[OT] Discgolf

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Gick som vanligt ungefär...

Första rundan är katastrof, +2 oinspirerad, trött, seg. Ligger nog sist i open.
Runda 2. -8 banrekord tror jag. Spelar upp mig till tvåa i open.

Tänk om man bara kunde spela en första runda som folk.

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Gick några banor i Hästhagen idag innan regnet blev för intensivt. De har gjort om layouten en del inför kommande lag-SM (tror jag att det var) som går av stapeln om ett par veckor. Kul med lite förändring och om det blir uppehåll i morgon så blir det en hel runda.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag använde min motion på arbetstid på Järva idag och de hade lämnat korgarna i de svåra lägena efter den senaste tävlingen. Jösses vilken skillnad den är mot de normal lägena. I vanliga fall blir det typ 5-6 par på en (bra) runda vilket jag som totalt blåbär är rätt nöjd med, men idag blev det två:confused:
Jag skyller på den starka vinden :rolleyes:

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Spelade en runda på SM-banan i Hästhagen i onsdags. Vissa hål är justerade inför kommande tävling och 5-6 hål är helt nya. Kul med lite variation på en bana man spelat på i flera år.
Hade dessutom ovanligt bra ordning på puttarna vilket var trevligt då de inte funkat alls för mig på sistone.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag hade en problemlösardisc med lite udda flygtal och plast från en lite mindre tillverkare som inte blev använd så ofta så den var inte hårt spelad och sliten alls. Jag skriver hade för förra helgen åt vattengudarna på Ultunabanans tolfte hål upp den vilket man väl får räkna med då och då. Hur som, det var inte värre än att jag köpte en ny disc av samma modell från samma affär. Det är ingen storsäljare så jag skulle kunna gissa på att den kom från samma sändning som min ursprungliga.

Den nya flyger helt annorlunda! Den ser helt normal ut, inga skador eller andra synliga defekter. Jag vet att discar ändrar sig lite när man spelat in dem, men den gamla var som sagt väldigt lite använd (men suverän när den verkligen behövdes). Har ni några erfarenheter av discar som beter sig så? Två discar, ska vara samma men beter sig väldigt olika :unsure:

VKruger

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag hade en problemlösardisc med lite udda flygtal och plast från en lite mindre tillverkare som inte blev använd så ofta så den var inte hårt spelad och sliten alls. Jag skriver hade för förra helgen åt vattengudarna på Ultunabanans tolfte hål upp den vilket man väl får räkna med då och då. Hur som, det var inte värre än att jag köpte en ny disc av samma modell från samma affär. Det är ingen storsäljare så jag skulle kunna gissa på att den kom från samma sändning som min ursprungliga.

Den nya flyger helt annorlunda! Den ser helt normal ut, inga skador eller andra synliga defekter. Jag vet att discar ändrar sig lite när man spelat in dem, men den gamla var som sagt väldigt lite använd (men suverän när den verkligen behövdes). Har ni några erfarenheter av discar som beter sig så? Två discar, ska vara samma men beter sig väldigt olika :unsure:
Olika färg, vikt eller plast?

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Olika färg, vikt eller plast?
Precis samma! Som sagt, de hade nog kommit från samma batch i samma sändning till affären. Enligt det jag sparat i Udisc om den gamla ska de två väga på grammet samma, men jag har inte vägt dem själv utan jag har litat på etiketten. Det gäller en disc från Yikun så det kanske är lite si och så med kvalitetskontrollen. Eller så kommer alla discar ändå från samma fabrik i Kina oavsett märke.

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Precis samma! Som sagt, de hade nog kommit från samma batch i samma sändning till affären. Enligt det jag sparat i Udisc om den gamla ska de två väga på grammet samma, men jag har inte vägt dem själv utan jag har litat på etiketten. Det gäller en disc från Yikun så det kanske är lite si och så med kvalitetskontrollen. Eller så kommer alla discar ändå från samma fabrik i Kina oavsett märke.
Testa att köpa en tredje :giggle:
Alternativt så kanske butiken kan låta dig provakasta flera olika ur samma batch så du kan hitta en som beter sig liknade din förlorade disc.
Lycka till!

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Idag spelade jag det längsta hålet jag någonsin har spelat. Kul men svårt!
DSC_1112.JPG

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Gick några banor i Hästhagen idag innan regnet blev för intensivt. De har gjort om layouten en del inför kommande lag-SM (tror jag att det var) som går av stapeln om ett par veckor. Kul med lite förändring och om det blir uppehåll i morgon så blir det en hel runda.
Spelade en runda på SM-banan i Hästhagen i onsdags. Vissa hål är justerade inför kommande tävling och 5-6 hål är helt nya. Kul med lite variation på en bana man spelat på i flera år.
Hade dessutom ovanligt bra ordning på puttarna vilket var trevligt då de inte funkat alls för mig på sistone.
Jag tog både brickerberg och hästhagen i torsdags.
-3 på båda har jag för mig. Fanns mycket mer att hämta på hh. Men var rätt sliten.

