[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Fast nossänkningen var ju för att vid eventuell krock så skulle inte nosspetsen komma i ansiktet på krockmottagningsföraren så lätt har jag läst?

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul, nu börjar vi bli några stycken! Förra
> året var vi sex, regerande mästaren
> Sverker/Rekrevs har inte reggat sig ännu ser
> jag..

Mitt lag dyker upp inom en snar framtid :)

Ja nu är det inte lätt!

Mörkar Ferrari, eller kommer dom komma tillbaka starkt i Melbourne? Håller Lotus race pace? Och hur mycket toppfart ger egentligen Mercedes F-duct-framvinge? Blir spännande att se första racet.. :)

Jag är också med! Fan vad svårt att veta vad man ska lägga pengarna på. Blir ju en jäkla kompromiss hur man än gör! :)

Finns det nån som helst fördel med att ha pengar kvar eller ska man bränna allt?

Nej, finns inga fördelar att ha pengar kvar, då dyrare saker generellt drar in mer poäng.

Det finns en poängtabell att studera under FAQ, kolla gärna in den och tänk ett fiktivt resultat så ser ni ungefär hur mkt poäng förare/chassi ger. Problemet är ju att det är i princip omöjligt att förutse hur många omkörningar folk gör, vem som sätter snabbaste varv (är ju sällan den som leder utan snarare den som jagar) etc.. Dessutom brukar första racen vara svåra att förutsäga och ge en del otippade placeringar pga haverier.

Men generellt så kan man väl säga att han som vann förra året satsade på två bra förare, två billiga förare, två bra chassin och två billigare. Sen var det köp/sälj därifrån för att försöka byta sig upp. Men i år är det svårare med prisbilden, RB kostade samma som McL och Ferrari förra året vilket gjorde valet lättare. Nu kostar det ju smäck att ta med Vettel/RB, oklart om det är värt det..

Själv är jag kluven hur jag ska fördela degen.. inväntar nog P2/P3 innan jag bestämmer mig! Har några olika options. Enklast vore ju om RB såg skitdåliga ut på träning och Williams lyser. ;)

Säsongen börjar om några dagar och det börjar bli dags att fundera på hur man ska se den.

Förra säsongen såg jag huvudsakligen på BBC:s webbsändningar via en betalproxy. Fantastiska kommentatorer och införprogram och bara lite skakigt rent tekniskt. Tyvärr har de nu tappat hälften av sändningarna till Sky och jag hittar inget enkelt sätt att följa dessa. Jag måste alltså se mig om efter en annan lösning, åtminstone för hälften av loppen.

En uppenbar variant är naturligtvis Viasat Motor via Comhem. Fördelen är att det bara funkar, nackdelen är att det kostar 400 kronor i månaden året runt (grundabonnemang, sportabonnemang och kortavgift) vilket helt enkelt inte känns prisvärt. Jag är rätt ointresserad av övrigt utbud även om det kanske vore trevligt med SVT i HD.

Viasat on demand är en annan lösning. Antingen skaffar man månadsabonnemang för 200 spänn under säsongen eller så köper man lopp för lopp och följer de som går via BBC. En dryg hundring för ett lopp är inte orimligt om det bara fungerar. Nackdelen ska vara att man måste se loppen direkt vilket känns rätt opraktiskt. Sommartid vill jag inte sitta inne halva söndagen och se på TV utan ser då hellre loppet i efterhand.

Ytterligare en lösning är att leta andra webbsändningar. RTL sänder på webben och jag kan använda den proxyleverantör jag redan har för att se tysk TV. Nackdelen här är ju att de kommenterar på tyska vilket för mig kräver mer uppmärksamhet än att det gör att följa med i en svensk eller engelsk sändning.

Någon som kan bidra med erfarenheter? Det lutar väl åt att det blir ett abonnemang men kanske finns det en bättre lösning?

Via Comslem så kan man köpa bara Viasat Motor. Vilket blir billigare än att köpa alla enskilda sändningar på Viasat On Demand (vilket jag har haft mycket tekniska problem med tidigare men jag har inte testat det på ett tag nu).

Ett annat alternativ är att hoppa på en cykel och vingla iväg till en Sport bar som visar sändningarna.

Synd med BBC:s sändningar för de har varit i särklass de bästa som funnits därute.

Jag tycker Skys testtäckning har varit lovande, så siktar på att ladda hem och se Skys sändningar, brukar också vilja se på kvällen ist för mitt på dagen.

Men första racet blir live hos en polare på Viasat Motor.

nl skrev:
> Via Comslem så kan man köpa bara Viasat Motor.
> Vilket blir billigare än att köpa alla enskilda
> sändningar på Viasat On Demand (vilket jag har
> haft mycket tekniska problem med tidigare men jag
> har inte testat det på ett tag nu).

