[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Fan va grymt race! Jag var tveksam till däcken till en början men det här var ju fantastisk racing!
DRS kommer ju mycket väl till pass iom dom väldigt olika strategierna som förarna har och möjliggör det för snabbare bilar att köra om en långsammare dom kommer ikapp, ganska balanserat tycker jag. :)

Vi får väl se hur Red Bull får till KERS med tiden, det verkar ju behövas, defensivt om inte annat!

Starkt jobbat!

Sådärja! Nu har jag köpt adtelly för en månad.. för 5.5 gbp. Täcker då in 2 race och det får väl ses som prisvärt..
Installationen smärtfri och det ger bland annat tillgång till BBC iplayer, sitter och kollar på andra träningen nu! Kvaliteten är utmärkt! Går dock inte att ha andra fönster ovanför en fullscreen-bild.. bortskämd som man är med vlc och eurosport player.. :)

Ja jäklar. Kommer vara 2st Renaults och en Mark Webber som snabbt vill fram genom fältet. Ren har ju bra traction och tidigare haft bra starter, får se om Petrov klättrar direkt till plats 7 och hur högt Heidfeld kan komma.. sen blir det spännande att se om Schumi har vad som krävs nu när dom verkar hittat lite pace till bilen.

Spännande i happyligan på f1 dream team också! :)

Börjar bli trist att hoppas på att schumi ska bli mästare igen.. E ju en sucker för comebackstories annars men nu får han för fan gasa lite!!!!

GRYM racing! en härligt spännande morgon, Adtelly funkar dessutom finfint, HD och det hackade 2 gånger på hela sändningen tror jag..
Se racet om ni kan! Grymma grejer!

Vilket lopp! Som ett Vettelfan var det lite surt att han inte lyckades ta en hattrick, vilket han helt klart hade chansen att göra (om teamet hade satt honom på en trestoppare så hade det varit ännu mer troligt). Samtidigt måste man glädjas åt Hamilton och framför allt Webber som stod för enastående körningar. Vilken sjuk säsong detta kan bli, tack Pirelli!

Årets regler är ju ett klart lyft! Hoppas de får ordning på KERS i alla bilar.

Lite väl fräckt av J. Button att försöka använda sig av Redbulls pit-service! ;)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Årets regler är ju ett klart lyft! Hoppas de
> får ordning på KERS i alla bilar.

Jag hoppas att Red Bull inte får ordning på KERS på rätt länge. Det är inte speciellt spännande att se Vettel soloåka i täten.

Medhåll på reglerna dock. Bakvingen, KERS och Pirellidäckens totala brist på slitstyrka är en fantastisk kombination. Dessutom har ju kvalet blivit mer spännande i och med att toppstallen försöker spara på de tre uppsättningar optiondäck de har.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article12964507.ab

Skulle Ferrari ha fuskat? Använt ett fototillfälle - tycker ni inte att Ferrari rent allmänt har väldiga behov av foton på sin bil - till att prova ut nya delar. Trots att det är förbjudet.

Jag är i chock.

Vad tror ni på för hårt straff? Min gissning är ett för stallet riktigt kännbart bötesbelopp. Någonstans mellan 5000 och 25000 dollar, eller möjligen pund låter väl sannolikt. Klart det kommer att svida.

Eller så blir det ingenting eftersom de ju naturligtvis inte haft något uppsåt med att montera nya delar på bilen.

Jensen skrev:
> Som om de skulle vara ensamma om detta :D

"Fernando is faster than you" gav $100000 i böter men naturligtvis ingenting som påverkade Ferrari alls, trots ett rätt klart brott mot en rätt klar regel som dessutom var nära att påverka utgången av mästerskapet.

Eller när samme Fernandos bakvinge var öppen på helt fel plats på banan ledde det till inget straff alls, trots att det naturligtvis skapar ett helt orimligt prejudikat inför kommande tävlingar. Får man nu fiffla med vingen eller får man det inte?

Eller när åter samme Fernando körde på Lewis i Malaysia och bägge fick just 20 sekunders tidstillägg i efterhand vilket precis råkade slå så att Lewis blev nedflyttad från plats 7 till plats 8 medan Fernando inte blev nedflyttad alls från plats 6. Vilken himla tur att de valde just tidstillägg och dessutom just ett sådant som de ju kunde se (eftersom loppet redan var slut) inte skulle påverka Ferrari alls.

Så jo, jag tycker nog att de är ensamma om att klara sig undan med ingenting för det mesta.

nu var det väll inte det jag syftade på, utan snarare att de väll troligen inte är ensamma om att testa saker, när de egentligen inte får.

hur vare för övrigt med Renault affären för några år sen, fick Renault nå straff? nu när vi ändå snackar om sånt :D team chefen fick ett ja, men fick teamet nått? hur gick det med senaste spion skandalen me mclaren?

sen kan man väll inte skylla på ferrari att när alonso får 20 sek påslag så är han fortfarande före nästvarande. ska man resonera så, borde man inte klaga på lweis, för att han inte var mer än 20 sek före närmaste konkurrent i loppet. o troligen fick ju Lewis sitt straff för att även han var medskyldig. just detta exempel känns VÄLDIGT mycket som ett försök till konspirationsteori :D
ska man hålla på så, o tro att just 20 sek valdes för att ge Alonso fördelen, då kanske vi ska ta upp att alla team ställt sig frågande till om red buls bil håller sig till reglerna me vingen fram :D FIA tycker tydligen den är okay, vilket nu ä märkligt om de alltid favoriserar ferrari :D

Jensen skrev:
> nu var det väll inte det jag syftade på, utan
> snarare att de väll troligen inte är ensamma om
> att testa saker, när de egentligen inte får.

Jag har en stark känsla av att Ferrari har mycket fler "fototillfällen" än övriga stall, men visst, det är bara en känsla.

> hur vare för övrigt med Renault affären för
> några år sen, fick Renault nå straff? nu när
> vi ändå snackar om sånt :D team chefen fick ett
> ja, men fick teamet nått? hur gick det med
> senaste spion skandalen me mclaren?

Renault klarade sig genom att sparka Symonds och Briatore och antagligen spelade det in att säsongen sedan länge var slut när det avslöjades.

McLaren fick 100 miljoner dollar i böter och blev fråntagna alla VM-poäng och alltså konstruktörstiteln som de annars vunnit överlägset. 0 poäng och sist gjorde väl att de förlorade en hel del TV-intäkter för följande år. Nej, inte riktigt Ferrarinivå på den bestraffningen.

> sen kan man väll inte skylla på ferrari att när
> alonso får 20 sek påslag så är han fortfarande
> före nästvarande. ska man resonera så, borde
> man inte klaga på lweis, för att han inte var
> mer än 20 sek före närmaste konkurrent i
> loppet. o troligen fick ju Lewis sitt straff för
> att även han var medskyldig. just detta exempel
> känns VÄLDIGT mycket som ett försök till
> konspirationsteori :D

Det är väl bara att konstatera att Alonso inte blev nedflyttad för att ha kört på Lewis medan Lewis blev det för att Han vinglat framför Alonso varvet innan. På pappret fick de samma straff men det slog en smula olika hårt. Jag tycker att båda gärningarna var klart otydligare fel än stallordern förra året som ju som vi konstaterat inte bestraffades alls. Eller, ja, det gjorde ju inte Alonsos påkörning heller. Eller hans vinge. Och det var ju det som liksom var min poäng.

> ska man hålla på så, o tro att just 20 sek
> valdes för att ge Alonso fördelen, då kanske vi
> ska ta upp att alla team ställt sig frågande
> till om red buls bil håller sig till reglerna me
> vingen fram :D FIA tycker tydligen den är okay,
> vilket nu ä märkligt om de alltid favoriserar
> ferrari :D

De andra stallen ifrågasatte något listigt precis som vanligt i liknande fall. Ibland bedöms det vara fel och de listiga får ändra, i andra fall är det ok och övriga försöker kopiera.

Mankebank skrev:

> Jag har en stark känsla av att Ferrari har mycket
> fler "fototillfällen" än övriga stall, men
> visst, det är bara en känsla.

fast känsla o fakta är väll två olika saker? jag har en känsla att jag är bäst i världen i fotboll, betyder ju inte att jag är det :D

>
> Renault klarade sig genom att sparka Symonds och
> Briatore och antagligen spelade det in att
> säsongen sedan länge var slut när det
> avslöjades.

så avslöjas det inte förän efter säsong så äre okay? :D då gäller det bara att hålla det hemligt en säsong, o sen sparka nån som får agera syndabock :D

>
> McLaren fick 100 miljoner dollar i böter och blev
> fråntagna alla VM-poäng och alltså
> konstruktörstiteln som de annars vunnit
> överlägset. 0 poäng och sist gjorde väl att de
> förlorade en hel del TV-intäkter för följande
> år. Nej, inte riktigt Ferrarinivå på den
> bestraffningen.

men det där var två säsonger sen eller så, den händelse jag tänker på var inför denna säsong eller efter förra.

