[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Eftersom ärlighet är en dygd så - nej jag (förut)såg det inte komma men blev inte särskilt förvånad över beslutet då det är ett relativt logiskt val givet omständigheterna.

Mercedes kommer ju antingen ta en förare från de egna leden (Wehrlein, exempelvis), eller ta någon från teamen man levererar motorer till (Williams/FI). Wolff inser nog att om han sätter Wehrlein bredvid Lewis nästa år kan det slo väldigt fel och riskera att krascha guldkalvens karriär redan nu. Bottas är ett stabilt val och låter sig inte imponeras. Ett tryggt val.

Detta kan kanske, eventuellt, med drösvis med flyt, ge Felix en Manorplats. Men jag tvivlar.

Sainz tillhör RB-gruppen och kommer inte flytta.

Skulle verkligen vilja se Perez ha klivet upp från FI och sen låta ungtupparna Wehrlein och Ocon utvecklas ihop.

Tror Perez skulle klara sig mycket bra och verkligen utmana Hamilton minst lika bra som Nico gjort.

gerrardsdobbar sa:
Det var ju just det man sa om Max. Man flyttade upp honom så långt det gick för att man annars var rädd att han skulle gå till ett annat (läs Ferrari) stall.
I RB finns just nu (och förmodligen inte på några år) ingen plats ledig.
Var menar du att Sainz skulle få plats i så fall?

Fältprästen sa:
gerrardsdobbar sa:
Det var ju just det man sa om Max. Man flyttade upp honom så långt det gick för att man annars var rädd att han skulle gå till ett annat (läs Ferrari) stall.
I RB finns just nu (och förmodligen inte på några år) ingen plats ledig.
Var menar du att Sainz skulle få plats i så fall?

Det jag försökte få fram var att Sainz tillhör Red Bull, och Mercedes kommer inte välja honom när de har en uppsjö med egna förare, samt förare hos stall som redan nu kör med Mercedesmotorer som de kan förhandla till sig. Möjligt att han flyttar i framtiden, men jag tror att han lämnar F1 när hans kontrakt hos RBR går ut.

gerrardsdobbar sa:
Mercedes kommer ju antingen ta en förare från de egna leden (Wehrlein, exempelvis), eller ta någon från teamen man levererar motorer till (Williams/FI). Wolff inser nog att om han sätter Wehrlein bredvid Lewis nästa år kan det slo väldigt fel och riskera att krascha guldkalvens karriär redan nu. Bottas är ett stabilt val och låter sig inte imponeras. Ett tryggt val.

Detta kan kanske, eventuellt, med drösvis med flyt, ge Felix en Manorplats. Men jag tvivlar.

Ta från egna leden och ersätt ROS med ROSenqvist. Det tycker jag vore ett bra val.

DeLiQ sa:
gerrardsdobbar sa:

Ta från egna leden och ersätt ROS med ROSenqvist. Det tycker jag vore ett bra val.

Skitbra. Sparar vi lite jobb för TV-Mupparna som knappar in förkortningarna också. :-)

gerrardsdobbar sa:
DeLiQ sa:
gerrardsdobbar sa:

Skitbra. Sparar vi lite jobb för TV-Mupparna som knappar in förkortningarna också. :-)

Win-win för alla liksom :)

För övrigt blir Rosberg den första världsmästaren sedan 1993 (Prost - lade av) att inte försvara titeln, därav att Damon Hill körde med nummer 0 på bilen 1994. De övriga mästarna som inte försvarade titeln var Nigel Mansell (1992 - Indycar 1993), Jochen Rindt (1970 - världsmästare postumt), Mike Hawthorn (1958 - lade av) och Jackie Stewart (1973 - lade av).

Det intressanta blir ju Rosberg klarar av att vara pensionär. Är verkligen racingsuget borta?

Orsaken att han slutade är ju att han vet att han inte kan slå en revanchsugen Hamilton om Hamilton inte har samma oflyt igen. Med det skall jag också säga att jag inte är direkt störtförtjust i Hamilton men han vart helt klart rånad i år. Nästan vilken som helst av F1-förarna på gridden hade kunnat vinna i Nicos bil i år.

