[OT] Elavtal till villan, hjälp en noob

STIZZE

Aktiv medlem
Vi har köpt hus och har ingen erfarenhet av att fundera eller välja elavtal. Till villan kommer det dras mer än 4ggr mer el än på nuvarande lägenheten vilket gör valet rätt "viktigt".

Jag har gjort ett par uträkningar på http://www.elskling.se/ med olika val, har även tagit en titt på http://www.telgeenergi.se/. Då vi är lite gröna utav oss kommer vi välja någon typ av hyfsat klimatsmart el, exempelvis vind och vatten.

Enligt energideklarationen kommer 20874kwh spenderas på ett år.

Nu är frågan, bör vi välja rörligt, blandat, vinteravtal(fast på vintern) eller fast pris? Hur beter sig priserna och förbrukningen verkligen från sommar till vinter?

Telge Energi har något som kallas vinteravtal som man kan binda på 1år i taget. Under 4 månader på vintern kostar det 49öre mer per kwh, det lät ju smart då priserna går upp vintertid. Det skulle dock innebära ca 103öre per kwh i snitt under det året, något som deras egna uträkning på hemsidan visar.

När jag tog en titt på fastpris med bindningstid 1 år hos Telge Energi så visas det upp 92öre per kwh. Även denna siffra är enligt deras egna siffra på hemsidan.

Vad är det jag missar, varför är det så uppenbart billigare att välja fast pris jämfört med vinteravtalet, samma leverantör visar det ju till och med.

Just nu lutar vi oss åt att teckna 1års elavtal med fastpris på 92öre/kwh hela året, eller något annat fast pris avtal.

Rörligt och kundkraft.se. Bundet är för de som tror sig ha bättre koll på framtida energipriser än elbolagen själva.

De stora pengarna kan du tjäna på att sänka förbrukningen, med kundkraft "gruppköper" du avtal en gång om året. Brukar bli bra priser, inte alltid allra billigast men inte långt därifrån och man slipper bry sig och jaga varenda år.

Tänk bara på att det är när elen blir som dyrast som du kommer att göra av med mest el, så det är inte alltid det är självklart att rörligt är bäst. Själv kör jag bundet, skönt att veta vad det kostar, kanske förlorar några kronor på det men hellre det än de hiskeliga priser det varit dom senaste vintrarna.

Med den förbrukningen skulle jag välja ett fast antingen på 1 år eller längre tid. Vad kommer hända med elpriset nästa år? (sen slipper du även fundera på det nästa år)

Ett tips från kollegorna var att teckna via www.elskling.se då samma abonnemang troligen har ett lägre pris där än på el-bolagets egen hemsida...

/Johan

Jag skulle för det första se över "Elförbrukningen" Vi bränner ca 6700kWh till en kostnad av
69,00 öre/kWh, inkl. allt. Tja det ger ca 4700:- i årskostnad för vår hushållsel.

"Enligt energideklarationen kommer 20874kwh spenderas på ett år." Och det skulle ge ca 20000:-. Då hoppas jag verkligen inte att det bara är hushållselen det är frågan om.

Om du frågar mig så skulle jag binda på typ 2-3 år, men det är jag det. Och varfö det då. Jo du har man koll,hyffsat i alla fall, på vad elen kommer kosta under den tiden och det kan ju vara bra då man nyss köpt sig ett hus.

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har köpt hus och har ingen erfarenhet av att
> fundera eller välja elavtal. Till villan kommer
> det dras mer än 4ggr mer el än på nuvarande
> lägenheten vilket gör valet rätt "viktigt".
>
> Jag har gjort ett par uträkningar på
> http://www.elskling.se/ med olika val, har även
> tagit en titt på http://www.telgeenergi.se/.
> vi är lite gröna utav oss kommer vi välja
> någon typ av hyfsat klimatsmart el, exempelvis
> vind och vatten.
>
> Enligt energideklarationen kommer 20874kwh
> spenderas på ett år.
>
> Nu är frågan, bör vi välja rörligt, blandat,
> vinteravtal(fast på vintern) eller fast pris? Hur
> beter sig priserna och förbrukningen verkligen
> från sommar till vinter?
>
> Telge Energi har något som kallas vinteravtal som
> man kan binda på 1år i taget. Under 4 månader
> på vintern kostar det 49öre mer per kwh, det
> lät ju smart då priserna går upp vintertid. Det
> skulle dock innebära ca 103öre per kwh i snitt
> under det året, något som deras egna uträkning
> på hemsidan visar.
>
> När jag tog en titt på fastpris med bindningstid
> 1 år hos Telge Energi så visas det upp 92öre
> per kwh. Även denna siffra är enligt deras egna
> siffra på hemsidan.
>
> Vad är det jag missar, varför är det så
> uppenbart billigare att välja fast pris jämfört
> med vinteravtalet, samma leverantör visar det ju
> till och med.
>
> Just nu lutar vi oss åt att teckna 1års elavtal
> med fastpris på 92öre/kwh hela året, eller
> något annat fast pris avtal.

Mitt tips är rörligt. Men sätt undan en peng varje månad under framförallt sommaren till ett "huskonto". När vintern kommer så har du elpengarna på ett konto och du slipper en chock. En chock som kommer varje vinter.

jomper skrev:
> med kundkraft "gruppköper" du
> avtal en gång om året. Brukar bli bra priser,
> inte alltid allra billigast men inte långt
> därifrån och man slipper bry sig och jaga
> varenda år.
+1

Har kört kundkraft i många år och det är skönt att slippa oroa sig för att man har ett dåligt avtal, om man bör byta etc. Det bara fungerar.
När man jämför i efterhand så är rörligt nästan alltid billigast men skillnaden brukar inte vara så stor.

Fast pris är en försäkring mot de växlingar som sker på marknaden. Bolaget vill inte ta på sig den risken (fast intäkt mot rörligt kostnad) utan att få betalt för den risken. Du får alltså betala en premie för att säkra ditt pris. Detta gäller elpriser såväl som lån. Har du tillräckliga marginaler för att klara månader med högt pris, så blir det billigare i längden med rörligt. Om du vill ha säkerheten av ett fast pris eller tror dig kunna förutse priserna bättre än marknaden, så är fast pris bäst. Resten av avtalen är hybrider som de nog har ännu högre marginaler på.
Bind inte upp dig för mer än ett år i taget iallafall. Elbolagen brukar kontakta dig som fastighetsägare för att fånga in dig som kund. Då kan man få de riktigt bra erbjudandena som inte går att hitta på nätsidorna. Rörligt utan påslag och bara en fast årsavgift kan vara bra om man har en lite högre förbrukning. Själv provar jag rörligt avtal från OKQ8 just nu. Har inte hunnit se hur mycket återbäringen blir, men jag misstänker att det ger tillbaka en hel del av påslaget. Fick ett trevligt bäddsätt värt några hundra som teckningspremie, utan att binda upp mig för något.

Har haft rörligt sen 1998 och förbrukar mellan 20-30000 kWh/år. Sett över hela året har det i stort sett alltid varigt billigast.

Kör rörligt, går inte att slå elbolagens egna experter.

Kolla även på hur du kan få ner förbrukningen. Börja med att kontrollera isoleringen - det är billigt och effektivt. Leta efter kallras vid fönster mm. Att hyra en värmekamera i vinter kan vara bra. Sedan kan du börja kolla på att byta till effektivare uppvärmning, byta till lågförbrukande prylar och lampor, byta fönster (dyrt).

Jag skulle ha tagit ett avtal med fart pris i sex månader. Då vet du att du inte kommer att få någon period med väldigt högt elpris samtidigt som förbrukningen är som högst. Till våren så kan du välja rörligt pris och utvärdera din första vinter i ditt nya hus och ha god koll inför nästa vinter. Du kan då också, som någon föreslog, sätta undan pengar inför vintern. Personligen tycker jag det är skönt att slippa oroa sig för skenande priser speciellt om man är osäker på hur stor förbrukningen verkligen är.

fastforward skrev:
> Kör rörligt, går inte att slå elbolagens egna
> experter.
>

Precis, för vintern 2010 så var det absolut billigare med rörligt än att binda under hösten. Eller hur var det nu?

Kör fast pris minst över vintern, som nybliven husägare kommer du att få tillräckligt med överraskningar ändå. ;)

men bind inte upp på för lång tid, det är ju bara nya kunder som får bra erbjudanden. Gamla kunder står där med en gagball i munnen och betalar dyrt.

Och kolla upp vad du ev. har för rabatter genom de organisationer du är med i (fackförbund, cykelklubbar +ANNAT) Gäller även för försäkringar mm.

Kör rörligt, finns mycket vatten i magasinen och kärnvapenreaktorerna brummar på bra.
Men jag skulle som en del föreslagit redan kolla upp hur förbrukningrn kan sänkas(iso,uppvärm system etc).
20k el är saftigt(om det inte är en herrgård ni köpt)

Rekommenderar de mindre elbolagen med egen produktion typ Jämtkraft och Skellefteå kraft. De brukar ha bra pris och bra kundservice. Har också hört positivt om O2 men det innebär ju en stor investering att gå med i nåt sånt.