Kan man? På mitt internet ser det ut som Viasat motor är en tilläggskanal för 129 kronor i månaden om man har Comhem. Det förefaller förutsätta att man har ett grundutbud och ett kort som tillsammans kostar minst 250 kronor i månaden. Totalt blir det nästan 400. Dessutom skulle det ge mig en massa TV-kanaler som jag skulle riskera att fastna framför. Kunde jag köpa enbart Viasat motor vore det en stark kandidat.

> Ett annat alternativ är att hoppa på en cykel
> och vingla iväg till en Sport bar som visar
> sändningarna.

Det är ett trevligt sätt men eftersom det bor sådana där små människor som kallas barn här är det inte ett alternativ att pappa sitter och ölar på en sportbar varannan söndag eftermiddag från nu till november. Dessutom vill jag som sagt helst se sändningarna i efterhand.

Westman, hur ser du Sky? Via webben krävs väl brittiskt abonnemang och Racing underground är väl fortfarande offline?

Mankebank skrev:
> Kan man? På mitt internet ser det ut som Viasat
> motor är en tilläggskanal för 129 kronor i
> månaden om man har Comhem. Det förefaller
> förutsätta att man har ett grundutbud och ett
> kort som tillsammans kostar minst 250 kronor i
> månaden. Totalt blir det nästan 400. Dessutom
> skulle det ge mig en massa TV-kanaler som jag
> skulle riskera att fastna framför. Kunde jag
> köpa enbart Viasat motor vore det en stark
> kandidat.

Missförstod ditt inlägg, du skrev "sportabonnemang" vilket jag tolkade som Viasat Sportpaketet för 219:-/mån där Viasat Motor ingår.

nl skrev:
> Missförstod ditt inlägg, du skrev
> "sportabonnemang" vilket jag tolkade som Viasat
> Sportpaketet för 219:-/mån där Viasat Motor
> ingår.

Det var nog jag som uttryckte mig slarvigt.

Nu har jag registrerat ett konto på Sky och som man kunde vänta krävs ett inhemskt TV-abonnemang för att det ska fungera. Den korrekta vägen tycks alltså vara stängd, ska man se Sky blir det fulstream eller torrent men då ska de hittas också.

Det kanske är dags att undersöka RTL-spåret.

Mankebank skrev:
> Nu har jag registrerat ett konto på Sky och som
> man kunde vänta krävs ett inhemskt TV-abonnemang
> för att det ska fungera.

Det visar sig att man visst kan registrera ett abonnemang på enbart webbsändningarna. Eftersom F1 bara erbjuds i paket tillsammans med en massa annat, har en bindningstid på ett år och kostar £35 i månaden bryr jag mig inte om att undersöka om det ens är möjligt att skaffa utan lokal adress och lokalt kreditkort.

Mankebank skrev:
> Westman, hur ser du Sky? Via webben krävs väl
> brittiskt abonnemang och Racing underground är
> väl fortfarande offline?

Racing Underground dog ju tyvärr förra säsongen men ganska snabbt började sändningarna dyka upp i piratbukten istället. Kan skriva i tråden om jag hittar något annat bra ställe i år.

VErkar som det blir lite annorlunda Drive Through regler i år:

423058_346311872086633_100001234681265_1128404_1683313709_n.jpg

Racing underground lades inte ner. Dom la bara ner den domänen för att den drog på sig lite mycket uppmärksamhet.
Hade man ett gammalt RU konto så ska det fortfarande funka, fast på http://superhemligaddress.nu stället.

EDIT:
Tog bort adressen till den nya siten efter grupptryck.

Senast ändrad:
Westman skrev:
> inväntar nog P2/P3 innan jag bestämmer mig! Har
> några olika options.

Hardcore! Att sitta uppe kl 4 på natten för att välja det bästa laget :)

stenmark skrev:
> Racing underground lades inte ner. Dom la bara ner
> den domänen för att den drog på sig lite mycket
> uppmärksamhet.
> Hade man ett gammalt RU konto så ska det
> fortfarande funka, fast på
> https://xxx.xxxxxxxxxxx.xx/ istället.

Stämmer bra det, jag hittade också den nya platsen i förmiddags efter lite luskande på nätet. Du tycker inte publicering av namnet här är att dra uppmärksamheten till den nya adressen?

stenmark skrev:
> Äh, google indexerar ändå inte happy så bra...

De har redan indexerat din text från 20:52. Den är mindre än en halvtimme gammal.

Håller med. Ta bort domännamnet och PM:a vid behov. Det var just därför de lade ner RU för att för många spred det på nätet.

Jag kan väl ta bort den då, men jag anser ändå inte att sidan är direkt hemlig längre. Anstränger man sig så hittar man den inom 5 minuter ändå, vilket du bevisade själv Mankebank, eftersom du hittade den.

