Och sätta på mer realism, inte reduced damage. Och straff i rejset för såna komiska grejer som Johnny Herbert i starten.

Lite svårare att fixa verkar att spelet inte räknar av tillräckligt med traction för att köra utanför banan. I Bahrain brukar det vara sand och rätt halt utanför, inte så att man kan köra lika fort utanför banmarkeringarna och komma in igen.

Inte direkt the real deal men bättre än inget! :)

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Såg ni e-F1 igår?

Om dom bara tar bort kalkonerna/jippofolket och får in fler av dom riktiga förarna kan det väl bli lovande. Och sätta på mer realism, inte reduced damage. Och straff i rejset för såna komiska grejer som Johnny Herbert i starten.

Lite svårare att fixa verkar att spelet inte räknar av tillräckligt med traction för att köra utanför banan. I Bahrain brukar det vara sand och rätt halt utanför, inte så att man kan köra lika fort utanför banmarkeringarna och komma in igen.

Bättre än inget! :)
Kul med svenskt iallafall :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer