Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.
Du (avser företagaren) kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.
Källa
När du säljer varor eller tjänster på distans till konsument, till exempel via nätet, genom telefonförsäljning eller hembesök är du skyldig att lämna 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer varor eller tjänster i butik men har kontaktat konsumenten utanför butiken.
www.konsumentverket.se
Finns även med här
När ditt företag säljer varor eller tjänster via till exempel internet, telefon eller utanför din affärslokal gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL).
www.konsumentverket.se
Min kommentar
Undersöka får kunden göra men företagaren ska informera om vad som händer om man gör det, vilket bolaget uppenbarligen gör. Är begränsningen mer omfattande än lagens intention? Ingen aning. Men det lär väl finnas nåt vägledande beslut om man letar.