[OT] Det blev ju Macbook istallet for laptop ... lite första intryck

LasseB skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan intressant detalj rörande fenomenet
> "Retina Display" är ju att när den först
> lanserades som koncept så deklarerade Steve Jobs
> att för att uppnå effekten av en "Retina
> Display" (där pixlarna inte längre är synliga
> för ett mänskligt öga på 12" avstånd) så
> går den heliga gränsen vid 300ppi. NGMBP verkar
> ju ligga på ca 226ppi. Plötsligt så verkar det
> ju som att varenda modern mobiltelefon kvalar in
> till Retina Display. Coolt!

Enligt Intel:
Intel_Resolution2.jpg

Timothy skrev:
> Har jag fattat rätt att de gamla macbook pro
> finns kvar och retina inte kommer med 13" och
> kommer troligen vara sanslöst dyra, någon sett
> pris?
> Har gamla MBP uppdaterats med USB3?

Sanslöst dyra, vet jag väl inte. Men de är dyrare. För pris och specar, titta på www.apple.se/store

jomper skrev:
> Maxad upplösning iaf, jäklar. Very little glare,
> så har de inte kallat de matta skärmarna förut.
> Men jag skulle kunna leva med en lite glossy
> skärm om jag fick den upplösningen. Har en 27"
> med 2560x1440 på jobbet och det är riktigt bra!
> (Dell rear dessutom de skärmarna för 4500 kr nu,
> kostade väl det tredubbla för ett par år
> sen..).
>
> Men jag är mäkta förvånad över att de inte
> har 3G inbyggt i nån av sina burkar ännu. Måste
> vara ett strategiskt beslut snarare än något
> annat.

3G har aldrig varit särskilt stort i USA. Apples huvudmarknad har alltid varit, och är, den amerikanska. Och eftersom deras datorer skeppas lika över hela världen så har de avstått. Och att bygga in 3G i dag vore märkligt, speciellt med tanke på att var och varannan delar ut wifi med sina mobiltelefoner.

Så ja, på sätt och vis är det ett strategiskt beslut, precis som det har varit det, att inte sätta in bluray-spelare i datorerna.

Halderot skrev:

> Sanslöst dyra, vet jag väl inte. Men de är
> dyrare. För pris och specar, titta på
> www.apple.se/store

Nähe så nu får man inte fråga på forat längre? :)

Verkar inte finnas 13" med retina och 15" kostar 21.495,00 kr vilket för mig är sanslöst dyrt eftersom jag betalade 9500kr för en MBP 13" och ändå inte vill släpa runt på 15". (vet att det är SSD osv) Ser ut som det äntligen är USB 3 i även dom "nygamla MBP" däremot det är ju bra. Annars finns det ingen anledning att byta upp mig denna gången.

Undrar vem som köper gamla 15-tummaren idag? Plötsligt känns den ungefär lika sexig som, eeeeh, något väldigt osexigt. OK att behålla 13-tummaren som jämförelsevis billig instegsmodell, men gamla 15-tummaren med motsvarande bestyckning, 256 GB SSD och 8 GB RAM blir dyrare än nya MBP!

Ja, det lär inte säljas många vanliga MacBook Pro. Som jag ser det är det Air eller nya 15" som gäller.
En 11" Med 8GB ram och 512GB SSD och en Core i7 är ju mumma, men dyr.

Självfallet får du fråga. Jag tänker bara att det går snabbare att kolla upp informationen på Apples sida än att vänta på ett forumsvar. ;)

Jag tror att det kommer säljas en hel del vanliga MacBook Pro i 15 tumsstorleken även i fortsättningen. Min erfarenhet från min tid som säljare säger att många inte bryr sig om det senaste, men att de däremot vill ha en viss storlek på skärmen och en viss prestanda – för att inte tala om alla galenpannor som fortfarande vill kunna använda en dvd. ;)

Elva tum tycker jag personligen blir för liten för att jobba med. Den är okej om man bara ska skriva, men när jag vill kunna göra annat också, ja då blir den för liten. Men MBA 13" hade varit väldigt trevligt att ha nu.

Hemskt nöjd med förra generationens MBA 11" (2011). Den och hackintoshen (i7 2600K 3.4GHz/16GB RAM) är ett trevligt par.

Jag sitter fortfarande och skriver på en MacBook från hösten 2007, den verkar vara helt oförstörbar förutom att kameran har gett upp och det lossnar små plastbitar med jämna mellanrum, den har fått ny hårddisk och batteri bara. Fungerar för det mesta, men blir väldigt grinig av Flash.

Tänkte uppdatera den nu med en MBA av något slag, kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha en 11" (och då en extra skärm så den går att jobba på), eller en 13" som faktiskt går att jobba på utan skärm. Det jag gillar med dom nya som har Thunderbolt är att jag kan använda min iMac hemma som skärm och behöver inte köpa ytterligare skärm hemma utan bara på kontoret.

cyklariskogen skrev:
> Jag sitter fortfarande och skriver på en MacBook
> från hösten 2007, den verkar vara helt
> oförstörbar förutom att kameran har gett upp
> och det lossnar små plastbitar med jämna
> mellanrum, den har fått ny hårddisk och batteri
> bara. Fungerar för det mesta, men blir väldigt
> grinig av Flash.
>
> Tänkte uppdatera den nu med en MBA av något
> slag, kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha
> en 11" (och då en extra skärm så den går att
> jobba på), eller en 13" som faktiskt går att
> jobba på utan skärm. Det jag gillar med dom nya
> som har Thunderbolt är att jag kan använda min
> iMac hemma som skärm och behöver inte köpa
> ytterligare skärm hemma utan bara på kontoret.

Är de lossnade plastbitarna från topcaset, alltså där du håller handlederna när du skriver? I så fall är det bara att gå till en Apple Premium Reseller och få denna utbytt kostnadsfritt genom den förlängda garantin.

Halderot skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag sitter fortfarande och skriver på en
> MacBook
> > från hösten 2007, den verkar vara helt
> > oförstörbar förutom att kameran har gett upp
> > och det lossnar små plastbitar med jämna
> > mellanrum, den har fått ny hårddisk och
> batteri
> > bara. Fungerar för det mesta, men blir
> väldigt
> > grinig av Flash.
> >
> > Tänkte uppdatera den nu med en MBA av något
> > slag, kan inte riktigt bestämma mig om jag ska
> ha
> > en 11" (och då en extra skärm så den går
> att
> > jobba på), eller en 13" som faktiskt går att
> > jobba på utan skärm. Det jag gillar med dom
> nya
> > som har Thunderbolt är att jag kan använda
> min
> > iMac hemma som skärm och behöver inte köpa
> > ytterligare skärm hemma utan bara på
> kontoret.
>
> Är de lossnade plastbitarna från topcaset,
> alltså där du håller handlederna när du
> skriver? I så fall är det bara att gå till en
> Apple Premium Reseller och få denna utbytt
> kostnadsfritt genom den förlängda garantin.

På en 5 år gammal laptop? Isåfall blir jag imponerad, kanske ska prova i samband med att jag köper den nya.