Och jag vet att google indexerar happy bra, det är ju inte en slump "ligga med gubbar" hamnar överst på google...

Oj, ja P1 och P2 gav verkligen inga direkt raka besked, det är nog mycket rävspel i görningen nu.
Här är min review på dagen och försäsongen i övrigt, ta den med minst en rejäl galosch med salt:

Red Bull har nog gått på halvfart och är nog nöjda med läget i tysthet, precis som förra året.
Mercedes ser starkare ut än förra året och är nog med i toppen med besked.
Ferrari får jag inget som helst grepp om men det ser nervöst och sladdrigt ut.
McLaren ser starka ut med.

Mittfältet verkar bredare än nånsin och det ser ut som det kan bli bra fighter där mellan Lotus, Force India, Sauber och Torro Rosso. Även Williams har en chans att hänga med i mittfältet om de orkar hålla igång utvecklingen under säsongen. Någon av dessa kommer säkert hota att slå sig upp i toppkvarteten ibland, mitt tipps är Force India och/eller Lotus.

Caterham ser ut att ligga i limbo mellan mittfältet och botten men potential finns att klättra.

Längst bak är HRT och Marussia som knappast kommer att glädja oss med prestationer men jag skulle bli enormt glatt överaskad om de tog klivet frammåt.

Vad jag kan se så finns det alla möjligheter för att bli en av de intressantaste säsongerna på länge i år, jag kan knappt vänta till söndag.

Senast ändrad:
Kvalet kommer bli otroligt intressant imorgon bitti. Ska bli kul att få se alla team köra på "samma villkor" och slippa spekulera om bränslemängder och racesimuleringar.

Kimi och Schumi kommer jag att hålla ett extra öga på :)

Ja hos schumi såg jag lite korta glimtar av fornstora dagar idag men det tycker jag också tyder på att han trivs väldigt dåligt i sämre material. Det är isåfall en av schumis få svagheter.

Alonso däremot kan tvinga ur det allra sista krämen ur den lilla skruven som håller fast vänster backspegel och få bilen att gå lite fortare än den borde klarat av. Men vid likvärdigt material är han ungefär lika snabb som de andra toppförarna. Det är nästan så att han skärper sig mer med sämre material än när han har en riktigt bra bil. Han vägrar helt enkelt gå med på att bilen inte kan gå snabbare.

Det som blir mest intressant med schumi är helt klart duellen mot Nico, där kan det bli fart och fläkt, mycket spännande hur det kommer sluta!

Tyvärr tyckte jag Lotusen såg rätt trist ut idag. De verkar inte ha fått med sig de momentum de hade från vintertesterna. Men Kimi är en kämpe och har mycket erfarenhet så man får hoppas han piskar på stallet lite.

Schumi borde aldrig ha gjort ett comebackförsök, det är kört för honom, det sa jag redan förra året. Chanserna att jag har fel igen är inte så stora. ;)

Visst bättre än genomsnittet men till och med Nico i Mercedes gjorde bättre ifrån sig än han förra året.

men Schumacher har sett ruskigt snabb ut i båda träningrna inför morgondagens kval, så räkna inte ut han än, men mest glad är jag att finnen Räikkönen är tebaks ävne om jag inte tror han vinner mycket race i lotus men han e tebaks ju för fan

Ja Räikkönen får duga för Häkkinen lär ju aldrig komma tillbaks tyvärr... F1 dog lite för mig när Häkkinen slutade, det kommer aldrig bli detsamma igen.

Men Kimi, så snopet att inte komma ut på ett sista varv i Q1. Farten fanns ju där i FP3 och bilen verkar ju faktiskt kunna leverera med Grosjean.

Misskommunikation med teamet. Men han kommer bli kul att kolla på i rejset!
Värre då med Ferrari, verkar helt off.

Fasen vad svårt det var att spika lag förresten, väldigt osäker på om jag gick på rätt spår.

Mathias skrev:
> Jag valde rätt lag men fel kapten! :-(

Jag vågade inte gå på magkänslan och välja bort RB helt, lite synd med tanke på att dom var efter. Fast ska inte klaga, har Hamilton och Grosjean i stallet förutom Vettel. Men jättebra för VM, och fantastiskt kul att det är så jämnt!

Hoppas vi får se lite show från Kimi som startar på plats 17 med tre set mjuka däck till sitt förfogande..

Jag har två Mclaren, en Mercedes, en Force India. Button, Schumi, och båda Force India förare. Ett tag hade jag båda förare från Lotus men fegade ur vid Free practice...

Jävla mercedes!! Det spelar fan ingen roll hur snabb bil man har om man äter däck som pensionärerna äter mjukost på ålderdomshemmet.. Nu gick mitt tips åt fanders.. Lita aldrig på tyskar P-:

Tillbaka
Topp