[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
kais01 sa:
Kneecap sa:
kais01 sa:
med led verkar det enklare att komma undan kravet.

sen att det kan kosta 10-15 tusen att byta lampa bäddar för framtida problem. ingen ska inbilla mig att ljuskällorna håller bilen ut, vilket snömos i frågan fabrikanterna än producerar.
Tjena!

Jo det är det nog, gränsen går vid 2000 lumen.
10-15 räcker inte långt, jag har simpla LED med bara hel/halvljus, ingen helljusautomatik eller kurvljus. En ny strålkastare kostar 14.5' Och innan någon påpekar dyra delar till BMW så kostade en LED strålkastare till en Pegga 16' utan några andra funktioner.
Med lite automatik och lull-lull så är man uppe i 25'.
Men om vi räknar lågt så håller en LED-lampa ca 10.000 timmar. Om man har en snitthastighet på 40 km/h så kommer den alltså att hålla 40' mil. Långt mer än medellivslängden på en bil, klart kortare än vad vissa bilar går dock. Men 10.000 timmar är riktigt lågt räknat, Volvo har räknat med minst 25.000 timmar på sina LED-lampor.
om man hade samma prispåslag på resten av bilen skulle den säkerligen gå på 10 miljoner. alltså en helt oacceptabelt löjlig prissättning på något som ändå är en förbrukningsartikel. vilka succers bilkonsumenter ändå är.

min erfarenhet med ledlampor i hemmamiljö är att så kallade 100 000-timmarslampor håller straxt längre än lysrörslampor, dvs typiskt en tiondel av vad som utlovats. de försvagas dessutom med tiden, långt innan de lägger av.

om jag hade dessa krösus-lampor på min bil skulle jag nogsamt undvika att använda dem annat än under färd i mörker. och ha enklare lampor för att synas.
Billiga lampor för hemmabruk har förmodligen varken vettig elektronik för allt för långvarigt bruk eller någon vidare kylning av dioderna. Personligen har jag hittills inte behövt byta några men så gjorde jag inte av med så många vanliga glödlampor heller. Gillar inte att ha det tänt överallt hela tiden.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
kais01 sa:
om man hade samma prispåslag på resten av bilen skulle den säkerligen gå på 10 miljoner. alltså en helt oacceptabelt löjlig prissättning på något som ändå är en förbrukningsartikel. vilka succers bilkonsumenter ändå är.

min erfarenhet med ledlampor i hemmamiljö är att så kallade 100 000-timmarslampor håller straxt längre än lysrörslampor, dvs typiskt en tiondel av vad som utlovats. de försvagas dessutom med tiden, långt innan de lägger av.

om jag hade dessa krösus-lampor på min bil skulle jag nogsamt undvika att använda dem annat än under färd i mörker. och ha enklare lampor för att synas.
Tjena!

Körde faktiskt en Volvo igår med 78' mil på mätaren. Ena strålkastare var bytt för några månader sen efter närkontakt med rådjur. Den andra var aldrig bytt. Jag noterade ingen större skillnad i ljusstyrka på DRLerna.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Kneecap sa:
kais01 sa:
om man hade samma prispåslag på resten av bilen skulle den säkerligen gå på 10 miljoner. alltså en helt oacceptabelt löjlig prissättning på något som ändå är en förbrukningsartikel. vilka succers bilkonsumenter ändå är.

min erfarenhet med ledlampor i hemmamiljö är att så kallade 100 000-timmarslampor håller straxt längre än lysrörslampor, dvs typiskt en tiondel av vad som utlovats. de försvagas dessutom med tiden, långt innan de lägger av.

om jag hade dessa krösus-lampor på min bil skulle jag nogsamt undvika att använda dem annat än under färd i mörker. och ha enklare lampor för att synas.
Tjena!

Körde faktiskt en Volvo igår med 78' mil på mätaren. Ena strålkastare var bytt för några månader sen efter närkontakt med rådjur. Den andra var aldrig bytt. Jag noterade ingen större skillnad i ljusstyrka på DRLerna.
det är isf helt fantastiskt. bara att plastlinserna inte blivit dassiga. undrar om psa och de andra krämarna har lika bra leverantörer?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
kais01 sa:
det är isf helt fantastiskt. bara att plastlinserna inte blivit dassiga. undrar om psa och de andra krämarna har lika bra leverantörer?
Tjena!

Syntes skillnad på linserna men inte jättemycket. Men linserna blir mest dassiga av ålder, inte miltal. Detta var en 2014.
 

Azog

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Kneecap sa:
kais01 sa:
det är isf helt fantastiskt. bara att plastlinserna inte blivit dassiga. undrar om psa och de andra krämarna har lika bra leverantörer?
Tjena!

Syntes skillnad på linserna men inte jättemycket. Men linserna blir mest dassiga av ålder, inte miltal. Detta var en 2014.
78 000 mil på fem år?! Det är bra jobbat..
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
78000 mil på 5 år är nog ganska lätt att åstadkomma på en skifttaxi som bara rullar och servas. Hur sliten känns en sån bil i förhållande till en "normal" efter 5 år? Bara nyfiken.
 

s

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Den största framgångsfaktorn för plumses bilåkande är att byta till lättbetong. Val av bil kommer i andra hand.
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
ooms sa:
Det har jag faktiskt aldrig råkat ut för på min BMW, så den gör nog tillräckligt rent ändå.
Jag använder i princip aldrig mina rengörare på min Avensis, lamporna blir av någon anledning inte skitiga ändå. Tror det är något aerodynamiskt.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
frugan har en avensis, och har i viss mån liknande erfarenheter. det är tur, för det är begränsad kraft i spolarna.

men den grisar ner sidorutorna i smutsig väderlek på ett oanat sätt, och som då snabbt gör sidospeglarna oanvändbara.

känns primitivt. man kanske kan förbättra situationen med nanobehandling??
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
ooms sa:
Ang el och verkningsgrad måste du ju för att få en rättvis jämförelse även ta med verkningsgraden i själva elproduktionen (t.ex. kol- eller oljekraftverket) samt förluster i överföring därifrån hem till dig och i själva laddutrustningen.
Vad jag vet så har Sverige väldigt få kolkraftverk och oljekraftverk används sällan.
Eftersom Sverige har nettoexport, så spelar det mindre roll vad som händer i t.ex. Tyskland.
Och de kolkraftverk i Tyskland gissar jag släpper ut procentuellt betydligt mindre än vad en dieselbil gör.
Angående miljödiesel är den heller utsläppsfri.
Men visst är det bra med en sansad debatt.
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Lejon sa:
Jag har för höga krav på vad rolig och körglädje är för att jag någonsin ska lyckas ha en ”rolig” vardagsbil tyvärr. Rolig bil för mig är tex en Lotus Elise, Opel speedster, Corvette, Z3 Mcoupe, Caterham. Alltså bilar man brukar beteckna ”sportbilar”. En familje-BMW eller Audi på nästan två ton och tvåhundra dieselhästar är inte rolig och körglad i jämförelse.

För mig blir det som att tycka att Crescents damcykel är rolig och körglad bara för att den är något kilo lättare än Skeppshults dito.
+1
Ett pansarskepp blir inte speciellt mycket smidigare bara för att man tillför lite mer effekt.
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Om man jobbar natt och har solceller kopplade till inverter och sedan elbilen kopplad i invertern har man den absolut bästa och helt oslagbara lösningen. Det enda som är bättre är att inte ha bil.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Fältprästen sa:
ooms sa:
Ang el och verkningsgrad måste du ju för att få en rättvis jämförelse även ta med verkningsgraden i själva elproduktionen (t.ex. kol- eller oljekraftverket) samt förluster i överföring därifrån hem till dig och i själva laddutrustningen.
Vad jag vet så har Sverige väldigt få kolkraftverk och oljekraftverk används sällan.
Eftersom Sverige har nettoexport, så spelar det mindre roll vad som händer i t.ex. Tyskland.
Och de kolkraftverk i Tyskland gissar jag släpper ut procentuellt betydligt mindre än vad en dieselbil gör.
Angående miljödiesel är den heller utsläppsfri.
Men visst är det bra med en sansad debatt.
Precis, och vad jag vet är den s.k. klimatkrisen global, inte isolerad till Sverige. Dina övriga killgissningar avböjer jag att kommentera, känns som rätt meningslöst.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Jag skulle gärna vilja kneecaps syn på Prius. Även om den inte är premium ser jag enormt många fungerande privata gen 1, taxi som är gamla gen 2 och överhuvudtaget massor med taxi som är Toyotahybrider. Det är en väldigt pålitlig, ekonomisk och slitstark bil. Har jag fel, knäskål?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Hasse#7 sa:
Jag skulle gärna vilja kneecaps syn på Prius. Även om den inte är premium ser jag enormt många fungerande privata gen 1, taxi som är gamla gen 2 och överhuvudtaget massor med taxi som är Toyotahybrider. Det är en väldigt pålitlig, ekonomisk och slitstark bil. Har jag fel, knäskål?
Tjena!

Bajs på hjul. Sista bilen som hamnar på min uppfart. Ful, plastig, tråkig att köra..
Men dom verkar hålla bra, lite brustna fjädrar, rostiga bromsrör på 1:a gen.
Sen verkar som i princip bara blivit bättre.
Så vill man bara ha ett transportmedel så visst.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Jag skulle gärna vilja kneecaps syn på Prius. Även om den inte är premium ser jag enormt många fungerande privata gen 1, taxi som är gamla gen 2 och överhuvudtaget massor med taxi som är Toyotahybrider. Det är en väldigt pålitlig, ekonomisk och slitstark bil. Har jag fel, knäskål?
Tjena!

Bajs på hjul. Sista bilen som hamnar på min uppfart. Ful, plastig, tråkig att köra..
Men dom verkar hålla bra, lite brustna fjädrar, rostiga bromsrör på 1:a gen.
Sen verkar som i princip bara blivit bättre.
Så vill man bara ha ett transportmedel så visst.
Haha. Tack då vet jag. Men anser ändå att de är överlägsna i hållbarhet. Bajs på hjul.... Inte världens bästa slogan.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Fältprästen sa:
Lejon sa:
Jag har för höga krav på vad rolig och körglädje är för att jag någonsin ska lyckas ha en ”rolig” vardagsbil tyvärr. Rolig bil för mig är tex en Lotus Elise, Opel speedster, Corvette, Z3 Mcoupe, Caterham. Alltså bilar man brukar beteckna ”sportbilar”. En familje-BMW eller Audi på nästan två ton och tvåhundra dieselhästar är inte rolig och körglad i jämförelse.

För mig blir det som att tycka att Crescents damcykel är rolig och körglad bara för att den är något kilo lättare än Skeppshults dito.
+1
Ett pansarskepp blir inte speciellt mycket smidigare bara för att man tillför lite mer effekt.
det där schabraktänket har även letat sig in i våra mtb, där det blivit populärt med tunga breda konstruktioner som rullar över det mesta utan notis, men inte tar sig fram vettigt varken uppåt eller på trånga stigar.
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
ooms sa:
Precis, och vad jag vet är den s.k. klimatkrisen global, inte isolerad till Sverige.
Att den är global är ju självklart, men om du skriver "hem till dig" så förutsätter jag att vi menar Sverige och då behöver vi ju inte blanda in kolkraftverk.
 

plumse

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Nu har vi lyckats bestämma oss.
Det slutade med att det stod mellan Volvo V90 och VW Touran och det blev folkan som vann. Två heeeelt olika kundgrupper och egentligen var nog inte vi nån av dem.
Inte samma komfort i folkan men när vi kör typ 1200 mil per år kände vi inte för att betala drygt 100 papp extra. Dessutom är V90 lite klumpigt lång. Varje gång man varit iväg skall den ju ställas undan nånstans. Typ.
Touranen lastar 150kg mer än vår gamla V70 och det var svårt att blunda för! Så jag hoppas folkan inte skrapar i marken på väg till tältsemestern som V70'n gjorde.

En reflektion:
Vet inte om jag gillar snittförbrukningsmätningen för jag har börjat köra som en usel Toujåta-ägare 🤬
Men jag kom under 0.6 blandad körning igår från grabbens träning. Vet inte hur jag skall förhålla mig till det.
#Tråkigt!
 

Defender

Medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Funderade också touran för flera år sen men det blev en sån här... (1998 är den tillverkad)
20200515_162910~2.jpg

Ja, det är laståsna och är jäkligt trevilg bil, är den bilmodell som jag har haft minst problem med😀
Var inte meningen att hoppa in i tråden med ett ganska meningslöst inlägg men kunde inte låta bli...
 

Kristoffer R

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Läste om denna rätt underhållande tråd.

Två saker tänkte jag på och det är ”förstärkta fjädrar” och energieffektivitet.

Begreppet ”förstärkt” har jag sett men det är ju fånigt. En förstärkt fjäder är ju bara hårdare; som att pumpa sin luftgaffel. Brukar man däremot knäcka fjädrarna är det väl läge att förstärka dem. Det vettiga vore ju att erbjuda nivåreglering. Volvo hade nåt som hette Nivomat som funkade bra. Ungefär som Autosag. En del tillverkare (tex Skoda) erbjuder dålig-väg-option med lite högre markfrigång och hasplåt.

Energiförbrukning för att flytta bilen kan förhoppningsvis bli en viktigare faktor i framtiden. Idag är ju bränsleförbrukning närmast ointressant för den som kör ”premium” och har pengar att tanka för. Det är ju bara att tanka upp på ett par minuter och köra på. Med elektrisk motor och batteri kan det kanske bli tydligare hur långt man kommer på de kWH som är i tanken.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Nu har vi lyckats bestämma oss.
Det slutade med att det stod mellan Volvo V90 och VW Touran och det blev folkan som vann. Två heeeelt olika kundgrupper och egentligen var nog inte vi nån av dem.
Inte samma komfort i folkan men när vi kör typ 1200 mil per år kände vi inte för att betala drygt 100 papp extra. Dessutom är V90 lite klumpigt lång. Varje gång man varit iväg skall den ju ställas undan nånstans. Typ.
Touranen lastar 150kg mer än vår gamla V70 och det var svårt att blunda för! Så jag hoppas folkan inte skrapar i marken på väg till tältsemestern som V70'n gjorde.

En reflektion:
Vet inte om jag gillar snittförbrukningsmätningen för jag har börjat köra som en usel Toujåta-ägare 🤬
Men jag kom under 0.6 blandad körning igår från grabbens träning. Vet inte hur jag skall förhålla mig till det.
#Tråkigt!
snittförbrukningsmätare är nog en av de mer effektiva bränslebespararna man kan utrusta en bil med.

touran är en trevlig bil.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Har kört touran 2017 i två år. Överpraktisk bil och större inuti än utanpå. Är väl 4.60 lång typ men ändå rymligare än många storkombis.

150 Hk och dsg7 är komfortabelt och tråkigt, tämligen snål på soppa. Under 0.7, takräcke på under alla mil och takbox kanske 25% av dem.

3200 mil helt problemfritt.
 

plumse

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Har kört touran 2017 i två år. Överpraktisk bil och större inuti än utanpå. Är väl 4.60 lång typ men ändå rymligare än många storkombis.

150 Hk och dsg7 är komfortabelt och tråkigt, tämligen snål på soppa. Under 0.7, takräcke på under alla mil och takbox kanske 25% av dem.

3200 mil helt problemfritt.
Det låter bra!
Vi hittade en 2017 med 150 TSI och DSG som gått 2900 men kändes fabriksny.
Så minst 300 problemfria mil att se fram emot alltså 😃
 
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Inne på vår andra S-max. Sitter högt, är ok att köra samt lastar något enormt. 7-säten tar ca 10cm av lasthöjden.
 