> Det är väl bara att konstatera att Alonso inte
> blev nedflyttad för att ha kört på Lewis medan
> Lewis blev det för att Han vinglat framför
> Alonso varvet innan. På pappret fick de samma
> straff men det slog en smula olika hårt. Jag
> tycker att båda gärningarna var klart otydligare
> fel än stallordern förra året som ju som vi
> konstaterat inte bestraffades alls. Eller, ja, det
> gjorde ju inte Alonsos påkörning heller. Eller
> hans vinge. Och det var ju det som liksom var min
> poäng.

20 sek är 20 sek. o visst kan de slå olika, men en likväl äre samma straff, och helt rätt, så vida man utnyttjar det åt alla håll, alltså att om samma sak händer nästa gång, så kan alonso vara förloraren på det. du skriver det som om det var två olika straff. frågan är då, skulle du resonerat lika om situationen varit omvänd, om det var Alonso som förlorade en plats på straffet. låt mig ställa högst tveksam till det :D :D jag tror inte du nämnt det då, men det är ju bara en ren spekulation från min sida :D

Vill minnas att Alonso låg tvåa o slutade 6:a pga. incident. så på sätt o vis påverkades han ju.

>
> De andra stallen ifrågasatte något listigt
> precis som vanligt i liknande fall. Ibland bedöms
> det vara fel och de listiga får ändra, i andra
> fall är det ok och övriga försöker kopiera.

hehe, känns ju som en lite klen förklaring, me tanke på hur du skjuter skarpt för nått så litet som att två förre får lika straff när de båda anses lika delaktiga i sammanstötning.

bara för att förtydliga, jag är absolut inget fan av Alonso, snarare tvärt om, jag har svårt för honom. men som sagt, jag tycker du drar stora växlar på det hela. känns lite väl långsökt att det blev just 20 sek bara för att ge Alonso en fördel o Hamilton en nackdel. Denna gång förlorade Hamilton mer på det, men likväl kunde det ju lika gärna varit Alonso som var den större förloraren på det, det är ju bara slumpen som slog sig som så att Alonso var längre ifrån närmaste bakom.

jag tycker ändå tidstillägg ä bättre än nedflyttning i plasering, för man straffar föraren som gjort felet, inte prisar han bakom för att föraren framför gör ett misstag/fel.

20 sek är standardstraff i efterhand för sådant som skulle orsakat en drivethrough. Inget mer med det.
Så dömmer dom alltid.

Mankebank skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som om de skulle vara ensamma om detta :D
>
> "Fernando is faster than you" gav $100000 i böter
> men naturligtvis ingenting som påverkade Ferrari
> alls, trots ett rätt klart brott mot en rätt
> klar regel som dessutom var nära att påverka
> utgången av mästerskapet.
>
> Eller när samme Fernandos bakvinge var öppen på
> helt fel plats på banan ledde det till inget
> straff alls, trots att det naturligtvis skapar ett
> helt orimligt prejudikat inför kommande
> tävlingar. Får man nu fiffla med vingen eller
> får man det inte?
>
Är du skön eller? Det där ska kontrolleras av ECU:n och inte kunna aktiveras av förare utanför DRS-zonen. Är det någon som gjort fel så är det FIA som låtit ECU:n aktivera bakvingen.

> Eller när åter samme Fernando körde på Lewis i
> Malaysia och bägge fick just 20 sekunders
> tidstillägg i efterhand vilket precis råkade
> slå så att Lewis blev nedflyttad från plats 7
> till plats 8 medan Fernando inte blev nedflyttad
> alls från plats 6. Vilken himla tur att de valde
> just tidstillägg och dessutom just ett sådant
> som de ju kunde se (eftersom loppet redan var
> slut) inte skulle påverka Ferrari alls.
>
Det känns som om du inte följt F1 särskilt länge. 20 sekunder är ett ganska normalt straff, bara löjligt att påstå att FIA skulle ha valt det för att bestraffa Hamilton men inte Alonso. Eller har du glömt Valencia 2010 redan? ;) Vidare är Alonsos straff betydligt märkligare än Hamiltons, då det i de allra flestas ögon var en race incident. Var det någon Alonso saboterade för så var det sig själv.

> Så jo, jag tycker nog att de är ensamma om att
> klara sig undan med ingenting för det mesta.