cyklariskogen skrev:
> Halderot skrev:
> -----
> > cyklariskogen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag sitter fortfarande och skriver på en
> > MacBook
> > > från hösten 2007, den verkar vara helt
> > > oförstörbar förutom att kameran har gett
> upp
> > > och det lossnar små plastbitar med jämna
> > > mellanrum, den har fått ny hårddisk och
> > batteri
> > > bara. Fungerar för det mesta, men blir
> > väldigt
> > > grinig av Flash.
> > >
> > > Tänkte uppdatera den nu med en MBA av något
> > > slag, kan inte riktigt bestämma mig om jag
> ska
> > ha
> > > en 11" (och då en extra skärm så den går
> > att
> > > jobba på), eller en 13" som faktiskt går
> att
> > > jobba på utan skärm. Det jag gillar med dom
> > nya
> > > som har Thunderbolt är att jag kan använda
> > min
> > > iMac hemma som skärm och behöver inte köpa
> > > ytterligare skärm hemma utan bara på
> > kontoret.
> >
> > Är de lossnade plastbitarna från topcaset,
> > alltså där du håller handlederna när du
> > skriver? I så fall är det bara att gå till
> en
> > Apple Premium Reseller och få denna utbytt
> > kostnadsfritt genom den förlängda garantin.
>
> På en 5 år gammal laptop? Isåfall blir jag
> imponerad, kanske ska prova i samband med att jag
> köper den nya.

Yes, på en fem år gammal laptop – om det är plastskivan som omger styrplattan. I så fall byter din APR ut både den plastskivan, styrplattan och tangentbordet åt dig.

Ser dessutom att du bor i Sthlm. Så gå nu inte till Elgiganten eller liknande, utan sök upp M Store eller Macoteket. Åtminstone bytte vi ut dessa på löpande band när jag jobbade på Machuset i Jönköping för bara drygt ett år sedan.

Närå, jag har en trevlig relation med Macoteket. Tack för tipset, jag trodde det var kört.

Senast ändrad:
Kupa skrev:
> Hemskt nöjd med förra generationens MBA 11"
> (2011). Den och hackintoshen (i7 2600K 3.4GHz/16GB
> RAM) är ett trevligt par.

Sitter du vid den (MBA11) en längre tid? Hur är det isåfall? Jag är lite rädd att skärmen är lite för liten. Skriver mest, men gör en hel del desk research och då är det ibland skönt med lite utrymme för att kunna läsa lätt.

cyklariskogen skrev:
> Kupa skrev:
> -----
> > Hemskt nöjd med förra generationens MBA 11"
> > (2011). Den och hackintoshen (i7 2600K
> 3.4GHz/16GB
> > RAM) är ett trevligt par.
>
> Sitter du vid den (MBA11) en längre tid? Hur är
> det isåfall? Jag är lite rädd att skärmen är
> lite för liten. Skriver mest, men gör en hel del
> desk research och då är det ibland skönt med
> lite utrymme för att kunna läsa lätt.

Tyvärr inga längre lässessioner, brukar iofs skriva protokoll på möten som går bortåt tre timmar, inga problem.

Läser väl iofs mycket bloggar och diverse nyhetssidor men det blir ju sällan länge i sträck.

42Hz skrev:
> Doh!
> http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-with-Re
> tina-Display-Teardown/9462/#.T9j908X4Lzu
>
> As in the MacBook Air, the RAM is soldered to the
> logic board. Max out at 16GB now, or forever hold
> your peace—you can't upgrade.
>
> Gäller alltså att inte snåla om man bestämmer
> sig. :)

Kass på att löda? ;-)

Undrar när den första DIY minnesomlödning dyker upp på teh interwebz.

JAg trykte in en SSD och ett nytt batteri i min macbook från 2008 (alu-varianten). På pappret är det en klen dator med dålig skärm, men i praktiken är det min favvodator som jag mycket hellre sitter framför än min 4 månader gamla HP elite pro ultra mega workstationbook med extra allt. Skärmen är behaglig och OSet väldigt responsivt.

Skillnaden mellan SSD och icke SSD på min MBP från 2010 är radikal, den blir responsiv med SSD men utan känns den smått seg. Hade en utan SSD när den med var på reparation (5800 kr + moms för byte av tgb).

Jag funderar på att ta steget över till en MacBook pro, 13". Kan jag använda en och samma portabla hårddisk för att plocka över filer från min gamla pc? Är det problem att läsa tex diverse office-dokument? Eller ingår nån typ av officepaket? Som ni märker är jag helt newbie på mac, men jag har tröttnat på sega pc...