Kungmackan

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Köpte en ny Touran 2017 och kan rekommendera den. Mer praktisk bil är nog svår att hitta. Tsi 150, går snålt. Fd frun har den nu och inga fel på 6200 mil förutom att Bromskivorna bak blev bytta på garanti då de blev rostiga. Den adaptiva farthållaren gör att bromsarna inte används tillräckligt hårt så det rekommenderas att göra några hårda inbromsningar lite då och då.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Köpte en ny Touran 2017 och kan rekommendera den. Mer praktisk bil är nog svår att hitta. Tsi 150, går snålt. Fd frun har den nu och inga fel på 6200 mil förutom att Bromskivorna bak blev bytta på garanti då de blev rostiga. Den adaptiva farthållaren gör att bromsarna inte används tillräckligt hårt så det rekommenderas att göra några hårda inbromsningar lite då och då.
Strulande bromsskivor är annars ett typiskt VW-problem. Trots hårda imbromsningar och avsaknad av adaptiv farthållare fick min Golf V oxid på skivorna hela j-a tiden. Min nuvarande Volvo har inte det problemet.
 

Kungmackan

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Strulande bromsskivor är annars ett typiskt VW-problem. Trots hårda imbromsningar och avsaknad av adaptiv farthållare fick min Golf V oxid på skivorna hela j-a tiden. Min nuvarande Volvo har inte det problemet.
Ja, hade inga problem på V70in som vi hade innan i 7 år. Verkar som om VAG har köpt in billigaste skivorna som går att få tag i. Eller har hittat en bra grej att ta betalt för. Jag skulle först få betala 5000 för byte men klagade till försäljaren så de tog kostnaden på garanti (goodwill). 2600 mil och dags för bromsbyte?
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Köpte en ny Touran 2017 och kan rekommendera den. Mer praktisk bil är nog svår att hitta. Tsi 150, går snålt. Fd frun har den nu och inga fel på 6200 mil förutom att Bromskivorna bak blev bytta på garanti då de blev rostiga. Den adaptiva farthållaren gör att bromsarna inte används tillräckligt hårt så det rekommenderas att göra några hårda inbromsningar lite då och då.
Ot I tråden men hur fan kör en om adaptiv farthållare plockar bort någon större mängd inbromsning av dignitet?
 

Kungmackan

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Ot I tråden men hur fan kör en om adaptiv farthållare plockar bort någon större mängd inbromsning av dignitet?
Mkt motorväg med barn i bilen. 😀 Farthållaren inställd på långt avstånd. Det är en familjebil ingen sportbil. 😄 Ingen storstadtrafik utan på landsbygd. Första bilen med adaptivt vilket gjorde att jag i början använde den mest hela tiden.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Touranen är en bil som helt saknar körglädje, men jag ser det som något positivt. Familjefraktaren ska inte busköras ändå. Bromsskivorna ser dock utmärkta ut på vår än så länge.

Använder alltid adaptiva farthållaren så fort jag passerar kommungränsen typ.
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Mkt motorväg med barn i bilen. 😀 Farthållaren inställd på långt avstånd. Det är en familjebil ingen sportbil. 😄 Ingen storstadtrafik utan på landsbygd. Första bilen med adaptivt vilket gjorde att jag i början använde den mest hela tiden.
Tänkte mest på hur man körde utan den :)
 

Kungmackan

Ny medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Tänkte mest på hur man körde utan den :)
Att ESP inte går att stänga av säger väl allt😂 VW stryper gasen så fort man bromsar vilket omöjliggör vänsterbroms samt elektrisk handbroms gör att det inte går att vända smidigt när det är halt. Inget för avancerad körning med andra ord. Den inbjuder till luuugn körning även utan att farthållaren är på! 😂
 

oxr

Aktiv medlem
[OT] [dödsbil, köpråd]: Laståsna som ser ut och känns som en personbil?
Touranen är en bil som helt saknar körglädje, men jag ser det som något positivt. Familjefraktaren ska inte busköras ändå. Bromsskivorna ser dock utmärkta ut på vår än så länge.

Använder alltid adaptiva farthållaren så fort jag passerar kommungränsen typ.
Och innanför kommungränsen är det helljusblink som gäller antar jag?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer