[OT] Driva ärende mot bank

uandt

Aktiv medlem
Hej!
Ligger du med negativt innehav utan blankningsavtal är det bra plocka dina pengar ur depån och låta banken äta förlusten. Då har du ju fått pengar och ska vara glad.

Annars är du rökt. Läser du ditt avtal så kommer du se att banken har rätt att göra vad de vill med dina ordrar har rätten att tvångsförsälj, osv..., du har blivit mifidad när du lade ordern där du explicit sa att du förstod vad du höll på med. Du kan inte vinna helt enkelt.

Nu har du inte sagt vilken bank det är men är det en i eu med en gateway till börsen som håller mifid 2.0 så kan du inte vinna eftersom hela det regelverket går ut på att sånt du beskriver inte ska kunna hända.

rois

Aktiv medlem
Det här tar väl också tid och energi? :unsure:
Det är sant. Men min fråga gäller inte flytt, den frågan har jag inte tagit upp, den hanterar jag själv. Min fråga gäller att driva ärende mot bank, som jag insåg kostar tid och energi, innan jag startade tråden. Därför ville jag få input. Hittills har jag fått ett svar, som jag inte kände till, där jag kan gå vidare.

rois

Aktiv medlem
Hej!
Ligger du med negativt innehav utan blankningsavtal är det bra plocka dina pengar ur depån och låta banken äta förlusten. Då har du ju fått pengar och ska vara glad.

Annars är du rökt. Läser du ditt avtal så kommer du se att banken har rätt att göra vad de vill med dina ordrar har rätten att tvångsförsälj, osv..., du har blivit mifidad när du lade ordern där du explicit sa att du förstod vad du höll på med. Du kan inte vinna helt enkelt.

Nu har du inte sagt vilken bank det är men är det en i eu med en gateway till börsen som håller mifid 2.0 så kan du inte vinna eftersom hela det regelverket går ut på att sånt du beskriver inte ska kunna hända.
Jag skall se vad man har gjort på mitt konto idag. Banken har inte förklarat rakt ut att de kan göra vad de vill, men lägger man samman allt de säger, så blir konsekvensen de har stor frihet att göra fel, och låta kunden ta konsekvenserna.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Utan att veta något specifikt om juridiken så tror jag ändå arn spåret har ganska goda möjligheter.
Privatpersoner förväntas inte ta smällen av superkonstiga avtal alla gånger och detta låter onekligen som ett sånt.

wukkaN

Aktiv medlem
Du har ingenting att förlora på en ARN-anmälan. Dessutom kan det hjälpa dig vid en eventuellt fortsatt tvist då kotym är att ARNs beslut följs. Räds inte av storleken på banken utan testa, jag vann tex. mot ett av Sveriges största försäkringsbolag.

zodah

Aktiv medlem
Kommer inte detta att mismatcha i clearingen? Fan, det är för länge sedan jag jobbade med detta. Din andra order kommer komma upp på en fellista och borde annuleras. Köparen av den posten skall kompenseras för ev förluster. Men kanske fyller banken ordrar på eget bevåg i clearingen och skjuter över det på kunden, vilket jag håller med om är fel, rent principiellt i alla fall.

Håller med om att, om det är som du beskriver, du borde hållas skadeslös då du agerar på att din första order annullerats. Säger banken varför de annullerade den första ordern?
Samt, kan vara ide att läsa depåavtalets finstilta texter. Där kan kanske finnas förklaring till hur banken agerar. Inte säkert att alla paragrafer är helt till kundens fördel.

Tillägg efter lite fundering.
Kom också att tänka på att delar av vp-handeln fortfarande har rester av regelverk från tiden när man hade fysiska värdepapper. För inte så himla länge sedan kunde en kund kontakta sin bank för att sälja ett vp och sedan besöka ett annat kontor för att sälja samma vp. Dvs sälja samma sak tv ggr. Detta har banken såklart reglerat i avtalet så att kunden får stå för alla kostnader. Gissar att denna situation uppstår även nu när allt är digitalt och kunden får stå för uppkomna extra kostnader.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Jag skall se vad man har gjort på mitt konto idag. Banken har inte förklarat rakt ut att de kan göra vad de vill, men lägger man samman allt de säger, så blir konsekvensen de har stor frihet att göra fel, och låta kunden ta konsekvenserna.

