[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Den blev inte bättre av DRS (Drag Racing Speed) = djävulens påfund.
Varför skall den bakomvarande bilen, som dessutom anses snabbare, plötsligt ha en stor fördel över den framförvarande? Det blir ju löjligt enkelt att köra om. Är det inte racing vi snackar om? Påminner mycket om STCC:s sandsäcksregler.
KERS är ju åtminstone lika för alla.

Någon här som sett F1 live?
Vi har planerat att se något lopp nästa säsong och då jag inte har gjort detta tidigare så skulle gärna ta emot lite tips.

//TheMountainman

TheMountainman skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon här som sett F1 live?
> Vi har planerat att se något lopp nästa säsong
> och då jag inte har gjort detta tidigare så
> skulle gärna ta emot lite tips.
>
> //TheMountainman

Jag har sett på F1 i Frankrike, England och i Österrike. Tycker A1 i Österrike var bra för där kunde man se rätt mycket av banan. Plus att det var nog det stället med skönast stämning runtomkring.

TheMountainman skrev:
> Någon här som sett F1 live?
> Vi har planerat att se något lopp nästa säsong
> och då jag inte har gjort detta tidigare så
> skulle gärna ta emot lite tips.
>
> //TheMountainman

Jag har varit på Silverstone, Spa, Monza, Istanbul park och Nürburgring. Grymma resor allesammans.

Men Monza gav mig ändå klart bästa upplevelsen. Bra väder, skön stämning, bra organiserat och sist men inte minst närheten till Milano är ett stort plus.

Vi bokade hotell (i Milano) och flyg själva. Åkte kommunalt till och från banan, funkade hur smidigt som helst. Biljetter på start-mål kan rekommenderas men mitt intryck efter att gått runt banan var att de flesta sittplatser verkar helt ok.

Lycka till!

Tack så mycket för tipsen. Monza känns helt klart som ett intressant alternativ. Övriga familjen ska ju också med, så smidiga transporter + att om utbudet är mer än "bara" F1 så finns nog förutsättningarna att samtliga blir nöjda!

Hur har ni gått tillväga när ni bokat biljetter till loppen och hur långt i förväg bör man vara när man beställer biljetterna till själva loppet?

//TheMountainman

Kikat live i Österrike, Nurburgring, Hockenheim, Monza, Spa, Monaco.
Och Monza är den enda jag återvänt till ett antal gånger, även fast du nästan ser racet sämst där så är den totala upplevelsen bäst, se till att sitta vid skärm / skaffa Kangaroo TV dock.
Även kul att gå gamla monza-banan och förundras hur jävla brant lutningen på ovalen var.
Mest såg man på A1 ring och Hockenheim där du kan se stora delar av banan från sittplatsen.

SPA kan verkligen rekomenderas för själva racet, men till/från, boende och allt runt omkring för övriga familjen lämnar nog rätt mycket att önska.

Monza vinner på stämning, ryan-air till bergamo, smidigt att åka till banan med bil, rätt tid på året, varmt som tusan i italien och börjar bli kallt hemma. Samt att det tar 2h upp till Gardasjön och cykla/slappa lite dagarna efter racet.

I början bokade jag alltid biljett i god tid innan, men de senaste gångerna köpt på plats, det finns alltid biljetter. Men är man fler än 2 som vill sitta ihop kan det finnas poäng att boka, men brukar inte vara någon panik.

Själv blir det nog Barcelona nästa år, tror det kan vara lika bra som Monza, alla förutsättningarna finns ju i alla fall där också med boende i skön storstad nära banan, billiga flyg och bra väder.

42Hz skrev:
> Blir nog Spa om jag åker, fast har iofs bekanta i
> Singapore. =)

Spa skulle jag kunna åka tillbaka till enbart pga den härliga omgivningen. Och kurvan eau rouge så klart! :)

Fältprästen skrev:
> Den blev inte bättre av DRS (Drag Racing Speed) =
> djävulens påfund.
> Varför skall den bakomvarande bilen, som dessutom
> anses snabbare, plötsligt ha en stor fördel
> över den framförvarande? Det blir ju löjligt
> enkelt att köra om. Är det inte racing vi
> snackar om? Påminner mycket om STCC:s
> sandsäcksregler.
> KERS är ju åtminstone lika för alla.