GRYMT lopp i söndags! Oerhört spännande ända in i kaklet, på en bana där det tidigare knappt har blivit omkörningar..

Dock tråkigt med det antiklimaktiska kvalet, kommer vi få se det igen eller har dom börjat förstå att man inte kan litapå drs för alla omkörningar?
Och.. Börjar det inte vara dags för ett extra set mjuka däck till teamens förfogande?

+1

Ångrar att jag föll för frestelsen att se på sammandraget, skulle varit cool och väntat tills loppet fanns att tanka ner och njutit av hela föreställningen istället.

jeppman88 skrev:
> Den länken ja postade tidigare visade det live:)

Bra att veta, tyvärr var nog internetförbindelsen bristfällig bitvis där jag körde med bilen när det sändes plus att loppet hade nog tagit för mycket av min uppmärksamhet för att jag skulle kört trafiksäkert. =)

42Hz skrev:
> +1
>
> Ångrar att jag föll för frestelsen att se på
> sammandraget, skulle varit cool och väntat tills
> loppet fanns att tanka ner och njutit av hela
> föreställningen istället.

Jag kör på adtelly.tv och tittar via BBC iplayer, då slipper man vänta så länge. :)
Går att se både live och i efterhand i upp till en vecka efteråt, kostar väl 4.5 gbp / månad eller så, funkar riktigt bra!

Ja tycker vi skall införa en regel här i F1-tråden. Man får inte diskutera eller avslöja något om ställningen fören sammandraget på tv10 är sänt:) värdelöst när det plingar till i telefonen och så läser man vem som vann! Hehe

Inte för att försöka ta nån Roll som nån som bestämmer, men nu anser ja att det är ok att diskutera dagens lopp:) haha. Monacos gp är ju ett minst sagt eget lopp! Hehe

jeppman88 skrev:
> Man förstod att det skulle skita sig när hela
> den där klungan skulle varvas!

Ap ap ap, inte spoila..

42Hz skrev:
> Ja, jag vågar inte kolla tråden innan jag sett
> loppet!

Jag vågar inte kolla telefonen, mail, nyheterna, ha radion på eller prata med folk innan jag sett loppet! :)

Det var rätt spännande igår. Men jäklar vad det gick åt h-e för Merc.. INGET pace. Hade hoppats på att Rosberg skulle mixa upp det där framme, trots kraschen. :/

Kobayashi är ju bara för grym. :)

Synd också för schumi som hade en hyfsad plats efter kvalet men dumpa starten helt och hållet! Undra hur länge han pallar alla motgångar?!

Ja där gick det inte bra. Någon mer än jag som tycker att det var synd att domarna bestraffade de få omkörningsförsök vi fick se? Ok DiResta på ena Toro Rosson i hårnålen var över gränsen. Hamilton chansade också lite men hade han inte gjort det hade racet varit tråkigare. Den sista på Maldonado vet jag inte vad som hände, Ham hävdar att Mal svängde in "löjligt tidigt".

Riktigt riktigt synd med rödflaggen på slutet. Eller ja, att dom fick byta däck i samband med det. Hade blivit en rysare de sista sex annars där vem som helst av de tre hade kunnat vinna.

Ser fram emot Canada och Valencia nu, samma däck där (super soft + soft) och halvt stadsbaneliknande layouter. Verkar bli jämnare än på de öppna banorna där RB totalt dominerar.

Annars var väl söndagens race årets roligaste tycker jag. Det hade verkligen lite av allt. Sjukt spännande om Webber/Vettel eller Hamilton/Massa skulle krascha. Och dessutom Alonso högst på pallen!

42Hz skrev:
> Vettel är ju riktigt rolig på Top Gear. :)

Han är klockren, men för mig var hans humoristiska sida inget nytt.

han ä rätt duktig på engelska me :D i o för sig, hela hans team är väll engelsmän :D han verkar klart roligare än vad jag uppfattat honom tidigare :D

Jodå, när han inte håller på med pekfingret är han rätt trevlig. :)

Roligt race nu igen, hamnar i topp ihop med Kanada! Riktigt synd att schumi körde in i Koba för övrigt.

Blir tydligen tillbaka till Valenciaregler till nästa race!? På BBCs sändning sa Bernie att allt var påskrivet, Horner och Domenicali sa väl att "i princip var klart" och idag läste jag det på ngn av nyhetssidorna. Lite synd, för då kommer väl RBs dominans tillbaka. Nu var det ju skitkul med racing även i toppen!

Tillbaka
Topp