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag tog både brickerberg och hästhagen i torsdags.
-3 på båda har jag för mig. Fanns mycket mer att hämta på hh. Men var rätt sliten.
Jag påbörjade en runda i HH i onsdags, men fick en låsning i ryggen efter första 9 hålen så jag var tvungen att avbryta. Hade givetvis ett av årets bästa resultat så långt, så det var riktigt surt att behöva avbryta men det var på håret att jag över huvud taget tog mig hem. Så jävla ont!

Kände mig bättre i helgen och tänkte att lite Discgolf är säkert bra för ryggen, så jag tog Hästhagen i lördags och Brickeberg igår. Hade dock marginalerna på fel sida båda dagarna, så det blev inga höjdarresultat. Fick dock en birdie på ett hål som jag bara fått par på tidigare, så lite positivt var det ändå.

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Gick en runda i Hästhagen idag och noterar mitt första resultat under par någonsin. Var visserligen på SM-slingan, som är lättare än vanliga sträckningen, men jag är ändå jäkligt nöjd.

Lyckades träffa 7 birdies och slutade på -3 till slut. Tidigare PB på samma bana var +6, så det är en rätt så skaplig förbättring.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Gick en runda i Hästhagen idag och noterar mitt första resultat under par någonsin. Var visserligen på SM-slingan, som är lättare än vanliga sträckningen, men jag är ändå jäkligt nöjd.

Lyckades träffa 7 birdies och slutade på -3 till slut. Tidigare PB på samma bana var +6, så det är en rätt så skaplig förbättring.
Nice spelat!

Jag ska till örebro i veckan. Men får nog ta med glowdiscarna..

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag for direkt från två timmar ganska hård (för mig) mtb till Järva idag. Det blev INTE under par. Stel och yxig i ansatsen och jag fick kämpa upp till 17 med krampkänning i bägge låren. Kanske sitta ner några minuter innan nästa gång🤔😵 Men vädret var fint😀

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Årets sista här med idag. Kall vind men uppehåll. Oförskämt många birdies, med tanke på hur dåligt jag tyckte kasten satt.
Har på senare tid haft väldiga problem med närspelet, säg 50meter och in. Lite ovanligt då jag brukar vara som starkast där. Men det är bara att bryta ihop och komma igen nästa år.

Spelade med 10discar i lillväskan, lämnade alla distance drivers hemma. Men man kommer långt även med speed7.

UDisc Scorecard-1672489696645.jpg

VKruger

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Min första tävling någonsin nästa helg, Lindberg i Varberg.

Något speciellt att tänka på? Har inte hunnit provspela banan alls. Har en plan att försöka gå för par på samtliga hål.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Min första tävling någonsin nästa helg, Lindberg i Varberg.

Något speciellt att tänka på? Har inte hunnit provspela banan alls. Har en plan att försöka gå för par på samtliga hål.
Ptjaa.. Ingen bra bana att spela blind. Typ 85%av hålen är helt blinda. Du kan inte ens skymta korg från tee...

Så tipset är väl att få in en runda innan.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Tips på handskar som fungerar att kasta disc i sökes!

Jag och min särbo tar gärna så många rundor vi hinner och kan tillsammans, men hon har extremt skör hud i handflatorna och hon blir dessutom väldigt snabbt kall om händerna på ett smärtsamt och jobbigt sätt även vid för andra rätt normal temperatur. Har ni några tips på handskar som går att kasta i? Hon har testat några av de hon hade hemma, men de var antingen för osmidiga eller så hade de för olikt grepp jämfört med en bar hand (eller både och).

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Är det någon som har tips om en portabel eller åtminstone semiportabel korg?

Xxl hade någon Innova travel häromdagen men den såg väl portabel ut…

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Är det någon som har tips om en portabel eller åtminstone semiportabel korg?

Xxl hade någon Innova travel häromdagen men den såg väl portabel ut…
Tror denna är den mest stabila / mest lika en vanlig korg att kasta på. Som är vikbar smidigt.
Annars är det denna, som är enkel att bygga ihop.
https://discsport.se/art/lat64-trainer-lite
Eller denna:

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Tävling på båda 18-hålsbanorna i helgen så jag gick några rundor på 9-hålaren i Örnsköldsparken. Hyfsat enkel bana, men jag är inte så duktig så det är ändå kul att jag lyckade smälla till med två rundor som hamnade på topp 5 för året. Vi får väl se hur länge det dröjer innan jag blir nerpetad.

69B5BD43-CD5B-4AD5-80D6-51D8EBC817FD.jpeg

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Hur ser det ut på all time? :p
Väldigt många som gått runt på banrekordet 18 kast (9 under par), så jag har en liten bit kvar innan jag syns där.

Edit.
Det är tydligen bara sju noterade 18-rundor men min bästa runda ligger på plats 63 på all time. Många som fått 19 och ännu fler på 20.

Edit igen: Wtf?! Det där namnet känns bekant. 😁
B7FFCCF0-B962-48A7-8354-1C37C69AD2B2.jpeg

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Ska ner till Göteborg i helgen. Vilken bana ska man passa på att spela om man lyckas få lite egentid på lördag eftermiddag? Kommer bo typ i Hisings Backa, om det spelar någon roll.

Topp