Jag arbetar som försäljning- och marknadschef på ett elhandelsbolag. Generellt kan man se valet mellan rörligt och bundet som med bolån. Absolut billigast över tid blir ett rörligt elpris. Beroende på sin egen situation kan det sedan vara värt att betala lite extra för tryggheten med ett fast elpris eller att välja ett avtal med pristak, precis som med räntan. Beroende på hur mycket trygghet man söker kan man binda priset från 3 månader upp till flera år. Allt beror på dina behov. 

Jag skulle rekommendera alla att jämföra elavtal via jämförsiterna, t.ex. elskling.se, elpriser.se och compricer.se. Det finns mycket pengar att spara på att välja rätt avtal och man kan inte nog betona vikten av att göra ett aktivt val. Tillsvidarepriserna som ditt nätbolag kommer ta ut om du inte väljer ett avtal är ofta dubbelt så dyrt som ett normalt rörligt avtal.

Guldfinger skrev:
> Allt annat än rörligt pris är ju en spekulation i hur marknaden kommer att utvecklas.

Så att välja rörligt är inte det, en spekulation. Det var som fan.

henrikl skrev:
> Tillsvidarepriserna som ditt nätbolag
> kommer ta ut om du inte väljer ett avtal är ofta
> dubbelt så dyrt som ett normalt rörligt avtal.

Vad är tillvidarepriser?

STIZZE skrev:
> henrikl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tillsvidarepriserna som ditt nätbolag
> > kommer ta ut om du inte väljer ett avtal är
> ofta
> > dubbelt så dyrt som ett normalt rörligt
> avtal.
>
> Vad är tillvidarepriser?

Tillsvidarepriser eller normalpriser är priset du får om du inte valt något specifikt avtal. Det fungerar som ett trögrörligt elavtal som justeras ett par gånger om året. Kikar man t.ex. på Fortum vilka förmodligen är nätägare hos dig är deras tillsvidarepris just nu 122,25 öre/kWh inkl energiskatt och moms) + fast avgift på 425 kr/år inkl moms.

Med de billigaste alternativen på elpriser.se kommer man ner i 69.65 öre per kWh inkl skatt och moms (och alla fasta avgifter) och bundet 12 mån för 84 öre per kWh (inkl skatt och moms).

Henrik, nu blir jag nyfiken på hur du ser på Kundkraft ur ditt perspektiv. Jag har sett att de stora leverantörerna inte är med och budar på deras "gruppköp". Själv tycker jag att det är ett smidigt sätt att få hjälp att göra ett aktivt val utan att själv vara aktiv.

henrikl skrev:
> Jag arbetar som försäljning- och marknadschef
> på ett elhandelsbolag. Generellt kan man se valet
> mellan rörligt och bundet som med bolån. Absolut
> billigast över tid blir ett rörligt elpris.
> Beroende på sin egen situation kan det sedan vara
> värt att betala lite extra för tryggheten med
> ett fast elpris eller att välja ett avtal med
> pristak, precis som med räntan. Beroende på hur
> mycket trygghet man söker kan man binda priset
> från 3 månader upp till flera år. Allt beror
> på dina behov. 
>
> Jag skulle rekommendera alla att jämföra elavtal
> via jämförsiterna, t.ex. elskling.se,
> elpriser.se och compricer.se. Det finns mycket
> pengar att spara på att välja rätt avtal och
> man kan inte nog betona vikten av att göra ett
> aktivt val. Tillsvidarepriserna som ditt nätbolag

Märkligt att just elbolagens första kontakt med sina kunder är att blåsa dem med ett högt pris tills kunden själv inser detta. Finns det någon annan bransch där man inleder en affärsrelation med att erbjuda det dyraste alternativet?

Något jag påtalade för min lokala elleverantör när de ville snacka el med mig. På ren trots blev det därför en annan leverantör.

Om man istället fått 6 månader rörligt med rabatterat påslag och en lapp i lådan om att "Hej nu har vi varit schyssta mot dig i ett halvår - vill du möjligtvis byta avtal till A, B, C, D osv?"

Då hade jag kunnat stanna kvar som kund.