Om inte kunden tar smällen så får banken göra det. Det är inte du som lägger ordrar på marknaden utan banken i slutändan. Gör du en drullig blankningsaffär eller leker med optioner och förlorar en massa pengar du inte har är det banken som får ta smällen. Därför brukar de vara ganska noga med att allt gått rätt till när kunder håller på med sånt här.

De avtalen man ingått som kund är ofta också ganska vattentäta och de böter banken får när de gör fel på riktigt är löjligt höga så jag skulle gissa att TS's chanser är ganska små. Det är trots allt, som jag lärde mig när jjag jobbade på bank "bara pengar"

uandt

Aktiv medlem
Kommer inte detta att mismatcha i clearingen? Fan, det är för länge sedan jag jobbade med detta. Din andra order kommer komma upp på en fellista och borde annuleras. Köparen av den posten skall kompenseras för ev förluster. Men kanske fyller banken ordrar på eget bevåg i clearingen och skjuter över det på kunden, vilket jag håller med om är fel.

Håller med om att, om det är som du beskriver, du borde hållas skadeslös då du agerar på att din första order annullerats. Säger banken varför de annullerade den första ordern?
Samt, kan vara ide att läsa depåavtalets finstilta texter. Där kan kanske finnas förklaring till hur banken agerar. Inte säkert att alla paragrafer är helt till kundens fördel.

Clearing sköta av vpc och de som matchar ordrar är marknaden. Den enda banken gör är agerar mellanhand och risktagare. Att det skulle bli fel vid clearing känns osannolikt men om det skulle hända är det alltid banken som får ta smällen. TS pratar om "annulerad order", en term som inte finns vilket får mig misstänka TS inte riktigt fattat vad som hänt här

zodah

Aktiv medlem
Matchningen är ju gjord och affären avslutas tre dagar senare och har inte >TS skffat fram de sålda aktierna så blir det ju mismatch. Banken tar smällen men driver det mot kunden i efterhand (antar jag, det hade jag förväntat mig) Men strunt i det, det var för länge sedan jag jobbade med detta.
Jag håller med dig om att det verkar som om TS inte har hela händelseförloppet klart för sig.

Tomcat1

Aktiv medlem
Kanske försent men annars kan Finansinspektion absolut vara hjälpsamma.

En "bank" som jag arbetade på blåste kunderna när de skulle betala färdigt sina lån. Den omständigheten med andra gjorde att jag valde att sluta banka där men den här saken gnagde på mig och gick via FI, fick ett bra bemötande och erkännande att mina misstankar var rätt. Banken gjorde helt fel och blev ännu rikare på vad många kunder inte förstod.

Det jag minns dock är att FI kan inte gå in och jobba mot banken i ditt ärende, de gör inga sådana ingripanden men de är ju behjälpliga och är det organ som på något sätt ska verka till etisk bankverksamhet i det här landet med annat som de gör. Lycka till.

rois

Aktiv medlem
Kanske försent men annars kan Finansinspektion absolut vara hjälpsamma.

En "bank" som jag arbetade på blåste kunderna när de skulle betala färdigt sina lån. Den omständigheten med andra gjorde att jag valde att sluta banka där men den här saken gnagde på mig och gick via FI, fick ett bra bemötande och erkännande att mina misstankar var rätt. Banken gjorde helt fel och blev ännu rikare på vad många kunder inte förstod.

Det jag minns dock är att FI kan inte gå in och jobba mot banken i ditt ärende, de gör inga sådana ingripanden men de är ju behjälpliga och är det organ som på något sätt ska verka till etisk bankverksamhet i det här landet med annat som de gör. Lycka till.

Problemet löst. Jag hade rätt, och jag fick rätt sedan bankens jurist(er) tittat på ärendet och medgivit fel. Har även kontaktat FI, men som du säger så driver de inte mitt, eller enskilda ärende. Däremot är de intresserade av att driva allmänna tillsynsärenden, så att banker inte missköter sig, så det kan vara intressant för mig att ta upp frågan igen med FI.

Topp