Men är det ändå inte bättre än alternativet?
Dvs att en snabbare bil fastnar bakom en annan och kan inte köra om, varv efter varv, omkörningar blir desperata, att ett team tjänar på att satsa på en långsam strategi med få stopp med en stor fördel: TRACK POSITION!
Och om nån blir omkörd i DRS-zon, så är det ju bara att inte tappa en sekund på kommande varvet så kan dom ta igen det nästa gång?

Men självklart ska det vara balanserat och inte för enkelt, som det har varit i nått enstaka race än så länge, blir nog bättre nästa sässong!

Eller så gör man som Vettel och leder med halva rakan när drs är aktiverat på tredje varvet..

lleberg skrev:
> Fältprästen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den blev inte bättre av DRS (Drag Racing Speed)
> =
> > djävulens påfund.
> > Varför skall den bakomvarande bilen, som
> dessutom
> > anses snabbare, plötsligt ha en stor fördel
> > över den framförvarande? Det blir ju löjligt
> > enkelt att köra om. Är det inte racing vi
> > snackar om? Påminner mycket om STCC:s
> > sandsäcksregler.
> > KERS är ju åtminstone lika för alla.
>
> Men är det ändå inte bättre än alternativet?
> Dvs att en snabbare bil fastnar bakom en annan och
> kan inte köra om, varv efter varv, omkörningar
> blir desperata, att ett team tjänar på att satsa
> på en långsam strategi med få stopp med en stor
> fördel: TRACK POSITION!
> Och om nån blir omkörd i DRS-zon, så är det ju
> bara att inte tappa en sekund på kommande varvet
> så kan dom ta igen det nästa gång?
>
> Men självklart ska det vara balanserat och inte
> för enkelt, som det har varit i nått enstaka
> race än så länge, blir nog bättre nästa
> sässong!
>
> Eller så gör man som Vettel och leder med halva
> rakan när drs är aktiverat på tredje varvet..

fast omkörningarna är ju redan idag livsfarliga i många avseende, nu kör de ju om i toksnabb kurva me halva bilen utanför banan :D

Var på Monza och såg loppet för ett par veckor sedan och kan verkligen rekommendera Monza. Bodde i Milano och åkte pendeltåg till station Monza och sedan gratisbussen ut till banan. Köpte biljetter tidigt på året för att vara säker på bra platser. Kort tid innan loppet var det i princip slutsålt med bara sämre platser kvar. Vi satt under kval/race på Alta Velocita 6c(första chikanen efter start/mål) och det är nog där man får se mest action. Satt under fredagen på start/mål då det under fredagen är fri placering.

42Hz skrev:
> Ja, det var ju kul att de utan förvarning på
> radion hasplade ur sig vem som vann senaste
> loppet. :(

1) isolera dig från omvärlden
2) Spela in.
3) titta på inspelningen.
4) bryt isoleringen.

Kan det vara så svårt?

:D

0range skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, det var ju kul att de utan förvarning på
> > radion hasplade ur sig vem som vann senaste
> > loppet. :(
>
>
> 1) isolera dig från omvärlden
> 2) Spela in.
> 3) titta på inspelningen.
> 4) bryt isoleringen.
>
> Kan det vara så svårt?
>
> :D

Jepp.

Lyckades också se det av misstag i tidningen. Om du inte vet vem som vann loppet ännu kan det vara värt att se racet i alla fall.

Det näst snabbaste loppet (bara Monza är snabbare) på kalendern om man ska tro simuleringarna. Banan verkar relativt häftig för att vara en Tilkeskapelse med mycket undulation.

Haha jag trodde loppet var nästa helg men märkte att loppet var färdigt idag, måttligt förvånad men lyckades låta bli att spoila iaf, grym räserbana! Trevligt race! Preshowen på BBC var trevlig också :)

Roligt med Iceman i LRGP nästa år, hoppas han hittar tillbaka till gamla farten. Som finländare hoppas jag ju även att Williams ger chansen åt Valtteri Bottas, istället för låta honom köra f3 ännu ett år.

Vilken dröm, Kimi tillbaka och liket barichello ut :)
Hade vart ännu lyckligare om Massa åkte ut till förmån för Kubica till 2013. Gillar verkligen inte Massa....och Kubica är lite av en favorit. Hade vart kul om Kubica kommer tillbaka och krossar Alonso, typ som Hamilton gjorde när han kom upp från "ingenstans".

stenmark skrev:
> Vilken dröm, Kimi tillbaka och liket barichello
> ut :)

Underbart!! :)

> Hade vart kul om Kubica kommer tillbaka och
> krossar Alonso, typ som Hamilton gjorde när han
> kom upp från "ingenstans".