Kiske sa:
Orsaken att han slutade är ju att han vet att han inte kan slå en revanchsugen Hamilton om Hamilton inte har samma oflyt igen. Med det skall jag också säga att jag inte är direkt störtförtjust i Hamilton men han vart helt klart rånad i år. Nästan vilken som helst av F1-förarna på gridden hade kunnat vinna i Nicos bil i år.
+1. Exakt så tror jag också att det ligger till. Många kallar hans beslut "modigt", själv lutar jag mer åt "fegt".

Crossmax sa:
Kiske sa:
+1. Exakt så tror jag också att det ligger till. Många kallar hans beslut "modigt", själv lutar jag mer åt "fegt".

Kan man verkligen kalla någon som prioriterar barn o familj för feg?

Kiske sa:

Jag tror aldrig Nico har trivts i F1. Hans personlighet är väl, om man ska vara ärlig, helt fel. Dagens egotrippade, själviska F1-depå där man ska vara villig att förgifta sina föräldrar om det är det som krävs för att komma framåt, är så långt från Nico Rosbergs personlighet. Vi snackar ju om mannen som har gifte sig med sin ungdomskärlek. Jag tror att han kände att han inte orkar gå igenom det här längre. Han har nog med pengar på banken för att han och hans barn ska leva gott resten av sina liv, han har vunnit det han har kämpat i 25 år för, plus att han om någon vet ju hur det är att växa upp med en pappa som är F1-förare och som sällan är hemma. I min värld är det fullt logiskt att han känner att hans barn inte ska behöva gå igenom en barndom med en förälder som sällan är hemma.

Och, visst, sen spelar kanske regeländringen inför 2017 säkert in. Ingen vet var Mercedes står 2017, om de har kvar gapet till Ferrari och Red Bull, eller om de halkar efter. När han har uppnått sitt mål så kände han säkert att det var nog.

marr sa:
Crossmax sa:
Kiske sa:

Fast enligt honom själv så hade han fortsatt köra även nästa år om han inte hade vunnit titeln i år. Vad säger det om hans prioriteringar egentligen?

Crossmax sa:
marr sa:
Crossmax sa:
Kiske sa:

Fast enligt honom själv så hade han fortsatt köra även nästa år om han inte hade vunnit titeln i år. Vad säger det om hans prioriteringar egentligen?

Hans prio, och mål, var att vinna VM. Det är nu gjort. Done and dusted, liksom.

Vem orkar jobba med gnäll Hamilton?

"Hamilton repeatedly disobeyed instructions from race engineer Pete Bonnington and even executive technical director Paddy Lowe – a call from whom was described by Wolff as the "highest escalation we have" ... "Anarchy doesn't work in any team or any company."

Kiske sa:
Nico har haft oflyt tidigare år.
Jag tror Nico väl skulle kunna spöa gnällspiken fler gånger om han velat. Nico har haft en stigande trend på sistone, fått bättre självförtroende och tagit för sig mer än tidigare. Nico hade kört helt annorlunda på slutet av denna säsong om han hade behövt.
Det bästa har ju varit när Hamilton gång på gång klagat på att Nico fått hans mekaniker och därmed fått en fördel i år. Det säger en hel del tycker jag.

Hade Lewis inte sumpat starterna hade han antagligen vunnit VM, oavsett om han hade sprängt motorn i Malaysia eller inte. Lewis blev inte rånad, han förlorade VM-titeln helt på egen hand.

Vic sa:
gerrardsdobbar sa:
Hade Lewis inte sumpat starterna hade han antagligen vunnit VM.

...eller inte blivit rammad av Nico i Barcelona.
Jag antar att du inte vet vad rammad betyder.
"Lewis was to aggressive to pass him, and why should Nico give him room, he was in the lead? It´s very simple for me.", enligt Lauda.
"The loud pedal works both ways" som Brundle brukar säga.
Återigen en missad start av Lewis.