Om hårddisken är formaterad i NTFS så kan du läsa allt från macen men måste installera ett program för att kunna skriva till disken. Det är inget problem att flytta över filerna skulle jag säga. MS Office paketet funkar precis som windows men ingår oftast inte utan man får "köpa" till det.

Om man ska köpa mac ska man verkligen kolla med dom stora kedjorna för rea. Kolla bara att du får senaste modellen om det är viktigt. Jag köpte den som då var senaste 13" Macbook Pro före jul för 9400 på Elgiganten. Uppgradera minne kan man göra lätt och billigt själv.

Timothy skrev:
> MS Office paketet funkar precis som windows
> men ingår oftast inte utan man får "köpa" till
> det.

+1 på Office, jag har delat dokument (Excel) mellan Windows med Office 2007 och Mac med Office 2011 utan nämnvärda problem.

Sedan har Apple egna officeliknande produkter, Pages/Numbers/Keynote (149 kr st på App Store) som i ska motsvara Word/Excel/Powerpoint, men jag har inte provat dem så kan inte uttala mig vidare.

> Om man ska köpa mac ska man verkligen kolla med
> dom stora kedjorna för rea. Kolla bara att du
> får senaste modellen om det är viktigt. Jag
> köpte den som då var senaste 13" Macbook Pro
> före jul för 9400 på Elgiganten. Uppgradera
> minne kan man göra lätt och billigt själv.

Även hårddisk/SSD kan man uppgradera själv på de traditionella MacBook Pro, det är vanlig SATA 2.5" i dem.

Det går även på Air (och kommer troligen att gå på den nya MBP 15" med Retinaskärm) men det är inte lika enkelt - deras SSD:er använder en annan formfaktor och anslutningstyp, utbudet är klart sämre på dessa.

Wohoo!! Snabba svar som vanligt på happy, tack! Mac är alltid så snabba i uppstart, är det ssd på alla varianter? Kollade applestote, Macbook13, och där sår det bara 500gb sata i enklaste varianten, är den pc-seg i uppstart då?

SSD snabbar upp booten avsevärt både på en mac och på en PC. På macen slipper du timglas dock och får en glad snurrande badboll istället.

Om man är det minsta händig så betalar man helst inte Apple-skatten på minnesuppgradering och SSD i de fall man kan göra det själv.

T.ex. att uppgradera MBP 13" till 256 GB SSD tar Apple 4900 kr för(!). Du får en Intel SSD ur 520-serien på 240 GB för 2990 kr hos http://www.dustinhome.se/product/50...00-mlc-25nm-bulk/#intcmp=searchProvider_dacsa och då är jag inte ens säker att de är billigast på dem, tog dem bara som exempel. Köper man en lös SSD så har man dessutom kvar 500GB HDD som man kan sätta i ett billigt externt kabinett och ha som extra lagringsutrymme.

Ett exempel till: beställde precis 8GB RAM till hustruns MBP från 2009 från 24H Memory Store på eBay. 533 kr inkl frakt. Apple tar 980 kr (och då får man inte behålla originalminnena, vad man nu ska med dem till).

jomper skrev:
> SSD snabbar upp booten avsevärt både på en mac
> och på en PC.

Det är faktiskt en fantastisk skillnad, finns typ ingen anledning att låta datorn stå i standby längre. :-)

jomper skrev:
> På macen slipper du timglas dock och får en glad snurrande badboll istället.

Årets bästa sammanfattning!

Kul och förklarande video! Eftersom det här ju var min gamla tråd vill jag bara meddela att den MacBook Pro vi köpte 2009 fortfarande tuffar och går. Större hårddisk på 640GB skaffades för länge sedan men annars är det original allting. Massvis med portar har den också - kanske skulle skaffa en till MacBook Pro medan det fortfarande går att få tag på sådana modeler som inte kräver dongles...

Under samma tidsperiod har jag haft ett antal laptops med varierande kvalitet

Jag kör också på en gammal Macbook, en 15" från 2010 som var fullspecad när den köptes. I7, SSD och 8GB RAM och matt högupplöst (med dåtida mått mätt) skärm. Tuffar på som tåget måste jag säga, upplevs sällan som seg.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog köpa en Chromebook. Vi har en sån i hushållet också och den är väldigt bra på det den gör, dvs köra webläsare. Kostade nog ungefär 1/10 av Macbooken..

Har också en mac från 2010 dock med sämre komponenter. Köp inte en chromebook. Dem börjar sega sig efter tre år.

PerryE sa:
Kul och förklarande video! Eftersom det här ju var min gamla tråd vill jag bara meddela att den MacBook Pro vi köpte 2009 fortfarande tuffar och går. Större hårddisk på 640GB skaffades för länge sedan men annars är det original allting. Massvis med portar har den också - kanske skulle skaffa en till MacBook Pro medan det fortfarande går att få tag på sådana modeler som inte kräver dongles...

Min MacPro är från 2006 och fungerar utmärkt fortfarande. "Problemet" är mer att den inte går att mjukvaruuppdatera längre. Men med 2st Intel xeon och 12GB ram, samt en SSD, så känns den fortfarande pigg.

anjoh_01 sa:
Har också en mac från 2010 dock med sämre komponenter. Köp inte en chromebook. Dem börjar sega sig efter tre år.

Känns lite kategoriskt att uttala sig så, de första må vara äldre än tre år men de har rejält risig hårdvara också. Skulle påstå att det först var 2014 de började säljas i någon större utsträckning.

Och som sagt, prisskillnaden är monumental. Min MBP från 2010 gick på typ 25000. En Chromebook för du för 2500.

anjoh_01 sa:

Det är inte direkt så datorer funkar. Nog för att prestanda degraderas med tid, men det handlar om promillen om ens det.
Däremot står det användaren fritt att göra sin dator hur seg denne vill med hjälp av mjukvara.

Jeppe_E sa:
PerryE sa:

Min MacPro är från 2006 och fungerar utmärkt fortfarande. "Problemet" är mer att den inte går att mjukvaruuppdatera längre. Men med 2st Intel xeon och 12GB ram, samt en SSD, så känns den fortfarande pigg.

Linux kan kanske vara ett alternativ om operativsystemet börjar kännas för gammalt?

Har en stationär från 2003 som rullar på fantastiskt bra med Linux. Dual thread singel core is då shit!
Eftersom både Mac och Linux är Unix-baserat är jag inte förvånad att din gamla MBP rullar stadigt fortfarande.

Jag fattar inte varför alla tycker att Mac är så bra.
Sitter på en 2 år gammal MacBook Pro, i5 2,6. 16 GB Ram, SSD.
Den är förvisso responsiv och trevlig.

Men, jag måste starta om den ett par gånger per vecka. Den slutar att hitta sina program. Om jag dubbelklickar på en fil så hittar den inget associerat program. Omstart löser problemet! (Windowslösning)

Don't get me started, jag har en massa andra konstiga grejer på mina andra Maccar med.

Senast ändrad:
Alla som köper en Apple-produkt är lurade. Och korkade. Precis som alla som köper en cykel som är dyrare än en Biltema-hoj är totalt lurade.

K ristian sa:
Alla som köper en Apple-produkt är lurade. Och korkade. Precis som alla som köper en cykel som är dyrare än en Biltema-hoj är totalt lurade.

Alla människor är lurade och korkade, man behöver inte köpa en Apple produkt, eller en specialized cykel för det :p

Jag tycker att folk ägnar för mycket tid över att gnälla på vad alla andra har för saker.
Om man nu inte gillar (infoga valfritt märkes) prylar, var nöjd med det du har själv och skit i vad andra har.

Har aldrig förstått fenomenet över att man måste gnälla över de saker som man förmodligen ändå inte kommer köpa och/eller äga.

Tillbaka
Topp