Eh... va? Hamilton debuterade 2007 och fick då 109 poäng vilket var exakt lika många poäng som Alonso.

Den som krossade den säsongen var däremot Kimi som vann på 110 poäng! ;-)

Nåväl jag tänkte inte på krossa som i att krossa honom på poäng i VM, utan mer psykiskt.
Var ju uppenbart att Alonso inte hade räknat med ett sånt motstånd från nån snorunge i stallet som han själv skulle dominera i.

Jag kanske har missat något men kan inte riktigt förstå entusiasmen för Kimi Räikkönens återkomst i F1. Visst, han var tidvis snabb och även om han ibland fick stryk av sina stallkamrater* var han oftare snabbast i stallet. Han lyckades vinna VM 2007, men där borde han nog tackat Hamilton och i synnerhet Alonso för den storartade hjälpen.

Men nu. Han är 32 år, har varit borta från F1 två säsonger som knappast kan ha ökat hans självförtroende. Han ska köra Renault i minst två år och visst kan de vända den negativa trenden, men inte finns det så mycket som tyder på det. Han har ju inte heller en historia av att få team att bli starkare än de enskilda delarna, att slå ur underläge eller att göra fantastiska bedrifter med underlägset material. Någon som tror att Renault ska lyfta sig markant till nästa år? Om inte får han slåss om niondeplatsen i VM och det är rätt hård konkurrens där av Force India, Sauber och Toro Rosso. Hur bra Renault är 2013 är ju omöjligt att veta men jag tror inte att de kommer ikapp topp fyra-stallen, i synnerhet inte om de fortsätter ha ett kompani halvkassa betaltestförare istället för någon som verkligen kan hjälpa till med utvecklingen av bilen.

Vart ska han gå då? Han kommer inte tillbaka till F1 för att slåss om niondeplatsen och sedan lägga av. Red Bull? Nej, de har hur många egna förare som helst. Ferrari? Nej, han har redan fått sparken därifrån, dessutom krånglade han rätt mycket när han åkte ut. McLaren? Det förutsätter att Button (som är yngre än Räikkönen) lägger av eller att Hamilton byter stall. Kimi kommer inte att konkurrera ut någon av de mycket populära engelska världsmästarna i McLaren. Och ingen av dem kommer frivilligt lämna McLaren inom ett par år om det fortsätter vara ett toppstall. Mercedes? Nej, när Schumacher slutar kommer de att föryngra och dessutom är Kimi inte tysk. Kimi Räikkönen fick ingen styrning i ett toppstall 2010 (han blev tvärtom utköpt dyrt från ett gällande kontrakt), han får det inte nu och han kommer inte att höja sitt värde av att harva i mittfältet i två år.

Hjälp mig förstå hur han tänker? Det är liksom ännu mer osannolikt än Schumachers come back. Schumi gick till det regerande världsmästarstallet och skulle jobba tillsammans med Ross Brawn igen. Han trodde nog på allvar att han hade chans på titeln inom ett eller ett par år, det kan inte Kimi hoppas att han ska uppnå med Lotus. Nej, jag förstår inte.

* 2001 av Heidfeld, 2002 av Coulthard och 2008 av Massa. 2009 slog han Massa till slut men låg långt efter när Massa skadade sig i Ungern.

Jag tror att han tror på att Renault kan klättra i ställning, inte att han primärt tror att han ska få en styrning i McL eller Mercedes. Och så tror jag han tycker att det ska bli kul att rejsa F1 igen, ungefär som Schumi gjorde inför comebacken.

Jag har sett stall klättra remarkabelt från år till år (Honda 2008-Brawn 2009 någon?) såväl som tappa remarkabelt (Williams 2007-nu ex), visserligen oftast i samband med regeltolkningar och regelförändringar. Men ändå, Renault verkar ju hyfsat nytänkande med tanke på årets avgas/golv, så varför inte? De kanske kan träffa nästa års jackpot, F-duct, double diffuser etc. Konstigare saker har hänt. Alt så utklassar han sin stallkonkurrent svårt och blir köpt av någon av de stora. Konstigare saker har hänt, och Petrov/Senna/Grosjeans chanser att vara snabbare än Kimi ser jag som rätt små.