Guldfinger skrev:
>
> Märkligt att just elbolagens första kontakt med
> sina kunder är att blåsa dem med ett högt pris
> tills kunden själv inser detta. Finns det någon
> annan bransch där man inleder en affärsrelation
> med att erbjuda det dyraste alternativet?
>
> Något jag påtalade för min lokala elleverantör
> när de ville snacka el med mig. På ren trots
> blev det därför en annan leverantör.
>
> Om man istället fått 6 månader rörligt med
> rabatterat påslag och en lapp i lådan om att
> "Hej nu har vi varit schyssta mot dig i ett
> halvår - vill du möjligtvis byta avtal till A,
> B, C, D osv?"
>
> Då hade jag kunnat stanna kvar som kund.

Du skämtar va?
Menar du att de flesta säljare du stöter på ger dig det alternativet dem tjänar minst på?
Då blir man inte långvarig som säljare.....

När jag flyttade till hus i våras så hade jag samma utmaning.
Det slutade med att jag körde Mälarenergis Mix 50/50 ( http://www.malarenergi.se/sv/privat/elavtal/mix-5050/ ).

Jag tror att jag fick någon slags rabatt från elskling på några % då jag sökte fram genom dom.

...eftersom jag inte har något alls intresse av el eller elavtal så blev jag förmodligen lurad, men det kändes som att 50% fast och 50% rörligt inte kunde gå helt fel.

sparhawk skrev:
> fastforward skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör rörligt, går inte att slå elbolagens
> egna
> > experter.
> >
>
> Precis, för vintern 2010 så var det absolut
> billigare med rörligt än att binda under
> hösten. Eller hur var det nu?

Naturligtvis kan man hitta punkter då det historiskt sett har lönat sig att binda priset. Men att som privatperson kontinuerligt lyckas träffa dessa punkter är desto svårare, det kräver tur, tid och engagemang. I det långa loppet är det därför bättre att välja rörligt.

jomper skrev:
> Henrik, nu blir jag nyfiken på hur du ser på
> Kundkraft ur ditt perspektiv. Jag har sett att de
> stora leverantörerna inte är med och budar på
> deras "gruppköp". Själv tycker jag att det är
> ett smidigt sätt att få hjälp att göra ett
> aktivt val utan att själv vara aktiv.

Vi är en av de aktörer som inte är med i deras auktioner. Priset på våra avtal är generellt sett lägre än om du tecknar via Kundkraft.

Elmarknaden är väldigt transparent med möjlighet för kunder att jämföra priser via välrenommerade sajter och det finns riktlinjer på hur jämförpriser måste presenteras på respektive leverantörs hemsida. Min rekommendation är därför att jämföra själv via någon av de stora sajterna och sedan teckna avtal hos den leverantör man tycker passar en själv.

Lägg sedan 10 minuter 1 ggr per år och gör en ny slagning på sajten och kolla hur ditt pris står sig.

AxelSthlm skrev:

> Du skämtar va?
> Menar du att de flesta säljare du stöter på ger
> dig det alternativet dem tjänar minst på?
> Då blir man inte långvarig som säljare.....

Skilj på säljare, företag och varumärke.
Nej det är väldigt vanligt att man rabatterar erbjudande till nya kunder. Tre exempel för att göra spaningen komplett:

Bredband - första halvåret med halv månadsavgift*
Telefoni - fri surf fram till midsommar*
Tidningar - 6nummer plus en massa premier*

*Gäller endast nya kunder.

> > -----
> > > Kör rörligt, går inte att slå elbolagens
> > egna
> > > experter.
> > >
> >
> > Precis, för vintern 2010 så var det absolut
> > billigare med rörligt än att binda under
> > hösten. Eller hur var det nu?
>
> Naturligtvis kan man hitta punkter då det
> historiskt sett har lönat sig att binda priset.
> Men att som privatperson kontinuerligt lyckas
> träffa dessa punkter är desto svårare, det
> kräver tur, tid och engagemang. I det långa
> loppet är det därför bättre att välja
> rörligt.

Några saker.
Vi pratar om råd till en nybliven husägare med en osäker årsförbrukning på gissningsvis 20.000 kWh . Det är höst och en sak som brukar hända är att priset går upp över vintern och förbrukningen stiger över vintern. Priset på el är just nu ganska lågt jämfört med motsvarande perioder de senaste åren (kanske inte lika lågt om man jämför över en längre period).
Med detta i åtanke kan det inte vara helt fel att binda över vintern.

Senast ändrad:
Fast det bundna priset styrs ju inte av det pris som är idag utan det pris som de räknar med att det kommer att vara. Det är viktigt att förstå när man binder elpriser, räntor osv.

Rörligt blir troligen billigast på lång sikt, men man måste klara av de perioder när det blir extra dyrt.