Hamiltons missade starter är troligen inte hans eget fel. Det finns inte en chans att han helt plötsligt tappat förmågan att få rullning på bilen efter alla år. Mercedes har ju själv sagt att de har haft problem med en inkonsistent koppling.

Kiske sa:
Hamiltons missade starter är troligen inte hans eget fel. Det finns inte en chans att han helt plötsligt tappat förmågan att få rullning på bilen efter alla år. Mercedes har ju själv sagt att de har haft problem med en inkonsistent koppling.

Hamilton har erkänt att han klantade till det själv vid ett flertal tillfällen i år.

Roger_Edvinsson??

Om nu Daniil Kvyat i sin Toro Rosso satte snabbast varvtid med 1:26.948 på det 53 varvet i Spanien..

Ska hans tid då strykas för att han är från Ryssland? Utveckla..

Kiske sa:
Det har ju varit ett annat system i år jämfört med tidigare år. Förut körde man ju med ett mer eller mindre automatiskt system där förarinsatsen var minimal. De behövde bara släppa upp ena paddeln så var de iväg. I år var de tvungna att använda kopplingen på ett traditionellt sätt (slira på kopplingen) där föraren hade större betydelse.

Fältprästen sa:
Kiske sa:
Det har ju varit ett annat system i år jämfört med tidigare år. Förut körde man ju med ett mer eller mindre automatiskt system där förarinsatsen var minimal. De behövde bara släppa upp ena paddeln så var de iväg. I år var de tvungna att använda kopplingen på ett traditionellt sätt (slira på kopplingen) där föraren hade större betydelse.

Bra sammanfattat. Förra året hade man en dubbelkoppling där den andra kopplingen mer eller mindre fungerade som en traction control. Det fanns inte i år, och förarna var tvungna att hitta dragläget själva. Mercedes var svår på detta, Nico förstod systemet bättre, Lewis fick grepp på det först under de sista 5 loppen fullt ut.

Sen förstås, hjärnspökena som kommer när man inte sätter starterna.

RockyM sa:
Roger_Edvinsson??

Om nu Daniil Kvyat i sin Toro Rosso satte snabbast varvtid med 1:26.948 på det 53 varvet i Spanien..

Ska hans tid då strykas för att han är från Ryssland? Utveckla..

Det jag menar är att om kraschkungen kan toppa listan i en TR så betyder det mer att listan specificerar vem som bytte till nya däck sist istället för vem som faktiskt är snabbast.

Ett problem för F1 då det är viktigare att spara däck än att köra snabba varv.

Så du orkade aldrig klicka på länken....

Bottas bästa varv på varv 60.

Kevin M varv 57

DK varv 53

Vettel varv 39

Verstappen varv 36.

gerrardsdobbar sa:
Kan vara bra för Mackan, om han drar jämnt eller är bättre än Wehrlein över den kommande säsongen.

Bottas till Mercedes verkar tyvärr vara ganska spikat. Hoppas Bottas överraskar och bjuder upp till dans, men min farhåga är att det kommer bli som Hamilton-Kovalainen i McLaren.

gerrardsdobbar sa:
Bottas är snabb under kvalen, men har inte riktigt racecraften. Nu hamnar han ju dessutom i ett stall som är byggd runt Hamilton.
Hoppas du inte inbillar dig att om Hamilton slår Bottas (vilket han kommer göra, med råge) så är förklaringen att stallet är "byggt" kring honom. Det är det dessutom inte, han och Rosberg hade lika förutsättningar under sin tid i stallet.

Viasat gnällde på Rosberg i direktsändning.
Efter Rosberg skällt på Mercedes, pga att de inte gav dem samma förutsättningar.
Så gör man inte i media sa EE.
Efter kritiken så tog Rosberg 7 raka, o var påväg att sätta rekord med en 8:de men Hamilton stoppade det med en torpedering..

Tillbaka
Topp