[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Red Bull: Daniel Ricciardo, Max Verstappen
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen
Force India: Sergio Perez, Esteban Ocon
Williams: Felipe Massa, Lance Stroll
McLaren: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne
Toro Rosso: Carlos Sainz, Daniil Kvyat
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Renault: Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer
Sauber: Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein

Aftonbladet/svd förklara de nya reglerna för 2017:
Bilens minimivikt höjs med 20 kg till 722 kg för att öka downforce.

Det är därför jag har så bra grepp alltså!
/T

Har nog aldrig hört att vikt medför downforce ??? det är mycket för att däcken väger mycket mer nu än förra året. Sedan har ju bilen blivit bredare.

Palle

Bilagor

• c5gtagtwaae0pcv.jpg
    c5gtagtwaae0pcv.jpg
    156.2 KB · Besök: 129
marr sa:
Ser klart trevlig ut, men är de inte snålt med spons på den? Överlever de säsongen?

Det gör dem nog, med sina nya finansiärer. Men det är klart, lite märkligt att de inte har någon storsponsor som kunnat köpa plats på bilen. Att Banco do Brasil skulle försvinna har väl varit mer eller mindre klart ett bra tag nu,

Retro, låg och bred. Dom ser snabba ut, dom nya. Hoppas alla vi amatöranalytiker har fel så att det går att följa nära bakom och köra om en sån där.

gerrardsdobbar sa:
marr sa:
Ser klart trevlig ut, men är de inte snålt med spons på den? Överlever de säsongen?

Det gör dem nog, med sina nya finansiärer. Men det är klart, lite märkligt att de inte har någon storsponsor som kunnat köpa plats på bilen. Att Banco do Brasil skulle försvinna har väl varit mer eller mindre klart ett bra tag nu,

Det lär väl komma på några mer sponsorloggor på bilen. De kan ju inte åka runt med 25 year anniversary hela säsongen, det är nog en one-off och inte slutresultatet. Färgschemat var dock coolt och det ändras nog inte. Hoppas denna säsong blir roligare än den förra :)

gerrardsdobbar sa:
Westman sa:
Retro, låg och bred. Dom ser snabba ut, dom nya. Hoppas alla vi amatöranalytiker har fel så att det går att följa nära bakom och köra om en sån där.

Amatöranalytikerna på Mercedes F1-team? :-)

Dom räknar ju med att ligga längst fram så behöver inte bry sig om smutsig luft som stör aeron. :)

Noterbart är väl att bilarna från toppstallen idag har flera Flow conditioners för att tvätta luften innan den träffar sidepods och bakvingen (T-wing på merc, Ferrari m fler). Framvingarna verkar i år nästan ha mer cascade winglets (utåtstyrande funktion) för att få luften runt de bredare framdäcken, snarare än bara generera downforce. Så då blir dom lite mindre störningskänsliga kanske.

Läste att Ham var lite orolig över hur det blir att rejsa med dessa.

Gillar att Ferrarin i år inte känns konservativ. Rejäl blåsning via främre hjulaxeln (insida-utsida) och blendade/mergade winglets, barge boards och sidepods så de kunnat göra poden 90gr ist för reglementsenliga 75gr uppifrån. Ser konstigt ut för ögat men borde ge dom totalt sett mindre drag. Dom andra teamen ex Merc har i större utsträckning satsat på att göra rejäla undercuts och få luften under sidepoden. En del analytiker tycker Ferrari gjort en bra grej där, återstår att se hur mkt det ger.

Merc vs Ferrari med RB lite efter i början av säsongen tippar jag.

Synd att Honda har så mycket problem att vi inte ens får se vad McL går för. Jäklar vad Alonso gnäller publikt.. Motiverat iofs.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
rekrevs sa:
Ny säsong, ny F1 liga :)

Samma sida som förra året: https://sportsdeck.com/au/f1/dreamteam/

Ligakod till Happy F1 Leauge = 573665

I'm on...

Rintigt svårt att få till något genomtänkt team innan FP3 är klar inför första racet.

Och hoppas verkligen de nya bilarna skapar racing på hög nivå.

Typ så. Hur jag än vrider och vänder på uppställningen så blir det inte riktigt bra. Avvägningen mellan stabila poängsamlare och utvecklingspotential över tid är inte lätt i år.

Jäkla kul att man kan leda den där förbannade managern trots att man väljer med sitt röda hjärta för engångsskull.

Antar att det kommer gå över framöver bara tyvärr.

Westman sa:
gerrardsdobbar sa:
Westman sa:

Amatöranalytikerna på Mercedes F1-team? :-)

Dom räknar ju med att ligga längst fram så behöver inte bry sig om smutsig luft som stör aeron. :)

Noterbart är väl att bilarna från toppstallen idag har flera Flow conditioners för att tvätta luften innan den träffar sidepods och bakvingen (T-wing på merc, Ferrari m fler). Framvingarna verkar i år nästan ha mer cascade winglets (utåtstyrande funktion) för att få luften runt de bredare framdäcken, snarare än bara generera downforce. Så då blir dom lite mindre störningskänsliga kanske.

Läste att Ham var lite orolig över hur det blir att rejsa med dessa.

Gillar att Ferrarin i år inte känns konservativ. Rejäl blåsning via främre hjulaxeln (insida-utsida) och blendade/mergade winglets, barge boards och sidepods så de kunnat göra poden 90gr ist för reglementsenliga 75gr uppifrån. Ser konstigt ut för ögat men borde ge dom totalt sett mindre drag. Dom andra teamen ex Merc har i större utsträckning satsat på att göra rejäla undercuts och få luften under sidepoden. En del analytiker tycker Ferrari gjort en bra grej där, återstår att se hur mkt det ger.

Merc vs Ferrari med RB lite efter i början av säsongen tippar jag.

Synd att Honda har så mycket problem att vi inte ens får se vad McL går för. Jäklar vad Alonso gnäller publikt.. Motiverat iofs.

Okej, det visade sig ju stämma alltihop. :)

Lessons learned efter två race:

1 Bilarna är svårare att följa precis som vi alla (?) trodde, DRS är inte lika effektivt och däcken slits inte lika markant. Sjukt oväntat att ex Perez i en FI inte klarar av att köra om Alonso med Honda-motorn på årets längsta raka med DRS öppen. Så det blir klart färre omkörningar. Iofs blir dom som görs "äkta" och läckra men det känns ändå klart tråkigare än på länge.

Fattar inte öht varför F1 mgmt trodde att lägre varvtid skulle vara roligare för oss som tittar? Omkörningar och rejsing är ju hela grejen, oavsett varvtid!? Första gången på många år jag bitvis snabbspolat genom två race i rad. :/

2 Kul att jag hade rätt och Ferrari (Vettel) äntligen utmanar Merc. Att vi får ett tvåhäst-rejs om båda titlarna gör förhoppningsvis att säsongen ändå blir sevärd.

3 Alonso är sjukt underhållande. Rejsar skiten ur sig, skriker roliga/frustrerade saker på Radion och allmänt utklassar Vandoorne totalt. Sen är det väl lite humor att dom bara skyller på Honda men två rejs i rad brutit (när ALO legat på poängplats "trots" motorn) pga McL-komponenter i hjulupphängningen.. :)

Senast ändrad:
Tråkigt att man tillåter Verstappens sjuka gnäll på domarna. Sitta o gråta över blåflagg på en bil han inte ens hinner med? Det borde bestraffas som i fotboll. Gult kort, två gula och du är ute :p

Håller nog inte riktigt med Westman här...
Visserligen har det blivit svåare att köra om, DRS var inte lika effektivt. Men om jag hade fått välja så hade inte DRS funnits alls. Jag tyckte inte det såg ut som att dom hade jättemycket svårare att följa, och utan effektiv DRS så fick man istället se förare som får kämpa för att ta sig förbi. Med riktiga bataljer där den bakom för leta luckor och försöka hitta på något oväntat, istället för att bara blåsa förbi på rakan.

Jag väljer hellre 10 bra omkörningar i ett race än 50 omkörningar på raksträcka med DRS.

Dessutom så känns det betydligt roligare i år med två team som slåss om vinsterna.

Jag ska förtydliga att jag är kluven till DRS-grejen då jag tycker att det är ett onödigt ont, jag skulle hellre se enklare aero-regler så det gick att följa närmare bakom och köra om på riktigt. Men, ihop med fallerande däck och möjlighet till alternative däckstrategi så gick det ju iaf att få spännande rejs med olika strategier och manga omkörningar. Nu har det mer varit vem som går in först/sist men alla har gjort lika manga/få byten. Lite mer följa John och mindre action.

Med det sagt så är det skitkul att det är två-fyra som fajtas om det, kanske t o m sex om ett tag när RB hittar mer fart? Och några av dom omkörningar som producerades i Kina (Verstappen+Vettel på yttern och några av dyken in i kurva 6) var riktigt, riktigt hög klass på.

Såg just Sochis GP, Skysports sändning. Tror inte jag såg en enda omkörning efter starten. Noll.

Det var spännande ändå på slutet, riktigt kul att Ferrari och Merc är så jämna. Och att F fått ordning på sin racestrategi. Kommer bli en spännande säsong.

Synd bara att som rejsing betraktat är det inte särskilt kul att kolla på. Hade behövts däck som slits för att få lite action. :/

Senast ändrad:
mnmm
det här racet var ingen höjdare ur ett underhållningsperspektiv.

Tyvärr brukar ju inte Spanien heller direkt leverera fantastiska race.
Får vänta på Kanada :)

Jo jag hade hellre sett däck med lite mindre hållbarhet som tappar fart lite mer brant men ändå linjärt för att sedan tokdö när de slits för mycket. Det börjar bli lite trist med enstoppare.
Jag tycker även de skall ta bort de där dumheterna med att man måste köra på 2 olika blandningar. Med däck som håller sämre så får man fler stop och då behövs inte den regeln.
3 däckstyper till varje race där det mjukaste normalt klarar en trestoppare och den hårdaste en enstoppare utan att dö.
Över ett race så bör de vara ungefär lika snabba inklusive pitstops.

Senast ändrad:
Jäkligt fin gest av Ferrari i Spanien.

Apropå däcken så är det lite av det bästa som hänt att de inte behöver ligga och spara på däcken som förut, utan kan använda dem ordentligt hela tiden. Och inte så mycket rester utanför idealspår, så att man kan gå utanför och köra om.

Var ett grymt bra race i Barcelona. Spaniens GP brukar ju inte vara någon hit direkt, men i år var det bra.
Inte många omkörningar, men en riktig kamp mellan 2 av världens bästa förare i världens 2 snabbaste bilar var ju länge sen man såg.

Tillbaka
Topp