Fasta priser/bundna räntor ger bättre koll på månadskostnaderna. Den tryggheten kan vara extra bra som nybliven husägare.

20000 kWh/år blir kanske 2500 kWh/månad under vintern. Multiplicera det med nåt historiskt högt elpris och jämför med fastpris.

Fikasvettot skrev:
> Rörligt blir troligen billigast på lång sikt,
> men man måste klara av de perioder när det blir
> extra dyrt.
>
> Fasta priser/bundna räntor ger bättre koll på
> månadskostnaderna. Den tryggheten kan vara extra
> bra som nybliven husägare.
>
> 20000 kWh/år blir kanske 2500 kWh/månad under
> vintern. Multiplicera det med nåt historiskt
> högt elpris och jämför med fastpris.

Precis så ser jag det. Och "Fyllda magasin och stark krona Just nu är elpriset rekordlågt. För den som binder blir priset historiskt lågt."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lagsta-elpriset-pa-over-tio-ar

henrikl skrev:
> Jag arbetar som försäljning- och marknadschef
> på ett elhandelsbolag. Generellt kan man se valet
> mellan rörligt och bundet som med bolån. Absolut
> billigast över tid blir ett rörligt elpris.
> Beroende på sin egen situation kan det sedan vara
> värt att betala lite extra för tryggheten med
> ett fast elpris eller att välja ett avtal med
> pristak, precis som med räntan. Beroende på hur
> mycket trygghet man söker kan man binda priset
> från 3 månader upp till flera år. Allt beror
> på dina behov. 
>
> Jag skulle rekommendera alla att jämföra elavtal
> via jämförsiterna, t.ex. elskling.se,
> elpriser.se och compricer.se. Det finns mycket
> pengar att spara på att välja rätt avtal och
> man kan inte nog betona vikten av att göra ett
> aktivt val. Tillsvidarepriserna som ditt nätbolag

Stumpy har samma poäng. Detta är svaret. Har du råd att ta en smäll, ta rörligt, det blir nog billigast. Om inte, fast.

Gör som industrierna, bygg ditt framtida elpris redan idag. Förvaltningslösning för privatpersoner http://www.elaton.se/

Långsiktigt sätt kan en sån lösning ge dig både lägre priser och en stabilare prisutveckling.

Sitter själv fast i ett år till men det där är nog framtiden

Beror inte frågan rörligt/fast också på vad man har för uppvärmning? Jag har en luft-vatten-värmepump som är rätt effektiv fram till + 6 grader och som vid -10 bara går på elpatron. Det innebär ju att jag får betydligt högre förbrukning än normalt vid den punkt då det rörliga elpriset troligen är högst. Borde inte jag då tjäna på att ha fast?

oxr skrev:
> Beror inte frågan rörligt/fast också på vad
> man har för uppvärmning? Jag har en
> luft-vatten-värmepump som är rätt effektiv fram
> till + 6 grader och som vid -10 bara går på
> elpatron. Det innebär ju att jag får betydligt
> högre förbrukning än normalt vid den punkt då
> det rörliga elpriset troligen är högst. Borde
> inte jag då tjäna på att ha fast?

Då kanske du ska titta på ett"vintersäkrat elpris" det finns lite olika val där.

http://villaagarna.tumblr.com/post/10271656344/vintersakrat-elpris-ett-bra-val

Eftersom jag är lite rödgrön av mig tog jag godel. De har prisgaranti, jag har kollat någon gång per år men inte hittat billigare nån annan stans. Skulle jag byta skulle jag kolla vad etc el kostar, dem uppfattar jag som ännu lite bättre miljömässigt.
Nu är jag rätt bra på att göra av med lite el. När jag vart kund ett år fick jag 7 månaders fakturor som det stod 0:- på, för att jag gjorde av med så mycket mindre än deras schablon för en bostad av min storlek.

Gör som sådan att du går in på någon jämförelsesire. Compricer eller elskling. Hitta bäst deal där efter ringer du till nätleveranrören i ditt område och säger att du får denna deal från en annan eleveratör. Oftast brukar dom vilja matcha detta i och med dom vill ha dig som kund.
Övrig energi-rådgivning och spartips ni alla få. Orkar bara inte skriva allt.

Ett exempel är att om man sänker inomhustempen med 1 grad. Typ från 22 till 21 grader så gör man en energibesparing på 5-6% och det bästa av allt det är gratis.

oxr skrev:
> Just nu är min inomhustemperatur mer kring 17
> grader, har inte lust att sänka m

De är ok. På med sockor och ylletröjan.

Tillbaka
Topp