En bra förare skall inte bara vara bra på att köra. Han måste även ha förmågan att kunna guida, och ge feed back, till sina mekaniker när de bygger och ställer in bilen. Om Kimi har den förmågan så kan han vara en stor tillgång för teamet.

Att Kimi har varit borta i två år kommer vara tufft. Dock så kommer han ha möjlighet att träningsköra med bilar som är mycket mer lik de tävlingsbilar som körs nu än till ex. Schumacher gjorde comeback.

Det som många gånger glöms bort är den riktiga fighten i F1, konstruktörsmästerskapet. Det är det som ger de stora pengarna till stallet. Om Kimi kan komma tillbaks och höja dem 1-2 platser i konstruktörsmästerskapet så betyder det väldigt mycket för stallet.

Precis, en bra förare ska inte bara ha förmågan att köra utan också driva utvecklingen och vara en ledargestalt i teamet. Jag tror att det är precis den egenskapen Kimi saknar. Han är ruskigt snabb när det stämmer men inte någon som får med sig folk och kanske inte heller någon som hjälper till speciellt mycket med utvecklingen av bilen. Jämför till exemepel när Vettel bröt i Abu Dhabi, han var direkt vid depåväggen (heter det verkligen så på svenska?) för att hjälpa teamet. Eller minns historierna om Schumacher som brukade bjuda hela teamet på pizza. Alonso är också en ledare och var en mycket stor del i Renaults framgångar runt 2005.

Jag påstår att Kimi inte är en sådan förare. Någon som minns när han bröt i Monaco för några år sedan och man under loppet kunde se honom sitta och partaja på någon yacht? Samarbetet med Ferraris team var ju också en smula ansträngt och Kimi ville gärna slippa så mycket PR-arbete som möjligt och hellre vara ledig.

Och ska Lotus höja sig 1-2 platser i mästerskapet ska de (i dagsläget) passera först Mercedes och sedan Ferrari. Inte trivialt. Jag tror dessutom att det är mer sannolikt att Force India gör det än Lotus.

Men visst, han kanske fick chansen och helt enkelt hoppade på för att det är kul att köra. Någon som såg intervjun med Villeneuve på BBC i helgen? Han var ju alldeles uppenbart sugen på en förarplats till nästa säsong och inte ens han kan väl tro att han ska bli världsmästare eller ens vinna ett lopp igen.

Då så, för er nördar som följt testsäsongen som jag, vad tror ni? Mörkar Ferrari eller har dom problem att förstå den nya bilen? RB och McL har ju evolutioner av sina förra koncept så oddsen talar väl för att dom kommer vara vassare from the get to. Hur går det för Lotus/Renault, kommer man ikapp efter att man tvingats missa förra veckans test?

Sista testet innan Australiens GP drar igång imorrn..

Dags att dra igång ett managerspel igen, förra året vann Rekrevs efter en hård satsning på Red Bull. För er som vill vara med och lira har jag skapat en HappyMTB-liga:
http://f1dreamteam.sportal.com.au/?p=register&league_code=767011

Verkar ju något långsökt att dom skulle mörka, vet inte vad dom skulle tjäna på det? Är det något Ferrari pysslat med tidigare? Lär väl i så fall klarna under kvalen innan racet. :)

Ska man mata in en happyliga-kod när man reggar sig för managerspelet?

Mathias skrev:
> Det görs automatiskt när du klickar på Westmans
> länk Hari!

Hehe.. Såg det nu! =)

Har ingen susning hur det fungerar, bara aningar, så det får bli en testsäsong för mig. .)

Kör ett Semi-finskt stall och sedan fick resten av pengarna köpa dom bilar man hade råd med.

Kanske engagerar mig i managerspelet när sässongen är lite närmare! :)
Ska bli kul att det drar igång igen! Spännande att se hur regeländringarna förändrar racen. Alla bilar kommer ju köra långsammare i kurvorna så hur tror ni det påverkar? Får vi se fler sena inbromsningar och eventuella avåkningar av typer som kobayashi? :)

Jag kan inte riktigt släppa hur dom skriver så dåliga regler att istället för att resultera i större synfält för föraren så ledde det bara till en bruten näsa, på alla utom mclaren, kanske dom man måste heja på bara för det?

Tillbaka
Topp